בימי הקיץ החמים של סוף יולי האחרון, רק לפני חצי שנה אבל נדמה שעברו מאז שנים ארוכות, עמדתי בכניסה לנמל חיפה ולרגע יכולתי לדמיין שאני בנתב"ג – המוני אנשים נהרו כדי לעלות לאוניות הקרוזים המפוארות, שעגנו בנמל כמעט כל יום והעמיסו אלפי ישראלים לסיבוב מפנק בין יעדי הים התיכון. 12־20 קומות, 5 כוכבים, מסעדות שף, בריכות, קזינו, חדר כושר, ספא, מגרשי ספורט, הופעות חיות, דיוטי פרי וכל הג'ז הזה. הישראלים התאהבו בקרוזים, וקרוב ל־300 אלף מהם עלו על קרוזים בחיפה ב־2023 – כ־166% יותר מאשר ב־2019, השנה שלפני הקורונה. ובנוסף: יותר מ־200 אלף תיירים הגיעו לנמל באוניות קרוזים שיצאו מאירופה ועגנו בחיפה.
מאז 7 באוקטובר הנמל נדם. כמעט כל חברות הקרוזים הבינלאומיות עצרו מיד עם פרוץ המלחמה את הגעתן לחיפה, ובתוך זמן קצר כולן הצהירו רשמית כי ביטלו את כל ההפלגות שהיו מתוכננות ל־2024, בתקווה לחזור ב־2025. את ההמולה של הקיץ החליפה שממה טוטלית, וההפלגות היחידות שיתבצעו ב־2024 הן של מנו ספנות הישראלית, ויתחילו במאי. חברות התעופה כבר מתחילות לחזור לפעילות, כולל חברות הלואו־קוסט, אך מבחינת חברות הקרוזים הגדולות, 2024 היא שנה אבודה. מעצם אופיו של הענף, יותר קשה להתניע אותו מחדש לעומת ענף התעופה.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
"פעילות הקרוזים בנמל חיפה, שהייתה בשיאה בתחילת אוקטובר, נפסקה לחלוטין נכון לעכשיו", אומר זוהר רום, מנהל תחום הקרוזים בנמל. "עשרות אלפי תיירים שהיו אמורים להגיע ברבעון האחרון של השנה לא הגיעו, וגם ההפלגות של הישראלים בוטלו. לא היינו צריכים לפטר או להוציא עובדים לחל"ת, כי הנמל עובד עם צוותים שמגיעים רק כשמגיעה אונייה, הם לא שם באופן קבוע. עם התבהרות המצב נוכל להעריך מה צפוי בהמשך 2024".
5 צפייה בגלריה
אייל אטיאס, מנכ"ל MSC Cruises ישראל
אייל אטיאס, מנכ"ל MSC Cruises ישראל
ממאה לאפס. אייל אטיאס, מנכ"ל MSC Cruises ישראל
(צילום: אוראל כהן)
אייל אטיאס, מנכ"ל חברת הקרוזים MSC Cruises ישראל: "תמונת המצב כרגע בנמל חיפה עגומה – עברנו ממאה לאפס. מאז אוקטובר היו אמורות להתקיים 11 הפלגות מחיפה. MSC לא מיהרה לבטל מיד את הקרוזים שלה לישראל ב־7 באוקטובר. לקח לה חודשיים עד שהחליטה סופית והוציאה הודעה רשמית שהיא עוצרת את ההפלגות לכל 2024, לפי שעה. זה הזוי, אחרי מצב של תפוסה מלאה בספינות, כשעל כל חדר פנוי שנותר פה ושם היו שניים־שלושה ממתינים. כשפרצה המלחמה הייתה לנו אונייה בים עם 3,000 נוסעים שהיו אמורים להגיע לחיפה, אבל היא נתקעה בלב ים בשל המצב. מתוכם היו 2,000 תיירים ו־1,000 ישראלים. הוצאנו אונייה מיוחדת שחכרנו כדי שתאסוף את הישראלים לנמל בלימסול. לולא המלחמה, 2024 הייתה אמורה להיות טובה עוד יותר מ־2023. אבל הכול בוטל. היה ברור שכל עוד מתרחשת מלחמה התיירים לא ירצו להגיע. סביר להניח שנחזור לעגון בחיפה רק ב־2025. לשמחתנו, נכון לעכשיו לא הוצאנו אף אחד לחל"ת. מדובר בחברת קרוזים עם גב חזק, השלישית בגודלה בעולם, וצריך לזכור ש־2023, עד אוקטובר, הייתה נדיבה מאוד אלינו, כך שלמרות הביטולים והכספים שנאלצנו להחזיר ללקוחות, עדיין מדובר היה בשנה חזקה".
בשגרה ללא מלחמה הגיעו לחיפה אוניות של כ־30 חברות קרוזים. כעשר מתוכן מפעילות קרוזים מעגליים שיוצאים מחיפה וחוזרים אליה ופונים לישראלים בעיקר. כנמל בית שקרוזים יוצאים וחוזרים אליו, נמל חיפה היה שני בגודלו רק לנמל פיראוס במזרח הים התיכון.
חברות הקרוזים המובילות הפועלות בנמל הן רויאל קריביאן, נורוויג'ן ו־MSC וכן מנו ספנות. כל אחת מהן עורכת עשרות רבות של הפלגות בשנה. כמו כן פועלות בנמל בהיקפים קטנים יותר חברות נוספות. וישנה גם נישת אוניות היוקרה שמגיעות מחו"ל ורק עוברות בנמל, מורידות ומעלות נוסעים. הן מופעלות על ידי חברות כמו סיבורן, ריג'נט סבן סיז, סטארווינד ועוד, והפלגה בהן עולה 800־2,000 דולר ללילה לאדם.
5 צפייה בגלריה
ספינה של MSC בקריביים
ספינה של MSC בקריביים
עשרות הפלגות בשנה. ספינה של MSC בקריביים
(צילום: MSC Cruises)
שיא המומנטום נרשם באוגוסט האחרון, כשחיפה נבחרה לאחד משלושת יעדי הקרוזים המצטיינים בעולם לשנת 2023, מתוך מאות יעדים מתחרים מסביב לגלובוס, במסגרת התחרות היוקרתית "Seatrade Cruise Awards". לצידה נבחרו המבורג שבגרמניה וג'דה שבסעודיה. פאנל המומחים של התחרות קבע כי חיפה עברה מהפכה של ממש כיעד קרוזים בשנים 2022־2023 והיא אחד מהיעדים הצומחים בעולם בתחום בעידן שאחרי הקורונה. נמל חיפה רשם עלייה של מאות אחוזים בכמות הנוסעים והתיירים בהשוואה לשנים 2018־2019. מכ־28,000 תיירים שהגיעו באוניות ב־2018, דובר על צפי של כ־250,000 תיירים ב־2023. ולעומת 51,000 נוסעים שעלו מחיפה ב־2018, הצפי היה לכ־215,000 נוסעים. בסך הכול, לפי התחזית השנתית, שחלקה הגדול התממש בעונת הקיץ ועד המלחמה, אמורות היו לעגון בנמל כ־235 אוניות מ־31 חברות קרוזים שונות. אודי שרון, מנכ"ל נמל חיפה, אמר אז בעקבות הזכייה: "מדובר בכבוד גדול. מאות אלפי הנוסעים והתיירים שזוכים להיכנס לחיפה דרך הים תורמים תרומה כלכלית אדירה למדינה. כולי תקווה שההכרה העולמית תעודד גורמים נוספים בישראל לאמץ לחיקם את תעשיית הקרוזים, שרק עושה את צעדיה הראשונים למימוש הפוטנציאל".
כל זה נקטע באחת, כרגע הכול משותק ו־2024 נראית כשנה אבודה. בשום חברה אין לו"ז מתוכנן של הפלגות מחיפה ל־2024, למעט ההפלגות של מנו ספנות. "הציבור הישראלי, שאוהב את הפלגות הנופש, מצפה לפתיחת העונה בעיקר בעת הזו, כשכולם זקוקים לרוגע ולנופש", אומר מורן מנו, מנכ"ל החברה, והיו"ר והבעלים משה מנו מוסיף: "אנחנו מרגישים כבר את הרצון להפליג, ויש אחוז מאוד גבוה של לקוחות חוזרים".
אודי שנבל, מנכ"ל סנורמה והנציג של רויאל קריביאן בארץ: "ענף הקרוזים דורש תכנון ארוך, ההזמנות מתבצעות עד שנה מראש, חברת שיט לא יכולה לקחת סיכון עם חוסר הוודאות בישראל"
תוכנית ההפלגות של מנו, שכבר עלתה לאתר החברה, כוללת הפלגות של 2, 3, 4, 7, 11 ו־14 לילות, בין השאר ליוון ואיי יוון, איטליה, צרפת וקפריסין. דוגמאות מחירים: 3 לילות ב־30 במאי – החל מ־371 יורו לאדם בחדר זוגי, 4 לילות ב־2 ביוני – מ־491 יורו, 2 לילות ב־9 ביוני – מ־218 יורו, 5 לילות ב־11 ביוני, חג שבועות – מ־709 יורו.
בחברות הקרוזים בונים בינתיים על הישראלים שייצאו לקרוזים מנמלים בחו"ל. ברויאל קריביאן החלו כבר למכור קרוזים כאלה ל־2025. אודי שנבל, מנכ"ל חברת סנורמה, נציגת המכירות הבלעדית של החברה בישראל: "צריך להבין שענף הקרוזים דורש תכנון מקדים ארוך טווח, ההזמנות לכל עונה מתבצעות חצי שנה עד שנה מראש, וחברת שיט לא יכולה לקחת את הסיכון שבחוסר הוודאות השורר כעת בישראל. עם זאת, רויאל קריביאן ערה לכך שישראל הפכה ליעד הפלגות נופש מבוסס ולאחד השווקים המתפתחים ביותר. במוקדי החברה החלו כבר למכור קרוזים ל־2025 ומתחילים למלא אוניות. עד לאחרונה היינו עסוקים בלהחזיר כספים על קרוזים שבוטלו בגלל המלחמה. כרגע ההרשמה היא לקרוזים לישראלים מנמלים בחו"ל כמו ברצלונה, הקריביים, אלסקה ועוד. זה אומר שהלקוחות צריכים להזמין בנוסף לקרוז גם טיסות ליעד היציאה, מלון והעברות. האונייה אואזיס אוף דה סיז, למשל, שיכולה לשאת 6,000 נוסעים, יוצאת לקרוז מברצלונה. אוניית ענק נוספת יוצאת מרומא. אלה ההפלגות המבוקשות כעת בקרב הקהל הישראלי, עד שאפשר יהיה לחזור לעלות על אונייה בנמל חיפה. בשבוע האחרון אנחנו רואים גידול בהזמנות לקריביים, לאור ביטול הצורך להוציא ויזה שלושה חודשים מראש, וגם לצפון אירופה, נורווגיה, אוסטרליה וניו־זילנד".
5 צפייה בגלריה
אודי שנבל, מנכ"ל סנורמה והנציג של רויאל קריביאן בישראל
אודי שנבל, מנכ"ל סנורמה והנציג של רויאל קריביאן בישראל
מוכרים קרוזים ל-2025. אודי שנבל, מנכ''ל סנורמה והנציג של רויאל קריביאן בישראל
(צילום: דנה קופל)
אטיאס מ־MSC Cruises ישראל אומר שינואר הוא כבר חודש יותר מעודד לעומת החודשים האחרונים. "יש עלייה של מאות אחוזים בביקושים – מעשרות אנשים בשבוע למאות אנשים בשבוע. מדובר בשלב זה בהזמנות של ישראלים לקרוזים שיוצאים מנמלים באירופה ובארה"ב. זה עדיין לא המספרים שאנחנו רגילים אליהם – שיכולים להגיע לפי שלושה וארבעה בימים של שגרה. האוניות לא עוברות באזורים מסוכנים, לא אצל החות'ים וגם לא בתעלת סואץ, והן מאובטחות בפיקוח ישראלי", הוא מרגיע.
ב־MSC מנסים לתמרץ לקוחות לחזור לרכוש קרוזים: "על רקע המצב הגמשנו את מדיניות הביטולים, כי רבים מהישראלים מעוניינים להזמין הפלגות לעונת האביב והקיץ אבל רוצים להיות בטוחים שיוכלו לבטל במידת הצורך. אנחנו מאפשרים דמי ביטול מופחתים של 50 דולר לאדם בביטול שנעשה עד 30 יום ממועד ההפלגה. אם מבטלים בהתראה של 15 יום, אנחנו מאפשרים לדחות את הנסיעה עד 15 באפריל 2025".
לדברי אטיאס בחברה יש כבר מכירות לחמש הפלגות שיתקיימו ב־2025 (בין אפריל לאוקטובר).
לאן ישראלים מזמינים קרוזים כעת? אטיאס: "איטליה, ספרד, מלטה, הפיורדים בנורווגיה, עם או בלי איסלנד, לצד יעד שניכרת עלייה משמעותית בהזמנות אליו – הקריביים, כי אין יותר צורך לעשות ויזה שלושה חודשים מראש, אלא בהליך מהיר של שלושה ימים תמורת 20 דולר".
והמחירים? "יש עלייה של 10%־15% באופן כללי, אבל נכון לעכשיו, לקרוזים עד מאי המחירים מצוינים. ליולי־אוגוסט הם מזנקים. צריך לציין שאצלנו, בנוסף לכך שילדים עד גיל שנתיים לא משלמים, ילד נחשב עד גיל 18 ומקבל 60%־65% הנחה על מחיר מבוגר בחדר עם ההורים, ובחדר נפרד ההנחה תהיה עד 40%. גם יש לנו אוניות חדשות – ארבע אוניות ענק שיושקו בקרוב, בהן שתי אוניות ענק שמסוגלות לשאת 7,000 נוסעים כל אחת".
5 צפייה בגלריה
ספינות של MSC בנמל חיפה. הנמל נבחר לאחד משלושת יעדי הקרוזים הצומחים בעולם
ספינות של MSC בנמל חיפה. הנמל נבחר לאחד משלושת יעדי הקרוזים הצומחים בעולם
ספינות של MSC בנמל חיפה. הנמל נבחר לאחד משלושת יעדי הקרוזים הצומחים בעולם
(צילום: גיאודרונס)
בחברת נורוויג'ן, השנייה בגודלה בתחום הקרוזים בעולם, עדיין לא מדברים על חזרה לפעילות מנמלי הארץ. "אנחנו בקשר שוטף עם הרשויות והנמלים בישראל ונתחיל לפעול באזור ברגע שהמצב יאפשר לנו. הישראלים שבוטלו להם קרוזים קיבלו 100% החזר או זיכוי לשיט עתידי", אומרים בחברה, ומזמינים את הישראלים לקרוזים של החברה שיוצאים מנמלים בחו"ל: "למרות המצב המאוד מאתגר בישראל, שלמרבה הצער גרם לנו לבטל הפלגות מחיפה ואשדוד, לישראלים עדיין יש רצון עז לטייל, ואנו מזמינים בחום ישראלים להפלגות שלנו ליותר מ־450 יעדים ברחבי הגלובוס. טיסות מתל־אביב זמינות למספר נמלי העלייה והירידה של החברה, כולל אירופה, אלסקה והאיים הקריביים, בתאריכים הכוללים את פסח וחגים אחרים".
יוני וקסמן, משנה ליו"ר אופיר טורס, מציין שיש ביקוש גם לקרוזים של חברת אושיאניה בים התיכון, שיוצאים מאתונה ועוברים בין היתר בקרואטיה, וכן לקרוזים לאוסטרליה, ניו־זילנד וכמובן לקריביים, כמו בכל החברות. סימן עובדיה, מנכ"ל חברת הטיולים המאורגנים קרוז תור, מדבר על עלייה של מעל 90% בהזמנות לקרוזים מאורגנים היוצאים מנמלים בחו"ל – המבוקשים הם קרוז סביב האיים הבריטיים, יפן בפריחת הדובדבן, איסלנד, הפיורדים הנורווגיים, מערב הים התיכון וקרוזים בים האדריאטי. "לאור ביטול הצורך בוויזה לארה"ב, יש ביקושים הולכים וגדלים גם לקרוזים מאורגנים היוצאים מארה"ב, כמו שיט של חברת Princess Cruises שיוצא ביולי, מניו־יורק לאיסלנד והאיים הבריטיים".
למרות השיתוק בנמל חיפה, רום אופטימי: "אנחנו ממשיכים לתכנן במרץ את טרמינל הקרוזים הבינלאומי החדש בנמל, שצפוי להיות המתקדם והחדשני ביותר במזרח הים התיכון. הטרמינל, שאמור להיפתח ב־2027, יהיה ענק, בגודל של 20 אלף מ"ר, ואמור לשרת 4,000 נוסעים כל יום ולאפשר עגינה של אוניות פאר גדולות מאוד שעד כה לא יכלו לעגון בנמל חיפה. המשמעות היא 1.2 מיליון נוסעים בשנה, לעומת 400 אלף היום. מדובר בהשקעה כספית בסדר גודל של 250 מיליון שקל של הבעלים החדשים של נמל חיפה, קבוצת אדאני־גדות.
"הפוטנציאל של תחום התיירות מנמל חיפה הוכיח את עצמו אחרי הקורונה, וכעת חובה עלינו, בשיתוף משרד התיירות, עיריית חיפה והאנשים המקצועיים של תעשיית הקרוזים בישראל, לשלב ידיים ולהחזיר את הפעילות כמה שיותר מהר לשיאים חדשים. זה לא יהיה פשוט – אבל זו המשימה. נכון לרגע זה, צפויים להגיע יותר מ־250 אלף תיירים ב־2025 – הם רשומים כבר בקרוזים ששוריינו. קיבלנו מכה מאוד חזקה, אבל אנחנו נתאושש ואת הקפיצה הגדולה נעשה ב־2027".
פורסם לראשונה: 00:00, 26.01.24