שתף קטע נבחר

דו"ח בינלאומי: ישראל במקום הראשון בעלייה בצריכת משככי כאבים ממכרים

זינוק של יותר מפי 2 בשלוש שנים בצריכת תרופות ממכרות לשיכוך כאבים בישראל. כך עולה מדו"ח שנערך על ידי ארגון ה-OECD. יו"ר הסתדרות הרוקחים: "תופעה מטרידה ביותר. האצבע של רופאים למרשמים ממכרים קלה על ההדק"

דו"ח חדש שפרסם בסוף השבוע על ידי ארגון המדינות המפותחות, ה-OECD, חושף מציאות מדאיגה בנוגע לשימוש במשככי כאבים  ממכרים בישראל.

 

מנתוני הדו"ח, שנאספו בין השנים 2014-2016, עולה כי ישראל נמצאת במקום ה-11 מתוך 37 המדינות החברות בארגון בשיעור צריכת משככי כאבים נרקוטיים לנפש.

 

על פי הדו"ח, בישראל נוטלים יותר מ-87 אלף איש בישראל משככי כאבים באופן יומי. המדובר בזינוק של יותר מפי שתיים, בשיעור נטילת משככי הכאבים האופיאטיים מאז 2013, בה ניצבה ישראל במקום ה-24 מתוך 37 בשיעורי הצריכה.

 

כ-90 אלף נוטלים משככי כאבים על בסיס יומי (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
כ-90 אלף נוטלים משככי כאבים על בסיס יומי(צילום: shutterstock)

 

העלייה החדה בשיעור צריכת משככי הכאב הממכרים הציבה את ישראל מעל ממוצע הצריכה ב-OECD, אשר עלה בכ-13% באותה התקופה. בארצות הברית, צרפת ובלגיה נרשמה ירידה בשיעור צריכת משככי הכאבים.

 

"הרוקחים בבתי המרקחת בהחלט חשים את העלייה החדה עליה מדבר הדו"ח", מפרט דוד פפו יו"ר הסתדרות הרוקחים, "המודעות לנושא ההתמכרות למשככי כאבים התעוררה במיוחד לפני כשנתיים בעקבות פרסום הנתונים המטרידים בארצות הברית".

 

קראו עוד:

10 סימנים שאדם קרוב אליכם מכור למשככי כאבים

מחקר ישראלי: מה יעיל יותר - קנאביס או אופיאטים לכאב כרוני?

בעקבות לגליזציית הקנאביס בארה"ב: צניחה בהתמכרות למשככי כאבים

 

 

יד הרופאים קלה על ההדק (צילום: shutterskock) (צילום: shutterskock)
יד הרופאים קלה על ההדק(צילום: shutterskock)
 

 

בעשור: 400 אלף מתו מהתמכרות למשככי כאבים בארה"ב

מהדו"ח של ארגון ה-OECD עולה בנוסף כי שיעור מספר מקרי המוות שנגרמו כתוצאה משימוש במשככי כאבים עלה גם הוא. בארצות הברית נרשמו בשנת 2011 74 מקרי מוות לכל מיליון איש כתוצאה מהשימוש באופיאטים. בשנת 2016 עמד מספר המקרים על 131. בין השנים 1999 ל-2017 מתו בארצות הברית 400 אלף איש כתוצאה מהשימוש במשככי כאבים נרקוטיים.

 

"זו מגפה גדולה מאוד. אני לא בטוח שגורמי הרפואה בארץ מבינים את גודל הבעיה. משרד הבריאות הקים ועדה ייעודית לבחינת הנושא שאני חבר בה. הוועדה התכנסה כבר פעמיים וקיבלנו סקירה של המצב מקופות החולים והגורמים בממשלה. התחושה שלי היא שהם מנסים להנמיך את גודל הלהבות בנושא", מוסיף פפו.

 

יו"ר הסתדרות הרוקחים מתאר כי בעיניו היד של הרופאים על ההדק המרשם של תרופות ממכרות לשיכוך כאבים הינה קלה מדי: "זה פיל בחדר שאף אחד לא מדבר עליו. רופאים רושמים תרופות נרקוטיות בקלות רבה מדי. לגופים הרפואיים קשה להודות בכך. הם גם לא אוהבים להתעמת עם חברות התרופות וסולדים מהגבלת היכולת של רופאים לרשום מרשמים, אבל אנחנו חייבים להתעורר ולעשות מעשה לפני שיהיה מאוחר מדי".

 

"הסכנה הגדולה היא שמטופל מגיע לרופא עם בעיה, מקבל תרופה שמאוד עוזרת לו, אבל הוא לא מודע לגודל הסכנה שבנטילת התרופה. לפני שהוא שם לב הוא כבר מכור", מסכם הרוקח, "משרד הבריאות חייב לדרוש לפרסם אזהרות חמורות על האריזות ולדרוש שמטופלים יחתמו על טופס שאומר שהם מודעים לסכנת ההתמכרות שיש בנטילת התרופה".

 

 כך אנחנו מתמכרים לתרופות:

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
משככי כאבים. עלייה חדה במספר המשתמשים
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים