"חלק מההיסטוריה של אופנה וצילום אגדי". פטריק דמרשלייה

צלם האופנה הנודע פטריק דמרשלייה הלך לעולמו בגיל 78

הוא היה צלם הפורטרטים הקבוע של הנסיכה דיאנה ויצר תמונות בלתי נשכחות של הסופר-מודלס משנות ה-90. שמו הפך למושג בפני עצמו, עד שתלונות על הטרדות מיניות הביאו להפסקת עבודתו

פורסם:
צלם האופנה הצרפתי פטריק דמרשלייה הלך לעולמו הלילה בגיל 78, כך נמסר בעמוד האינסטגרם שלו. דמרשלייה היה אחראי על יצירת כמה מהדימויים האופנתיים הבולטים במאה ה-20, כמו תצלום קבוצתי של הסופר-מודלס משנות ה-90 לווג, דיוקן של הנסיכה דיאנה, קמפיינים בולטים לבתי אופנה כמו כריסטיאן דיור, שאנל, לואי ויטון, קלווין קליין, ומאות שערים והפקות אופנה למגזינים מבית קונדה נאסט, ובהם ווג, W וגלאמור – קשר מקצועי שהחל כבר בשנת 1975 והמשיך עד להדחתו בעקבות טענות על הטרדות מיניות בשנת 2018. הוא הותיר אחריו אישה, מיה, שלושה בנים ושלושה נכדים.

מותו של דמרשלייה הפתיע רבים בתעשייה ודוגמניות רבות ספדו לו בשעות האחרונות ברשת החברתית. "הוא חלק מההיסטוריה של אופנה וצילום אגדי. נתגעגע אליו", כתבה הדוגמנית אמבר ולטה.
"כשאני חושבת על פטריק דמרשלייה, אני חושבת על המקומות הרבים שבהם טיילנו כדי לצלם תמונות יפות", כתבה הדוגמנית כריסטי טרלינגטון. "פגשתי אותו באמצע שנות ה-80 בסטודיו בניו יורק. הוא היה אז גבר מזוקן, צרפתי וגבוה, רציני לכאורה, שלא הצלחתי לפענח מילה מדבריו בהתחלה, שלא לדבר על משפט. עם השנים למדתי לפרש הכול. הזיכרונות והסיפורים הם אינסופיים. הלך עוד אדם שהיה חלק מעידן שאינו עוד. נוח בשלום, פטריק".
6 צפייה בגלריה
פטריק דמרשלייה
פטריק דמרשלייה
הסופר-מודלס של שנות ה-90 בצילום של פטריק דמרשלייה
(צילום מסך)

דוגמניות נוספות רבות כתבו ושיתפו תצלומים אייקוניים של דמרשלייה בכיכובן, כמו ג'יזל בונדשן, היילי ביבר, סינדי קרופורד, קרוליין מרפי, סשה פיבוברובה, שרה סמפיו ואחרות. אוסף התצלומים שמוצג עם מותו חושף את כתב ידו המזוהה: שילוב בין זוהר לאלגנטיות, בין קלילות ונינוחות פיזית להאדרת הדוגמנית כפיגורה גדולה מהחיים.
סינדי קרופורד נפרדת מדמרשלייה


כריסטי טרלינגטון נפרדת מדמרשלייה

מדונה, הנסיכה דיאנה ו"השטן לובשת פראדה"

דמרשלייה נולד בצרפת. כנער, סיפר, קיבל את המצלמה הראשונה שלו במתנה מאביו החורג, וזו שימשה אותו לצילומי חתונות ותמונות פספורט לחבריו. בגיל 20 עבר לפריז, שם החל לעבוד יחד עם הצלם השוויצרי הנס פוירר. בשנת 1975, כשהוא בן 22 בלבד, הגיע דמרשלייה לניו יורק והחל לצלם עבור מגזין ווג האמריקני, אולם רק שנתיים לאחר מכן קיבל קרדיט על עבודתו. פריצתו הגדולה התרחשה במאי 1989, כשתיעד את מדונה לשער ווג בהפקת אופנה שצולמה בביתה. על השער מופיעה מדונה בגבה למצלמה, לבושה בגד ים לבן כששיערה הרטוב משוח לאחור.
6 צפייה בגלריה
פטריק דמרשלייה
פטריק דמרשלייה
מדונה בצילום של דמרשלייה על שער ווג
(צילום מסך)

לאורך השנים התחזק מעמדו כצלם אופנה חשוב ואייקוני, ולאורך שנות ה-90 תיעד דמרשלייה את דיאנה, נסיכת וויילס, שהפכה אותו לצלם הפורטרטים הקבוע שלה לאחר שנחשפה לעבודתו על שער מגזין ווג הצרפתי. הקשר הבלתי אמצעי בין השניים סייע לחשוף דרך הצילום גם את אישיותה המורכבת של דיאנה. עם זאת, הדיוקן המפורסם ביותר שלה צולם על ידי מריו טסטינו למגזין וניטי פייר ב-1997, מעט לפני מותה. בנוסף, עבד דמרשלייה בצמוד לבתי אופנה מובילים, ובשנת 2011 פרסם את ספר התצלומים המפואר Dior Couture. "צלמים צריכים לגרום לבגדים להיראות פנטסטיים, זו הסיבה שאנחנו מקבלים תשלום", אמר בריאיון ב-2012.
6 צפייה בגלריה
פטריק דמרשלייה
פטריק דמרשלייה
הנסיכה דיאנה בתמונה של פטריק דמרשלייה
(צילום: Gettyimages)

דמותו האייקונית אף זכתה להתייחסות בסרט הקולנוע "השטן לובשת פראדה", כשאנדריאה, המתמחה הצעירה, נדרשת לחבר בינו לבין העורכת האימתנית מירנדה פריסטלי, בעוד היא מתקשה להבין מי זה דמרשלייה ואיך בכלל מאייתים את שמו. הציטוט "Get Me Demarchelier" הפך מאז למטבע לשון. דמרשלייה גם הופיע בתפקיד עצמו בסרט הקולנוע "סקס והעיר הגדולה" משנת 2008.
6 צפייה בגלריה
פטריק דמרשלייה
פטריק דמרשלייה
קמפיין לבית האופנה דיור שצילם פטריק דמרשלייה
(צילום מסך)

הטענות על הטרדות מיניות

בשנת 2018 נגדעה הקריירה של הצלם לאחר שורה של טענות על הטרדות מיניות כחלק מתנועת MeToo. תחקיר של העיתון "בוסטון גלוב" אסף עדויות של למעלה מ-50 דוגמניות ודוגמנים שסיפרו על דמויות מעולם האופנה שהטרידו אותם מינית, ביניהם דמרשלייה. בתחקיר צוין כי שבע דוגמניות התלוננו על הטרדות מיניות מצידו, חלקן היו קטינות באותו הזמן.
בכתבה ההיא נחשף גם קשר השתיקה שהתקיים לאורך תקופה ארוכה בסוכנויות הדוגמנות ובמגזיני האופנה. "כולם ידעו את שמות הצלמים שהשתמשו בכוח שלהם נגד נשים צעירות", אמר אז טרודי טסקוט, שעבד בעבר בסוכנות עלית מודלס, בעוד דוגמניות צעירות שהתראיינו לכתבה סיפרו כי לאחר שהוטרדו מינית ופנו לסוכנויות, אלה עודדו אותן ואמרו להן כי מדובר במקפצה לקריירה.
6 צפייה בגלריה
פטריק דמרשלייה
פטריק דמרשלייה
פטריק דמרשלייה עם אנה ווינטור
(צילום: Gettyimages)

בנוסף נכתב בתחקיר כי באוקטובר 2017 נשלח לעורכת ווג אנה ווינטור מכתב מאסיסטנטית של הצלם הנודע, שבו סיפרה לווינטור על ההטרדות המיניות לכאורה של הצלם, שהחלו לדבריה כאשר הייתה מתמחה שלו בגיל 19. העיתון לא פירט כיצד הגיבה ווינטור לדברים, אם בכלל.
דמרשלייה לא היה צלם האופנה היחיד שעבודתו הופסקה בעקבות תנועת MeToo, כשבמקביל עלו טענות גם נגד הצלמים הידועים טרי ריצ'רדסון, מריו טסטינו וברוס וובר. בית ההוצאה לאור קונדה נאסט (העומד מאחורי המגזינים ווג, וניטי פייר, גלאמור והניו יורקר), הוציא בעקבות אותו תחקיר הודעה לכלי התקשורת שבה נמסר כי עבודתו של דמרשלייה הופסקה לאחר קשרי עבודה צמודים שנמשכו כ-40 שנה.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button