שתף קטע נבחר

סופר-מון מגיע: הירח הכי גדול מאז 1948

גדול יותר, בהיר יותר, מרהיב במיוחד ביום שני הבא: באמצע החודש הנוכחי הירח יהיה הקרוב ביותר לכדור הארץ זה כמעט 70 שנה. ולמה קוראים לו "סופר-מון בונה"?

ראיתם פעם "סופר-מון", ירח גדול במיוחד? כנראה שכן, אבל רובכם לא ראה ירח שכזה. "סופר-מון בונה" (המכרסם, לא עובד הבניין) מגיע החודש והמראה שלו צפוי להיות מרהיב במיוחד. למעשה, באמצע החודש, בעת שהירח יהיה מלא, הוא ייראה כפי שהירח לא נראה כמה וכמה עשורים.

 

תופעת הסופר-מון מתרחשת כמה פעמים בשנה, ולרוב המונח משמש רק לתיאור ירח מלא שקרוב יותר לכדור הארץ ביחס לממוצע. ב-2016 יהיו שלושה סופר-מון בחודשים רצופים - הראשון נראה ב-16 באוקטובר, השני ייראה בעוד שבוע בדיוק והשלישי ב-14 בדצמבר.

 

 (צילום הדמיה: נאס"א) (צילום הדמיה: נאס
(צילום הדמיה: נאס"א)

 

אבל השני ברצף הזה, ב-14 בנובמבר, יהיה יחיד ומיוחד. הוא ייראה גדול מאוד עבורנו - 14 אחוזים גדול יותר מכפי שירח מלא נראה כשהוא הכי רחוק מאיתנו, ו-30 אחוזים יותר בהיר. אותו ירח מלא של אמצע החודש העברי הנוכחי, חודש חשוון, נדיר בהרבה מסופר-מון ממוצע.

 

למעשה, הירח יהיה הקרב ביותר אלינו והבהיר ביותר בשמיים מאז ינואר 1948. אם תפספסו את הירח הגדול הנוכחי, לירח שייראה גדול ממנו תצטרכו לחכות אמנם זמן קצר יותר מ-68 שנה, אבל גם כן לא מעט - עד 2034.

 

אז מה הקשר בין המכרסם בונה לסופר-מון בונה? לפי מצפה הכוכבים "Slooh", לוח שנה ישן כינה את הסופר-מון של נובמבר בשם זה, "כי הן לקולוניאליסטים והם לשבטים המקומיים, זה היה הזמן הטוב ביותר לשים מלכודות לבונה לפני שהביצות קופאות, כדי להבטיח פרוות חמימות לחורף".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: טל
ירח מלא וגם גדול. ארכיון
צילום: טל
מומלצים