מחירי החופשות רק עולים, ולכן צריך לחפש יעדים קרובים וזולים כמו אזור הפולופנס ביוון. עזבו אתכם מרודוס, כריתים או מיקונוס - הפולופונס, הנמצא במרחק נסיעה לא ארוכה מאתונה, הוא מה שאתם מחפשים. איך אנחנו יודעים? כי יש שם הכול מהכול. רוצים ריזורט לצד חוף ים? יש. מחפשים לטייל בהרים, להיכנס למערת נטיפים או לראות מפלים? גם את זה יש פה. מעדיפים אתרים היסטוריים, כפרי דייגים, חנויות מזכרות, ואוכל טרי ואיכותי? יש, יש ויש.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
הפולופונס (Peloponnese) נמצא דרומית מערבית לאתונה ושטחו כ־20 אלף ק"מ. אפשר להגיע מאליו ברכב מאתונה או למצוא טיסה לקלמטה (בירת האזור) ולשכור בה רכב. האזור מופרד מהיבשה במערב ע"י גשר Rio־Antirio שמעל לתעלת קורינטוס - התעלה החפורה השנייה באורכה בעולם, לאחר תעלת פנמה. ממזרח לפלופונס נמצאת קבוצת האיים הסרוניים של יוון ובדרום האיים קיתירה ואלפוניסוס. ממערב מצויים האיים היונים (Ionian) המערביים - זקינטוס וקפלוניה.
7 צפייה בגלריה
הפולופונס
הפולופונס
מריזורט ועד מבנים היסטוריים - יש הכול מהכול. הפולופונס
(צילום: Shutterstock)
מזג האוויר בפלופונס נוטה להיות יבש בחלק המזרחי, חם וגשום בחלק המערבי ובחורף קר ומושלג במרכז ובאזור ההרים. הפלופונס נחלק לשבעה מחוזות, ואנו בחרנו להעביר את רוב זמננו במסיניה (Messinia), שבדרום-מערב. למה? כי אף פעם לא חם שם מדי, יש רוחות שמצננות את האוויר גם בקיץ והמים בבריכות ובים נעימים מאד לרחצה. זהו האזור המתויר ביותר בפלופונס, עם אתרים ארכיאולוגים, מפרצים יפהפיים, עיירות קטנות ושפע טברנות מעולות.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הירשמו לערוץ הטלגרם שלנו
ההתיישבות בחצי האי החלה בתקופה הפרהיסטורית. בתקופת הברונזה קמה פה התרבות המיקנית של יוון, הציביליזציה המשמעותית הראשונה באירופה. האזור היה אחד ממרכזי הכוח החשובים ביוון, ובו נערכו המשחקים האולימפיים הראשונים.
הרבה מאוד שנים אחרי, ב־1827, נערך במסיניה קרב נברינו (וזה גם שמו של אחד מהיינות האדומים הטובים באזור). במהלך הקרב הושמד הצי העות'מני בידי ציי בריטניה, צרפת ורוסיה שסייעו ליוונים במאבקם לעצמאות. שווה להגיע לנקודת התצפית בעיירה פילוס, ולהשקיף על המפרץ שבו התרחש הקרב.
העיר המרכזית, שלה גם שדה תעופה קטן, היא קלמטה. היא מפורסמת בעיקר בזכות מוצרי המשי המיוצרים בה, וכמובן בזכות זיתי הקלמטה המפורסמים הנמכרים בצד הדרך.
Voidokilia Beach‬: החוף הזה הוא אתר החובה בטיול. הוא נחשב לשמורת טבע ומדובר באחד מהמפרצים הכי יפים ביוון. כיוון שאין כאן מקומות המוכרים מזון ומשקאות ואין גם כסאות ושמשיות, תצטרכו להגיע מצוידים, אך זה לגמרי שווה את זה. המים שקטים וצלולים והמקום פשוט קסום. מומלץ להגיע מוקדם בבוקר או בשקיעה. אם אתם נועזים, טפסו בשביל המוביל לקצה ההר שמעל המפרץ ופנו ימינה - שם תגלו חוף נודיסטים קטן.
Divari Beach‬: החוף קרוב לעיירה יאלובה ונחשב לאחד מהחופים היפים באזור. זהו מפרץ שקט ורגוע עם מים צלולים והרבה מאד מקומיים, ומוטב שלא להגיע אליו בסופי השבוע. בחוף יש לא מעט מקומות שמוכרים כסאות ושמשיות (כ־10 אירו לכיסא) ומסעדות להעביר בהן יום שלם. זהו חוף עם הרבה פעילות ימית, סקי מים, ג'ט סקי ובננות לילדים.
7 צפייה בגלריה
חוף Ammothines
חוף Ammothines
חוף Ammothines
(צילום: גייל זאבי־ציבלין)
Ammothines: חוף קטנטן ושקט עם סלעים המזדקרים מהמים (שהילדים משתמשים בהם כמקפצות). במקום נמצאת אחת המסעדות הטובות באזור והיא מושלמת לצהריים קל, או לארוחת ערב מושקעת. בקיץ יש גם הופעות יווניות בערבים. ניתן לשכור כיסאות ושמשיות ולקבל שירות של מלצרים לחוף (10 אירו לכיסא).
Proti: פרוטי הוא אי קטנטן שיקסום לחובבי צלילה ושנורקלינג, או רק לשחייה במים צלולים עם דגים יפים. אפשר להגיע אליו בטיול אופניים, שיוצא ממרכז האופניים בקוסטה נברינו, או בשיט מהעיירה יאלובה.
טיול האופניים עובר בדרכים לא קשות בין עצי זית והמחיר (כ־50 אירו לאדם) כולל את השיט בסירה והמעבר לאי.
ניתן להגיע לאי גם בשיט האורך שלוש שעות בסירות שיוצאות מהעיירה Gialova. יש כמה אופציות לשיט, הכולל הדרכה, שחייה וציוד שנורקלינג. המחיר מ־15 אירו לאדם.
7 צפייה בגלריה
האי Pylos
האי Pylos
האי Pylos
(צילום: Shutterstock)
Kardamyli: זהו אחד מהכפרים השוכנים ליד הים באזור מסיניה. ליד הכפר יש אזור טיפוס הרים מקצועי עם 33 מסלולים למתחילים ומקצוענים. האזור עשיר במערות ליד הים, היוצרות בריכות שחייה טבעיות, ויש שם כמה חופים שווים לרחצה כמו Kalogria, Foneas Delfinia.
Pylos: עיירת חוף קסומה השוכנת במרחק 45 דקות מקלמטה, שבה תוכלו לבקר בארמון נסטור, בטירות עתיקות ובמוזיאון הארכיאולוגי שבכפר חורה. העיירה שווה בהחלט לעצירה לארוחה קלה ולשיטוט בסמטאות היפות.
7 צפייה בגלריה
מפלי Neda
מפלי Neda
מפלי Neda
(צילום: גייל זאבי־ציבלין)
Neda Waterfalls: המפלים נמצאים בגבול בין מחוז מסיניה למחוז איליה, ומומלץ לבקר בהם ביום חם. מי המפלים קפואים ומרעננים וההליכה אליהם פשוטה: מהגשר יש מסלול באורך של כקילומטר הכולל את המפל הקטן ואת המפל הגדול הנשפכים לבריכה טבעית, והם מתאימים גם למשפחות עם ילדים קטנים.
אם יש לכם זמן לטיול ארוך בשאר המחוזות של הפלופונס, הנה כמה המלצות:
בירת המחוז היא העיר קורינתוס, ושווה לבקר בחלקה העתיק. תעלת קורינתוס נכרתה בין 1881 לבין 1893 והיא מקצרת את המרחק מהים האדריאטי לפיראוס ב־320 קילומטר. מעל לתעלה הוקמו מספר גשרים. ניתן לקחת הפלגה מקומית (בתיאום מראש בלבד) החוצה את התעלה ולהתפעל מהצוקים שמצדיה.
אפשר גם לקפוץ מאחד הגשרים שמעל התעלה. חברת זולו בנג'י מציעה חבילה של קפיצה פלוס צילום וחולצה ב־80 אירו לאדם. כדאי לברר מראש שהפעילות מתקיימת.
התעלה נמצאת כשעתיים מאגם דוקסה, מהאגמים המלאכותיים היפים ביוון, שגם הוא שווה ביקור. בסביבה נמצאים עוד שלושה כפרים ציוריים - טריקלה קורינתיאס (Trikala Corinthias) השוכנים למרגלות הר זיריה (Zeiria). בחורף יש המגיעים לשם לסקי, בקיץ בעיקר בשביל האוויר הקריר. בכפרים תמצאו מלונות בוטיק, מבחר טברנות וניתן לצאת מהם לטיולים ברגל בג'יפים ובטרקטורונים.
העיירה ויטינה (Vytina) והעיירה דימיצאנה (Dimitsana) הם המקומות שבהם שווה לעצור באזור הזה. אלו שתי עיירות הרריות מתוירות מאוד עם שפע חנויות מזכרות, טברנות ואפשרות לטיולים רגליים. זהו אזור מושלם לחובבי הליכות בהרים. בדרך תראו מבצרים ישנים וכנסיות עתיקות. ניתן גם לשלב ראפטינג או שיט בקאייקים בנהר הלוסיוס (למשל אצל חברת Peripetia).
ספרטה (Sparti), בירת לקוניה, היא העיר ממנה שלטה יוון העתיקה. נשארו בה שרידים של האקרופוליס ומקדש ארטמיס, אבל חוץ מהתצפית עליהם אפשר לוותר עליה.
באזור נמצאת גם העיירה היפה קרדמילי (Kardamyli), הבנויה מאבן. אם תרצו להתרענן בחוף הים, לכו על לימני עם המפרץ המזמין.
מערת דירוס נמצאת ממש בסמוך לכפר פירגוס דירוס (Pyrgos Diros) שבחבל מאני (Mani). זוהי מערת נטיפים עצומה, החשובה ביותר שהתגלתה ביוון, ונכנסים אליה בשיט (כ־13 אירו לאדם).
מונמבסיה (Monemvasia) היא עוד מקום ששווה לטייל בו. מדובר בצוק ענק היוצא מהים, והעיר העתיקה בנויה ממש על המצוק. במקום יש בתי מלון קטנים, חנויות וטברנות ואפשר בכיף להעביר בה חצי יום.
נפפליו (Napflion) היא אחת מהערים היפות ביותר ביוון, והשתמרו בה מבנים רבים מתקופת הוונציאנים - שרידי ארמונות, מבצרים ועוד. נעים מאד לשוטט ברחובות הקסומים של העיר, וחובה לטייל במצודת פלמידי, אלה ניתן לטפס גם ברגל (1,000 מדרגות).
בחוף המערבי של המחוז נמצאת אולימפיה העתיקה - אתר גדול, בו מוזיאון ארכיאולוגי שבו אפשר ללמוד על המשחקים האולימפיים שהיו במקום, ועל האלים זאוס והרה.
באזור הזה שווה לבקר במערת האגמים - מערת נטיפים הנמצאת כשעה נסיעה מהעיר קלבריטה.
7 צפייה בגלריה
רכבת הקיטור מהעיר קלבריטה
רכבת הקיטור מהעיר קלבריטה
רכבת הקיטור. חוויה קצת אחרת
(צילום: Shutterstock)
אם תרצו לעשות משהו חווייתי קצת אחר, מומלצת הנסיעה ברכבת הקיטור שיוצאת מהעיירה דיאקופטו (Diakopto), ומחברת בינה לבין קלבריטה (Kalavryta) הנמצאת על ההר. הרכבת עוברת במעברים צרים בין גשרים ומעל לנחל. הנסיעה אורכת כשעה ועולה כ־9.5 אירו לאדם.
יוקרתי: Costa Navarino של רשת מריוט נחשב לריזורט הכי גדול באירופה ולאחד מהטובים ביבשת. יש בו שלושה מלונות - ווסטין למשפחות, רומנוס שמתאים לזוגות (שמקבל גם ילדים) ומלון מרשת W למבוגרים בלבד.
עם ילדים קטנים מומלץ ללון בווסטין. יש בו פארק מים, קיר טיפוס, מגוון מגרשי ספורט, מועדון ילדים ושפע של פעילויות ומסעדות.
The Westin Resort, Costa Navarino, מחיר ללילה לזוג בספטמבר: כ־300 אירו, לפרטים: shorturl.at/hqX56
7 צפייה בגלריה
Costa Navarino
Costa Navarino
Costa Navarino
(צילום: באדיבות Costa Navarino)
עממי: Lagouvardos Village. קומפלקס של שבעה בניינים שבהם 20 דירות מרוהטות ובריכת שחייה משותפת. נקי, נעים ועם ארוחת בוקר.
Lagouvardos Village, מחיר ללילה לזוג בספטמבר: כ־110 אירו. לפרטים: lagouvardosvillage.gr.
Elia - Gialova היא טברנה מומלצת שנמצאת על טיילת החוף של העיירה יאלובה. בתפריט: אוכל מקומי באיכות מצוינת ומחירים סבירים מאוד. לפרטים: elia-gialova.gr.
7 צפייה בגלריה
Panorama Marathopoli
Panorama Marathopoli
Panorama Marathopoli. אוכל ונוף
(צילום: גייל זאבי־ציבלין)
Panorama Marathopoli היא טברנה הצופה על האי פרוטי, ונחשבת לאחת הטובות באזור. מדובר באוכל מקומי עממי (מומלץ לאכול פה דגים בעיקר), אבל עם השקיעה היפה באזור. לפרטים: panorama-marathopoli.gr.
פורסם לראשונה: 11:00, 05.09.22