שתף קטע נבחר

זו הייתה השנה בבריאות: 5 האירועים החשובים בתשע"ז

השנה החולפת הייתה עמוסה באירועים בתחום הבריאות – חלקם פתחו את מהדורות החדשות ואחרים הגיעו לדיונים ארוכים ומלאי אמוציות בבית המשפט. ynet בריאות מציג בפניכם את חמשת אירועי הבריאות המשמעותיים ביותר בשנה החולפת

המשברים, ההפגנות והסלבס - אלו היו אירועי הבריאות החשובים של השנה החולפת. לצפייה:

 

1. משבר הרופאים המתפטרים בהדסה

אחד המשברים הגדולים ביותר בשנה החולפת ובוודאי המשבר הגדול ביותר בשנים האחרונות במערכת הבריאות בישראל. הסיפור שהתחיל כסכסוך עבודה בין שישה רופאים מומחים בבית החולים הדסה לבין מנכ"ל המוסד הרפואי, הפרופסור זאב רוטשטיין, גרר את כל המדינה והוציא מאות ילדים חולי סרטן להפגין מול ביתו של ראש הממשלה.

 

ששת הרופאים במחלקה להמטואונקולוגיה ילדים בבית החולים הירושלמי, בראשותו של מנהל המחלקה הפרופסור מיקי וינטראוב, הביעו תרעומת על הכוונה לבצע השתלות מח עצם לילדים במחלקת המבוגרים.

 

מאות ילדים חולי סרטן הפגינו בירושלים. משבר הדסה (צילום: אלכס קולומויסקי) (צילום: אלכס קולומויסקי)
מאות ילדים חולי סרטן הפגינו בירושלים. משבר הדסה(צילום: אלכס קולומויסקי)
 

לטענתם, ההחלטה הזו מסכנת את חיי הילדים והם הכריזו כי אינם יכולים לעמוד מנגד. לאחר שרוטשטיין סירב להיענות לדרישתם – החליטו השישה להתפטר. בשלב מאוחר יותר הצטרפו אליהם שלושת הרופאים המתמחים במחלקה וחלק מהאחיות.

 

מנגד, הנהלת בית החולים טענה שמדובר בניסיון של הרופאים המתפטרים לבצע "פוטש" ולערוק לבית החולים שערי צדק עם כל הצוות. הורי הילדים במחלקה הגישו עתירה לבג"ץ, ולמרות ניסיונות הגישור של השופט אליקים רובינשטיין, לא נמצא פתרון מוסכם על הצדדים.

 

שלושת שופטי העליון הכריעו ביולי האחרון שלא לקבל את דרישת ההורים ולא לפתוח מחלקה נוספת. בסופו של דבר, הורים רבים נוסעים מדי יום עם ילדיהם החולים לבתי החולים במרכז הארץ – שיבא, שניידר ואיכילוב. בבית החולים הדסה גייסו בינתיים רופאים נוספים מרמב"ם, אסף הרופא, מאיר ושיבא, ומקווים לשקם את המחלקה - שנחשבה בעבר לאחת המחלקות הטובות בישראל.

 

משבר הדסה: כולם הפסידו והילדים ישלמו את המחיר

 

2. הרצח של טובה קררו

בחודש מארס האחרון כל המדינה הזדעזעה לאחר שאשר פרג', מטופל בקופת חולים כללית בחולון, נכנס לחדרה של האחות טובה קררו והצית אותה למוות. מהחקירה עלה כי הרקע לרצח היה חיסון נגד שפעת שקיבל פרג' מקררו ז"ל שלושה שבועות קודם לכן.

 

על פי כתב האישום, פרג' סבר כי "החיסון גרם לו לכאבים ולתחלואים שונים, פתח במסכת של האשמות, הטרדות ואיומים כלפי קררו גם באופן ישיר וגם באמצעות מכריה, ואז החליט לגרום למותה". פרג' הצטייד בבקבוק ובו חומר דליק ובשני מצתים: ב-13 במארס הוא קבע תור לביצוע בדיקת דם, והגיע לבדיקה למחרת בבוקר עם החומר הדליק. הוא המתין לתורו בסמוך לחדר האחות עד שנקרא על ידה לביצוע בדיקת הדם.

 

סניף הכללית בחולון שבו נרצחה קררו. החליט לגרום למותה (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
סניף הכללית בחולון שבו נרצחה קררו. החליט לגרום למותה(צילום: ירון ברנר)
 

"כששהו הנאשם והמנוחה בחדרה", נכתב בכתב האישום, "שפך הנאשם על המנוחה את החומר הדליק והצית אותה, בכוונה לגרום למותה. מיד לאחר מכן, עזב הנאשם את חדרה של המנוחה, בעודה נשרפת חיים, ויצא למסדרון המרפאה כשהוא אוחז בידו האחת בבקבוק בו בערו שאריות החומר הדליק ובמצת בוער בידו השנייה. הנאשם השליך את הבקבוק והמצת מידיו ועזב את המקום. מותה של המנוחה נקבע במקום"

 

האירוע גרם לפתיחתה של תיבת פנדורה ובעקבותיו סיפרו רופאים ואנשי צוות רפואי על מקרי האלימות הרבים שהם נתקלים בהם במסגרת תפקידם. במשרד הבריאות פרסמו שמדי שנה מדווחים כ-300 מקרי אלימות כלפי צוות רפואי. האלימות הגואה הובילה להקמת ועדה למיגור והתמודדות עם אלימות במערכת הבריאות, שתגבש תוכנית פעולה.

 

הרופא שניסה להציל את האחות שנרצחה: "ראיתי אותה בוערת"

 

3. סלבריטאים בבתי חולים

כן, כן, אולי תתפלאו לדעת, אבל גם מפורסמים סובלים בדיוק כמו כולנו מבעיות רפואיות, ונזקקים מפעם לפעם לקבלת טיפול רפואי בבית חולים. כאשר אדם מפורסם מגיע לבית חולים – בעיקר אם נשקפת סכנה לחייו – הנושא הופך לעניין ציבורי וגורר התעניינות ציבורית רחבה.

 

הסיפור הטראגי של אמיר פרישר גוטמן ז"ל היה אולי המפורסם ביותר. הזמר, השחקן והבמאי שאובחן בטעות כחולה בסרטן, טבע בחודש יולי האחרון בחוף עתלית. צוותים של מגן דוד אדום פינו אותו לבית החולים רמב"ם, שם ניסו להיאבק על חייו, אך נאלצו לקבוע את מותו.

 

גם בית החולים איכילוב טיפל במפורסמים בשנה החולפת: הדוגמנית והמנחה שלומית מלכה, החליקה בעת שנסעה על קורקינט חשמלי בשדרות רוטשילד בתל אביב. בגלל החשש לפגיעה מוחית, הוחלט להרדים ולהנשים את מלכה ולפנותה לבית החולים כשמצבה מוגדר קשה. למרבה המזל, לא נגרמה למלכה פגיעה מוחית והפגיעות היו שטחיות בלבד.

 

מתוך הסרטון האחרון של פרישר גוטמן. סיפור טראגי ()
מתוך הסרטון האחרון של פרישר גוטמן. סיפור טראגי
  

השחקנית לוסי דובינצ'יק נפלה מחלון ביתה בקומה הרביעית ופונתה לבית החולים כשהיא סובלת משברים בפלג הגוף התחתון. דובינצ'יק הגיעה במצב קשה כשהיא מונשמת ומורדמת. לאחר סדרה של ניתוחים, השחקנית שהתפרסמה כ"קלרה הקדושה" התאוששה, ואפילו מצאה את אהבת חייה במחלקה האורתופדית של בית החולים. באחרונה פורסם כי היא התארסה לבחיר לבה ששהה לצדה במחלקה - חגי פוקס.

 

שלומית מלכה אחרי הפציעה: "התמיכה מרגשת"

 

4. אלימות כלפי קשישים בבתי אבות

השנה עלה הנושא הכאוב לכותרות בזכות סדרה של תחקירים שפורסמו ב"ידיעות אחרונות" ובכלי תקשורת נוספים. העדויות המצולמות - בהן נראו קשישים נקשרים למיטותיהם באכזריות וסופגים אלימות מילולית ופיזית קשה והזנחה שיטתית - גרמו לסערה ציבורית.

 

"ביום הראשון נכנסה אליי לחדר מטפלת של שתי זקנות, והייתה צריכה להפוך אחת מהן כדי לחתל אותה", סיפרה אחת המאושפזות לכתבת ידיעות אחרונות ששהתה בבית אבות בשרון. "כשראתה שהיא לא זזה, היא הפכה אותה בכוח עם המרפקים וצעקה לה ברוסית 'תרימי ת'תחת שלך לעזאזל'. ראיתי שהיא לא יכולה בכלל להגיב, ורק הדמעות ירדו לה בלי קול. ואז היא עברה לשנייה, ששקלה בקושי 40 קילו, וצעקה עליה: 'תעמדי כבר, קיבינימט'. הזקנה בוכה, מתחננת: 'בבקשה אני לא יכולה, אני נופלת', והמטפלת צועקת עליה: 'תסתמי את הפה המלוכלך שלך ותעמדי'. ראיתי את זה, ודיברתי".

 

קשירות, הזנחה שיטתית ואלימות. מתוך תחקיר "ידיעות אחרונות" על בתי האבות (באדיבות "אינסק ציוד ריגול ואבטחה") (באדיבות
קשירות, הזנחה שיטתית ואלימות. מתוך תחקיר "ידיעות אחרונות" על בתי האבות(באדיבות "אינסק ציוד ריגול ואבטחה")

בחלק מהמקרים התעוררו מטופלים למזרנים ספוגי שתן לאחר שטיטוליהם לא הוחלפו במשך יממה, במקרים אחרים המטפלים חיתלו בשני טיטולים כדי שהמזרונים יישארו יבשים - אולם המטופלים עצמם יוותרו רטובים. גם על מקלחות, שאמורות להתבצע מדי יומיים, הצוות לא הקפיד.

 

בחלק מהמקרים המטפלים הכו ממש את הקשישים חסרי האונים. בעקבות האירועים הבטיח שר הבריאות, יעקב ליצמן, להוביל חוק להצבת מצלמות בבתי אבות סיעודיים על מנת למנוע הישנות של אירועים כאלו. אבל למרות שעברו כמה חודשים - המהלך עדיין תקוע.

 

אוזקים ומכים קשישים: זוועה מצולמת בבתי אבות

 

5. הוועדה לסימון המזון

ישראל היא מהמדינות המובילות בצריכת סוכר לנפש, הרבה יותר מהממוצע במדינות ה-OECD, והדבר בא לידי ביטוי בשיעור גבוה של תחלואה בסוכרת שהולך ועולה עם השנים. במשרד הבריאות החליטו השנה לצאת במלחמה נגד השמנת היתר ושאר התחלואות שנגרמות מתזונה שאיננה מאוזנת, ובתום שבעה חודשי עבודה, במהלכם קיימה 13 דיונים בהשתתפות מומחים מהארץ ומהעולם לתזונה ותעשייני מזון, הגישה ועדת האסדרה לקידום תזונה בריאה את מסקנותיה לשר הבריאות יעקב ליצמן.

 

המלצות הוועדה כוללות סימון מזון מזיק בחותמת אדומה והגבלת פרסום ושיווק מזון מזיק לצעירים מתחת לגיל 16. בשלב הראשוני סימון המוצרים במדבקה אדומה יהיה למוצרים שב-100 גרם מוצר יכילו מינימום 800 מיליגרם נתרן, 22.5 גרם סוכר ושישה גרמים של שומן רווי. בשלב השני, שייצא לפועל ביולי 2019, כמות הנתרן במוצרים תרד ל-500 מיליגרם, הסוכר ל-15 גרם והשומן הרווי לחמישה גרמים.

 

החליטו לצאת למלחמה נגד הנתרן, הסוכר והשומן הרווי. סימון מוצרים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
החליטו לצאת למלחמה נגד הנתרן, הסוכר והשומן הרווי. סימון מוצרים(צילום: shutterstock)
 

השלב השלישי ייכנס לתוקפו בדצמבר 2020, במסגרתו כמות הנתרן במאה גרם תעמוד על 400 מיליגרם, סוכר על עשרה גרמים ושומן רווי על ארבעה גרמים. השלב הראשון היה אמור להתחיל בינואר השנה אולם בלחץ תעשיית המזון הוחלט לדחות את הרפורמה בחצי שנה. במשרד הבריאות נאבקים כעת על כך שסימון המוצרים יהיה בקדמת האריזה, אולם הגופים הכלכליים מתנגדים בתוקף.

 

מומלץ על-ידי משרד הבריאות: אלה המזונות שיזכו בסימון ירוק

 

עוד אירועים משמעותיים השנה

פתיחת בית החולים אסותא באשדוד - אחרי 40 שנה שבהן לא נפתח בית חולים ציבורי בעיר הדרומית חנכו בה את בית החולים החדש. בחודש נובמבר הקרוב צפוי להיפתח גם חדר המיון של בית החולים. לצד תוספת המיטות והתקנים החדשים, פתיחת בית החולים גררה גל עזיבות של אחיות ורופאים מבתי חולים סמוכים.

 

בשנה החולפת גם תחלואת השפעת הייתה קשה במיוחד: על פי דיווחי משרד הבריאות, בחורף שעבר היו 300 חולים קשים ו-60 בני אדם נפטרו כתוצאה מסיבוכי השפעת.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
שנה עמוסה. השר ליצמן
צילום: גיל יוחנן
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים