תקופת הפוסט קורונה האיצה את הרצון והצורך של אנשים לצאת לחופשות ריטריט בארץ ובעולם במטרה להטעין מצברים, לערוך מעין אתחול מחדש לגוף ובעיקר להתחבר לצד הרוחני שלהם. לחופשות האלו שכוללות הרצאות לנפש ותרגולי יוגה ומדיטציות, רצוי לצאת לבד.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
"חופשות בריאות וריטריטים הם כבר לא טרנד חולף", אומר ניר מנצור, 35, הבעלים של חברת סורנטו המפיקה חופשות בריאות, "זו דרך חיים שתופסת תאוצה בקרב הציבור הישראלי שחי ביומיום בקצב מסחרר. לא תמיד אנחנו עוצרים כדי לטפל בעצמנו, החל מלבשל לעצמנו ארוחה מזינה דרך נשימות והרפיה עמוקה לעומת אנחות ונשימות מתוחות. הגוף שלנו הוא כמו מכונית שצריכה מידי פעם להיכנס למוסך לטיפול עשרת אלפים, ואם נמנע ממנו את הטיפול השיגרתי, עשויות להתפתח בעיות גדולות יותר. יציאה לריטריט זה כמו טיפול 10,000 לעצמנו. אנשים מפנים זמן ביומן לטובת טיפולים, יוגה, מדיטציה או ניקוי רעלים, כדי להזין את עצמם באנרגיה מחודשת ורעננה".
לא רוצים לפספס אף כתבה? הירשמו לערוץ הטלגרם שלנו
מנצור נאבק עד לפני כמה שנים כדי למצוא אנשים שיצאו לחופשות ריטריט. "לפני הקורונה הוצאנו כמה קבוצות בשנה לריטריטים בחו"ל", הוא אומר, "כשהשמיים נסגרו נאלצנו להמציא את עצמנו מחדש. ככה התחילו הריטריטים בישראל וזה תפס".
מנצור אומר שעיקר הקהל שלו הוא נשים ממעמד סוציואקונומי גבוה ומעל גיל 40. "אנחנו רואים הבדל גדול מאד ברמת החוויה בין חופשת ריטריט בארץ לבין חופשה כזו בחו"ל. בארץ מדובר בסופי שבוע של התנתקות, אבל לא טוטאלית. בחו"ל, בעיקר בגלל שמדובר ביותר ימים, אנשים מצליחים להתנתק לגמרי וגם האפקט של האחרי נשאר יותר זמן".
5 צפייה בגלריה
פסטיבל WELLFEST בכפר הנופש נחשולים
פסטיבל WELLFEST בכפר הנופש נחשולים
פסטיבל WELLFEST בנחשולים
(צילום: ניר דוידזון)
מיה קרמר, 44, מתל־אביב היא מדריכת יוגה, אלכימאית, העוסקת גם במדיטציה ובחיבור ללב, שמוציאה כבר שנים ריטריטים בארץ ובעולם. "הביקוש היום מאוד גבוה גם מאנשים שלא עשו יוגה או מדיטציה מימיהם", היא אומרת. "אני מאמינה בלא להיות קיצוניים. הקהל שלי הוא לא רוחניק, והמטרה שלי היא לא לגרום להם לשוק, אלא לפתוח אותם, לשחרר ולהכיר את המושגים הבסיסיים ביוגה".
את השינוי הכי גדול באנשים שחווים את הריטריטים היא מרגישה בעיקר בנסיעות היותר ארוכות לחו"ל. "בחו"ל (אם זה תאילנד או הודו) אנחנו עוברים על תהליך טרנספורמציה ומסירים חסימות רגשיות בגוף", היא מסבירה. "אני מעבירה את רוב התוכן, אבל משלבת עוד דברים, כמו סאונד הילינג עם קערות טיבטיות או טיפולי גוף ונפש מקומיים, כמו טיפולי אירוודה ואריו יוגה. בכל הריטריטים התזונה טבעונית, גם בגלל שאני צמחונית וגם כי אני מאמינה שזה בריא יותר לאכול מהאדמה וכדי להשתחרר ולהרגיש קלילים לא נגיש פסטות ומטוגנים".
5 צפייה בגלריה
מיה קרמר נרגעת במזרח
מיה קרמר נרגעת במזרח
מיה קרמר נרגעת במזרח
(צילום: Thailand Friends IL)
מהו סדר היום בריטריט בישראל? "במצוקי דרגות למשל מרגישים את השקט והרוגע מהרגע שמגיעים לשם", היא מתארת. "הריטריט יתחיל בהיכרות ונשנושים, כל אחד יתמקם בחדר פרטי או עד 3 אנשים בתנאים טובים. מתחילים בשיעור יוגה לכל הרמות כדי לפתוח את הגוף. בהמשך מתארגנים בחדרים ונפגשים לארוחת ערב מושקעת כדי להכיר אחד את השני. למחרת קמים בזריחה, רצים או הולכים לים המלח ועושים מדיטציה. שותים שייקים, עושים תרגול יוגה, ואז ארוחת בוקר. אחרי זה יש זמן למסאג'ים. בערב יהיה עוד שיעור יוגה, סדנת הילינג, ואז לובשים לבן ועושים ארוחת שישי הכוללת יין, כדי להשתחרר קצת. מסיימים במסיבה ומדורה. בשבת אחרי ארוחת בוקר יוצאים להליכה רגלית ואז הביתה".
למה לצאת לריטריט במקום לדבר עם פסיכולוג? "בריטריט אנשים מחפשים רגע להרגיש טוב עם עצמם ולא להיות בסיפורים הקשים של החיים. הריטריט מביא אותם להיות רגועים, מאושרים ולפעמים גם להסתכל קצת אחרת על החיים. יש אנשים שאחרי ריטריט משמעותי מחליטים להתגרש, לשנות קריירה ורבים ממשיכים בטיפולים פרטניים. הרבה דברים עולים בריטריטים, אנשים פורצים בבכי וגברים לא מזהים מה נוזל להם מהעיניים. ככל שהרטריט ארוך יותר אנשים נפתחים יותר, משתפים אחד את השני ומתמסרים לתהליך".
"בשביל עצמי" הם רטריטים לנשים, שמעבירות הדס אגוזי פרקש, 53, מכפר יונה וטל ניסים, 57, משער אפרים, במלון מבודד ומפנק בכרתים.
אגוזי פרקש היא מחברת הספר "פעימות אם", פסיכולוגית קלינית, מאמנת אישית וארגונית, מרצה לקואצ'ינג באוניבסיטת תל־אביב ודוקטורנטית בבן־גוריון שחוקרת את תחום החוסן האישי בתקופת הקורונה.
ניסים היא אדריכלית וקומיקאית שמלווה אנשים בתהליכי התפתחות וצמיחה. היא מאסטר NLP, רייקי, טרה מיי קים (שיטת טיפול אנרגתית ממצרים העתיקה) וריפוי שמאני אינדיאני. הן הכירו במהלך הקורונה מתוך תהליך של חיפוש, שהוביל למפגשים בסדנאות יוגה ובחוגים והן חולקות אהבה משותפת ליוון.
5 צפייה בגלריה
טוענים מצברים בכרתים עם הדס אגוזי פרקש וטל ניסים
טוענים מצברים בכרתים עם הדס אגוזי פרקש וטל ניסים
הדס אגוזי פרקש וטל ניסים. זמן בריאה
(צילום: מהאלבום המשפחתי)
"המחקר שאני עובדת עליו", מספרת אגוזי פרקש, "מצא שנשים בתקופת הקורונה נטו יותר לדיכאון, חרדה, וסטרס בהשוואה לגברים, אבל שהן גם ידעו להפיק יותר משמעות בתקופה הזו. הסגירות והעומס בתקופת הקורונה על נשים, שדואגות לכולן ויש להן הרבה נתינה, היה גדול, ומפה נוצר הצורך שלנו לדאוג להן".
"חשנו בצורך העמוק של נשים להרגיש שהן לא לבד", מוסיפה ניסים, "נשים נהנות יותר לשתף. בתקופות קדומות הן חיו יותר כקהילה, וזה מה שהריטריט נותן להן". השתיים דואגות למפגש מקדים לפני היציאה לריטריט וגם למפגש שבועיים אחריו.
הן פועלות בעיקר ברוח אחד מסודות האושר הדני - HYGGE (הוגה), שמשמעו - פשטות, יחד, נינוחות וחמימות. "אנחנו דואגות שירגישו בנוח, שיתמלאו בכוחות ואחר־כך מדייקות עבורן את ההתנהלות בחיים האינטנסיביים של אחרי", אומרת אגוזי פרקש.
"זהו זמן בריאה, במובן של להיות בריאה ולברוא מחדש. אנחנו רואות אחרי הריטריטים את השינויים אצל מי שבאה, כמו לשים גבול לכמות השעות שהיא עובדת, לעשות יותר ספורט ולנוח יותר", מוסיפה ניסים.
דניאלה יפרח, 35, ממושב רינתיה, מנחה ריטריטים במדבר עם אופיר ג'י רוק, 35, משחרות, המלמד יוגה ובודהיזם. היא מורה ליוגה, בוגרת תואר למזרח אסיה, זן ובודהיזם ופילוסופיה של היוגה. הוא מוזיקאי ומורה לבודהיזם.
בריטריטים שלהם בבית האמנים בשחרות תקבלו שני לילות של ניתוק מהיומיום והחלפתו בעולם של תרגולי יוגה, מדיטציות, שיעורי בודהיזם, הליכות במדבר, ארוחות שף טבעוניות וטקס קקאו המוביל לריקודים מטורפים. בני המאיה האמינו שהקקאו הוא צמח הריפוי של הלב ."החומרים שמשתחררים משתיית קקאו מרוכז משחררים הורמונים של אהבה שמחה", מספרת יפרח, "הטקס גורם לנו להתכוון וממנו ממשיכים לאקסטטזי דאנס - ריקוד חופשי לסגנונות מוזיקה מתחלפים, שעוזר למשתתפים להגיע לשחרור מוחלט ולהביא לריפוי מקומות עצורים בפנים".
5 צפייה בגלריה
תרגול יוגה במדבר עם דניאלה יפרח
תרגול יוגה במדבר עם דניאלה יפרח
תרגול יוגה במדבר עם דניאלה יפרח
(צילום: אופיר ג'י רוק)
בשנתיים האחרונות הם עשו מעל 70 ריטריטים והביקוש רק עולה. "אנחנו ממליצים להגיע לבד לריטריט ושומרים על קבוצה אינטימית של עד 20", אומרת יפרח. "אנשים יוצאים אחרת ממה שהם באו, ולוקחים איתם את החוויה להרבה זמן קדימה".
הדס פורר, 43, אמא לחמישה, עורכת־דין ומייסדת מועדון הידידים של שנקר מרמת־השרון, הייתה אצלם בשחרות כבר ארבע פעמים: "הפעם הראשונה שלי היתה לפני שנתיים, ומאז בכל רבעון אני נוסעת לשם. הגעתי לזה דרך גיסתי, שהיא פריקית של יוגה. היא הציעה את זה כמתנה לבני הזוג של שתינו ונסענו שלושה זוגות. מלבדה, לאף אחד לא היה ניסיון קודם בריטריטים או בתרגול יוגה יומי.
5 צפייה בגלריה
הדס פורר במהלך חופשת ריטריט בשחרות
הדס פורר במהלך חופשת ריטריט בשחרות
הדס פורר במהלך חופשת ריטריט בשחרות
(צילום: מהאלבום המשפחתי)
"איך שנכנסו לבית האומנים הרגשנו את האנרגיה והאווירה במקום, שאי אפשר באמת להסביר במילים. מושקעת בבית הזה כל כך הרבה אהבה ומחשבה, שהופכת אותו, יחד עם הנוף המדברי, למקום מאוד מיוחד שמחבר אותך לטבע ומנתק אותך מהחיים הרגילים".
הרגשת נוח להיפתח בפני אנשים זרים? "הם יודעים לייצר שם אווירה של פתיחות, והרגשתי בנוח לחשוף את עצמי. אחרת כנראה גם לא הייתי חוזרת שוב ושוב. בעלי, שזו הייתה הפעם הראשונה שבה הוא נחשף ליוגה, לא עשה את כל השיעורים ולא הרגיש עם זה רע. מאז, הוא מתרגל יוגה כמה פעמים בשבוע. בכיתי שם כמו משוגעת מבלי לדעת למה. הריטריט תפס אותי בתקופה שבה רציתי לעשות שינוי מקצועי והריסטרט הזה גרם לי להבין את עצמי טוב יותר".
חני מאי יצחק, 33, אחות טיפול נמרץ מקרית־מלאכי, שיצאה לריטריט הראשון שלה בצ'כיה עם חברת סורנטו, יודעת שיהיו עוד. "הכרתי שם לעומק אנשים חדשים ויכולתי להתחבר לצד הרוחני שלי, שלא בא לידי ביטוי בעבודה. זה גרם לי להמשיך עם יוגה גם אחרי. העובדה שהייתי שם לבד חיזקה לי מאוד את הביטחון שאוכל להיות עצמאית בכל מקום".
חברת סורנטו: פסטיבל WELLFEST יערך בכפר הנופש נחשולים בתאריכים 22־20 באוקטובר. זהו פסטיבל של חופש, אורח חיים בריא, בריאות גוף־נפש המתקיים זו השנה השנייה. הפסטיבל כולל אירועי יוגה, מדיטציות, סדנאות של מודעות עצמית, הופעות, מסיבות, תזונה בריאה, מתחם אוכל, אירועי ספורט ועוד. מחיר: מ-2,200 שקל לאדם בחדר זוגי.
ריטריט יוגה, תנועה וצ'י קונג בקפריסין: בתאריכים 17-13 באוקטובר תוכלו להתחבר אל התנועה של הגוף דרך שיטות מגוונות לחיבור בין הגוף והתודעה: יוגה, סוריהסול- "ריקוד נשמת השמש" וצ'י קונג מהרפואה הסינית העתיקה. מחיר: 4,890 שקל לאדם. לפרטים: bit.ly/yoga-suryasoul-cyprus-oct-site
ריטריט עם מיה קרמר בתאילנד: בתאריכים 30-20 בינואר הקרוב תוכלו לצאת למסע המשלב בין יוגה, טיולים ולייפסטייל מיוחד. הטיול מתאים גם לחסרי ניסיון ביוגה. מחיר: 2,380 דולר לאדם (לא כולל טיסות). לפרטים: 052-7492311, mayakramer.co/retreats
ריטריט עם דניאלה יפרח ואופיר ג'י רוק בשחרות: תאריכים קרובים: 29.9, 13.10. המחיר בין 1,900-3,300 שקל לאדם (תלוי בחדר). לפרטים: daniellaifrach.com.
ריטריטים עם הדס אגוזי פרקש וטל ניסים בכריתים: סדנת אינטימית לנשים בתאריכים 22-18 באוקטובר. מחיר: 4,600 שקל לאחת בחדר זוגי (לא כולל טיסה). להזמנות: 052-3897084, 052-3178899.
עוד ריטריטים בחו"ל תוכלו למצוא כאן: retreatsandvenues.com