שתף קטע נבחר

לכל איש יש נר

יוזמה חדשה הובילה השבוע להדלקת נרות מיוחדת ברחבי העולם לציון יום השואה הבינלאומי

עמותת “שם ונר” (OUR6MILLION) מדליקה נר בכל העולם לרגל יום השואה הבינלאומי ה-27 בינואר, יום השנה לשחרור מחנה הריכוז אושוויץ-בירקנאו. עשרות דיפלומטים זרים בישראל וקונסולים ישראלים ברחבי תבל נרתמו וישתתפו יחדיו ביוזמה האצילית אשר במסגרתה ידליקו נר זיכרון אישי לקורבנות השואה. בקונסוליית שיקגו והמערב התיכון נערך קמפיין דיגיטלי ברשת החברתית בו חלקו דיפלומטים סיפורים אישיים. הדיפלומטים הישראלים הצטלמו עם נר זיכרון ייחודי שהכינה עמותת "שם ונר", הנושא מדבקה עם שמו של הנספה בשואה, תאריך לידתו, ארץ מולדתו ומקצועו. התמונות עם נר הזיכרון יעלו בכל הרשתות החברתיות מלוות במשפט זיכרון ותיוג העמותה. כבכל שנה ביום השואה הבינלאומי נערך טקס מיוחד באו"ם בו הדליק גלעד ארדן, שגריר ישראל באו"ם נר זיכרון אישי האוצר בתוכו את סיפור חייו האישיים של הנספה.

 

"לכל איש יש נר" היא יוזמה שנוסדה בשנת 2013 על ידי אלישיה יעקובי, על מנת לזכור את השואה לא כמספר שאינו ניתן לעיכול - שישה מיליון יהודים ולא כזכר תמונות מצמררות של שלדי יהודים במחנות הריכוז שתאמו את שטיפת המוח של הנאצים. עלינו, חשבה, להכיר את היהודים שנכחדו באופן אישי ולהנציח את זכרם. שמם ממחיש את היותם אנשים שחיו חיים מלאים באירופה. הסיבה למנהג הדלקת נר נשמה נעוצה בעובדה שנר מסמל את נשמת האדם, כפי שנאמר בספר משלי כ' " נר ה' נשמת אדם".

 

דגעדגעכ ()

 

הדלקת נר הנשמה לנספים היא סממן של כבוד לעילוי נשמתם. בברלין מוצבות מעל 5000 אנדרטות זיכרון "אבני נגף" למרגלות בתי מגורים שבהם גרו בעבר יהודים, ביניהם כאלו שגורשו לגלות, מחנות ריכוז, נספו או שרדו. על כל אריח מוטבע שם, שנת לידה, מועד הגרוש והיעד. אבני הנגף מנציחים את האזרחים "הלא רצויים" בזמנו במרחב הציבורי.

 

עמותת "שם ונר" אינה מתמקדת במוות כי אם בחיים. באמצעות סריקת קוד על תווית הנר האישי ניתן להכיר את סיפורו של האיש וחייו המלאים לפני המלחמה. לפתע נגלים לפנינו חייהם של מדינאים, מלחינים, משוררים, ספורטאים, אומנים, חייטים, טבחים, שחקניות, זמרי ג"ז, אימהות, עקרות בית אנשים כמונו החיים בניכר מחוץ למדינת ישראל. "עמותת "שם ונר" שמה לה למטרה לפעול להנחלת זיכרון השואה לדורות הבאים", אמרה נורה ספירמן, מנכ"לית העמותה משנת 2015. "העמותה מייחסת חשיבות רבה לחייהם של הנספים ולסיפוריהם האישיים לפני פרוץ המלחמה מתוך רצון ליצור היכרות והזדהות עימם ובכך לאפשר את הנצחת הפרט לציבור כולו. שאיפת העמותה ליצור מסורת לאומית בה כל יהודי באשר הוא, ידליק נר נשמה בערב יום השואה, לזכרו של אדם אשר נספה בשואה, מאחר שלנספים רבים לא נותרו בני משפחה שינציחו את זכרם.

 

בפעולה זו אנו מנציחים אותם. מטרת העמותה הינה שימור הזיכרון בחיים לכל הדורות. הדגש הוא על זכירת פניהם וזהותם כאנשים יוצרים שניסו להכחידם". ספירמן הבחינה בממלכתיות טקסי יום השואה בישראל והחסר בנושא בפורום המשפחתי, למעט במשפחות של צאצאי ניצולי שואה. היא העלתה את הפרויקט לרמה הארצית ויצרה שיתוף פעולה עם משרד החינוך. בשנה שעברה חולקו נרות זיכרון ייחודיים לכל תלמידי החינוך הממשלתי ביום הזיכרון לשואה הישראלי בכ"ז בניסן פרוץ מרד גטו ורשה. כל ילד הביא נר אישי הבייתה. התמודדות הילד עם חייו של ילד בגילו, אהבותיו לספורט, לציור, תחביביו יכולים להתחבר עם השואה ולהתמודד עימה בגובה העיניים בהתאם לגילם.

 

השנה הביאה ספירמן את הפרויקט לזירה הבינלאומית, בשיתוף הפעולה עם משרד החוץ הישראלי והדלקת נר הזיכרון האישי בכל נציגויותיה של ישראל בעולם. "מהות הפרויקט הינה יצירת מסורת לאומית של הדלקת נר זיכרון אישי בכל בית יהודי בערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה בדיוק כפי שכל בית בישראל מדליק נרות בחנוכה או קורא הגדה בפסח. חשיבות הדלקת הזיכרון משמעותית בפרט משום שלדאבוננו מספרם של ניצולי השואה הולך ומתמעט ולא רחוק היום בו לא יהיו עוד ניצולים שיוכלו לספר את סיפורם וממולם צצים וקמים מכחישי שואה". באתר האינטרנט נמצא מאגר בן למעלה מ- 300,00 שמות של נספים שהוזנו על ידי הציבור, ניצולים, בני משפחה, יד ושם ואתרי אינטרנט מהימנים. כל אדם מוזמן להוסיף את שמות יקיריו למאגר וכך יזכו נספים נוספים שמועד מותם וקבורתם אינו ידוע להדלקת נר לזכרם. בשנת פעילותה הראשונה של העמותה הודלקו 7000 נרות. מאז הודלקו 4.5 מיליון נרות זיכרון אישיים בבתים, בתי ספר, רשויות ציבוריות, יחידות צה"ל, כנסת ישראל, בבית הנשיא ובשלל ארגונים חברות ומוסדות ציבורים "הנר הוא אמצעי ולא מטרה". הוסיפה ספירמן "נר זיכרון דולק 24 שעות ומאפשר לנו להתייחד עם הנספים ולהימנע משנאת חינם, מחוסר סובלנות ושנאת הזולת.

 

לאתר עמותת שם ונר: https://wwwshemvener.org.il

www.our6million.org

 

מוזיאון השואה ייפתח בקרוב

מוזיאון השואה באילינוי הודיע על פתיחת שעריו לציבור החל מיום רביעי ה-3 בפברואר. לרגל הפתיחה המחודשת, המוזיאון יציע כניסה חופשית בימי רביעי, בחודשים פברואר ומרץ. לידיעת הקהל, המוזיאון נקט בסדרה של נהלים כדי להבטיח את שלומם של כל האורחים, המתנדבים והצוותים. נהלים אלו כוללים ניקוי יסודי של כל המוזיאון, חיטוי הבניין באמצעות תרסיסים אנטי מקרוביוטיים חזקים, יצירת זרימת תנועה חד כיוונית ומכירת כרטיסים מקוונים בלבד. התערוכה המיוחדת החדשה במוזיאון: "נלסון מנדלה: מאבק לחופש״, לוחם למען זכויות האדם שאמר, "הוקרתי את האידיאל של חברה חופשית ודמוקרטית שבה כל האנשים חיים ביחד בהרמוניה ועם הזדמנויות שוות. זהו אידיאל שאני מקווה לחיות למענו ולהשיגו. אבל אם יש צורך בכך, זהו אידיאל שאני מוכן למות למענו". תוכנית זו תיפתח בתצוגה דיגיטלית ביום חמישי בצהריי ה-18 בפברואר. אכלו ולמדו על חייו ומורשתו של נלסון מנדלה ובקרו באי ROBBEN בו נלכד. צאו לסיור וירטואלי באי רובן המפורסם שבדרום אפריקה -הכלא הידוע לשמצה בו בילה נלסון 18 שנים מתוך 27 שנות מאסרו ומשם נבקר בכלא פולסמור ובבתי סוהר אחרים. לאחר מכן יתקיים דיון באמצעות זום עם כריסטופר טיל מנכ"ל מוזיאון האפרטהייד ואתר הכיבוש של נלסון מנדלה שיחלוק עימנו תובנות רבות עוצמה על מורשתו של מנדלה. קישורים לסיור יבוצעו עם ההרשמה. פתיחת התערוכה תתקיים לחברים בלבד ב-19 בפברואר.

 

לפרטים: Illinois Holocaust Museum & Education Center 9603 Woods Drive Skokie, IL 60077 http://www.iholocaustmuseum.org

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לכל איש יש נר. יום השואה הבינלאומי
מומלצים