"לאחר תמיכה של שנתיים, ננטשנו". מעצבת האופנה סטלה ג'ין

שביתת רעב במחאה: המעצבת סטלה ג'ין יוצאת נגד שבוע האופנה במילאנו

לאחר שהאשימה את מארגני התצוגות באיטליה בהפניית עורף לערכים של רבגוניות ובחוסר רצון לשלב יוצרים לא-לבנים, המעצבת הנחשבת מודיעה על צעד דרמטי וחריף במאבק

פורסם:
בעוד שבוע ייפתח שבוע האופנה במילאנו, והוא כבר מעורר סערה. מעצבת האופנה סטלה ג'ין הודיעה השבוע על שביתת רעב – צעד שבעולם האופנה עלול להתפרש כמו בדיחה פנימית על תעשייה המקדשת רזון ממילא – במחאה על כך שהיא המעצבת הלא-לבנה היחידה החברה באיגוד מעצבי האופנה האיטלקים של שבוע האופנה. מאז עשתה את הופעת הבכורה שלה על המסלול במילאנו בשנת 2013 בתמיכתו של מעצב האופנה ג'ורג'יו ארמאני, הייתה ג'ין, ממוצא איטלקי-האיטי, לאחת המעצבות השחורות הבודדות בענף האופנה האיטלקי והיחידה המציגה בשבוע האופנה.
6 צפייה בגלריה
תצוגת אביב-קיץ 2018 של סטלה ג'ין
תצוגת אביב-קיץ 2018 של סטלה ג'ין
תצוגת אביב-קיץ 2018 של סטלה ג'ין
(צילום: Getty Images)

ג'ין עצמה בחרה לפרוש מלוח התצוגות של מילאנו כבר בשנת 2020 כמחאה. בעקבות תנועת Black Lives Matter ב-2020, הקימה יחד עם אדוארד ביוקנן, מעצב אפרו-אמריקני הפועל במילאנו, ומישל נגונמו מארגון Afro Fashion Association את קולקטיב המעצבים הצעירים WAMI (ראשי תיבות של We Are Made in Italy) הפועל לרבגוניות בענף האופנה האיטלקי ולקידום מעצבי אופנה לא-לבנים. לדבריה, דבר לא השתנה בתעשיית האופנה הלבנה של איטליה. עכשיו, כאמור, היא מחריפה את צעדיה ומודיעה על שביתת רעב בעקבות התנגשות חזיתית עם ה-Camera Nazionale della Moda Italiana, הגוף האחראי והמארגן של שבוע האופנה במילאנו.
6 צפייה בגלריה
עיצובים של Made for a woman כחלק מהקולקציה של We Are Made in Italy בשבוע האופנה במילאנו לאביב-קיץ 2023
עיצובים של Made for a woman כחלק מהקולקציה של We Are Made in Italy בשבוע האופנה במילאנו לאביב-קיץ 2023
עיצובים של Made for a woman כחלק מקולקטיב המעצבים הצעירים We Are Made in Italy
(צילום: AP)

הצעד החריף שנוקטת ג'ין נוצר לאחר עימות מתוקשר במסיבת עיתונאים משותפת השבוע שלה ושל קרלו קפאסה, יו"ר הקמרה נציונאלה דלה מודה. היא האשימה את הארגון בהפניית עורף לערכים של רבגוניות ובחוסר רצון לשלב מעצבים צעירים מהקולקטיב – טענה שהופרכה מאוחר יותר על ידי קפאסה. לטענתו, על אף התמיכה ב-WAMI בשנתיים האחרונות, בחר הארגון לפרסם פוסטים ברשתות החברתיות שיצאו נגד כמה מותגי אופנה איטלקיים ונגד הקמרה נציונאלה. בתוך כך, השנה החליטו לא לתמוך כלכלית ב-WAMI.
בדברים שנשאה ג'ין במסיבת העיתונאים אמרה כי היא מאמינה שהתמיכה צומצמה לאחר נאום שנשאה בספטמבר האחרון, שבו הדגישה את האתגרים של להיות מעצבת שחורה בתעשיית האופנה האיטלקית. "לאחר תמיכה של שנתיים, ננטשנו", אמרה ג'ין.
"תרומתה של סטלה תמיד זכתה להערכה", אמר בתגובה קפסה. "לגבי WAMI – אנחנו לא אנשים שמתנקמים. חשוב לנו לקדם מותגים חדשים".
בנוסף, ציין קפאסה כי שני מעצבים שהיו חברים בעבר ב-WAMI יציגו קולקציות במהלך שבוע האופנה במילאנו, שיתקיים בתאריכים 27-21 בפברואר. עוד הוסיף כי השנה ייערך לראשונה אירוע "שטיח אדום" חדש בשם Black Carpet Awards, שיציג את עבודותיהם של מעצבים איטלקים לא-לבנים. בנוסף, בעונה שעברה הצטרפו ללוח התצוגות של מילאנו שני מעצבים לא-איטלקים ולא-לבנים: מקסימיליאן דיוויס, שמונה למנהל האמנותי של סלבטורה פרגאמו, ורואיג'י ויהסניו (מהמותג רוד).
6 צפייה בגלריה
מעצבת האופנה סטלה ג'ין
מעצבת האופנה סטלה ג'ין
מעצבת האופנה סטלה ג'ין על המסלול
(צילום: Getty Images)

לכאורה מדובר אומנם בשיח פנים-תעשייתי איטלקי, אך תעשיית האופנה באיטליה היא אחת החזקות בעולם והדבר מקרין באופן טבעי על היחסים בתוך המדינה ומחוצה לה. "העובדה שהגעתי לכאן עם דרכון אמריקני כחול ותואר מפרסונס (בית ספר פרטי ויוקרתי לעיצוב בניו יורק, א"י) ודאי הקלה עליי", אמר ביוקנן, מייסד שותף של WAMI שחי במילאנו במשך שני עשורים ל"ניו יורק טיימס". "אם היה לי דרכון מניגריה או מסומליה, סביר להניח שזה היה סיפור אחר".
6 צפייה בגלריה
תצוגת אביב-קיץ 2020 של סטלה ג'ין
תצוגת אביב-קיץ 2020 של סטלה ג'ין
תצוגת אביב-קיץ 2020 של סטלה ג'ין
(צילום: Getty Images)

הדברים האלה מהדהדים את הגזענות הסמויה והלא-סמויה בתעשיית האופנה הבינלאומית, כשנושאים של מוצא וצבע עור עולים בליהוק של דוגמניות לא-לבנות לתצוגות אופנה. אי אפשר כמובן לשכוח גם את סערת White Lives Matter, שעלתה לקניה ווסט בקריירה האופנתית שלו בעונה שעברה. לפי "הניו יורק טיימס", איטליה היא מדינה "לבנה יותר" מיתר המדינות באירופה והיא אינה אוספת נתונים על גזע במפקד האוכלוסין שלה. כמו כן, אין בה אזרחות מלידה. כלומר, ילדים של מהגרים שנולדו במדינה לא הופכים אוטומטית לאזרחים איטלקים.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button