האם מדובר במהלך נואש או בתרגיל יחסי ציבור מבריק? השחקנית אמנדה סייפריד הגיעה השבוע לפסטיבל הסרטים בוונציה לקידום הדרמה ההיסטורית בכיכובה, "צוואתה של אן לי" (בימוי: מונה פאסטוולד), שבה היא מגלמת מנהיגת כת נוצרית-משיחית. לצילומי מסיבת העיתונאים ביום שני היא התייצבה במערכת לבוש זהה לזו שלבשה כמה ימים קודם לכן השחקנית ג'וליה רוברטס, שהגיעה לפסטיבל ונציה לראשונה בקריירה שלה כדי לקדם את הסרט "האמת מאחורי הרדיפה" של הבמאי לוקה גואדנינו.
רוברטס בחרה במכנסי ג'ינס, חולצת כותנה מכופתרת בדוגמת פסים בגווני בננה ומוקה, ז'קט מחויט ונעלי עקב סגורות – הצצה ראשונה לעבודתו של המעצב דריו ויטלה, המנהל האמנותי החדש של בית האופנה ורסאצ'ה, שנרכש לאחרונה על ידי קבוצת פראדה. מתברר, או לפחות כך נטען, כי סייפריד ביקשה מאליזבת סטיוארט – הסטייליסטית הצמודה של רוברטס ושלה – ללוות את המראה של רוברטס בשלמותו. האחרונה פרגנה, ולמעט זוג הנעליים, השאילה לסייפריד את כל הבגדים.
האם זהו פירגון אמיתי בין השתיים או מהלך יחסי ציבור של ורסאצ'ה? ייתכן כי האמת נמצאת איפשהו באמצע. מצד אחד, כוכבות רבות בוחרות בבידול אופנתי מתוך רצון לכבוש רגע על השטיח האדום, כך שהמהלך של סייפריד נראה תמוה. מצד שני, בשנים האחרונות גוברת מגמה "אקולוגית" (בתמיכתן של מפורסמות כמו קייט בלאנשט וקייט מידלטון), כאשר כוכבות בוחרות ללבוש בשנית שמלות על השטיח האדום. עם זאת, ברוב המקרים הן "ממחזרות" הופעות ישנות שלהן, ולא מראה שהופיע שלושה ימים קודם לכן על כוכבת אחרת באותה במה.
דיור, בוטגה ונטה ושאנל לא נשארים מאחור
רוברטס וסייפריד הן חלק מאסטרטגיה שבולטת השנה על השטיח האדום בוונציה, במסגרתה בתי אופנה בוחרים להשתמש בפלטפורמה הענקית של הפסטיבל כדי לחשוף הצצות לקולקציות הצפויות של המנהלים האמנותיים החדשים בבתי האופנה. "השקה שקטה", אם תרצו. בעולם שבו תמונה אחת יכולה לייצר יותר השפעה מתצוגת אופנה שלמה, בתי האופנה הבינו: למה לחכות לפריז כשאפשר לכבוש את ונציה?
16 צפייה בגלריה


ג'וליה רוברטס בשמלה של דריו ויטלה לבית ורסאצ'ה
(צילום: Pascal Le Segretain/Getty Images)
מלבד המראה הקז'ואלי שבחרה, רוברטס לבשה גם שמלת ערב בצבע כחול כהה בעיצובו של ויטלה, אשר מתכתבת עם אלמנטים עיצוביים של ורסאצ'ה אך באופן שמעניק להם אופי בוגר ואלגנטי – 180 מעלות מהשפה העיצובית של דונטלה ורסאצ'ה, שפרשה לאחרונה מתפקידה כמנהלת האמנותית.
16 צפייה בגלריה


אלבה רורוואכר לובשת שמלת הוט קוטור בעיצובו של ג'ונתן אנדרסון לדיור
(צילום: Pascal Le Segretain/Getty Images)
על דוגמה נוספת חתומים בית האופנה דיור והשחקנית האיטלקייה אלבה רורוואכר, שהגיעה לוונציה לבושה שמלת הוט קוטור בעיצובו של ג'ונתן אנדרסון, שצפוי להציג את קו הקוטור הראשון שלו בינואר 2026, ובחודש הבא יציג את הקו המוכן ללבישה בעיצובו במסגרת שבוע האופנה בפריז. רורוואכר לבשה שמלת ערב ששילבה בין אלמנטים תקופתיים לבין חייטות מודרנית, והייתה לשיחת היום בזכות המראה יוצא הדופן שלה והריפוד האחורי של השמלה.
לצד רורוואכר ואפקט ההלם שהביאה אל השטיח האדום, המשיכו בדיור בחשיפה של מראות נוספים בעיצובו של אנדרסון. השחקנית מיה גות' לבשה שמלת ערב סקסית בצבע חום עם משחקי דראפה ושובל אחורי, והשחקנית גרטה לי הלכה על קלאסיקה בלבן ושחור. החליפה המחויטת שלה הורכבה מז'קט "בר" הנודע של בית האופנה וחצאית מידי, שקרצו ל"המראה החדש" של דיור מ-1947. כוכבת נוספת שלבשה דיור הייתה מוניקה ברברו.
16 צפייה בגלריה


גרטה לי לובשת דיור עם קריצה ל"המראה החדש" של בית האופנה מ-1947
(צילום: Aldara Zarraoa/Getty Images)
גם בבית בוטגה ונטה הלכו על הצצות לקראת שבוע האופנה במילאנו, אשר ייפתח בסוף ספטמבר ובו תיחשף קולקציית הביכורים של לואיס טרוטר כמנהלת אמנותית. השחקנית ויקי קריפס הגיעה למסיבת העיתונאים בחליפת עור נינוחה בצבע זית מעל גופייה לבנה, ולשטיח האדום בחרה בשמלה שחורה וא-סימטרית עם שסע צידי עמוק שהדגיש את משחקי הווליום של הבגד.
16 צפייה בגלריה


ויקי קריפס לובשת חליפה בעיצוב לואיס טרוטר לבוטגה ונטה
(צילום: Aldara Zarraoa/Getty Images)
עוד בוונציה, השחקן ג'ייקוב אלורדי הדגים מראות יום וערב של בוטגה ונטה, לרבות חליפת טוקסידו שחורה בגזרה רחבה ולבוש יום נינוח שכלל חולצת כותנה ומכנסיים בהירים. הופעותיהם של השניים מדגישות את הכיוון שאליו תיקח טרוטר את בוטגה ונטה בעונה הבאה – שילוב בין קווים חזקים, גזרות נינוחות ואלגנטיות רכה, כזו שממשיכה את כתב היד של מתיו בלייזי (שעבר לשאנל) באבולוציה מתוחכמת יותר.
בלייזי, המנהל האמנותי החדש של שאנל, צפוי להציג את קולקציית הביכורים שלו למותג בחודש הבא בפריז. בשאנל אומנם לא הצהירו במפורש כי הכוכבות בוונציה לובשות את עיצוביו, אך בלייזי נמצא בתפקידו כבר מה-1 באפריל, כך שכל הפריטים עוברים תחת עינו הבוחנת, גם אם הוא אינו חתום באופן מפורש על הקולקציות.
16 צפייה בגלריה


טילדה סווינטון לובשת שאנל בערב הפתיחה של פסטיבל ונציה
(צילום: Andreas Rentz/Getty Images)
מלבד הופעתה האלגנטית והמשעממת של טילדה סווינטון בערב הפתיחה של הפסטיבל ברביעי שעבר, לוונציה הגיעה גם השחקנית איו אדבירי בשתי מערכות לבוש של שאנל: שמלת ערב אדומה ומקומטת (מגמה שלא מעט שחקניות אימצו, בין אם ביודעין או כי שכחו את המגהץ בבית) וחליפת מכנסיים בהירה ליום.
מלבד "חשיפה רכה" של קולקציות אביב-קיץ 2026 שיופיעו על המסלולים בחודש הקרוב – המשותף לכל ההופעות של הימים האחרונים הוא הטון הנינוח והקז'ואלי של העיצובים. למעט רורוואכר והשמלה התקופתית, רוב מערכות הלבוש הציגו שפה נגישה ולא מתאמצת, נעדרות אפקט הוואו הנדרש על השטיח האדום. המסר העולה מהשטיח האדום של ונציה הוא שאלגנטיות אמיתית לא תמיד דורשת להדהים, אלא לעיתים פשוט להיות עצמך. וזה בדיוק מה שהאופנה צריכה היום – פחות פומפוזיות ויותר דיאלוג עם הרצונות של הלקוחות.














