שתף קטע נבחר

נדחה הערעור: עונשה של "אמא טליבאן" לא ישונה

בית המשפט העליון דחה את הערעורים שהגישו "אמא טליבאן" והפרקליטות. האם, שהתעללה קשות בילדיה בחגורה ובכבל חשמלי, תמשיך לרצות ארבע שנות מאסר. המעשים, כתבה השופטת עדנה ארבל, "הותירו בכל אחד מהילדים צלקת"

תושבת בית שמש, שהתעללה בשישה מ-12 ילדיה במשך 25 שנה, וזכתה לכינוי "אמא טליבאן" תמשיך לרצות ארבע שנות מאסר בכלא. בית המשפט העליון דחה הבוקר (יום ב') את הערעור שהגישה האם על גזר הדין של בית המשפט המחוזי בירושלים. בית המשפט דחה גם את ערעור הפרקליטות שביקשה להחמיר בעונשה של האם.

 

האם הורשעה בהתעללות בקטין ותקיפה בנסיבות מחמירות ומעצרה הוארך עד תום ההליכים בכלא "נווה תרצה". בעלה הורשע בהתעללות, בתקיפה ובאי דיווח על התעללות. הוא נשלח לחצי שנת מאסר בפועל.  

 

בהחלטתה קבעה השופטת עדנה ארבל כי "המעשים שבהם הורשעה האמא הינם קשים מנשוא וגרמו סבל ונזק שקשה לאמוד, לגבי כל אחד מהילדים. בדבריה, במעשים אלו, היו כרוכים לא רק כאב ופגיעה אלא גם ביזוי והשפלה שהותירו בכל אחד מהילדים צלקת שלא תימחה". עם זאת, ציינה השופטת ארבל, כי לא יכולה להיות מחלוקת על כך שנפשה של האם הינה מסוכסכת וכי הפרעת האישיות שממנה היא סובלת הינה קשה. לדבריה, "תקופת המאסר שהושתה על האם איננה חמורה בהתייחס למעשים הקשים ולתוצאותיהם, אולם מצבה הנפשי של האם, המופרעות הקשה והסבל שפוקד אותה מאז התגלתה הפרשה, מצדיקים שלא לדון אותה על פי מלוא חומרת הדין".


הערעור נדחה. בעלה של "אמא טליבאן", הבוקר (צילום: נועם מושקוביץ)

 

השופט חנן מלצר ביקר בפסק הדין את הקהילה החרדית ואת שירותי הרווחה השונים על שלא הפסיקו את מעשי האם והיו אמורים להיות קשובים ל"זעקות השבר" של הילדים. "ראוי שיוסקו המסקנות המתאימות לבל ישנו מקרים כאלה בעתיד", כתב השופט הוא ציין כי החליט שלא לקבל את הערעורים לאור "נכונותם האצילית של אותם ילדים שהעידו להבין ולסלוח בהנמקה שאמא היא לעולם אמא".

 

פרקליטה של האם, עו"ד איתן להמן, אמר בתום הדיון כי "התחושה שלנו בכל התיק היא תחושה לא נוחה". לדבריו, "יש כאן פספוס של גופי הטיפול שכשלו לאורך כל הדרך". עו"ד דרי חזן, המייצג את משפחתה של האם, אמר כי בני המשפחה מאוד מאוכזבים. "המשפחה חששה מאוד שבית המשפט העליון יחמיר בעונש, יש להם גם הקלה שהעונש לא הוחמר, אבל גם אכזבה שהעונש לא קוצר". לדבריו, כעת הם יפנו לעזרת ועדת השליש בשירות בתי הסוהר בתקווה לשחררה. "הילדים הם אלו שנפגעו מהעניין", סיכם.

 

מסכת ההתעללות: הרעבה ומנהגי אבלות

פרשת ההתעללות הקשה נחשפה במרס 2008. על-פי כתב האישום החמור שהוגש נגד האם ובעלה, במשך 25 שנים נהגו השניים להכות את ילדיהם נמרצות באמצעות כלים שהיו בבית ולהצליף בהם במקל, במערוך, בחגורה ובכבל חשמלי. הם אף נעלו את הילדים מחוץ לביתם כשלא עשו כדבריהם. באחד המקרים שפורט בכתב האישום, כיבתה האם גפרור על חזהו של בנה.

 

ההתעללות כללה גם הרעבה וגירוש מהבית לחצר גם בתנאי קור קיצוניים. מעשי ההתעללות היו חלק מהתנהלות דתית מחמירה באופן קיצוני, שבמסגרתה הסתירה האם את גופה ופניה, וחלק מהילדים לא ראו את פניה במשך שנים. היא אף נהגה במנהגי אבלות קיצוניים, כגון קריעת בגדים, כאשר מידת דתיותם של ילדיה לא השביעה את רצונה. במקרים אחרים התעלמה מחלק מהילדים במשך תקופות ארוכות.

 

לנוכח המצוקה שבה היו שרויים, התפתחה בין חלק מהילדים מערכת יחסים של גילוי עריות - שממנה התעלמה האם. בסופו של דבר נכללו בכתב האישום עבירות הקשורות רק לשישה מ-12 הילדים, בין היתר בגלל התיישנות ומשום שחלק מהילדים לא העידו. משפטה של "אמא טליבאן" התנהל בדלתיים סגורות, כאשר במהלכו היא סירבה להעיד כשפניה חשופות.

 

Read this article in English

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תשאר בכלא. "אמא טליבאן" (ארכיון)
צילום: גיל יוחנן
גופי הטיפול כשלו. עו"ד להמן
צילום: גיל יוחנן
הילדים נפגעו. עו"ד דרי חזן
צילום: נועם מושקוביץ
מומלצים