"אין בן אדם שעבד קשה בשביל הקריירה כמוני, והצבא לא כיבד את זה". ברק שמיר

ברק שמיר משתחרר מצה"ל: "גאה להיות ישראלי, אבל בצבא לא הבינו אותי"

רוצה לייצג את המדינה גם ליד ג'יג'י חדיד, לא בוחר בנות זוג בשביל פרסום ועונה לסערת הבלאקפייס באינסטגרם – הדוגמן גוזר את תעודת החוגר ומתכונן להתחלה חדשה בניו יורק

פורסם:
בעולם אוטופי, בלי קורונה, בלי צבא, הדוגמן ברק שמיר היה בימים אלה מתאושש משבועיים ארוכים של תצוגות ומסיבות בסבב שבועות האופנה לגברים בלונדון, מילאנו ופריז; הנגאובר של בגדים חדשים, אנשים יפים, סלבריטאים ולא מעט פוזה. בפועל, מחר (חמישי), הוא יגזור את תעודת החוגר שלו בתום שירות צבאי מלא כעובד כללי בממד"ה (מערך מדעי ההתנהגות) בבסיס תל השומר, אותו בסיס מיון שקלט אותו במאי 2018 בשיאו כדוגמן בינלאומי. ברזומה: תצוגות וקמפיינים למותגים ורסאצ'ה ודיסקוורד, שערים למגזינים בינלאומיים ובת זוג שהיתה כבר מהכוכבות המפורסמות במדינה – נועה קירל, אז בת 17 וחודש.
במדורי הרכילות חגגו את טקס החאלקה שעברו שמיר והרעמה שלו, שכבר הפכה לחלק בלתי נפרד מזהותו: הדוגמן עם התלתלים. אך כבסיפור שמשון ודלילה, ההיפרדות משיער הראש סימלה את מערכת היחסים המורכבת שינהל שמיר עם צה"ל לאורך תקופת שירותו הצבאי. סלע המחלוקת: הגדרתו כאמן פעיל, אותו תואר יוקרתי שמקבלים אמנים, רקדנים ושחקנים עם קריירה שצה"ל הסכים לגלות כלפיה גמישות, כמו גם עבור ספורטאים שזוכים לתואר ספורטאי מצטיין. אלה זוכים לעד 45 ימי מיוחדת בשנה (בהשוואה ל-18 ימי חופשה בשנה שמקבל כל חייל צה"ל ועוד חמישה ימי מיוחדת לשיקולו של המפקד הישיר) וזכאות לצאת מהיחידה מדי יום לאחר שש שעות שירות.
13 צפייה בגלריה
ברק שמיר
ברק שמיר
"מבאס שיש בנות שלא תמיד יסתכלו לתוך הלב שלך, אלא רק על החיצוניות"
(צילום: עומרי רוזנגרט)

שמיר, פרופיל 64 בעקבות מבנה מסוים בלב ("זה לא מסוכן"), מחזיק בטן מלאה על כך שצה"ל לא הכיר בהישגיו המקצועיים כדוגמן בינלאומי לצורך "אמן פעיל". האקסיות שלו, יעל שלביה ונועה קירל, שבזמן שיא גם הצטלמו איתו לקמפיין של רנואר, דווקא קיבלו הכרה בעבודתן – קירל אף קיבלה מעמד טאלנט ייחודי – ומאז מטיילות על קו ישראל-ארצות הברית.
"זה נושא רגיש אצלי. כבר בטירונות רובאי 02 שעשיתי במחו"ה אלון, הבנתי שאני הולך לשים את הדוגמנות שלי על 'המתנה'", הוא מספר בראיון המתקיים במרפסת בית הוריו ביבנה. "אין בן אדם שעבד קשה בשביל הקריירה כמוני, והצבא לא כיבד את זה. אני מכיר הרבה מפורסמים שקיבלו 'אמן פעיל' ואין להם אפילו קריירה בינלאומית. אני לא אומר שלא הגיע להם – אבל הם לא בינלאומיים כמוני: טסתי בכל העולם, דיברתי על ישראל בכבוד, ייצגתי את המדינה, אתה מבין? זה לא שביקשתי לצאת מהצבא או לא לעשות צבא. מה ביקשתי? אמן פעיל?"
תסכל אותך לראות אקסיות שלך כמו נועה קירל ויעל שלביה נוסעות לעבודה בחו"ל?
"שחקנים מקבלים 'אמן פעיל', אבל התחלתי לשחק בסדרות ובסרטים רק בשנה האחרונה. אם הייתי מבקש עכשיו 'אמן פעיל' כשחקן הייתי מקבל, אבל כבר לא היה לי את הכוח לנסות ולצפות שיבינו אותי. אני חושב שבצה"ל לא אכפת מדוגמנות כמקצוע. וכאילו, אנחנו בשנת 2021. אתה מבין מה אני אומר?"
13 צפייה בגלריה
ברק שמיר
ברק שמיר
"בצבא הרגשתי שלא מבינים אותי. כל הזמן חיפשתי תשובות ולא קיבלתי"
(צילום: עומרי רוזנגרט)

בשלב די מוקדם היה ברור שלא תקבל "אמן פעיל". לא היה רגע שאמרת לעצמך: אני משחרר ומתנדב לתפקיד משמעותי יותר?
"במקביל לדוגמנות שיחקתי עוד כדורסל. יכול להיות שאם הייתי נשאר בתחום, הייתי מקבל ספורטאי מצטיין, אבל אין בי חרטה שעזבתי את הכדורסל. זאת עדיין האהבה הכי גדולה שלי, אבל הפציעות התכופות הקשו עליי אז השקעתי בדוגמנות. בצבא הרגשתי שלא מבינים אותי. כל הזמן חיפשתי תשובות ולא קיבלתי, ומהר מאוד הבנתי שזה המצב ואיתו אני צריך להתמודד".
אולי זה באמת לא כל כך חשוב. בסביבה שלך אתה נחשב לדוגמן מפורסם – עבור המדינה אתה בסך הכל פנים יפות.
"אבל אני דוגמן בינלאומי, אחי! עשיתי קמפיינים מדהימים עם אנשים שלא חלמתי שאדגמן לצדם ואעבור איתם דרך. אם הצבא לא מעריך את זה, הפסד שלהם. הם יכלו לנצל את הבמה שקיבלתי בחו"ל ולהיות חלק מהבמה הזאת. תמיד שאלו אותי מאיפה באתי ומה דעותיי על ישראל, במיוחד שישראל זו מדינה עם בלגן, עם כל מה שקורה בעזה".
13 צפייה בגלריה
ברק שמיר
ברק שמיר
"כולם עושים את הקריירה למען עצמם, אבל המדינה היא חלק בלתי נפרד ממני"
(צילום: עומרי רוזנגרט)

אני רוצה להציע לך נקודת מבט נוספת: יכול להיות שמותגים מסוימים בחו"ל היו מסרבים ללהק אותך כי אתה מייצג גוף כמו צה"ל. זה עלול לגרום להם בעיות עם לקוחות שאינם אוהדי ישראל. ייתכן שהעובדה שאתה חייל היתה בכלל פוגעת בך בחו"ל ולא מסייעת לך.
"שלא ייקחו, בעיה שלהם. אני גאה להיות ישראלי".
אין בעיה עם העובדה שאתה ישראלי, אלא ישראלי לובש מדים.
"זה הדבר הכי לא מקצועי בעולם והיה מבאס אותי לעבוד עם מותג כזה. באנו לעבוד, לא לדבר פוליטיקה. יש עבודה, יש חיים, יש פוליטיקה. אי אפשר לערבב ביניהם".
אבל בתור חייל אתה מייצג מערכת צבאית.
"אז שלא ייקחו אותי. יש מספיק חברות אופנה בעולם שירצו לעבוד איתי".
13 צפייה בגלריה
ברק שמיר
ברק שמיר
"עצוב לשמוע סיפורים על הטרדות של דוגמנים ודוגמניות. זה גועל נפש, הכי מזעזע בעולם"
(צילום: עומרי רוזנגרט)

השירות הצבאי של שמיר מוציא ממנו לא מעט אמוציות. אפשר להבין – מי שבמשך שלוש השנים לפני שירותו הצבאי הגיע לפסגות בעולם האופנה בזמן כל כך קצר, נאלץ להחליף את בגדי המעצבים במדי חאקי, ואת להקת המעריצים והמעריצות שלאורך הדרך אמרו לו שהוא הכי יפה וטוב במציאות שהמערכת חשובה יותר מהפרט. בעידן של תרבות אינסטגרם שבה כל צעידה על מסלול בתצוגה נחשבת או איזוטרית הופכת ל"גאווה לאומית" ושמות תואר מוגזמים הפכו לז'רגון דיבור – יש אנשים שעל פחות מזה היו הולכים לראות קב"ן.
בשיחה עם שמיר הוא מספר כי מעולם לא חשב להשתחרר מצה"ל, אך עדיין מרגיש שנעשה לו עוול. "הצלחתי לשרוד את השירות הצבאי, התבגרתי, אבל הצדק איתי. אני לא מקבל את זה עד היום", הוא אומר. "הפסדתי קמפיין לז'אן פול גוטייה במרוקו וקמפיין נוסף גדול בטורקיה, כי אני לא יכול לטוס למדינות האלה כחייל".
גם הגדרה של "אמן פעיל" לא היתה עוזרת במצב הזה.
"והיה גם קמפיין לפולו ראלף לורן בניו יורק שהפסדתי כי כבר נגמרו לי ימי החופשה. אם התבאסתי? לקחתי את זה בספורטיביות".

13 צפייה בגלריה
ברק שמיר
ברק שמיר
"ניו יורק זה המקום שלי לחזור לקצב בעבודה ולהגשים את עצמי"
(צילום: עומרי רוזנגרט)

תמליץ לדוגמנים אחרים להתגייס?
"כן, כי הבנתי שבעולם הזה לא כולם יבינו אותך. צה"ל פשוט היו צריכים לתת לי ולדוגמנים ודוגמניות אחרים לעשות את הקריירה שלנו בכבוד. מישהו בצה"ל שאחראי על כל זה אמר לי שדוגמנים – ופה הייתי בהלם – עושים את הקריירה למען עצמם ולא למען המדינה. במה זה שונה מזמר או שחקן? כולם עושים את זה למען עצמם, אבל המדינה היא חלק בלתי נפרד ממני. כשהצטלמתי לקמפיין של ורסאצ'ה עם ג'יג'י חדיד, אכפת לי לומר לה שאני מישראל? להפך, הייתי גאה בזה".
אנשים שיקראו את הכתבה עלולים לפתח אנטגוניזם. זה לא שצה"ל אמר לך לא להצטלם יותר לקמפיינים – עובדה שהמשכת להצטלם בארץ לרנואר וגם עשית שער למגזין וונדרלנד – אלא שתעשה את זה על חשבון הזמן הפרטי שלך. בזמן שבני גילך חוטפים אבנים בחברון, אתה מתלונן שלא קיבלת "אמן פעיל". יכול להיות שאיבדת פרופורציות?
"אין פה חוסר פרופורציה. מי שנמצא בחברון זה רוב החברים שלי שהלכו לקרבי. אם לא היתה לי קריירה, רוב הסיכויים שהייתי הולך לקרבי. עמית בן יגאל ז"ל (שנהרג מפגיעת לבנה, א"י) הוא חבר טוב של חבר טוב, והייתי אצלו במימונה. לא ביקשתי שום דבר מוגזם. בסך הכל ביקשתי 'אמן פעיל' שיאפשר לי להמשיך לעבוד".

"אני שמח שברחתי קצת מהסטיגמה של הדוגמן"

בחודש הבא הוא כבר מתכנן להיות על מטוס לניו יורק. הסוכנות שלו בעיר, Soul Artist Management, ממתינה לו לשהייה ממושכת של מספר חודשים. מצדו, להשתקע שם למספר שנים. "עד 2025", הוא מציין, "יש מאחוריי צוות שלם שממתין לי שם ושמח בהצלחה שלי". בינתיים, בבית ביבנה, האם רינת, מחנכת בבית ספר יסודי, מגלה לנו שהיא מוכנה לשחרר אותו לדרך חדשה. "תמיד נחכה לו כאן בבית", היא אומרת.
13 צפייה בגלריה
ברק שמיר
ברק שמיר
"השיעור הכי גדול שקיבלתי בתקופה האחרונה – אנשים יחפשו אותך על כל דבר"
(צילום: שי יחזקאל)

כשהוא נשאל איך הגיב לפרסומים בחודש שעבר על טענות של דוגמנים כי המעצב אלכסנדר וונג הטריד אותם מינית במועדוני ניו יורק, מודה שמיר כי לא שמע על כך. "בחיים זה לא נגע בי. עצוב לשמוע סיפורים על הטרדות של דוגמנים ודוגמניות. זה גועל נפש, הכי מזעזע בעולם. זה יכול לשבור אנשים", אומר מי שנגד הסוכן שלו לשעבר, ניר סנדלר מסוכנות Passion management, הוגש כתב אישום ב-2019 בטענה להטרדות מיניות של מספר מיוצגים בסוכנות. דרכם של השניים נפרדה עוד קודם לכן, בשל סכסוך עסקי שנפתר בבית המשפט.
"בהיכרות שלי עם ניר, אני יודע מיהו כאדם. הוא ליווה אותי לאורך כל הקריירה, היינו ישנים באותו חדר בנסיעות לשבוע האופנה, ולא הרגשתי דבר מהטענות נגדו", אומר שמיר להגנתו של סנדלר. "גם כשהוזמנתי לחקירה במשטרה, סיפרתי את האמת: ניר בחיים לא פגע בי או עשה לי משהו".
את שנת הקורונה החולפת הקדיש שמיר, החתום כיום בסוכנות הדוגמנים והטאלנטים itm models של עומרי יערי, לפיתוח קריירת משחק. הוא הצטלם לעונה הרביעית של דרמת הנוער "נעלמים" ולסרט הסטודנטים "הבחירה הנכונה" של עילי קמחי מבית הספר לקולנוע וטלוויזיה באוניברסיטת תל אביב. "אני שמח שברחתי קצת מהסטיגמה של הדוגמן. לא אשקר, היו לי חודשיים-שלושה של עבודה קשה של ללמוד טקסטים ואיך להביא את עצמך בטקסט, אבל מאוד נהניתי", הוא מספר. האם ההתנסות במשחק עוררה בו חשק ללמוד את התחום באופן מקצועי? "לא אלך ללמוד שלוש שנים בניסן נתיב. אני כאילו לא צריך. משחק זה שום דבר, צריך פשוט להשקיע כסף וזמן".
13 צפייה בגלריה
ברק שמיר
ברק שמיר
"אני בן אדם זורם, אם יש כימיה אני שם"
(צילום: עומרי רוזנגרט)

והנה דוגמה איך לא לשחק: סיפור המחווה לכדורסלן קובי בראיינט, ששמיר העריץ כבר כילד בגיל חמש במגרשי הכדורסל בעיר הולדתו ראשון לציון, הפך מאירוע מחווה תמים לסיפור האשמה בגזענות. בקיץ האחרון צבע שמיר את פניו בשחור כדי להידמות לשחקן המנוח בצעד שהצית נגדו ביקורת חריפה. בעידן של תקינות פוליטית ומחאת Black Lives Matter שניהלה באותה עת את סדר היום – פרקטיקות של "בלאק פייס" נתפשות כמהלך גזעני.
"הופתעתי מהתגובות. לא תיארתי לעצמי בחיים שאלה התגובות שאקבל", הוא מודה. "אני חושב שזה השיעור הכי גדול שקיבלתי בתקופה האחרונה – אנשים יחפשו אותך על כל דבר. נשבע לך שלא תיארתי לעצמי שזה מה שיקרה. הייתי בשוק. אני לא אדם גזען ואני מקבל כל אדם באשר הוא".
לא חששת שזה יפגע לך בקריירה? מספיק שלקוח שלך בחו"ל יראה את זה ויבטל קמפיין עתידי.
"זה היה יכול לפגוע. אבל מי שנותן לי את הבמה להסביר וירצה להקשיב, יבין שזה בא ממקום טהור, אחי. אני פועל לפי הלב שלי ולפי הזרימה. התבאסתי שאנשים לקחו את זה ככה. יש אנשים שבכלל לא ידעו מה זה בלאק פייס".
ובכל זאת, הפכת את חשבון האינסטגרם לפרטי באותו רגע כדי שיעלו עוקבים. נהנית מהפרסום.
"אם אני בוחר לפתוח ולסגור את האינסטגרם, זאת דרך שיווקית שלי. הרי כולם דיברו על זה".
13 צפייה בגלריה
ברק שמיר לרנואר
ברק שמיר לרנואר
"קיבלתי הצעה-שתיים לצאת עם דוגמניות צעירות, ושללתי את זה על הסף". בקמפיין של רנואר
(צילום: יונתן ויצמן)

לצד צילומים למותג האופנה רנואר, אותו הוא מוביל כבר עונה חמישית ברציפות, מתחזק שמיר זוגיות בת שנה וחצי עם הדוגמנית הצעירה רומי פרנקל, 18, שצפויה בקרוב להתגייס לצה"ל. השניים הכירו תחילה באינסטגרם ובהמשך באמצעות חברים משותפים.
"כשאסע לניו יורק, נצטרך לנהל את הקשר בשלט רחוק", הוא מסביר. "ניו יורק זה המקום שלי לחזור לקצב בעבודה ולהגשים את עצמי". פרנקל היא בת הזוג השלישית המפורסמת של שמיר, שבעבר ניהל קשרים זוגיים עם נועה קירל (שנתיים) ויעל שלביה (שלושה חודשים). כשהוא נשאל האם הבחירה בבנות זוג מפורסמות עזרה גם לקדם את הקריירות של שני הצדדים, הוא נראה מופתע. כמעט נעלב אפילו.
"אני בן אדם זורם, אם יש כימיה אני שם. זה לא שאני אומר לעצמי 'היא מפורסמת, אז אצא איתה ועם הלא מפורסמת לא אצא'. יצא ככה", הוא אומר. "שלושתן יפות ומוכשרות, ושלושתן מתוך העולם שלי. היתה בינינו כימיה, אז למה לא? אני הולך לפי הלב שלי. לא אגיד 'אוקיי. אני רוצה אותה כי יצא לי ממנה משהו'. להגיד שיצאתי איתן בשביל יחסי ציבור זה הדבר הכי נורא ששמעתי. כשנועה ואני הכרנו, היינו ילדים תמימים: היא בת 15, אני בן 17".
כשליהקו אותך לקמפיין של רנואר עם נועה ויעל, לא הפריע לך שרכבו על הסיפור של ברק שמיר ושתי האקסיות?
"זה לא עניין אותי, אחי. היה לי מה זה כיף בצילומים".
קיבלת הצעות לצאת עם דוגמניות מתחילות כדי שיתפרסמו?
"קיבלתי הצעה-שתיים לצאת עם דוגמניות צעירות, ושללתי את זה על הסף. בחיים לא אצא עם מישהי כדי להיות מפורסם. אני יכול לעבוד קשה ולפרוח כדוגמן, במקום לרכוב על הגב של מישהי. זו דרך פסולה בעיניי".
ומתחילות איתך בנות בגלל שאתה "ברק שמיר"?
"ברור, ואני מזהה את זה על ההתחלה. אלה בנות שמהרגע הראשון רוצות שנצטלם יחד ומדברות איתי על הקריירה שלי וזה. מבאס שיש בנות שלא תמיד יסתכלו לתוך הלב שלך, אלא רק על החיצוניות".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button