שתף קטע נבחר
צילום: EPA

דובר ארגון הבריאות העולמי ל-ynet: "מצב הקורונה בעולם יחמיר לפני שישתפר"

כריסטיאן לינדמאייר, דובר ארגון הבריאות העולמי, מסביר כי נגיף הקורונה צפוי להתפשט לכל מדינות העולם, אומר כי מדובר במגפה שלא ידענו כמותה, ושקשה לדעת איך היא תתנהג, משבח את סין על הפעולות שנקטה ומציע להישמע להנחיות ארגוני הבריאות ולנסות לשמור על שגרת חיים עד כמה שאפשר. ריאיון בלעדי ל-ynet

אתמול (ד') הצהיר ארגון הבריאות העולמי, כי התפרצות הקורונה הגיעה לשלב הפנדמיה. בעקבות ההצהרה הדרמטית, דובר הארגון, כריסטיאן לינדמאייר, מתראיין ל-ynet כדי להסביר כיצד תשפיע ההצהרה על המשך המאבק בקורונה בעולם, מהם הסיכויים למיגור המגפה ומתי נוכל לדעת שהמגפה תגיע לסיומה.

  

 

לינדמאייר פותח ואומר כי צריך להתכונן לגרוע יותר לפני שהמצב ישתפר: "אנחנו צופים שהאוכלוסייה ברוב המדינות, אם לא בכולן, תידבק בנגיף. אבל חשוב מאוד לא להילחץ ולהבין שב-50 מדינות, למשל, יש רק עד עשרה מקרים, ולא בכל המדינות יש אלפי חולים. בכל מקרה, חשוב לשמור על ההוראות של כל מדינה. הנה למשל, סין מראה לנו שאפשר להתגבר על המשבר. יש כרגע פחות מ-30 מקרים חדשים בסין מדי יום, ובהתחלה היו אלפים כל יום".

 

אז אפשר ללמוד מהם ולעשות כמוהם?

"הדבר הראשון שהם עשו זה עוצר על ערים. לכל ממשלה בעולם ישנה האופציה הזאת. הם גם השתמשו במאות ואלפים של צוותי רפואה כדי למצוא אנשים שהודבקו. הם מצאו אותם ובודדו אותם ומצאו עם מי באו במגע. זו עבודה לא קלה, אבל זה בהחלט משתלם. בנוסף, הם גם הקפידו שהציבור ישמור על הכללים, הגבילו את התנועה במרחב הציבורי, דרשו הקפדה על היגיינה, וכל הפעולות הללו עבדו, כפי שאנחנו רואים".

 

התפרצות הקורונה - סיקור נרחב ב-ynet

 

אז אילו מדינות הכי מסוכנות היום?

"קשה לומר. אבל המדינות שבהן ההתפשטות עדיין ללא שליטה הן איראן, איטליה, דרום קוריאה – למרות שגם שם המצב משתפר. בכל מקרה, דברים תלויים בהתהגות האישית של כל אחד. אם אתה יוצא לרחוב ושומר על המרחק, ונזהר במה אתה נוגע ובמי אתה נוגע, ושומר על היגיינה, זה צעד טוב קדימה. כולם יכולים להגן על עצמם כמה שרק אפשר".

 

אז אפשר להיות באזור מסוכן ולא להידבק במחלה?

"כן. אנחנו אומנם רואים הרבה נדבקים עכשיו באיטליה, אבל זו מדינה של יותר מ-60 מיליון. לא כולם יודבקו. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה שכנראה שני שלישים מהאוכלוסייה בארצה יידבקו, אבל זה לא אומר שכולם יחלו. כרגע חשוב להימנע מהתקהלויות, להימנע ממקומות שבהם הסיכון להידבקות גבוה, וכמובן להקפיד על היגיינה אישית".

 

צעדים דרמטיים בישראל? בקוריאה מחטאים את מעברי החצייה (צילום: gettyimages)
המלחמה בקורונה היא עבודה לכל העולם יחד(צילום: gettyimages)

 

למה לקח לכם שבועות להכריז על המגפה כפנדמית?

"'פנדמיה' זה לא משהו שאנחנו מכריזים. כבר לפני חודשים אמרנו שזו מגפה שהולכת ומתפשטת. אמרנו אתמול שהסיטואציה שבעולם כרגע נראית פנדמית, וזה בדיוק מה שזה. ההתפתחויות מיום שני לחמישי השתנו, ההתפשטות הפכה להיות רחבה יותר, עוד מדינות הושפעו, ולכן הוחלט לקרוא לכך מגיפה פנדמית ולהזהיר את העולם. ההכרזה הייתה גם כדי שהעולם יידע שצריך להתאחד ולהילחם יחד נגד הווירוס הזה".

 

אתה אומר שצריך לעבוד יחד, אבל הנשיא דונלד טראמפ אומר שזו רק שפעת.

"וירוס הקורונה הוא בהחלט לא שפעת. הוא לפעמים מתנהג כמו שפעת, זה נכון, אבל יש לו המאפיינים שלו שאנו לא מבינים עד הסוף, ולכן זה כל כך קריטי וחשוב לנקוט אמצעים דרסטיים, בגלל שאנחנו לא יודעים איך הוא מתנהג. העולם צריך להילחם יחד, בסולידריות משותפת, זו לא עבודה למדינה אחת לבדה. כולנו יחד בזה".

   

אתה חושב שלטפל במטופלים ממרחק באמצעים דיגיטליים זה נכון?

"זו סיטואציה שהעולם עוד לא חווה. אחת ההמלצות היא להתקשר לרופא לפני שאתה הולך אליו פיזית, אם אתה מרגיש לא טוב, סובל משיעול או חום. התייעצויות אונליין יכולות להיות פתרון טוב למקרים הבינוניים".

 

האם הצעדים שישראל נוקטת במלחמה בקורונה הם נכונים לדעתך?

"אין לנו עוד ניסיון לומר מה בדיוק טוב ומה לא, אבל נראה שמה שסין עשתה עבד טוב. אנחנו עדיין כולנו לומדים. בדיעבד יהיה יותר קל לדעת ולהגיד, אבל כרגע אנו עדיין באמצע. כל מדינה צריכה לעשות את הטוב ביותר עבור אנשיה".

 

אתה יודע מתי נראה חיסון על המדף?

"חיסון צריך להיות מפותח, להיבחן ואז לעבור לשלב הייצור. אז זה ייקח זמן, זה בהחלט לא יקרה בשנה הקרובה, אלא לפחות בעוד שנה וחצי. לכן בינתיים צריך להתמקד במה שאנו יכולים לעשות היום".

 

יש מדינות בעולם, כמו למשל רוסיה או טורקיה, שלא שמענו מהן דיווחים על חולי קורונה. האם תוכל לומר לנו מה קורה שם?

"באופן כללי אנחנו מסתמכים על הדיווח שיוצא מכל מדינה, אבל אנחנו מניחים שאם לא עכשיו, בעתיד הקרוב כל המדינות בעולם יושפעו מהנגיף, והרשויות צריכות להתכונן לכך. אנחנו כקהילה עולמית צריכים להתכונן לכך, כי בסופו של דבר וירוס הקורונה יגיע לכל מקום בעולם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
כריטיאן לינדמאייר, דובר ארגון הבריאות העולמי
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים