שתף קטע נבחר

"לבנת, אל תכניסי את הקצינים לבתי הספר"

ב-ynet נחשף כי בקרוב יוצב קצין צמוד בבתי הספר התיכוניים וילווה את התלמידים עד לגיוס. 216 אנשי חינוך ואקדמיה תוקפים בחריפות את שרת החינוך לבנת וקוראים לה לסגת מהתוכנית. ד"ר נמרוד אלוני: המהלך רק יתרום למיליטריזציה של המערכת. מנכ"לית משרד החינוך: "דווקא בתקופה של משבר ערכים קיימת חשיבות רבה לשיתוף פעולה עם הצבא"

216 אנשי חינוך ואקדמיה, מהמובילים באוניברסיטאות, במכללות ובבתי הספר בכל רחבי הארץ, תוקפים בחריפות את שרת החינוך, לימור לבנת, על תוכנית "הדור הבא". במכתב שנשלח לשרה נטען, כי התוכנית, שפורסמה לראשונה ב-ynet, תגרום "להגברת המיליטריזציה של מערכת החינוך".

 

על פי התוכנית, שנערכה בשיתוף עם חיל חינוך ותיושם בבתי הספר התיכוניים, ילווה קצין בדרגת סגן אלוף את התלמידים והוריהם מכיתה י' ועד הגיוס לצה"ל. בתחילת, יוצב "קצין צמוד" ב- 74 בתי ספר ומאוחר יותר יורחב הפרוייקט לכל בתי הספר התיכוניים בארץ.

 

בשבוע הקרוב יתקיים אירוע גדול שבמהלכו תושק התוכנית במעמד הרמטכ"ל יעלון, וקצין חינוך ראשי, תת אלוף אילן הררי, שהגה את התוכנית ומלווה אותה. באירוע צפויה להשתתף גם מנכ"לית משרד החינוך, רונית תירוש, ולדברי הגורמים הצבאיים זו הוכחה נוספת כי מדובר בתוכנית מוסכמת על משרד החינוך ואינה באה לפגוע באף מוסד חינוכי בישראל.

  

"אנו רואים בתכנית זו, שהושקה ללא כל דיון ציבורי, מהלך שיכול לתרום רק להגברת המיליטריזציה של מערכת החינוך ולא לשיפור איכותה", נכתב בהודעה שנשלחה ללשכת השרה באמצעות אי מייל ביום רביעי האחרון. על המכתב חתומים, בין השאר, ד"ר נמרוד אלוני, ממכללת סמינר הקיבוצים, פרופ' חוה יבלונקה, מאוניברסיטת תל אביב, פרופ' גבריאל סלומון, מאוניברסיטת חיפה,פרופ' תמר רפופורט, מהאוניברסיטה העברית ועוד. 

 

"ילדי ישראל ראויים להתחנך בסביבה לימודית שמטפחת ערכים אזרחיים של שלום ואחווה ומוטיבציה לחיים של עשייה מגוונת ועשירה בכל אשר יפנו. הם ראויים למורים טובים ומתוגמלים היטב, להעשרה בתחומי התרבות והאמנות ולגיבוי הולם של מערך אחיות בתי ספר (תחומים שרק לאחרונה קוצצו באופן חריף), ואין מקום למעורבות של הצבא בחינוך בתוך בתי הספר. מוטב שקציני החינוך של צה"ל יפנו את מרצם לקלקולים הערכיים בתוך המערכת הצבאית, שמתפרסמים השכם והערב, ולא ירחיבו את פעילותם במסגרת בתי הספר התיכוניים בארץ. אנו מבקשים את התערבותך להפסקתה של תוכנית מקוממת זו, שמסמנת חדירה נוספת של המערכת הצבאית אל תוך בתי הספר", הם חותמים את המכתב.

 

הבעיה: העדר הכשרה ראוייה

 

"הרעיון לשלב קצינים בבתי הספר עורר תגובות מיד של מחאה", אומר ל-ynet פרופ' אומריטוס, יעקב כתריאל מהטכניון מיוזמי המכתב. "זה מקומם ביותר, מכיוון שמדובר על הכנסת אנשים שאין להם שום מחשבה בחינוך, השכלה ראויה או עולם המושגים והאופקים שלהם צר מאד. לא ראוי שזה יהיה המטען הערכי שתלמידים יקבלו בבית הספר התיכון" הוא אומר.

 

"מעבר לזה ישנן אמנות בינלאומיות. על אחת מהן, עליה התחמקה ישראל מלחתום, מדברת על אי גיוס לצבא מתחת לגיל 18. על פי אמנה אחרת, שאנו כן חתומים עליה, לילד יש זכויות במסגרתן הוא צריך להתחנך בסביבה שמרחיבה את אופקיו ומחנכת לשלום והומניזם, דבר שבפירוש לא נעשה בבתי הספר. באמנה שלישית, 'אמנת ז'נווה הרביעית', יש התייחסות לחובות של כוח כובש כלפי אוכלוסיה כבושה. באמנה ישנו סעיף שבו מתחייבות המדינות החתומות על האמנה ללמד את נושאי האמנות בבתי ספר צבאיים ואזרחיים. אז אם כבר מלמדים - שילמדו את מה שמחוייב על פי האמנה", הוא טוען.

 

לדברי כתריאל, הבעיה העיקרית של תוכנית הלימודים המוצעת נוגעת לאותם אנשים שאמורים להעביר אותה - קציני צה"ל. "העומדים מול התלמידים בכיתה צריכים להיות אנשים עם הכשרה ראויה, שעוצבה על ידי השכלה הומניסטית ואופקים רחבים, למשל מורים להיסטוריה ואזרחות. מי שאף פעם לא הוכשר לכך ובא כשליח מטעם גוף שמגונן ומתגונן - הוא אינו הגוף ואלה אינם השליחים שצריכים לעמוד בפני תלמידים".

 

"הפכו את החינוך לכלי שרת למגמות שוביניסטיות"

 

"אנחנו מביטים המומים ולא מבינים איך הופכים את החינוך לכלי שרת בידי מגמות פוליטיות ושוביניסטיות". אומר פרופ' גבריאל סלומון, מאוניברסיטת חיפה. "כולנו יודעים שאין שבר נוראי, שמחייב תוכנית שכזו. להיפך, הסקרים האחרונים הראו שיש עלייה ברמת המוטיבציה לשירות קרבי", הוא אומר ומוסיף "מקצצים כל דבר חינוכי על ימין ועל שמאל, כמו הבגרות באזרחות ומנגד מחדירים מסרים שעוברים את הגבול בין חינוך לאינדוקטרינציה".

 

"החלטה זו באה בזמן שמתבטלת בחינת הבגרות באזרחות. כל מה שעוסק בדמוקרטיה, אזרחות והומניזם  - הוא בשולי הדרך ומה שנכנס בדלת הראשית, זו אינדוקטרינציה צבאית ועוד באמצעות ה'מומחים' לחינוך וערכים - סגני האלופים בצה"ל. חינוך אמיתי לערכים הומניסטים כולל גם את הזכות לשקול את סירוב השירות בצה"ל ולקיחת אחריות על הסירוב", הוא חותם.

 

משרד החינוך: להחזיר הערכים לחינוך

 

מנכ"לית משרד החינוך, רונית תירוש, מסרה בתגובה, כי "דווקא בתקופה של משבר ערכים, קיימת חשיבות רבה לשיתוף פעולה עם הצבא ולערב גורמים מקצועיים ובכירים שיש להם ניסיון בתחום. זו הסיבה לנסות ולהחזיר ערכים גם באמצעות מומחים מתחום הצבא ומחוצה לו שיש להם עבר מפואר בתחום וזה לאו דווקא אומר שהפרוייקט יהיה בעל משמעויות מיליטנטיות".

 

גם בצה"ל דוחים את טענות אנשי החינוך וגורמים בחיל החינוך טוענים כי מדובר בתוכנית עם יתרונות רבים שנעשתה בשיתוף פעולה עם משרד החינוך ואין בה בכדי להכניס מליטריזציה בקרב מוסדות החינוך.

 

לדברי הגורמים הקצין שילווה את תלמידי השכבות הגבוהות אינו חלק מהנוף הבית ספרי אלא יגיע למספר מפגשים עם בני הנוער ותפקידו לתת תשובות לשאלות החשובות שמציגים בני הנוער. "כיום התלמידים שנמצאים על סף גיוס באים מוכנים עם ידע רב. הם קוראים עיתונים, ניזונים מכלי התקשורת ויודעים היטב את הבעיות עימן מתמודד צה"ל. הקצין שעומד מולם הוא קצין בעל ניסיון בים באוויר וביבשה ויכול להתמודד מול שאלות אלה, להבדיל ממדריך הנוער שהיה עד כה בבית הספר וכך לא להשאיר בידי המתגייסים העתידיים תשובות ללא מענה וערפל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי אף פי
לבנת. מכתב מאנשי האקדמיה
צילום: איי אף פי
צילום: דובר צה"ל
קצין חינוך ראשי הררי. הוגה התוכנית
צילום: דובר צה"ל
צילום: גבי מנשה
ד"ר נמרוד אלוני. "לטפח ערכים אזרחיים"
צילום: גבי מנשה
צילום: גבי מנשה
תירוש. משבר ערכים
צילום: גבי מנשה
מומלצים