כל המכירות מהכנסתו נתרמות. סוודר הכריסמס של מייקרוסופט 2023

מכוער יותר, מופרך יותר, טוב יותר: גלגולו של סוודר הכריסמס

רגע לפני חג המולד מגיעה לשיאה תופעת הסוודרים ה"מכוערים" שהפכו למסורת. אז איך הפך עיצוב של ווינדוס או שולה המוקשים לסמל סטטוס, איזה אינטרפטציות עשו לסוודר על מסלולי התצוגה בעולם ולמה (כמעט) הכל בזכות "יומנה של ברידג'ט ג'ונס"?

פורסם:
אחד מפריטי האופנה המדוברים של החודש נוצר על ידי ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט. מאז 2018 משיקים בחברה לקראת חג המולד, סוודר ייחודי ו"מכוער" במהדורה מוגבלת. השנה בחרה מיקרוסופט לעצב את הסוודר בהשראת Bliss - הרקע המפורסם של מערכת ההפעלה ווינדוס XP עם תצלום פסטורלי שנראה כמו ציור ילדים, ובמרכזו שמי תכלת מעוננים וגבעות ירוקות. התמונה צולמה על ידי צ'ארלס או'ריר ביוני 1996, לאחר סופה שהתרחשה במחוז סונומה שבקליפורניה. הסוודר נמכר באתר החברה במחיר של 70 דולר ואזל תוך שעות. כל ההכנסות ממכירתו נתרמו לארגון הסביבתי Nature Conservancy ובישראל העבירה החברה תרומה לחוות נערי האור שמסייעת בשיקום נפגעי מסיבת נובה.
8 צפייה בגלריה
כתבת סוודרים כריסמס מכוערים
כתבת סוודרים כריסמס מכוערים
כל המכירות מהכנסתו נתרמות. סוודר הכריסמס של מייקרוסופט 2023
(באדיבות Microsoft)
הסוודר של מיקרוסופט מתכתב עם מגמת ה-Y2K החזקה כיום באופנה בכלל, ומצטרף לסוודרים קודמים שהשיקה החברה לקראת חג המולד, ביניהם עיצובים עם דוגמאות של ווינדוס 95, משחק שולה המוקשים ולוגו מערכת ההפעלה ווינדוס XP. כולם חלק מתופעת Ugly Christmas Sweater - סוודרים בעלי עיצוב "מכוער" שהפכו למסורת אופנתית בארצות הברית ואירופה לקראת חג המולד. ככל שהסוודר בעל דוגמה מופרכת וכעורה יותר - כך הוא יעניק לכם נקודות זכות. אולי גם חיוך שיוגנב לכיוונכם, דאחקה במטבחון המשרדי, ושאיפה כי תחזרו מחופשת החג לבושים כמו בני אדם.
הטרנד לא פסח גם עליו. השחקן ריאן ריינולדס עם סוודר כעור במיוחד

תופעת הסוודרים המכוערים לכריסמס פועמת מדי חודש דצמבר ברשתות החברתיות אינסטגרם וטיקטוק, באתרי קניות בינלאומיים כמו אמזון ואטסי, ואתרים ייעודיים כמו Ugly Christmas Sweater עם מגוון רחב של דוגמאות בטווח מידות של עד XXXXL. השנה, לדוגמה, אפשר לזהות באתר הפופולרי מגמה של סוודרים בהשראת להקות רוק ופאנק כמו רולינג סטונס, פינק פלויד וסקס פיסטולס, שנמכרים בטווח מחירים שבין 45 ל-60 דולר. לצד זה, בחברה מעצבים סוודרים תלת-מימדים עם קרני צבי התפורות על דוגמה של צבי הנינג'ה, וסוודרים עם כיתובים מצחיקים, כמו זה עם דוגמה של כוכבי סדרת ההנפשה למבוגרים ריק ומורטי והכיתוב Get Your Shit Together.
8 צפייה בגלריה
כתבת סוודרים כריסמס מכוערים
כתבת סוודרים כריסמס מכוערים
מי לא ירצה לבוא עם סוודר כזה לעבודה?
(מתוך העמוד Ugly xmas sweater )
8 צפייה בגלריה
כתבת סוודרים כריסמס מכוערים
כתבת סוודרים כריסמס מכוערים
מפיצים שמחה - ולא רק במסיבות
(מתוך העמוד Ugly xmas sweater )
סוודרים עם דוגמאות חג המולד החלו להופיע בשנות ה-50 כשבתחילה כונו אלה "סוודרי ג'ינגל בל", אך הפופולריות שלהם בשוק האופנה הייתה נמוכה. בכל זאת, סוודרים מעוטרים דוגמאות של פתיתי שלג ואיילים לא נחשבו מגניבים, אבל הם שידרו שמחה, והופצו במסיבות משרדיות ובחג המולד. רק מאוחר יותר, במהלך שנות ה-80, הם הגיעו למיינסטרים בזכות תרבות הפופ וקומדיות לחג שהוקרנו בבתי הקולנוע והטלוויזיה, עם דמויות כמו קלארק גריסוולד בסרט "חופשת חג המולד של נשיונל למפון". באמזון ניתן להשיג רפליקה של הסוודר, שנראה אלגנטי בהשוואה לעיצובים הצעקניים הנמכרים כיום.
8 צפייה בגלריה
כתבת סוודרים מכוערים
כתבת סוודרים מכוערים
"קל מאוד לייצר היום סוודר כריסמס - לוקחים דימוי, סורקים אותו בתוכנה מיוחדת, והיא סורגת לך אותו בדיוק רב"
(צילום: Gettyimages)
תהילתם של הסוודרים דעכה לאורך שנות ה-90 עד להופעתו המחודשת בסרט "יומנה של ברידג'ט ג'ונס" משנת 2001, במפגש חגיגי בין הגיבורה למארק דארסי (קולין פירת'), כשהוא לבוש סריג גולף ירוק שבמרכזו דוגמה של איל ענק עם אף אדום שמעלה חיוך על פני הצופים. מאז נחשב הסרט לאחד ממנועי הצמיחה של המגמה בשני העשורים האחרונים. "קשה לומר מה גרם לשינוי בפרספקטיבה, אבל אני חושב שברגע שמישהו לבש את הבגד בצורה הומוריסטית, אנשים התחילו לראות את הצד הקומי של זה, ולחשוב 'הדבר הזה בחלק האחורי של הארון יכול להיות כיף, במקום משהו נורא שאף אחד לא רוצה'", הסביר בריאיון ל-CNN הסופר בריאן מילר, שהקים את אתר המכירה Ugly Christmas Sweater ובשנת 2011 פרסם את הספר Ugly Christmas Sweater Party Book: The Definitive Guide to Getting Your Ugly On (הוצאת Harry N. Abrams).
ייחודם העיצובי של הסוודרים נעוץ גם בטכניקת הסריגה שלהם. "קל מאוד לייצר היום סוודר כריסמס - לוקחים דימוי, סורקים אותו בתוכנה מיוחדת, והיא סורגת לך אותו בדיוק רב", מסבירה אליה שרביט, מנחת סריגים ופרויקטי גמר בטקסטיל ואופנה בשנקר. "הוא נעשה בטכניקת ז'קארד שמאפשרת ליצור דוגמאות צורניות וציורים. כשאני מלמדת את הטכניקה הזאת אני מדגימה אותה פעמים רבות על ציור של פתית שלג או איש שלג, כי צורות של קו ישר ועיגול קל יותר ליצור בסריגה. זה מביא לכך שאין שנה שאין סטודנטים שלא רוצים לעשות סוודר מכוער בטכניקה זו".
8 צפייה בגלריה
כתבת סוודרים מכוערים
כתבת סוודרים מכוערים
ב-2015 סוודרי הכריסמס כיכבו בקולקציית הפרה-סתיו של דיור
(צילום: Gettyimages)
שרביט מצביעה על כך שאחת המגמות החדשות שאנו רואים ונראה יותר בעתיד, היא כניסתה של בינה מלאכותית לתחום העיצוב. "אתה יכול לתת הוראות כמו 'סנטה קלאוס יהיה במרכז הדימוי וסביבו יהיו פתיתי שלג', והדימוי נוצר על פי הדרישה שלך. אני מאמינה שבעתיד נראה את זה הרבה". בתוך כך, צריך לזכור כי טרנדים בתחום מתחלפים בצורה איטית ולפעמים גם לא ממש תופסים את הקהל. בשנים האחרונות, לדוגמה, הצטרפו למגמה סוודרים מכוערים עבור חנוכה, אולם אלו לא ממש הצליחו בשוק הבינלאומי, כל שכן, במדינת היהודים. כאן מעדיפים לחגוג את החג באכילה.
8 צפייה בגלריה
כתבת סוודרים מכוערים
כתבת סוודרים מכוערים
דולצ'ה & גבאנה הצטרפו לטרנד ב-2010
(צילום: Gettyimages)
מלבד הסוודרים הנמכרים בענקיות אופנה ואתרי סחר מקוונים, אופנת היוקרה בחרה להצטרף למגמה - הכיעור הוא עניין סובייקטיבי בעיני המתבונן - כשבשנת 2007, סטלה מקרטני שיגרה אל המסלול שמלת סריג אפורה עם דוגמת שני דובי קוטב לבנים. שלוש שנים לאחר מכן יצר הצמד דולצ'ה & גבאנה סביב דוגמאות אלה סדרה שלמה של חצאיות, בגדי גוף וסריגים לקו הצעיר D&G; וב-2015 אפשר היה לראות את סוודרי הכריסמס מככבים בקולקציית הפרה-סתיו של דיור וגם בפינאלה המרהיבה של התצוגה האמנותית של שאנל, שנערכה אותו חורף באולפני צ'ינצ'יטה ברומא.
אלטון ג'ון ואד שירן מעניקים זה לזה סוודרי כריסמס מכוערים
למרות שהמגמה הגיעה לנקודת קיצון והכל מתחיל להיראות קצת פחות משעשע מבעבר - היא עדיין פופולארית בזכות לא מעט מפורסמים שמהדהדים אותה. בשבוע שעבר נפגשו החברים הטובים אלטון ג'ון ואד שירן לצפייה במשחק כדורגל, והעניקו אחד לשני סוודרים מכוערים כמיטב המסורת וקידמו את להיטם המשותף מלפני שנתיים, "מרי כריסמס". מפורסמת נוספת שמובילה את הטרנד היא הזמרת טיילור סוויפט, שדמותה מככבת על שורה ארוכה של סוודרים לחג שנמכרים באטסי, ובאתר שלה נמכר סוודר אדום לחג עם הכיתוב Christmas Tree Farm תמורת 100 דולר, שגם הוא, אזל מהר מאוד מהמדפים.
8 צפייה בגלריה
כתבת סוודרים מכוערים
כתבת סוודרים מכוערים
לא חייב להיות סוודר - האינטרפטציה של דולצ'ה & גבאנה
(צילום: Gettyimages)
8 צפייה בגלריה
כתבת סוודרים כריסמס מכוערים
כתבת סוודרים כריסמס מכוערים
לא תפסו. סוודרים מכוערים לחנוכה
(מתוך עמוד ה-X (לשעבר טוויטר) של LevittMichael)
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button