שתף קטע נבחר

הרופא שהציל שני חברים לעבודה ב-8 חודשים: "מנהל הטראומה לקה מולי בדום לב"

בהפרש של חודשים ספורים זה מזה - ד"ר יונס עורוואה מבית החולים הלל יפה הציל את חייהם של שני עובדי בית החולים. במקום הנכון ובזמן הנכון, הוא חזה בקולגות שלו במצבים מסכני חיים ומנע אסון. "הייעוד של רופאים הוא להציל חיים - זה מקצוע שדורש ממך להיות בהיכון"

במקרה של ד"ר יונס עורוואה (32), רופא בכיר במערך הכירורגי של המרכז הרפואי הלל יפה שבחדרה, האמירה "להיות בזמן במקום הנכון בזמן הנכון", רחוקה מלהיות קלישאה. 2019 הייתה השנה בה הוא הציל את חייהם של שני עובדים בבית החולים, קולגות אותם הוא פוגש על בסיס יומי, בהפרש של כמה חודשים בלבד.

 

המקרה הראשון אירע בחודש פברואר. ד"ר אלכסנדר קורין, מנהל יחידת הטראומה של המערך הכירורגי לקה בדום לב בסיום משמרת בבית החולים אל מול עיניו של ד"ר יונס. "ישבתי אצלו בחדר בסוף המשמרת שלו והוא פשוט התמוטט", משחזר ד"ר יונס. "זו הייתה סיטואציה לא פשוטה בכלל - מדובר במישהו שאני מחשיב לאבא שלי בבית החולים, אני מכיר אותו מאז שהייתי סטז'ר".

 

תוך שניות הבין ד"ר יונס שמדובר בדום לב והחל לבצע בו החייאה. "התחלתי לבצע בו החייאה ובמקביל הזעקתי את הצוות. אחרי מכת חשמל הוא חזר להכרה. אם הייתי יוצא מהחדר כמה דקות לפני, לא הייתי רואה אותו יותר".

 

קיראו עוד:

המוות הפתאומי של רוכבי האופניים: איך לזהות בעיות בלב לפני שזה הופך לקטלני?

אחרי שני התקפי דום לב - ניצל והציל חיים

הסיבות שעלולות לגרום להתקפי לב לחזור

 

הפעם השנייה התרחשה שמונה חודשים אחר כך, בתחילת נובמבר. ד"ר יונס הגיע לפגישה עבודה במחלקת משאבי אנוש כששמע שיעול חמור  ובלתי פוסק. "פניתי לראות במה מדובר, זה לא היה נשמע כמו שיעול רגיל", הוא מספר. "ראיתי את שולמית לוגסי, מנהלת מדור משאבי אנוש אצלנו, נאבקת לנשום ומשתעלת, היא נהייתה חיוורת. הבנתי מיד שיש לה בצקת בגרון, מה שיכול להיות מאוד מסוכן".

 

ד"ר יונס הבהיל מיד את שולמית לחדר המיון. נתנו לה סטרואידים ואינהלציות כדי להפחית את הבצקת והצבע חזר לה לפנים. דברים כאלה יכולים להסתיים באסון".

 

"אין תחושה נהדרת מהידיעה שהצלת חיים", מספר ד"ר יונס. "זו תחושה שנותנת לך להרגיש שאתה שליח של אלוהים. שני מקרים קורים בהפרש של כמה חודשים ואתה נמצא שם לתת עזרה ראשונה. זה מאוד מרגש. זה היה כאילו אלוהים אמר לי לרדת למטה בזמן ששולמית נחנקה ואמר לי להישאר בחדר של ד"ר קורן ולא לצאת".

 

  (צילום: דוברות המרכז הרפואי הלל יפה)
ד"ר יונס עורוואה ושולמית לוגסי (צילום: דוברות המרכז הרפואי הלל יפה)

 

"זה מקצוע שדורש ממך להיות בהיכון"

ד"ר יונס מתגורר בכפר עארה שבודאי עארה, הוא נשוי ואב לשלושה ילדים. את לימודי הרפואה שלו סיים באוניברסיטת טורינו שבאיטליה, ואת ההתמחות שלו במחלקה הכירורגית התחיל ב-2009 בבית החולים הלל יפה. כיום הוא רופא מומחה בכיר במערך הכירורגי של בית החולים.

 

"בהגדרה, הייעוד של רופאים הוא להציל חיים", הוא מספר, "כירורגיה היא מקצוע שדורש המון החלטות מהירות, זה להיות בהיכון ללכת לבית החולים ולהיות בהיכון ביום יום. להיות רופא זה לא רק בבית החולים, אלא בכל מקום - אם מישהו מתמוטט לידך ברחוב ואם מישהו מגיע אליך הביתה ואומר שהוא לא מרגיש טוב.

 

"כוננות היא משהו שנמצא אצל רופאים בשגרה, זה מקצוע שדורש ממך להיות בהיכון. אתה לא מפסיק להיות רופא כשאתה מחוץ לבית החולים, ובמקרה הזה הייתה לי הזכות להציל חיים של שני אנשים שאני מעריך. זה היה מרגש".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוברות המרכז הרפואי הלל יפה
ד"ר יונס עורוואה
צילום: דוברות המרכז הרפואי הלל יפה
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים