שתף קטע נבחר

משרד המשפטים רוצה סמכויות להגנה על פרטיות

הרשות לטכנולוגיה במשרד המשפטים מבקשת להרחיב בחוק את סמכויותיה לרמה דומה לשל המשטרה, כולל פריצות למחשבים - על מנת שתוכל לאכוף חוקי הגנת פרטיות ומאגרי מידע

משרד המשפטים הפיץ היום (ג') תזכיר (PDF) המהווה תיקון לחוק הגנת הפרטיות, המסדיר שימוש במאגרי מידע ובפרטים האישיים של כל אחד מאיתנו.

אחרי קבלת משוב מהציבור, התזכיר יעבור אישור של ועדת השרים לחקיקה והצבעה בכנסת - בטרם יכנס לתוקף. התהליך עשוי להימשך מספר חודשים עד מספר שנים.

 

הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע במשרד הוקמה בשנת 2006, והיא מאחדת תחתיה את פעילותם ואת סמכויותיהם של שלושה רשמים העוסקים בממשק בין משפט לטכנולוגיה - רשם מאגרי מידע, רשם גורמים מאשרים לחתימה אלקטרונית ורשם שירותי נתוני אשראי, ומטפלת בנושאי הפרטיות מטעם המשרד. 

 

על פי משרד המשפטים, התזכיר מגדיר במדויק את העבירות וההפרות הקשורות בפגיעה בפרטיות של אזרחים דרך מאגרי מידע (למשל, מרשם האוכלוסין או מאגרים פרטיים), וכן מסדיר את ההגדרות של "מאגר מידע" ומבחין סין סוגי המאגרים השונים ואופון איסוף המידע בהם.

 

עו"ד יורם הכהן, ראש הרשות, מסר כי "על אף שאנו מגבירים בחודשים האחרונים בצורה משמעותית את פעילות האכיפה שלנו, חסרים לנו כלים רבים. התזכיר המוצע נועד לאפשר לנו לשמור על פרטיות הציבור במאגרי מידע, תוך נקיטה בכלים מרתיעים, ופגיעה בכיסם של מפרי הפרטיות".

 

סמכויות פיקוח - כמו למשטרה

התיקון נותן בידי רשם מאגרי מידע ועובדי הרשות סמכויות פיקוח מנהלי חדשות כגון חיפוש בחומר מחשב וכן סמכויות חקירה פליליות. זאת על מנת שהמשרד יוכל להגיב במהירות ולפעול באפקטיביות במקרים בהם נעשית הפרה.

  

התיקון גם מציע למנות ממונה על הגנת מידע, במקום רשם מאגר מידע, כאשר הדרישות לתפקיד יהיו זהות לאלה של שופט מחוזי. הממונה יוכל למנות תחתיו חוקרים ומפקחים לנושאי פרטיות ושימוש במאגרי מידע. כמו כן, יוכל הממונה להורות בצו על הוספת אמצעי אבטחה למאגרים.

 

לחוקרים יינתנו סמכויות פיקוח, אכיפה וחקירה בדומה לשוטרים, כולל דרישה להצגת מסמכים מזהים ומסמכים - וכניסה למקומות בהם קיים מאגר באמצעות צו בית משפט, או חדירה למאגרים באמעצות מחשב לצורך אכיפה כאשר לא ניתן להגיע למידע בדרכים אחרות. מידע מדגמי שייאסף ימחק כאשר אינו נדרש עוד לצורכי הפיקוח, או בתוך שלוש שנים.

 

קנסות ועיצומים

הרשות תוכל גם להתריע ולאחר מכן להטיל עיצומים כספיים  במקרים של הפרה של החוק, לפי חומרת העבירה, גודל המאגר ורגישות המידע שבו. מאגרים עם מידע רפואי, מידע גנטי או ביומטרי, דעות פוליטיות ועבר פלילי - נחשבים לרגישים יותר ממאגרים בהם פרטי מידע אחרים.

 

בחוק החדש מדורגות עבירות והפרות המאפשרות הטלת עיצום כספי על ידי הרשות. החל מניהול מאגר מידע ללא רישומו אצל הממונה, דרך הפרת הוראות שמירה על המאגר, עד הגנת המידע ושימוש בלתי מורשה במאגר ללא הרשאה מבעליו - כך למשל במקרה של מרשם האוכלוסין שדלף לרשת בעבר ונעשו בו שימושים לא מורשים.

 

להעזר בהאקרים

עוד מבקשים בחוק את האפשרות לבקש צווי תפיסה של חומר ממוחשב וחפצים מבית המשפט ולזמן נחקרים שיש להם נגיעה או להפרה. אדם שלא התייצב לחקירה בנוגע למאגר מידע  - כאילו לא הופיע לבית משפט לעדות.

 

במקרים בהם הממונה חש כי נדרשת פעולה מידית למנוע הפרת חוק, רשאי המפקח מטעמו לבצע חיפוש ללא צו ולהעתיק חומר מחשב, בתנאי שיפנה לאחר מכן לבית המשפט לקבלת הוראות מה לעשות עם החומר שנתפס.

 

המפקח יהיה רשאי להעזר במומחה לעניין, כלומר בהאקר, אם אין לו את הידע המתאים והנסיון לבצע חיפוש או חדירה למחשב. המומחים יהיו חייבים בסודיות על פי הנחיה שיקבלו מהמפקח ולעבוד רק תחת השגחתו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גטי אימג' בנק
סמכויות נוספות למשרד המשפטים
צילום: גטי אימג' בנק
מומלצים