סיביל גולפיינר ממותג האופנה "קום איל פו"

תעשיית האופנה הישראלית מתגייסת להסברה בינלאומית

דמויות מפתח מעולם האופנה הישראלי חתומות על מכתב שקורא לשחרור הומניטרי מיידי של האזרחים החטופים המוחזקים בעזה, תחת הכותרת "קריאה לסולידריות: אופנה מתאחדת למען אנושיות". את המכתב ניסחה סיביל גולדפיינר ממותג האופנה "קום איל פו", שאומרת ל-ynet: "מטרת העל היא להציף את הנושא בתקשורת האופנה הבינלאומית", שכיום מסקרת את המלחמה באופן חד צדדי. "אני מאמין שלכל פעולה שנעשה תהיה השפעה", מוסיף מוטי רייף

פורסם:
בשלושת השבועות מאז פרצה מלחמת "חרבות ברזל", פורסמו מספר מכתבים פתוחים של דמויות מתחום האמנות והבידור, ביניהם המכתב של שחקני הוליווד שהופנה לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ובו קראו לשחרור 230 החטופים שנלקחו בשבי חמאס. מכתב נוסף שזכה לתהודה בעולם הוא זה שעליו חתמו 8,000 אמנים בינלאומיים ופורסם במגזין האמנות המשפיע ארטפורום. המכתב החד-צדדי התעלם באופן מופגן מהטבח שביצע חמאס בישראלים בשבת הדמים של ה-7 באוקטובר או מהחטופים שבשבי חמאס, מה שהביא לביקורת בינלאומית נגד המגזין והאמנים שחתמו עליו, ביניהם דמויות מפורסמות כמו הצלמת נאן גולדין, הפילוסופית ג'ודית באטלר, האמן פיטר דויג ואחרים. חלקם משכו את חתימתם בשקט לאחר פרסומו.
בתוך כך, ביום חמישי בלילה דווח כי עורך המגזין דייויד ולסקו פוטר מתפקידו, ככל הנראה כתוצאה מלחץ שהפעילו גלריסטים ואספנים בעלי השפעה על המו"ל של ארטפורום. ניסיון של מגזין האונליין הישראלי "ערב רב" שניסח מכתב נוסף שעליו חתמו אמנים בינלאומיים וישראלים מתוך רצון לפעול לשיח מורכב יותר, נתקל בהתנגדות של העורך לפרסומו. בתגובה שמסר ולסקו לניו יורק טיימס הוא לא התנצל על הדברים והתלונן, באופן אירוני, על סתימת פיות, זו שהוא עצמו עשה שבוע קודם לכן.
אל צרור המכתבים הקוראים לעולם להתערב למען שחרור בני הערובה, מצטרף בימים אלו מכתב של תעשיית האופנה הישראלית. המכתב, שכותרתו "קריאה לסולידריות: אופנה מתאחדת למען אנושיות", נכתב ונוסח על ידי סיביל גולדפיינר ממותג האופנה "קום איל פו", וארגון Women United for Humanity בו היא חברה - ארגון עצמאי של נשים שהתאחדו בתגובה לסדרת הפיגועים והטבח שיזם חמאס וקוראות ל"שחרור הומניטרי מיידי של אזרחים חטופים המוחזקים בעזה". הארגון פועל לשחרור בני הערובה גם על ידי פניה לדמויות מפתח כמו הגברת הראשונה של ארצות הברית ג'יל ביידן, המועמדת לנשיאות לשעבר הילארי קלינטון, האמנית מרינה אברמוביץ' ואחרות.
7 צפייה בגלריה
סיביל גולדפיינר
סיביל גולדפיינר
"אנחנו מבקשים בכל דרך לבוא ולומר שהעדיפות העליונה היא החזרת החטופים". סיביל גולדפיינר
(צילום: יח"צ)
"אופנה תמיד היתה כוח רב עוצמה בעיצוב תרבות, בהשפעה על תפיסות ותמיכה בשינוי. אנו כותבים לכם כאינדיבידואלים יצירתיים וכקול קולקטיבי, וקוראים לכם להצטרף אלינו לקריאה דחופה לאנושיות", לשון המכתב. "ב-7 באוקטובר ביצעו טרוריסטים של חמאס מעשי טבח איומים בתוך ערים ישראליות, וכעת מחזיקים בלמעלה מ-220 בני ערובה, רובם אזרחים חפים מפשע, רבים מהם ילדים צעירים. התגובה הישראלית למתקפה חסרת התקדים הזו גרמה לנפגעים רבים בתוך עזה. המשבר הזה הוא טרגדיה קורעת לב שמשפיעה לא רק על חייהם של מי שמעורב ישירות, משפחות שאיבדו את בתיהם ויקיריהם, אלא גם יוצר מהומה גדולה ברחבי העולם".
בהמשך נכתב: "אנו מודעים היטב להיסטוריה הגיאופוליטית המורכבת של הסכסוך הזה, אך אנו מאמינים בתוקף שהשחרור ההומניטרי של בני הערובה האזרחיים המוחזקים על ידי חמאס הוא המפתח להצלת חיים הן בצד הישראלי והן בצד הפלסטיני". כלומר, יש התייחסות מפורשת לאזרחים חטופים, אך לא נכתב על החיילים שנלקחו כבני ערובה. "כחברים בקהילת האופנה העולמית, אתם מחזיקים בהשפעה עצומה וביכולת לעורר שינוי בקנה מידה גדול. אנו מפצירים בכם להשתמש בפלטפורמה שלכם כדי לתמוך בשחרור הומניטרי מיידי של בני ערובה אזרחיים בעזה. על ידי כך, אנו מאמינים שאתם יכולים להשפיע ישירות על רווחתם וביטחונם של אלפי אנשים ישראלים ופלסטינים, ולסייע במניעת שפיכות דמים נוספת".
לדברי גולדפיינר, מטרת המכתב היא לעורר את דעת הקהל הבינלאומית על ידי גיוס דמויות מפתח מעולם האופנה הישראלי. בשלב השני, שנעשה לדבריה בימים אלו, פנה הארגון לדמויות מפתח בינלאומיות במטרה לרתום אותם לפעול לשחרור 230 החטופים. "אנחנו מבקשים בכל דרך לבוא ולומר שהעדיפות העליונה היא החזרת החטופים", אומרת גולדפיינר ל-ynet. נכון לעכשיו טרם חתמו אנשי אופנה בינלאומיים על המסמך. "מטרת העל", היא מוסיפה, "היא להציף את הנושא בתקשורת האופנה הבינלאומית". זו, נכון לעכשיו, פועלת בצורה חד צדדית לסיקור המלחמה, כפי שניתן ללמוד מכתבות ופוסטים ברשתות החברתיות שפורסמו בווג הבריטי ובמגזין The Face הלונדוני, כמו גם השער של ווג ערביה שלא התייחס במילה לטבח שנעשה בישראל.
7 צפייה בגלריה
שרון טל והשלט של משכית בטיימס סקוור
שרון טל והשלט של משכית בטיימס סקוור
"ההסברה הישראלית בתחילת המלחמה הייתה לקויה". שרון טל
(צילום: אוהד קאב)
על המכתב שמועבר בין מעצבים ואושיות אופנה מקומיות בשבוע החולף, חתמו עד כה עשרות אנשים, ביניהם יזם האופנה מוטי רייף; ראש בית הספר לעיצוב באונ' חיפה, לאה פרץ; אוצרת האופנה וההיסטוריוניות יערה קידר; מעצבי האופנה שרון טל, מאיה נגרי, דורון אשכנזי ואחרים; הדוגמניות סאן מזרחי, גלית גוטמן, רונית יודקביץ ואחרות. בתוך כך, ל-ynet נודע כי מעצבים נוספים אליהם פנתה גולדפיינר סירבו לחתום על המכתב, מאחר והנוסח שלו מעורפל מדי, כמו גם הזיהוי הפוליטי של גולדפיינר, שמעולם לא הסתירה את דעותיה השמאלניות. היום היא מבקשת לשים את ההתעסקות בה ובדעותיה בצד ולפעול להחזרת החטופים.
מעצבת "משכית" שרון טל, שחלק גדול מפעילותה בקהילות יהודיות בעולם, מספרת כי מאז המלחמה היא מקבלת תגובות תמיכה מלקוחות החברה בארצות הברית, שבנוסף גם תרמו כספים לטובת ציוד ואביזרים צבאיים לחיילי צה"ל. בדברי הימים של האופנה הישראלית, זכורה חברת "משכית" כמי שמשנות ה-60 פעלה לגיוס תרומות למדינת ישראל על ידי קיום תצוגות אופנה בינלאומיות בשיתוף ארגון הבונדס והפדרציות היהודיות. טל מספרת כי הדבר מעולם לא פסק וכי עד למגיפת הקורונה, היא טסה כעשר פעמים בשנה לארצות הברית לטובת קיום תצוגות אופנה, שבהן גויסו כספים למען מדינת ישראל.
לדבריה, חתימה על המכתב היא פעולה נוספת של הסברה ישראלית לעולם. "אני מאוד מקווה שזה יזיז משהו", היא אומרת. "ההסברה הישראלית בתחילת המלחמה הייתה לקויה ואני תוהה איך מתקנים את זה". כדי לסייע בהסברה, היא מפרסמת ברשתות החברתיות של המותג ושלה עצמה סרטונים וחומרים לחיזוק דעת קהל חיובית על ישראל. בין העוקבים שלה נמצאת גם השחקנית שרה ג'סיקה פארקר, שלבשה במספר הזדמנויות את בגדי המותג. "לא שלחתי לה הודעה ישירה, אבל הדברים נעשים בעקיפין", מסבירה טל. "אנחנו מדוורים את כל הנושא ברגישות ללקוחות ולמכרים שלנו, ושרה ביניהם".
7 צפייה בגלריה
שרון טל עם שרה ג'סיקה פרקר
שרון טל עם שרה ג'סיקה פרקר
שרון טל עם שרה ג'סיקה פרקר בפרמיירה של "פשוט ככה"
(צילום: יח"צ)
מי שגם נרתם להסברה מתוקף פעילותו הבינלאומית הוא מוטי רייף, יזם שבוע האופנה בתל אביב, שבמשך שנים אירח בארץ דמויות בינלאומיות ומעצבים מפורסמים כמו רוברטו קוואלי, בית האופנה מיסוני ואחרים. כמו כן, בשנים האחרונות קיים רייף בשיתוף חברת קורנית שבועות אופנה בלוס אנג'לס ולונדון בהן הציגו מעצבים ישראלים ובינלאומיים כאחד. "אני מאמין שלכל פעולה שנעשה תהיה השפעה", הוא אומר. "מאז המלחמה אני מנהל דיאלוג פתוח עם מעצבים, סטייליסטים ודוגמניות שעבדו איתנו, ומגלה רצון להקשיב ולהבין את התמונה המלאה. אני מנהל כל יום שיחות רבות בטון מאוד מפויס עם אנשים בעולם".
לדוגמה, הוא מספר, ראה כי דוגמן שאיתו עבד, שיתף תוכן של מוחמד חדיד, אביהן של הדוגמניות ג'יג'י ובלה חדיד. "יצרתי איתו קשר והסברתי לו את הדברים", אומר רייף. "ובמקרה אחר, נחשפתי לדברים איומים שאנשים כתבו ופרסמו על ישראל ויצרתי איתם קשר כדי להסביר. אני מגלה שלהרבה אנשים אין מושג מה ההבדל בין פלסטינים לבין חמאס, וכשאתה מסביר את הדברים בצורה ברורה ומפורטת, יש הקשבה ועניין. עם זאת, מתפרסמים הרבה דברים חמורים, אבל יש לנו מזל שדוברים רהוטים כמו נועה תשבי ויוסף חדד עושים עבודה מדהימה".
7 צפייה בגלריה
מוטי רייפ
מוטי רייפ
"מנהל כל יום שיחות רבות בטון מאוד מפויס עם אנשים בעולם". מוטי רייף
(צילום: רונן אקרמן)
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button