הביג בן, ארמון בקינגהאם, מחזות הזמר, הגלגל הענק, הכדורגל. לונדון היא לא באמת עיר שצריך להציג. כבירת בריטניה ואחת מערי המטרופולין המפורסמות בעולם, לונדון נחשבת לאחד היעדים התיירותיים המבוקשים והפופולריים ביותר. אלא שלצד כל הטוב שהיא מציעה, והיא מציעה המון ממנו, ללונדון יש חיסרון אחד בולט - מדובר בעיר לא זולה. חופשה בבירה הבריטית, הכוללת לינה במלון במיקום טוב, ישיבה במסעדות איכותיות וצפייה בהצגות, יכולה להיות יקרה מאוד. בדיוק בגלל זה הצבתי לעצמי למטרה לבלות ארבעה ימים עמוסים בבילויים בלונדון מבלי להתרושש, וכמובן גם לגלות לכם איך עשיתי זאת.
אם אתם רוצים לחסוך במחיר הטיסה ללונדון, מומלץ לבחור באחת מחברות הלואו-קוסט, וויז אייר או איזי ג'ט. אני למשל רכשתי כרטיס ללא כל תוספות (אפילו לא טרולי שמצריך תשלום נוסף) ב-120 דולר בוויז אייר. המחיר ששילמתי על הכרטיס הזול הוא נחיתה בשדה לוטון המרוחק יחסית, וחזרה בקונקשן עם עצירה של שלוש שעות בבולגריה. אם תבחרו לטוס שלא בשיא העונה, תוכלו למצוא טיסות ישירות גם ב-70 דולר, מחיר שנתקלתי בו כבר כמה פעמים.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כתבות נוספות למנויים:
אחרי הנחיתה תוכלו להגיע לעיר ברכבת או באוטובוס, שייקחו אתכם לתחנה מרכזית שממנה אפשר לקחת טיוב (רכבת תחתית) לכיוון המלון שלכם. מחירי הנסיעה ברכבת או באוטובוס מהשדה מתחילים ב-8 פאונד, ומשתנים בהתאם לשדה שבו תנחתו. הגעה לעיר מגטוויק תעלה 8 פאונד, ומלוטון 11 פאונד.
8 צפייה בגלריה
רכבת מהירה
רכבת מהירה
הטיוב. אמצעי התחבורה המפורסם של לונדון
(צילום: גלעד ילון)
בעיר עצמה התחבורה הציבורית נוחה וזמינה למדי. כדי להתחיל להשתמש בה תצטרכו לרכוש כרטיס "אויסטר" להטענה, שמחירו 5 פאונד. ה"אויסטר" משמש לנסיעה ברכבת התחתית, באוטובוסים הדו-קומתיים ואפילו לשיט בסירות ציבוריות. מחיר נסיעה עירונית מתחיל ב-2.40 פאונד, ועולה בהתאם למרחק ולאזורים שאליהם תיסעו. אם תרצו לגוון ולצאת לשיט קצר על נהר התמזה באזור מרכז העיר, המחיר שתשלמו הוא 7.5 פאונד. בכל הקשור לנסיעות פרטיות, אפליקציית בולט משתלמת יותר בלונדון מאוּבּר.
הערה כללית הקשורה ללונדון ולכסף: בלונדון השימוש במזומן מצומצם מאוד, עד כדי כך שחלק מהמקומות פשוט לא מכבדים מזומן - ולכן מוטב שלא להצטייד בסכום כסף גבוה מדי בשטרות.
אחת הכיכרות המפורסמות בעיר היא כיכר לסטר - והיא מציעה אטרקציה מושלמת, חדשה יחסית (בת פחות משנתיים) וחינמית לגמרי לחובבי הקולנוע. במקום הוצב מסלול אינטראקטיבי הכולל עשרה פסלי ברונזה של דמויות מפורסמות מסרטים, דוגמת באגס באני, מרי פופינס, הדוב פדינגטון, מיסטר בין, הארי פוטר ואפילו באטמן (שמסתתר על אחד הגגות). בעזרת פלייליסט ייעודי בספוטיפיי, תזכו להכיר לעומק את הדמויות הללו ואת ההקשר הקולנועי שלהן.
אטרקציה מומלצת וחינמית נוספת הנמצאת מרחק חצי שעה נסיעה ממרכז העיר היא תערוכת אורות הניאון, God's Own Junkyard ("מגרש הגרוטאות של אלוהים" בתרגום חופשי). התערוכה, הנמצאת בתוך מוסך משונה בפרברי העיר, שייכת לאדם בשם כריס המכונה "איש הניאון". כריס אוסף זה שנים אורות ניאון, ולפני כמה שנים החליט לפתוח את האוסף לקהל הרחב בחינם. האווירה במקום מוזרה, ומלבד האורות הרבים תמצאו שם גם דמויות משעשעות והזויות שיעניקו לכם חוויה סוריאליסטית.
8 צפייה בגלריה
God's Own Junkyard
God's Own Junkyard
God's Own Junkyard. חוויה מוזרה ויוצאת דופן
(צילום: גלעד ילון)
London Eye, גלגל הענק המפורסם, הוא התצפית הידועה ביותר על לונדון. כשנחנך בשנת 2000 הוא היה לגלגל הענק הגבוה בעולם, אך מאז הוא ירד למקום החמישי. נסיעה ב-London Eye אכן תעניק לכם תצפית טובה על העיר מתוך קרון הנע באיטיות, אבל לשם כך תצטרכו לשלם לא מעט כסף. ישנן לא מעט תצפיות חלופיות במחיר נמוך יותר, ואפילו בחינם. אופציה טובה היא רכבל אמירייטס. הוא ייקח אתכם מעל נהר התמזה בגובה של 90 מטר מעל פני הקרקע, בעלות של 5 פאונד לכל כיוון. אם יש בידיכם כרטיסים לאחת ההופעות הרבות הנערכות ב-O2 ארנה, הרכבל הוא דרך מגניבה להגיע לשם.
אם אתם רוצים לא לשלם בכלל, תוכלו לעלות לקומה ה-36 של מגדל הסקיי גארדן וליהנות מהנוף. כל מה שצריך לעשות הוא לשריין כרטיס מראש באתר האינטרנט בתאריך המבוקש ולהגיע בשעה שקבעתם. אפשרות נוספת היא להזמין שולחן במסעדה או בבר שבקומה מעל, ואז תוכלו לדלג על התור הארוך בכניסה לבניין.
8 צפייה בגלריה
סקיי גארדן בלונדון
סקיי גארדן בלונדון
מי צריך את הלונדון איי? התצפית מהסקיי גארדן
(צילום: גלעד ילון)
לונדון היא מקום נפלא לחובבי האמנות. מלבד גלריות ומוזיאונים רבים, לונדון מוצפת באמנות רחוב, גרפיטי שהשתלט על קירות העיר. האזור שאולי הכי מזוהה עם התופעה הוא שורדיץ', שכונה בחלק הצפון-מזרחי של מרכז לונדון. אתם יכולים לצאת לסיור ספונטני בעקבות הציורים הרבים במקום, להשתתף בסיור מודרך באמצעות הטלפון הנייד או להצטרף בחינם לסיור קבוצתי עם מדריך של חברת Strawberry Tours. עוד פנינה של אמנות רחוב היא מנהרת הגרפיטי הנמצאת מתחת לתחנת ווטרלו. בתוך המנהרה תחזו בציורי ענק שיעטפו אתכם מכל כיוון, וישאירו אתכם בפה פעור.
אגב אמנות בחינם, רבים מהמוזיאונים בעיר אינם גובים דמי כניסה, או לכל היותר יבקשו תרומה כלשהי לפי שיקול דעתכם. עם המוזיאונים החינמיים הללו נמנים גם המוזיאון הבריטי, טייט מודרן (מוזיאון ידוע לאמנות מודרנית), מוזיאון ויקטוריה ואלברט לאמנות, הגלריה הלאומית, המוזיאון להיסטוריה של הטבע, מוזיאון המדע ועוד רבים וטובים.
8 צפייה בגלריה
גרפיטי
גרפיטי
אמנות רחוב בלונדון
(צילום: גלעד ילון)
כיאה לדמוקרטיה מתפקדת, דיוני הפרלמנט הבריטי פתוחים לקהל. אם תגיעו בשעות הפתיחה תוכלו להיכנס בשערי הפרלמנט, ולאחר בדיקת אבטחה יסודית תקבלו תג מבקר שיאפשר לכם לשבת באחת מגלריות (המקום המיועד לקהל) הפרלמנט העתיקות והמפורסמות בעולם, ולצפות מקרוב בפוליטיקאים הבריטים נואמים ומתווכחים.
אי אפשר לדבר על לונדון בלי להתייחס למשפחת המלוכה. אם תרצו לבקר במשכנה שבארמון בקינגהאם, תוכלו להסתפק בהצצה מבחוץ (ואם יתמזל מזלכם לראות את משמר המלכה עובר), או שתוכלו לתכנן ביקור בארמון עצמו. מומלץ להזמין כרטיסים מראש דרך אתר הארמון ולוודא זמינות ושעות פתיחה. מחיר כרטיס הוא 30 פאונד למבוגר מעל גיל 24, 19.5 פאונד לצעירים בני 24-17 ו-16.5 פאונד לילדים מגיל 5 עד 17. ילדים קטנים יותר נכנסים בחינם. שימו לב, הארמון פתוח למבקרים רק בתקופות ובתאריכים ספציפיים בשנה, ולכן חשוב מאוד לבדוק מראש באתר האינטרנט אם ניתן לבקר במקום בזמן שהותכם בלונדון.
בלונדון נמצאים כמה פארקים רחבי ידיים. המפורסם ביותר הוא הייד פארק, אבל אם אתם רוצים לסטות מעט מהמוכר, אני ממליץ לכם לנסוע לריצ'מונד פארק, הנמצא במרחק של שעה ממרכז העיר. מדובר בפארק גדול בהרבה מהייד פארק, והוא ידוע בחיות הבר המסתובבות בו בחופשיות, בהן גם להקות איילים החיות בשלווה גמורה בין העוברים והשבים.
אי אפשר לבקר בלונדון בלי לצפות במחזמר. גם במקרה הזה יש דרכים לחסוך במחיר, ולצפות בהופעה בינלאומית במחיר של מופע סטנד-אפ חובבני בתל אביב. אופציה אחת היא קופת הכרטיסים ברגע האחרון בכיכר לסטר. גם אם תמצאו את הקופה סגורה, כפי שקרה לי, מסביב לכיכר פזורים דוכנים נוספים שיציעו לכם כרטיסים מוזלים. גם באינטרנט כמובן אפשר למצוא כרטיסים בזול לאותו היום, כשהאתר המומלץ לעניין הוא TodayTix. וישנה כמובן האופציה הישנה והטובה - פשוט להגיע לאולם התיאטרון זמן קצר לפני ההופעה ולנסות לרכוש כרטיסים. לי זה עבד, וב-20 פאונד בלבד השגתי כרטיס במקום סביר למדי במרכז הקומה העליונה למחזמר "פרוזן".
המסעדות בלונדון לא זולות. דרך מוצלחת לאכול טוב מבלי לקרוע את הכיס, וגם להתנסות במאכלים חדשים ומיוחדים, היא לבקר בשוקי האוכל בעיר. המוכרים ביותר הם שוק קמדן הצבעוני ובורו המסורתי. מנת אוכל ממוצעת במקום עולה 10 פאונד. גם מחוץ לשווקים תוכלו למצוא כמעט תמיד בצידי הדרכים את המנה הבריטית המסורתית, פיש אנד צ'יפס, במחיר של פאונדים בודדים.
אם אתם מתעקשים בכל זאת על ישיבה במסעדה, הטיפ הבא הוא בשבילכם: באתר First Table תוכלו להזמין מקומות במסעדות עד לארבעה אנשים - ולשלם חצי ממחיר המנות. בזכות האתר זכיתי לאכול סטייק טוב במסעדה המצוינת M Resturant ב-20 פאונד בלבד, וחזה עוף ב-10 פאונד. איך עושים זאת? נכנסים לאתר, מזמינים שולחן ראשון או אחרון לערב באחת המסעדות (השעות סבירות למדי, לי למשל ארוחת הערב יצאה ב-19:00), משלמים 5 פאונד דמי רצינות וזה הכול. ההזמנה הזו תזכה אתכם ב-50% הנחה על כל האוכל שתזמינו במהלך הערב. כך יצא שארוחה ממוצעת במסעדה עלתה לנו בסביבות 25 פאונד. אם למרות שאתם בבריטניה, חשקה נפשכם דווקא במאכל המזוהה עם ארצות הברית, המבורגר, אני ממליץ על רשת Honest Burgers, שם ב-15 פאונד תקבלו ארוחה עם שתייה.
8 צפייה בגלריה
שוק בורו
שוק בורו
שוק בורו. מנות מיוחדות ב-10 פאונד
(צילום: גלעד ילון)
מסורת בריטית ידועה היא ה-Afternoon Tea (תה של אחרי הצהריים) - שתייה של ספל תה המגיע עם צלוחית עוגיות וכריכי אצבע. חווית Afternoon Tea במחיר סביר (25 פאונד) תוכלו למצוא ב-Boulevard Brasserie.
נכון, אי אפשר לדבר על לונדון בלי להתייחס לשופינג. מצד שני, המסגרת של טיול חסכוני לא ממש מאפשרת להשתולל עם כרטיס האשראי. ואולי דווקא הוזלת הטיול עצמו תאפשר לכם למצוא כמה פריטים שווים, גם אם יקרים. את הקניות הכי זולות, זה כולם כבר יודעים, עושים בכל אחד מסניפי פריימארק בעיר. גם ברשתות אופנה שמוכרות לנו בארץ, כמו h&m וזארה, אפשר למצוא פריטים זולים יותר מאשר בישראל. אזורי הקניות המוכרים והמתוירים ביותר הם ברחוב אוקספורד וברחובות המשיקים, סוהו וקרנבי עד לקובנט גארדן, קמדן מרקט, ספיטלפילד, שוק הפשפשים בנוטינג היל, בוקס פארק, קניון ווסטפילד, ווייט סיטי ועוד. אם אתם מחפשים דווקא את הבוטיקים המוקפדים ואת החנויות המעוצבות (אבל הלא זולות בכלל), קפצו לטייל באזור אולד סטריט ושורדיץ', שם החנויות מפוזרות ברחבי השכונה הכיפית ממילא.
8 צפייה בגלריה
שוק באזור קומבט גארדן
שוק באזור קומבט גארדן
שוק באזור קובנט גארדן. אם תחפשו טוב, אולי תמצאו מציאות
(צילום: גלעד ילון)
מכיוון שלונדון מציעה מגוון כה רב של דברים לעשות, תוכלו להסתפק במלון שיציע לכם מיטה נוחה להיזרק עליה אחרי יום ארוך - ולא הרבה יותר מזה. מלונות שעונים בדיוק על הצורך הזה הם אלו השייכים לרשת Premier Inn Hub London Westminster Abbey. חדר במלון כזה במיקום מרכזי בעיר יעלה לכם החל מ-105 פאונד ללילה לזוג. החדרים קטנים אבל נוחים, וכוללים מלבד מיטה גם מקלחת מאובזרת ושולחן קטן הנשלף מהמיטה.
8 צפייה בגלריה
חדר במלון בלונדון
חדר במלון בלונדון
חדר בסיסי במלון. לא תצטרכו יותר מזה
(צילום: גלעד ילון)