הנוכחות של ברבי מציעה ורוד סכריני עם גזרות צמודות וחושפניות. מייגן פוקס

חיים של פלסטיק: הגלגול החדש של מראה בובת הברבי האנושית

בגיבוי בתי אופנה ובמקביל לצילומי סרט חדש על הבובה שחגגה 63 שנה אך מעולם לא הזדקנה, הטרנד המתקתק והוורוד מככב ברשת. חזרה למודל יופי שמרני או קריצה פרודית מתוחכמת?

פורסם:
בחודשים האחרונים הופצו תמונות ראשונות של השחקנים מרגו רובי וריאן גוסלינג בתפקידיהם כברבי וקן בסרט הקולנוע "ברבי", שצפוי לעלות לאקרנים רק בשנה הבאה: 21 ביולי 2023. בתמונות נראית רובי כמו גרסה היפר-אנושית של בובת הברבי, גוסלינג כפרודיה על גברים במשבר גיל ה-40 שיוצאים לרוץ מחוץ לבית בבגדי ספורט זוהרים בצבעי ניאון. בתמונה אחרת הוא חושף קוביות בבטן שנראות כאילו סותתו ביד אמן ושרירי חזה מעוצבים ובוהקים. את הסרט תביים במאית הקולנוע גרטה גרוויג ("ליידי בירד", "נשים קטנות"), כשעל התסריט היא חתומה יחד עם בעלה, הקולנוען נואה באומבך.

מכונת יחסי הציבור כבר פועלת במרץ לקידום הסרט, כשבמרכז נמצאת בובת הפלסטיק המפורסמת שחגגה יום הולדת 63 אך מעולם לא הזדקנה. יריית הפתיחה הייתה בינואר השנה עם בית האופנה הצרפתי בלמן, שהשיק קולקציה בת 50 פריטי הלבשה ואביזרים בצבע ורוד בזוקה ("ורוד ברבי") המזוהה עם הבובה משנות ה-90, לצד שלושה אווטארים ייחודיים של ברבי עטויי עיבודים דיגיטליים של אוסף הלבוש. זאת, באופן לא מפתיע, במטרה להכניס את ברבי אל עולמות המטאוורס.
הקולקציה של בית האופנה בלמן עם ברבי

מפורסמות כמו סרינה וויליאמס, קיילי ג'נר ויורשת המיליונים הטקסנית גרייסי האנט כבר אימצו את הקולקציה, אבל הן לא היחידות שרוצות לחיות "חיים בפלסטיק, זה פנטסטיק", כפי ששרה סולנית להקת הפופ אקווה בלהיט "ברבי גירל" מ-1997. בשבועות האחרונים אנחנו רואים כוכבות רבות שמאמצות מראה פלסטיקי של בובות ברבי, ביניהן ליזו, מייגן פוקס בוורוד מכף רגל ועד ראש, היילי ביבר בשמלת מיני עם מחוך בצבע בזוקה של ורסאצ'ה, וקלואי קרדשיאן שחגגה את יום הולדתה במכנסי לטקס וגופייה הדוקה, ורודים גם הם. אימהּ, קריס ג'נר, אמרה באירוע כי בתה נראית כמו "מיס ברבי הקטנה".
מייגן פוקס במראה ברבי ורוד

הנוכחות הוורודה והסכרינית הזאת היא גם אחד הטרנדים החזקים כיום בטיקטוק. תחת ההאשטג barbiecore# ניתן למצוא מיליוני תמונות של נשים ונערות צעירות הלבושות ורוד ומאופרות כמו בובות ברבי. אין ספק כי זהו חלק טבעי מהבאזז שלו זוכה הסרט העתידי, אבל אי אפשר להתעלם מכך שמולנו דמות בדיונית, בובת פלסטיק המציעה מודל יופי אחיד ורזה (גם אם לאורך השנים נוצרו בובות במידות גוף שונות ובגוונים שאינם רק עור לבן וחלבי), שיער בלונדיני ועיניים כחולות – שהופכת לתופעה תרבותית ומובילה גל חקיינות גדול ברחבי העולם.

היסטורית, ברבי נוצרה בהשראת נערת ליווי. הבובה הייתה מבוססת על לילי, דמות מרצועת קומיקס סקסי למבוגרים בעיתון הגרמני Die Bild Zeitung משנת 1955. מהר מאוד התגלתה ברבי התגלתה כאהודה על ילדות שאהבו להלביש ולהפשיט אותה, ועברה שינויים מסוימים ותהליך "אמריקניזציה" שהפכו אותה לאחת הבובות הפופולריות בעולם. לאורך השנים היא גם התייחסה לשינויים אופנתיים, פניה עברו "מתיחות" רבות, ובשנות ה-70, אולי העשור החזק ביותר שלה כבובה לילדות, היא גם זכתה לידיים מתכווננות אשר אפשרו ליצור פוזות כמו של דוגמניות.

לא כל ורוד הוא ברבי

צריך וכדאי להבדיל בין הנוכחות של הצבע הוורוד במלתחה הנשית בימים אלו כתוצאה מקולקציית הפוקסיה הנהדרת שהציג בית האופנה ולנטינו באביב האחרון לבין התשוקה המחודשת למראה הברבי. בעוד הגוון PP Pink של המעצב פייר פאולו פיקולי מציע צלליות רחוקות מהגוף ועבודות יד מרשימות על הבגדים – הנוכחות של ברבי מציעה ורוד מתקתק יותר, עם גזרות צמודות לגוף, חושפניות, וטוטאל-לוק מעט פרודי. קשה להאמין שמישהו באמת ירצה לצאת ככה בעתיד מהבית.
קלואי קרדשיאן מאמצת את סגנון הברבי


מעניין להתייחס לנוכחות המתחדשת של ברבי בתרבות הפופולרית דווקא בהקשר מעמד האישה בארצות הברית, מדינת האם של הבובה שנוצרה על ידי חברת מאטל. בימים שבהם נלקחה מנשים ההחלטה על גופן, בובת הברבי מסמלת חזרה לערכים שמרניים ומודל יופי אחיד. למרות שלאורך השנים הציגה הבובה דמות של אישה עצמאית לכאורה עם כ-180 עבודות, ביניהן עורכת דין, אשת עסקים, רופאה, עורכת אופנה ואפילו אסטרונאוטית, כל אלה נוצרו כדי לתמוך בקריירה של "בעלה", הבובה קן, שהצטרפה אליה בשנת 1961, שנתיים לאחר המצאת ברבי.

"מעולם לא חלמתי לשנות את העולם", סיפרה ממציאת הבובה, רות הנדלר, בפרק שהוקדש לברבי בסדרה התיעודית "הצעצועים שעיצבו אותנו" בנטפליקס. "רציתי להראות את העולם כמו שהוא. ובאותו זמן לא היו נשים רופאות". גם אם הסרט החדש של אולפני האחים וורנר יעניק מבט ביקורתי על התופעה, צפויה לו עבודה רבה בשינוי מודל היופי של ברבי – כזה שהבובה עצמה עברה רק בשני העשורים האחרונים בעקבות מחאות ושיח על רבגוניות והכלה בעולם האופנה והתרבות. בובת הברבי עדיין מזוהה עם מותניים צרים באופן בלתי אפשרי, חזה גדול ומראה של בת השכן הסקסית.
5 צפייה בגלריה
ליזו
ליזו
לא מפספסת את הטרנד. ליזו
(צילום: Getty Images)

בריאיון שהעניקה למגזין "ווג" הבריטי בשנה שעברה, אמרה השחקנית מרגו רובי כי הסרט "מגיע עם הרבה מטען והמון הקשרים נוסטלגיים. אך יחד עם כך, יש שלל דרכים מלהיבות לתקוף את הנושא. באופן כללי אנשים שומעים 'ברבי' וחושבים 'אני יודע איך הסרט הזה הולך להיראות'. ואז הם שומעים שגרטה גרוויג כותבת ומביימת אותו, והם חושבים 'או. אז אולי אני לא באמת יודע'".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button