שתף קטע נבחר

מחקר ישראלי: חבל הטבור הכרוך סביב צוואר העובר - לא מסוכן

צילומי האולטרסאונד חושפים כי חבל הטבור כרוך סביב הגרון של התינוק?. מחקר חדש בסורוקה קובע: אפשר לצאת מהלחץ. בדיקה של רבע מיליון לידות חשפה: אין הבדל בשיעורי התמותה בין תינוקות שבילו בבטן אמם כשחבל הטבור סביב צווארם, לבין היתר. וגם: אחרי הלידה התברר שאין הבדל בשיעור הבעיות העצביות בין שתי הקבוצות

אתם מגיעים מתוחים ונרגשים לבדיקת האולטרסאונד, והתמונות על המסך מעוררות בכם חרדה: חבל הטבור כרוך סביב צווארו של העובר. למרות זאת, אפשר להמשיך לנשום כרגיל. מחקר ישראלי חדש מגלה: התינוק יהיה בסדר.

  

לאורך השנים רווחת סברה בין הורים העומדים לקראת לידה שלפיה אם בעודו בבטן אמו נכרך חבל הטבור על גרונו של העובר - זה עלול למנוע ממנו אספקת דם סדירה ובכך לגרום לו לשיתוק מוחין (הפרעה בהתפתחות העצבית שגוררת לאחר הלידה לקות תנועה ובעיות בריאותיות נוספות).

  

חבל הטבור. לא מסכן את העובר (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
חבל הטבור. לא מסכן את העובר(צילום: shutterstock)

 

"חבל הטבור כרוך אינו מעיד על בעיות רפואיות"

המחקר, שתוצאותיו ירגיעו מן הסתם הורים רבים, בוצע על ידי ד"ר גיל גוטוירץ, ד"ר רועי מסד ופרופ' אייל שיינר מהחטיבה למיילדות וגינקולוגיה במרכז הרפואי סורוקה בבאר־שבע, בשיתוף ד"ר דניאלה לנדאו מחטיבת הילדים, ד"ר תמר וינשטוק מהמחלקה לאפידמיולוגיה והיחידה להערכת שירותי בריאות באוניברסיטת בן־גוריון. ממצאיו פורסמו בכתב העת היוקרתי הבינלאומי Early Human Development.

  

במהלכו עקבו החוקרים אחרי כרבע מיליון לידות שהתרחשו בסורוקה בשנים 1991־2014. הם מצאו כי ב־15 אחוזים מהלידות היה מצב שבו חבל הטבור היה כרוך סביב העובר - גם בהיותו בבטן אמו וגם בעת הלידה.

  

המחקר מגלה שלא היה הבדל בשיעורי תמותת התינוקות הללו, לעומת אלה שעברו את חוויית חבל הטבור הכרוך, בבטן אמם או בלידתם. מעקב אחרי התינוקות גילה כי לא נמצאו גם הבדלים בין שתי הקבוצות במספר התינוקות שנולדו עם סיבוך נוירולוגי כלשהו. כלומר: המספרים היו זהים.

  

יוזם המחקר, פרופ' שיינר, המשמש כמנהל מחלקת נשים ויולדות ב' בסורוקה: "ייתכן ומידע על חבל טבור שכרוך סביב הצוואר, שניתן פעמים לא מועטות בבדיקות אולטרסאונד אקראיות, אינו מעיד על בעיה רפואית שעלולה לסכן את העובר או לגרום לו לבעיות בעתיד. יחד עם זאת ברור שצריך לשקול כל מקרה לגופו, בהתאם לממצאים ולתוצאות הבדיקות". שיינר הוסיף: "ממצאי המחקר יכולים בהחלט לעזור לנו להרגיע נשים הרות שמוטרדות ולעיתים חרדות מממצא אקראי של חבל טבור הכרוך סביב הצוואר".

  

כך או כך, כאשר תינוק יוצא לאוויר העולם כשחבל הטבור כרוך סביב צווארו יש כמה שיטות לשחררו, והרופא מחליט כיצד לנהוג לפי עוצמת הליפוף. לפעמים מחליקים את חבל הטבור מעל ראש התינוק ואם המצב מורכב יותר מחליקים אותו מעל אחת הכתפיים שלו.

 

במקרים מסובכים במיוחד הופכים את גופו של התינוק ומשחררים אותו במעין "סלטה" עדינה ומבוקרת. אין צורך להיבהל מהתיאור, שכן אלה מצבים שבהם הרופאים מיומנים ומתורגלים היטב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
מה קורה ברחם?
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים