שתף קטע נבחר

צילום: ויז'ואל/פוטוס

כל מה שרציתם לדעת על פרכוסי חום

פרכוסי חום הם אחת מהתופעות השכיחות ביותר בילדים. לרוב הפרכוס נמשך רק שניות בודדות, אך להורה התרחיש נראה כמו נצח. מה עושים כשהילד מפרכס? ד"ר איתי גל מסביר הכל ובעיקר מרגיע

פרכוסי חום הם אחת מהתופעות השכיחות ביותר בילדים: על פי הספרות הרפואית כ-5% מהילדים יסבלו מהתכווצויות בזמן עליית חום. המספרים גבוהים הרבה יותר במשפחות שאצלן אחד מבני המשפחה לקה בפרכוסי חום, שכן התופעה ככל הנראה עוברת בתורשה.

 

פרכוסי חום הם התכווצויות שכיחות מאוד בישראל, המופיעות בזמן או אחרי עליית החום, ונוטות כאמור להופיע בתורשתיות במשפחות. הן אינן מסוכנות, לא גורמות נזק מוחי ואף לא מעלות את הסיכון לאפילפסיה. עד היום לא ברורה הסיבה לפרכוסי חום. מחקרים מהשנים האחרונות הראו כי למרות שמם פרכוסי חום אינם נגרמים בשל החום, אלא בשל תהליכים דלקתיים בגוף.

 

הפרכוסים הללו מופיעים בילדים החל בגיל 6 חודשים ועד גיל 5 שנים. ההתכווצויות המופיעות בזמן חום גבוה, נמשכות פחות מ-15 דקות, לרוב אצל ילדים בריאים ללא בעיות עבר בהריון, בלידה או בהתפתחות. הפרכוס מערב בדרך כלל תנועות של שתי הידיים, שתי הרגליים עם איבוד הכרה או בהייה, חולשת ידיים ורגליים או גלגול עיניים.

 

לרוב הפרכוס נמשך רק שניות בודדות, אך להורה התרחיש נראה כמו נצח. לאחר הפרכוס מופיעה תקופה הנקראת "פוסט-איקטלית" שבה הילד ישנוני, אך חוזר לעצמו בהדרגתיות בתוך כחצי שעה. פרכוסי חום נוטים לחזור על עצמם, לעיתים גם כמה פעמים בשנה. מחקרים הראו כי הורדת חום אינה מורידה את הסיכון לפרכוס חום, אם כי מומלץ עדיין להוריד חום מעל 38.5 מעלות. 


בתום הפרכוס נסו להוריד את החום באמצעות תרופות (צילום: index open)

 

פרכוס חום רגיל אינו דורש בירור נוסף או בדיקות הדמיה מסובכות. אולם פרכוס הנמשך מעל חצי שעה, פרכוס המופיע בצד אחד בלבד של הגוף או פרכוס שאינו מלווה בחום, חייב להדליק נורה אדומה ודורש המשך בירור נוירולוגי הכולל בדיקות דם, בדיקה אלקטרואנצפלוגרפית (EEG) ובדיקות נוספות.

 

אז מה עושים?

  • נסו להירגע עד כמה שניתן, אין כל טעם להילחץ. פרכוס פשוט נמשך עד 15 דקות, חולף בלא כל סימן ואינו גורם לכל בעיה בעתיד.
  • השכיבו את הילד על צידו: אם הוא מקיא, תמנע ההשכבה על הצד את שאיפת תוכן ההקאה.
  • הזעיקו צוות מד"א שיבהיל את התינוק לחדר המיון, להמשך בירור.
  • אל תנסו לשפוך מים, לתת שתייה, או להנחית סטירות כדי לנסות להעיר את הילד. ברוב המקרים, עד הגעת צוות מד"א יפסיק הילד לפרכס.
  • בתום הפרכוסים, נסו להוריד את החום באמצעות סירופ או נרות.
  • ואם לא עשיתם זאת: הירשמו לקורס עזרה ראשונה בילדים ותינוקות במד"א או דרך קופות החולים. הקורס יעניק לכם תחושת ביטחון ומעל לכל - היכולת להציל חיים.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פרכוסי חום נפוצים מגיל חצי שנה עד חמש
צילום: index open
מומלצים