איריס אפפל. "אנשים כל כך דומים היום, ואני חושבת שזה נורא. הרי אלוהים עשה את כולנו כל כך שונים, אז למה כולם רוצים להיראות דומים?"

כוכבת האופנה המבוגרת בעולם: איריס אפפל חוגגת יום הולדת 100

האישה שהסבירה כי קל יותר להיות אופנתית כשאת לא יפה, הפכה לאייקון חוצה גיל. גם עכשיו, היא לא מתכוונת לעצור: "אני רוצה להישאר בחיים. אם הייתי מפסיקה לעבוד – הייתי נעלמת"

פורסם:
בשבוע שעבר פרסמה המעצבת ואייקון הסטייל איריס אפפל תצלום בחשבון האינסטגרם שלה, שבו היא לבושה בשמלה כחולה ועוטה תכשיטים אדומים, כשמעליה מתנוססת הספרה 99. בובה ענקית של מיקי מאוס זרוקה בצד ומחייכת אל התקרה, ושתי בובות של כלבים מנוקדים זורקות מבט ביישני לעבר הצופה. בקלות ניתן היה לחשוב כי מדובר בחדר של ילדה בת שבע. "נותרו עשרה ימים ל-99", כתבה אפפל לצד התצלום, "אז מגיע 100. וזה מרגיש אלוהי!!!"

היום (ראשון) חוגגת אפפל יום הולדת מאה. עגול. יש שיגידו שאפילו לא רואים עליה. אבל גם אם כן, היא מוכיחה מעבר לכל ספק כי בעולם האופנה המקדש נעורים ודוגמניות בנות 14 שקופצות בטיקטוק – יש מקום גם לאיקונות, בודדות אומנם, שמחליפות קידומת למאה נוספת.
9 צפייה בגלריה
איריס אפפל בשבוע האופנה בניו יורק, 2016
איריס אפפל בשבוע האופנה בניו יורק, 2016
"אם אינך יפה, את צריכה ללמד את עצמך להיות אטרקטיבית"
(צילום: Getty Images)

האישה שקבעה כי "הרבה זה הרבה ומעט זה משעמם" (באנגלית זה נשמע טוב יותר: More is more and less is a bore), לא עוצרת בגיל מאה. מעצבת הפנים, הטקסטיל והאופנה ממשיכה בעשור ה-11 לחייה ליצור שיתופי פעולה מקצועיים, כמו השקת קו משקפיים חדש עם חברת "זני", עבורה גם אצרה אוסף של מאה דגמים האהובים עליה מארכיון המותג, ובמקביל משיקה מוצרים לבית עבור חברת Lowe's בשיתוף אתר עבודות היד הנודע Etsy. בריאיון שהעניקה בשבוע שעבר ל"וול סטריט ג'ורנל", אמרה כי הסיבה לכך שהיא ממשיכה לעבוד בקדחתנות יתר, בניגוד לרוב בני גילה, היא כי "אני רוצה להישאר בחיים. אם הייתי מפסיקה לעבוד – הייתי נעלמת".
9 צפייה בגלריה
איריס אפפל, 2019
איריס אפפל, 2019
איריס אפפל, 2019
(צילום: Getty Images)

עם 1.6 מיליון עוקבים באינסטגרם, קולקציות אופנה וטקסטיל לבית שנוצרו בשיתופי פעולה איתה, ובובת ברבי בדמותה שהושקה בשנת 2018 והפכה אותה לאדם המבוגר ביותר שאימצה חברת הצעצועים – איריס אפפל היא כבר מזמן אייקון חוצה גיל. האישה שהצהירה על עצמה כי היא "כוכבת גריאטרית", ידועה בעולם בזכות הופעה בלתי נשכחת: שילוב בין טקסטורות, צבעים וחומרים, בין בגדי הוט קוטור לפריטי לבוש זולים שליקטה בשווקים, ועם משקפיים במסגרת ינשוף דומיננטית שלא משאירים אף אחד אדיש אליה.
"אם אינך יפה, את צריכה ללמד את עצמך להיות אטרקטיבית", אמרה בריאיון ל"גרדיאן" הבריטי כבר ב-2010. "גיליתי שכל הבנות היפות שלמדו איתי בתיכון, הגיעו לגיל העמידה כשהן נראות מרושלות. הן סמכו על הפנים היפות שלהן ולא פיתחו שום דבר אחר. הן לא למדו איך להיות מעניינות. אם אין לך דברים מסוימים, את צריכה לדאוג להם בדרכים אחרות".
9 צפייה בגלריה
איריס אפפל בתצוגה של קלווין קליין, 2017
איריס אפפל בתצוגה של קלווין קליין, 2017
הצהירה על עצמה כי היא "כוכבת גריאטרית"
(צילום: Getty Images)

אפפל נולדה באסטוריה שבקווינס, ניו יורק, למשפחה יהודית. אביה, סמואל בארל, היה יבואן צעצועים, עתיקות וכלי נגינה מגרמניה; אמהּ, סאדייה, ניהלה בוטיק לאופנה לאחר שפרשה מלימודי משפטים כשהייתה בהיריון עם איריס. לאפפל עצמה אין ילדים, מכיוון שבגיל צעיר החליטה בצורה מודעת יחד עם בעלה קרל, כי אם לא תוכל להתמסר לגידול ילדיה במשרה מלאה, היא מעדיפה שלא להביא ילדים לעולם. "לא היו לי ילדים, אבל גם מעולם לא רציתי ילדים", אמרה בריאיון ל"אינדפנדנט" הבריטי לאחר מותו של בעלה בגיל 100 בשנת 2015. "אי אפשר לקבל הכול, וידעתי שאני רוצה קריירה".
9 צפייה בגלריה
איריס אפפל בשבוע האופנה בניו יורק, 2015
איריס אפפל בשבוע האופנה בניו יורק, 2015
"לא היו לי ילדים, אבל גם מעולם לא רציתי ילדים"
(צילום: Getty Images)

בהמשך למדה חינוך לאמנות באוניברסיטת ויסקונסין, אבל חלומה הגדול היה להיות עורכת אופנה. היא עבדה ביומון האופנה WWD ומשם המשיכה בעבודה אצל מאייר האופנה רוברט גודמן ומעצבת הפנים אלינור ג'ונסון. שם גם החלה את דרכה המקצועית כמעצבת פנים, ויחד עם בעלה הקימה בשנת 1950 את חברת הטקסטיל Old World Weavers, אשר ייצרה ומכרה רפליקות של בדים היסטוריים עבור מעצבי פנים ופרויקטים של רסטורציה. בין היתר, היו השניים אחראים על שיפוץ הבית הלבן במעבר מנשיא לנשיא, החל בתקופתו של הנשיא ה-33 הארי טרומן ועד הנשיא ביל קלינטון. בני הזוג מכרו את החברה בשנת 1992, אך המשיכו לעבוד בה לאורך 13 שנים נוספות.
9 צפייה בגלריה
איריס אפפל, 2018
איריס אפפל, 2018
"אנשים אמרו לי כל הזמן שהפכתי לסנסציה"
(צילום: Getty Images)

עולם האופנה גילה אותה רק כשפרשה לגמלאות לפני 16 שנים, כשהמכון לתלבושות במוזיאון המטרופוליטן בניו יורק הקדיש תערוכה שאצר הרולד קודה לאוספי הבגדים, האביזרים והתכשיטים של אפפל, ובמרכזם אוסף המשקפיים העצום שלה – אוספים שהחלה לגבש כבר כנערה צעירה בחנויות העתיקות של הגריניץ' וילג' בניו יורק ובשווקי הפשפשים בעיר. בן לילה היא הפכה לכוכבת, מהלך שאפשר לייחס גם לגילה. "אנשים אמרו לי כל הזמן שהפכתי לסנסציה", כתבה בספרה משנת 2018 "איריס אפפל: אייקון מקרי", "בתגובה עניתי להם: אתם צודקים, אבל להצלחה המקרית שלי קדמו 70 שנה של אספנות וסטייל".
9 צפייה בגלריה
איריס אפפל, 2016
איריס אפפל, 2016
"רק בגלל שאנשים מוציאים הרבה כסף על בגדים, זה לא בהכרח אומר שהם יהיו אלגנטיים ולבושים יפה"
(צילום: AP)

את הסגנון הביאה מהבית. בריאיון ל"וול סטריט ג'ורנל" סיפרה כי אמהּ לימדה אותה את כל מה שהיא יודעת על אופנה. "זה היה בתקופת השפל הכלכלי בארצות הברית ולא היה לנו הרבה כסף", אמרה, "לפעמים אני חושבת שהיו יתרונות בכך שהיה מחסור כלכלי, כי למדת איך לעשות דברים בפחות אמצעים. גם היום אני מעוניינת לשלב בין גבוה לנמוך: רק בגלל שאנשים מוציאים הרבה כסף על בגדים, זה לא בהכרח אומר שהם יהיו אלגנטיים ולבושים יפה".
לינה פארגו, קניינית נודעת וסמנכ"לית בכירה בבית הכלבו ברגדורף גודמן, הוסיפה כי "אפפל יודעת לחבר בין ז'קט הוט קוטור שקנתה בשוק פשפשים לצמידי ענק שהיא עורמת עד למרפקים שלה. היא נראית כמו מיליון דולר, אבל ב-20 דולר".
אחד מאוספיה הגדולים של אפפל מוקדש למשקפיים, סימן היכר המזוהה איתה. חלקם הגדול, אגב, ללא עדשות ראייה עם מספר. "אנשים חשבו שאני קצת משוגעת, מה שאולי אני כן, אבל זו הייתה ההתחלה של הכול", סיפרה בריאיון. "אני עדיין מאמינה שמשקפיים יכולים לשנות את כל המראה שלך, את מצב הרוח שלך, את האישיות שלך. את יכולה לבטא איתם קצת מקוריות. אנשים כל כך דומים היום, ואני חושבת שזה נורא. הרי אלוהים עשה את כולנו כל כך שונים, אז למה כולם רוצים להיראות דומים?"
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button