שתף קטע נבחר

בת 16 עישנה נרגילה – והתמוטטה בשל הרעלת דם

הנערה עישנה נרגילה וסבלה מהרעלת קרבוקסי-המוגלובין, תרכובת רעילה שפוגעת בהעברת החמצן בגוף. היא הובהלה באמבולנס שהזעיקו הוריה לרמב"ם, שם טופלה בתא לחץ ומצבה השתפר. הרופאים: "נרגילה אחת רעילה כמו 100 סיגריות"

זהירות – נרגילה: נערה פונתה לחדר המיון בבית החולים רמב"ם לאחר שלקתה בהרעלת דם כתוצאה מעישון נרגילה. היא נזקקה לטיפול בתא לחץ שהציל את חייה. הרופאים הזהירו כי הנרגילה נראית אמנם תמימה, אך היא רעילה כמו מאה סיגריות.

 

הנערה תושבת הצפון בת 16, פונתה לבית החולים לאחר שאיבדה את הכרתה בביתה. הוריה הזמינו אמבולנס, שפינה אותה לחדר המיון. בדיקות דם שנערכו לה הראו כי היא סובלת מרמות גבוהות של חומר רעיל בשם (Carboxyhemoglobin), תרכובת של פחמן חד חמצני והמוגלובין שפוגמת בהעברת החמצן לרקמות הגוף.

 

 

נרגילה (צילום: shutterstock)
מרעיל את הדם. עישון נרגילה(צילום: shutterstock)
 

"הנערה עישנה עם חברותיה נרגילה ואיבדה את הכרתה בביתה", מספר פרופ' רם וייס, מנהל מחלקות הילדים א' ו-ב' בביה"ח "רות" לילדים ברמב"ם, "היא הובהלה לרמב"ם באמבולנס, ולאחר הגעתה אל בית החולים קיבלה טיפול בתא לחץ. אתמול מצבה השתפר והיא שוחררה לביתה".

 

"הנרגילה נראית תמימה אך היא מזיקה ביותר", מסבירה פרופ' לאה בנטור, מנהלת מכון ריאות ילדים בביה"ח "רות" לילדים שברמב"ם, "במחקרים שערכנו ברמב"ם בעבר הוכחנו את הסכנה הטמונה בעישון נרגילה ואת הנזקים שהיא גורמת למעשנים. כבר לאחר חצי שעת עישון נרגילה, ניתן למדוד פגיעה משמעותית בתפקוד הריאות, עלייה בלחץ הדם והדופק וירידה בחמצון הדם. קשה לתפוס את זה, אבל מנת נרגילה אחת מכילה כמות ניקוטין השווה ל-10 סיגריות וכמות רעלנים שוות ערך ל-100 סיגריות".

 

עוד כתבות:

מחקר ברמב"ם: נרגילה מזיקה כמו 100 סיגריות

אילו סכנות אורבות למתבגרים בחופש?

חשופים: הסכנות הרפואיות והפסיכולוגיות של המתבגרים

 

לדברי פרופ' בנטור, השימוש הרווח בנרגילות בקרב בני הנוער הוא סכנה של ממש: "אנו נתקלים במספר מקרים כאלה בשנה המצריכים טיפול בתא לחץ", היא אומרת ומוסיפה, "רק לפני חודש טיפלנו במקרה כזה והיו אף מקרים חמורים יותר. ההורים צריכים לתת את הדעת על הנושא הזה ולהבין את חומרתו".

 

"הסיטואציה החברתית של עישון נרגילה מסוכנת"

כאמור, עישון נרגילה, הרבה יותר מאשר עישון סיגריות, גורם לעליה ברמות הקרבוקסי-המוגלובין, כאשר פחמן חד חמצני נקשר להמוגלובין שבכדוריות האדומות ופוגע בכושר נשיאת החמצן בדם. "כשריכוז חומר זה עולה, עלולות להיגרם כתוצאה מכך תופעות שונות ומסוכנות", מסביר פרופ' ידידיה בנטור, מנהל המערך לפרמקולוגיה וטוקסיקולוגיה קלינית והמרכז הארצי למידע בהרעלות ברמב"ם. "איבוד הכרה, פרכוסים, פגיעות נוירולוגיות, פגיעה בשריר הלב ועוד.

 

נרגילה (צילום: shutterstock)
סיטואציה מסוכנת. בני נוער מעשנים נרגילה ביחד(צילום: shutterstock)

  

"ככל שזמן העישון ממושך יותר, ככל שיותר אנשים נמצאים בקבוצת המעשנים, ככל שחלל העישון קטן יותר וככל שהשאיפות עמוקות יותר, כך עולה ריכוז הפחמן החד חמצני בדם ואיתו הסכנה לנזק", מוסיף פרופ' בנטור, "צריך לזכור שגם כמות הניקוטין גדולה יותר בעישון נרגילה, דבר שרק מגדיל את הסכנה.

 

"הסיטואציה החברתית הזו, שבה יושבים מספר אנשים בחלל קטן למשך שעות, מעשנים וסופגים את החומרים הרעילים שבעשן היא בפירוש מסוכנת. בחודשים האחרונים טיפלנו בתא לחץ בשלושה נפגעים שסבלו מאיבוד הכרה או פרכוס לאחר עישון נרגילה".

 

לדברי המומחים, הטיפול בתא הלחץ כולל נשימת חמצן נקי בלחץ השקול לצלילה לעומק 18 מטרים. הריכוז הגבוה של חמצן בדם המושג בדרך זו מאפשר פינוי מהיר של הפחמן החד-חמצני מהגוף, וכך למעשה מטפלים בנזק שנגרם בטווח המיידי ומונעים נזק עתידי. הנערה שטופלה ברמב"ם תהיה בסדר אחרי הטיפול שקיבלה", מסכם פרופ' בנטור, "זאת בתנאי שלא תשוב לעשן נרגילה".

  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
רעילה כמו 100 סיגריות. נרגילה
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים