שתף קטע נבחר

טיפולי פוריות: כל מה שצריך לדעת לפני שמתחילים

מתי כדאי לפנות לטיפולי פוריות? מה זאת הזרעה ומה זה IVF? האם להעדיף רופא פרטי או לפנות לבית חולים ציבורי? מה עושים כשהטיפול נכשל? כל התשובות לכל השאלות

כבר כיבית את 35 הנרות מעוגת יום ההולדת, את מרגישה בשיא פריחתך, אבל מסביב כל העולם ואשתו סופרים לך את הביציות. כן, שניכם רוצים מאוד ילד, אבל יש לכם בעיית פוריות ואתם פוחדים. ממה? מהכל. מקבלת ההחלטה, מהתהליך, מהעתיד. כדי להרגיע את חששותיכם ולהקל עליכם בתהליך הנה כל מה שתצטרכו לדעת, צעד אחר צעד. שימו לב: הכתבה מתמקדת בטיפולים המוצעים לנשים בריאות בלבד.

 

בודקים פוריות

מהם הסיכויים שלי להרות?

התחזית שמספקים המומחים אינה אופטימית. עד גיל 35 קיים סיכוי של כ־25% להשגת הריון בכל מחזור טיפול. בגיל 40 סיכוייך להריון ספונטני או בעזרת טיפולים יורדים ל־10%. בגיל 42 סיכוייך יורדים לכ־6% ובגיל 45 הסיכוי להרות מביצית עצמית יורד כמעט ל־0%. גיל 40 אינו הומוגני. יש נשים שלמרות הטיפולים האינטנסיביים לא מצליחות לספק יותר מביצית אחת במחזור טיפול, ואחרות לעומתן עשויות להגיב טוב יותר לטיפולים ולספק כמה ביציות.

 

כדאי שתדעי: גם אם הרית, עם העלייה בגיל הסיכוי להפלה בשליש הראשון עולה, ובגיל 43־44 הוא מגיע ל־50%־60% ולכן הצלחה מוגדרת כהשגת הריון שמסתיים בלידת יילוד בריא.


25% סיכויי הצלחה בכל מחזור טיפול  (צילום: ויז'ואל/פוטוס)

 

איך אדע אם הגעתי לקו האדום?

 

יש כמה בדיקות דם הנלקחות ביום השלישי לווסת שעשויות לנבא בטווח של השנתיים הקרובות את מצב הפריון שלך. יש להדגיש שכולן מספקות מידע על הרזרבה השחלתית (מספר הביציות הנותרות) אך לא על איכותן.

 

FSH - זהו הורמון שמגרה את הזקיקים. תוצאה שהיא מתחת ל־10 מרמזת על רזרבה שחלתית טובה. תוצאה מעל 16 מורה על רזרבה שחלתית ירודה. תוצאה מעל 25 משמעה שהאשה הגיעה לגיל המעבר. יש לסייג ולומר שרמת ה־FSH עשויה להשתנות מבדיקה לבדיקה ולכן התוצאה תקפה רק אם בדיקות חוזרות מורות על רמות FSH גבוהות. הבדיקה מתבצעת במעבדות קופת חולים.

 

אינהיבין - בדיקה המתבצעת במעבדות פרטיות בלבד. האינהיבין הוא הורמון נוסף שאחראי לוויסות הפעילות השחלתית והוא גם מצביע על מצבה של הרזרבה השחלתית.

 

AMH - הורמון שקשור להתפתחות מערכת המין הנקבית. כיום ידוע ששינוי ברמות ההורמון הזה משקף באופן אמין את כמות הביציות שנשארו בשחלה. הבדיקה מתבצעת רק במעבדות פרטיות.

לאחרונה פיתחה חברת סטארט־אפ בריטית ערכת "תבחין משולש" לחיזוי הפוריות. הערכה כוללת בדיקת דם המודדת את שלושת ההורמונים האלה, ותוצאות הבדיקה מושוות למלאי הביציות האמורות להיות זמינות לאשה בטווח של השנתיים הקרובות.


הקונצנזוס - לסיים ללדת עד גיל 40 (צילום: ויז'ואל/פוטוס)

 

האם אוכל לשמר את רמת הפוריות שלי?

הקפאה היא מילת המפתח כאן, אך פרט להקפאת זרע, יתר השיטות (הקפאת ביצית, הקפאת רקמת שחלה, הקפאת עוברים) נועדו לאוכלוסייה צעירה, שמעוניינת בהבאת ילדים לעולם בעתיד, אך בשל היתכנות של מחלה היא עלולה לאבד את יכולת הפריון שלה.

 

הקפאת רקמת שחלה: בשיטה זאת מקפיאים את המעטה החיצוני של השחלה לפני שאשה שחלתה בסרטן למשל מתחילה טיפולים כימותרפיים. לאחר ההחלמה מפשירים את הרקמה ומשתילים אותה באגן. רקמת השחלה יכולה לחזור ולתפקד כספק ליצירת ביציות. הטיפול מתאים לנשים עד גיל 40 שאמורות לעבור השתלת מח עצם או טיפול כימי במינון גבוה. חסרונה: בתהליך ההקפאה וההפשרה נהרסות ביציות רבות, מה שמדלל עוד יותר את מאגר הביציות הקיים. השיטה עדיין נחשבת לניסיונית ומוצעת רק לנשים שעומדות לעבור טיפולים כימותרפיים או הקרנות.

 

הקפאת עוברים: הביצית מופרית בתנאי מעבדה עם זרע של בן זוג או של תורם. לאחר שמתפתחים עוברים אפשר להקפיא אותם למשך כמה שנים (יש דיווחים על עוברים שהופשרו גם לאחר 12 שנים), להמתין עד ההחלמה ולהחזירם לרחם.

 

הקפאת ביציות: חוקרים באיטליה דיווחו על 100 ילדים שנולדו לנשים בריאות לאחר שהקפיאו את ביציותיהן. אולם כמה מרכזים רפואיים בארצות הברית ובישראל, שחזרו על אותו הליך, לא הצליחו לשחזר את ההצלחה הזאת. המכשלה העיקרית של שיטה זו היא שהביצית הבשלה היא בעלת תא גדול, ובתנאי ההקפאה נעשה הנוזל הפנימי שלה גושי, כך שבזמן ההפשרה אותו נוזל חיוני נפגע ונהרס.

 

מתי כדאי לפנות לטיפולי פוריות?

בעולם הרפואה קיים היום קונצנזוס שלפיו עד גיל 40 כדאי לסיים את תוכנית הילודה. לכן שימי לב לנורות האזהרה: בגיל 35 נדלקת נורת אזהרה צהובה שמשמעה - זה הזמן לחשוב אם את רוצה ילדים ואיך את מתכוונת לעשות זאת (באמצעות בן זוג, בנק זרע, אימוץ). בגיל 40 נדלקת נורת אזהרה אדומה שמשמעה - הגעת לתחנה האחרונה, יש לפעול להשגת הריון עכשיו או לעולם לא. עברת את גיל 45? זכרי שקופת החולים לא תממן את הטיפולים במטרה להגן עלייך מטיפולים מיותרים, ולכן הפתרון היחיד הנותר לך הוא תרומת ביצית או אימוץ.


המתנה מתוחה במרפאה - בציפיה לבשורות טובות     (צילום: ויז'ואל/פוטוס)

 

אם את חיה עם בן זוג, מומלץ לפנות לבירור לאחר כמה חודשים של ניסיונות להרות באופן ספונטני. עם זאת, גם אם אתם מסיימים את העשור השלישי לחייכם, ועדיין לא ממש ניסיתם להרות באופן טבעי, אין טעם לפנות לטיפול. צריך לזכור שהביוץ הטבעי מהווה תנאי אופטימלי להריון אצל זוג תקין. לכל תרופה יש תופעות לוואי, למשל, האיקקלומין עלולה לפגוע ברירית הרחם, מנוגון, גונאל F ותרופות אחרות מאותה משפחה מעלות את הסיכון להריון מרובה עוברים וגירוי יתר של השחלות.

 

כדורים, זריקות והזרעות

החלטתי להתחיל טיפול הפריה. מה לעשות?

התקשרי למרפאת הפריון הסמוכה למקום מגורייך ובררי אילו בדיקות עלייך לבצע לצורך פתיחת תיק. סדרת הבדיקות הראשוניות נועדה לברר את מצב בריאותך הכללי, את תקינות מערכת הרבייה והאם את נושאת נוגדנים שאמורים להגן עלייך מפני מחלות שעלולות לפגוע בעובר. בין הבדיקות שתידרשי לבצע: משטח מצוואר הרחם (פאפ סמיר), נוגדני אדמת

ו־CMV בדם, אולטרסאונד של האגן הקטן.

 

אם את רווקה ואת מתכוונת להרות בעזרת בנק הזרע, התקשרי לאחד המרכזים הרפואיים המציעים את השירות ובררי איתם אילו בדיקות נוספות עלייך לעבור (טיי־זקס, איידס וסוג דם). במקביל פני לגינקולוג שלך ובקשי ממנו הפניה למרפאת פריון וכן הפניה לבדיקות הנדרשות. אם את מתכוונת להביא לעולם ילד עם בן זוג שאינו נשוי לך כחוק, יהיה עליכם לחתום על תצהיר בפני עורך דין. את נוסח התצהיר תוכלו לקבל מצוות האחיות במרפאה. ללא חתימתו לא תוכלי להתחיל בטיפולים.

 

מה קורה במרפאת הפריון?

מבט אחד מסביב יבהיר לכם שאתם לא לבד. מסביב יישבו צעירות ומבוגרות, זוגות לסביות וזוגות הטרוסקסואליים, נשואות ורווקות, דתיות וחילוניות, נשים שמעולם לא הרו וגם אמהות לילדים. הרופא יבחן את תוצאות בדיקותייך ויתשאל אתכם בנוגע להיסטוריה הרפואית שלכם.

 

אם בשיחה יצוצו בעיות כמו ביוץ לא סדיר או הפרעה הורמונלית, תקבלי טיפול מתאים שאותו עלייך להתחיל לפני שתיכנסי להליך טיפולי. אם יתברר שאחד מכם סובל מבעיית פריון מורכבת (חוסר זרע או סתימה בשתי החצוצרות), תופנו להפריה חוץ גופית (שנעשית מחוץ לרחם). אם הווסת שלך אינה סדירה או שגילך מעל 38, תופני לבדיקת פרופיל הורמונלי (בדיקת דם שבודקת את פעילות הבלוטות ההורמונליות השונות בגופך ונעשית ביום השלישי עד החמישי של הווסת). לאחר מכן תתחילו בטיפול.

 

כיצד מתבצעים טיפולי ההזרעות?

כשבוע לאחר הווסת עלייך להגיע למרפאה ולהימצא במעקב במשך כמה ימים. בבדיקת הדם שתבצעי תיבדק רמת ההורמונים השחלתיים (פרוגסטרון ואסטרדיול). בבדיקת האולטרסאונד יעקבו אחר גודל הזקיק (בית גידול של הביצית). למעשה, בכל מחזור טבעי מספקת השחלה כמה זקיקים קטנים ורק אחד מהם גדל ומבשיל. כל השאר מתמוססים ונעלמים.


את לא לבד במרפאה                                            (צילום: ויז'ואל/פוטוס)

 

מועד הביוץ מתקרב כאשר הזקיק מגיע לגודל 17־20 מילימטר, בדיקת הדם מראה על רמת פרוגסטרון פחות מ־1.5 ננוגרם למילימטר, ורמת האסטרדיול נוסקת ל־200 פיקוגרם למילימטר. במקביל יצטרך בן זוגך להמציא טופס 17 מקופת החולים לצורך שטיפה והשבחת הזרע (בהשבחת הזרע לוקחים את תאי הזרע הטובים ביותר ומחדירים אותם דרך צוואר הרחם לקרבת פתח החצוצרות, ובכך מעלים את הסיכוי להריון).

 

כשמתקבלים הסימנים שהביוץ עומד להתרחש ביממה הקרובה, הוא יידרש להגיע למעבדת זרע כדי לספק מנת זרע בכוסית פלסטיק. אפשר לתת את הזרע גם בבית ולהביא אותו למעבדה בתוך שעה. במעבדה תתבצע שטיפת הזרע והשבחתו. כל התהליך מרגע נתינת הזרע ועד השבחתו נמשך כשעתיים, ולאחר מכן תתבצע ההזרעה.

 

ההזרעה נעשית בעזרת צנתר פלסטיק גמיש שמוחדר עד צוואר הרחם. הפעולה אורכת כשתיים־שלוש דקות. רצוי במקביל לקיים יחסי מין מדי יום עד יומיים במשך השבוע הקרוב. אם הטיפול כשל והופיעה וסת, עלייך להגיע למרפאת פריון בתוך ארבעה ימים מהיום הראשון של הדימום. ייתכן שרופא יציע לך טיפול באיקקלומין להגברת הביוץ במינון משתנה בהתאם לגילך, משקלך ותגובת השחלות. הטיפול מתחיל ביום הרביעי של הווסת ומסתיים כעבור חמישה ימים.

 

כמה ימים מתום הטיפול תתבקשי להגיע למעקב זקיקים ובדיקת דם. השימוש באיקקלומין עשוי לגרום לצמיחה של יותר מזקיק אחד, מה שמגדיל את הסיכוי להריון מרובה עוברים (בדרך כלל תאומים). כשהממצאים מראים שמתקרב רגע הביוץ תקבלי זריקה (אוביטרל, למשל) שתגרום לביצית להבשיל ולבקוע מהזקיק כעבור כ־36 שעות. זה הזמן שבו יהיה עליכם לחזור על תהליך הפנייה למעבדת זרע, לשם השבחה והזרעה.

 

הטיפול באיקקלומין יינתן למשך כשלושה חודשים. אם הטיפולים כשלו, תעברי לשלב הבא: מתן זריקות כמו גונאל F, פיוריגון או מנוגון מהיום הרביעי־חמישי לווסת למשך כמה ימים. במהלך שלושת המחזורים הנוספים של טיפול בהזרעות שכשלו (סך הכל יהיו שישה מחזורים) ייערכו בירורים נוספים לאי הפריון, למשל צילום רחם, כדי לוודא שאין חסימת חצוצרות או בעיה אחרת המפריעה להפריית הביצית. סיכויי ההצלחה בטיפולי ההזרעה הם 1:6.

 

האם מומלץ לקחת חופש מהטיפולים?

כן. מבחינה פיזית ונפשית קיימת חשיבות להפסקה. היא נועדה לאפשר לך להתארגן כלכלית, לחזור לדיאטה נכונה ולפעילות גופנית, לשקול המשך טיפול ולהחזיר לעצמך את השליטה על חייך. עם זאת, אל תשכחי שהרזרבה השחלתית ממשיכה לדעוך כל חודש. מגיל 40 רצוי למעט בהפסקות עד כמה שאפשר.


סיכויי ההצלחה בהזרעה הם 1:6                              (צילום: ויז'ואל/פוטוס)

 

הפריה חוץ גופית

ההזרעות כשלו. מה הלאה?

לאחר שש הזרעות ימליץ הרופא על הפריה חוץ גופית (IVF). ההפריה נעשית מחוץ לרחם. לפני שאת מתחילה את ההליך יהיה עלייך לבצע כ־20 בדיקות שונות. אם ביצעת את חלקן בעבר, יילקחו תוצאותיהן בחשבון רק אם נעשו בחצי השנה האחרונה. שניכם תצטרכו לעבור גם בדיקת איידס, סוג דם ונוגדנים להפטיטיס C.

 

ביצוע הבדיקות וההמתנה לתוצאותיהן עשויים לקחת חודש עד חודשיים. בתקופה הזאת ימליצו לכם לנסות להרות באופן טבעי ללא שימוש בהורמונים לגירוי השחלות. אגב, שיעור ההריונות גבוה דווקא בתקופה זו.

 

באיזה מרכז רפואי לבחור?

בארץ קיימים 23 מרכזים לטיפולי הפריה חוץ גופית פרטיים וציבוריים. חלק מהמרכזים הפרטיים קשורים להסדר עם קופות החולים (אסותא, מדיקל סנטר הרצליה), וחלק מהמרכזים נמצאים בבתי החולים הציבוריים. המרכזים הפרטיים עובדים מסביב לשעון בשעות הערב וגם בשבתות ובחגים, מה שמקטין משמעותית את פספוס ימי הביוץ, אך היתרון העיקרי בהם נעוץ בעובדה שתוכלי לבחור רופא אחד שילווה אותך לאורך כל התהליך. בנוסף, כל הטיפולים נעשים על־ידי רופאים בכירים בלבד. חסרונם העיקרי: עומס גדול והמתנה ממושכת.

 

לעומת זאת, בבתי החולים הציבוריים אין רופא אחד שילווה אותך לאורך כל הטיפול. מצד שני, מדובר במערכת מפוקחת יותר, כל תיק עולה לדיון צוותי, כך שהוא נחשף ליותר מומחים וליותר רעיונות טיפוליים.

 

כל המרכזים נחשבים טובים מאוד. סיכויי ההצלחה לכל מחזור טיפול נעים בסביבות ה־35%. מאחר שהטיפולים כרוכים בביקורים תכופים במרכז, רצוי שהשיקול המרכזי בבחירה יהיה קרבתו לאזור מגורייך.

 

בחרנו לעבור את התהליך עם רופא פרטי. כיצד נוזיל עלויות?

אפשר להוזיל עלויות בכל מיני דרכים. למשל, לקבל מהרופא הפרטי את תוכנית הטיפולים אך לרכוש את התרופות בקופת החולים. חלק מהרופאים גובים תשלום נוסף על הזרעה ובדיקות אולטרסאונד. במקרים כאלה אולי כדאי לשקול את ביצוע ההזרעה במרכז הרפואי שעובד עם קופת החולים שלכם. בכל מקרה, לפני שתתחילו טיפולים אצל רופא פרטי בררו את הדברים הבאים: כמה עולה טיפול אחד, מה הוא כולל וכמה עולה ביקור חוזר, כמה עולה הזרעה, שאיבת ביציות או החזרת עוברים, ועד כמה הרופא זמין לכם?

 

איך בדיוק מתבצע טיפול ההפריה?

בשלב הראשון תקבלי טיפול הורמונלי יומיומי (באמצעות זריקות) שמטרתו לגרות את השחלות לגיוס כמה זקיקים. במקביל נערך מעקב זקיקים. כאשר הזקיקים גדלים וניתנים להפריה, הרופא ישאב אותם ואת הנוזל שבתוכם ויעביר את תוכן השאיבה למבחנות מעבדה לצורך בידוד הביציות והפרייתן עם זרע של בן זוג או זרע תורם. 48־72 שעות לאחר ההפריה יוחזרו העוברים התקינים לרחם. יש להמתין 14 ימים לתוצאות ההפריה. אם הטיפול ייכשל יש לחזור עליו במחזור הבא.

 

עברתי שישה טיפולי הפריה שכשלו. להמשיך לנסות?

מאחר שכ־70% מההריונות בטיפולי IVF מושגים בטווח 3־4 טיפולים ועוד כ־25% מושגים לאחר 5־6 מחזורי טיפול, הסיכוי להריון לכל מחזור נוסף הוא בערך אחוז או שניים. לכן, בדרך כלל, לאחר שישה טיפולים יבצעו הרופאים הערכה מקיפה של מצבך ויחליטו אם רצוי שתמשיכי לקבל טיפולים נוספים (בלי לחרוג מעבר לעשרה מחזורי טיפול) או להמליץ על תפנית ביולוגית (שימוש בזרע של תורם או תרומת ביצית).

 

כמה זה עולה?

טיפול הורמונלי (מנוגון, גונאל F, פרגניל, אוביטרל)

עלות הטיפול משתנה ממטופלת למטופלת בהתאם למינון ולמספר הימים שבהם היא נדרשת לקבל את הזריקות.

800 שקלים לחודש בממוצע. 

 

טיפ: בגלל העלות הגבוהה של הטיפולים, אם הרית, או שעברת לטיפול אחר, כדאי מאוד שתשאירי את התרופות שלך אצל האחיות. התרופות האלה ישמשו מטופלות אחרות.

 

תרומת זרע

בדרך כלל, מומלץ לרכוש כעשר מנות של אותו תורם עד לתוצאות הטיפול. לא כל בנק זרע מאשר זאת. יש המגבילים את מספר המנות בהתאם למדיניות המקום.

 

350 שקל למנה לאחר שטיפה והשבחה.

 

שטיפה והשבחת זרע של בן זוג או תורם

במרכזים רפואיים שיש להם הסדר עם קופת החולים של המבוטחת, תינתן למבוטחת התחייבות כספית של הקופה. באופן פרטי תעלה פעולת ההשבחה 280 שקל ומחיר ההזרעה: 250 שקל.

 

בדיקת ממוגרפיה לפני IVF לנשים מעל גיל 40

100 שקל.

 

ייעוץ מקצועי: פרופ' דניאל זיידמן, מנהל יחידת מחקר, אגף נשים ויולדות, המרכז הרפואי שיבא; פרופ' רוי הומברג, מומחה למיילדות וגינקולוגיה באוניברסיטת תל אביב ומנהל המחלקה של רפואת הפריון באוניברסיטה החופשית באמסטרדם; ד”ר אילן קלדרון, סגן מנהל המרכז הרפואי ”בני ציון” ומנהל היחידה להפריה חוץ גופית; ד”ר פואד עזאם, מנהל השירות לשימור פוריות, היחידה להפריה חוץ גופית, המרכז הרפואי תל אביב; אירית גנור, אחות מוסמכת, מרפאת פוריות, אסותא רמת גן (רמת מרפא).

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לפני. הפריה בין זרע לביצית
צילום: ויז'ואל/פוטוס
אחרי. שיהיה במזל טוב
צילום: ויז'ואל/פוטוס
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים