שתף קטע נבחר

צילום: עידו ארז , מוטי קמחי, shutterstock

לראשונה: רבנים בכירים קוראים לסגור את בתי הכנסת

תפנית דרמטית במאבק העולם הדתי בקורונה: יו"ר רבני צהר הודיע כי "אין מוצא אחר, וקרא - "אם חפצי חיים אנו, צריך למנוע כל התקהלות". הרב אליעזר מלמד הוסיף: "יש להתפלל ביחיד - וכך גם אני נוהג". הרב הראשי דבק בהנחיות להתפלל במניין

לראשונה מאז התפרצות הקורונה בישראל, רבנים בכירים קוראים לסגור את בתי הכנסת ולא לקיים עוד תפילה בציבור. בעקבות ההנחיות העדכניות של משרד הבריאות קבעו הרב אליעזר מלמד והרב דוד סתיו כי מעתה יש להתפלל ביחידות וכי גם הם עצמם מתכוונים לפזר את קהילותיהם עד לעצירת המגפה.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות . היכנסו >>    

 

הרב סתיו, יו"ר ארגון רבני צהר ורבה של שהם, הודיע: "אחרי התייעצות עם מומחים לבריאות הציבור ותלמידי חכמים הבנתי שאין מוצא אחר. אם חפצי חיים אנו - חייבים לסגור כל מקום התקהלות, וזה כולל גם בתי כנסת".

 

קראו עוד בערוץ היהדות:

 

"בפעם הראשונה בחיי אני מבקש מבני קהילתי לסגור את בתי הכנסת", כתב הרב סתיו בדף הפייסבוק שלו. "זה לא קל, אני רואה לנגד עיניי את הדמויות שאותן אני פוגש מדי בוקר בשחרית; את לומדי הדף היומי שבאים במסירות ובדביקות בבוקר ובערב, ויודע שהערב לא נהיה ביחד. כביכול 'כל אחד לגורלו', כמילותיו של מפקד המרד בסרט 'הבריחה מסוביבור'".

 

"להתפלל ביחיד"

הרב סתיו הדגיש כי הפרידה נעשית "מתוך אהבה ואחריות גדולה לכל אחד ואחד מבני הקהילה", ומתוך "ציפייה וערגה לימים שבהם יודלקו מחדש האורות בבתי הכנסת" והוא ישוב להיות מקום מפגש לעניינים שבקדושה. "בינתיים נתכנס בבתינו ללימוד, לתפילה ולעשייה בבית פנימה", כתב, "ואת הקשרים העמוקים בינינו נחזק באמצעים הדיגיטליים שבהם זכינו בדור הזה".

 

הרב דוד סתיו (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי) (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)
הרב דוד סתיו(צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)

 

גם הרב אליעזר מלמד, ראש ישיבת הר ברכה ורב היישוב, הדריך את התושבים כי "נכון להדר להתפלל לכתחילה את כל התפילות ביחיד" וציין: "כך אני נוהג". הוא לא אסר את התפילה בבית הכנסת, אך הדגיש כי אין להביא למקום ילדים וכי במקרה שאין אפשרות להקפיד שם על הנחיות משרד הבריאות - אין להיכנס. לבני 60 ומעלה קרא להקפיד עוד יותר שלא להגיע לבית הכנסת.

 

לעומתו, הרב הראשי לישראל דוד לאו פרסם הבהרה לפיה ההנחיות החדשות של משרד הבריאות אינן נוגעות להיתר לקיים תפילה בציבור במניין של עשרה אנשים בדיוק. לדבריו, המשך קיום התפילות הוא באישור מהגורמים המקצועיים. הרב קרא להקפיד בבתי הכנסת על התנאים המגבילים שנקבעו - שמירה על מרחק של שני מטרים בין אדם לאדם והימנעות מכל מגע בין המתפללים.

 

עד עשרים משתתפים בחתונות

גם המשרד לשרותי דת פרסם הנחיות בעניין ובין היתר קבע כי יש לתת עדיפות לקיום מנייני תפילה בשטח פתוח. בנוסף, הנחה המשרד את המועצות הדתיות לאפשר לזוגות הנישאים בתקופה זו לכנס עד 20 איש לטקס חופה וקידושין, בתנאי שאף אחד מהם לא צריך לשהות בבידוד – כולל החתן והכלה.

 

חברות הקבורה הונחו לקיים הלוויות במתכונת מצומצמת של עד 20 אנשים, תוך הקפדה על מרחק של לפחות שני מטרים בין אדם לאדם, כאשר דברי ההספד ייאמרו רק בשטח פתוח. אם לנפטר בן משפחה מדרגה ראשונה השוהה בבידוד ביתי, נוכחותו תאושר על ידי משרד הבריאות באמצעות הרופא המחוזי בכפוף להנחיות מיוחדות שיימסרו לו.

 

מקוואות הטהרה לנשים וגברים ימשיכו לפעול בתנאי שלא תהיה שהות של יותר מעשרה אנשים באזור ההמתנה, ויוקפד על שמירת מרחק של שני מטרים בין הטובלים. באזור הטבילה יוכל להיות רק אדם אחד בכל רגע נתון ובכל מקרה הבלנים והבלניות יעבדו עם מיגון אישי. מקווה שהתנאים בו לא מאפשרים עמידה בכללים הללו - לא ייפתח.

 

בעסקי מזון כשרים שהוגדרו על ידי הרשויות כחיוניים ונדרשים להמשיך לפעול גם בשעת חירום, תישמר רציפות תפקודית של משגיחי הכשרות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ראובן קפוצ'ינסקי
הרב סתיו
צילום: ראובן קפוצ'ינסקי
מומלצים