שתף קטע נבחר

צילום: AP

יעד הפיצוץ באיראן - פלדה לייצור צנטריפוגות?

האיראנים זקוקים לפלדת מרג'ינג כדי לייצר צנטריפוגות חדשות להעשרת אורניום וצינורות פליטה למנועי טילים. טהרן הודיעה: תחמושת שהובאה למפעל הפלדה גרמה לפיצוץ, בו נהרגו 7 ובהם זרים. יעלון: יודעים שהיה פיצוץ ועשן באיספהאן. נתניהו הזכיר בכנסת: יש לישראל זרוע ארוכה

האם גם לפיצוץ המסתורי במפעל הפלדה ביזד, בו נהרגו שבעה בני אדם ובהם אזרחים זרים, יש קשר לניסיונות לחבל בתוכנית הגרעין האיראנית? פרסומים זרים, לפיהם איראן קיבלה מצפון קוריאה פלדה המשמשת לייצור צנטריפוגות חדשות וצינורות פליטה של מנועי טילים, עשויים לרמז כי אכן קיים קשר כזה. בתחילה טענו האיראנים כי הסיבה לפיצוץ אתמול (יום א') היא מים שנכנסו לכור ההיתוך של הפלדה, אחר כך הוסיפו כי תחמושת שהובאה למפעל ביחד עם המתכת היא שהתפוצצה. גם את הפיצוצים הקודמים הגדירו האיראנים כ"תאונה".

 

איראן בדרך לפצצה - עמוד מיוחד   

 

לפני פחות מחודש דיווח העיתון הגרמני רב התפוצה והמהימן "די-וולט" כי צפון-קוריאה סיפקה לאיראן וסוריה פלדה

מיוחדת מסוג "מרג'ינג". פלדה זו משמשת לייצור של כלים מדויקים שצריכים לעמוד בעומסי חום ומהירות כבדים, וניתן לעבדה בצורה מדויקת ביותר. העיתון הגרמני טען כי הפלדה הזאת דרושה לאיראנים וגם לסורים לשני צרכים - ייצור צנטריפוגות (סרכזות) מדגמים חדישים להעשרת אורניום, וייצור צינורות הפליטה של מנועי טילים.

 

איראן וסוריה לא הצליחו לייצר בעצמן את המתכת המיוחדת הזאת, אבל היא הייתה דרושה להן לצורך תוכניות הגרעין והטילים שלהן, ולכן הן קנו אותה מצפון קוריאה. כך לפחות דיווח העיתון הגרמני, שהסתמך על "גורמי ביטחון מערביים" ולא פירט את שמם.

 

זרים נפגעו אחרי שעות העבודה

ייתכן מאוד כי קיים קשר הדוק בין ידיעה זו לבין הפיצוץ אתמול בערב במפעל לייצור פלדה בעיר יזד שבמרכז איראן. המפעל שבו אירע הפיצוץ הוא מפעל פרטי אמנם, אך נחשב למפעל מודרני. מושל המחוז ציין גם כי הפיצוץ אירע אחרי שבע בערב, וכי נהרגו בו "מספר אזרחים זרים". לא מן הנמנע כי מדובר בניסיון צפון קוריאני להעביר ידע לייצור פלדת "מרג'ינג" באיראן.

 

עוד חדשות מהעולם הגדול:

 

הפלדה הזאת, שעל פי פרסומים זרים סופקה לפני כן לאיראנים על ידי צפון-קוריאה, דרושה כעת לרפובליקה האיסלאמית בניסיונותיה לייצר צנטריפוגות מודרניות ומהירות יותר להעשרת אורניום מאלו שסופקו לה בעבר על ידי המדען הפקיסטני עבד אל קאדר חאן. כמה אלפי צנטריפוגות אלו, מהדור הקודם, מופעלות במפעל העשרת האורניום בנתנז.

 

האיראנים מתכוונים, לפי פרסומים זרים, להתקין את הצנטריפוגות המהירות החדשות, מדגמים IR2 ו-IR3, במתקן ההעשרה החדש פורדו, החפור עמוק בצלע הר ליד העיר קום. אך כאמור, כדי לייצר את הצנטריפוגות המודרניות האלה הם זקוקים לפלדת מרג'ינג בכמויות גדולות.

 

בנוסף לכך, זקוקים האיראנים לפלדת מרג'ינג לייצור מנועים לטילים הבליסטיים שהם בונים. ייתכן שבגלל הכמויות הגדולות שהם צריכים מהפלדה המיוחדת הזו, הם קנו מצפון קוריאה את הידע לייצור הפלדה וכן סיוע בשלבים הראשונים של ייצורה באיראן. לכן, ייתכן מאוד שקיים קשר בין הפיצוץ שאירע במפעל הפלדה ביזד, בשעות שאינן שעות העבודה הרגילות, וייתכן גם שזו הסיבה שבין הרוגי הפיצוץ היו "אזרחים זרים".

 

שיטת חבלה חדשה?

אין לשלול את האפשרות שתאונה גרמה לפיצוץ, אולם צירוף המקרים שבהם נפגעו מתקנים הקשורים בתוכניות הטילים והגרעין האיראניות מקשה לבטל את האפשרות כי מדובר בחבלה מכוונת, או כמו שהתקשורת אוהבת לכנות זאת - "פיצוץ מסתורי".

 

המפעל שבו אירע הפיצוץ בעיר יזד ()
המפעל שבו אירע הפיצוץ בעיר יזד

 

הפיצוצים באיספהאן, בבסיס משמרות המהפכה ליד טהרן וביזד נראים כמו תאונות, אבל התכיפות שבה קורות "תאונות" כאלו בזמן האחרון ייתכן שמעידה על שיטת חבלה חדשה בתוכנית הגרעין האיראנית. היא מבוצעת בידי "גורמים מערביים", בידי איראנים המופעלים על ידי אותם גורמים, או אולי באמצעות "כלים" שמייצרים פיצוץ למרות שהם עצמם וחימושם אינם נראים בשטח שבו אירע הפיצוץ.

 

לאחרונה העלו מומחים השערות בתקשורת העולמית כי ארצות-הברית משתמשת במל"טים החמקניים שלה כדי

לעקוב ואולי אפילו לחבל בתוכנית הגרעין האיראנית.

 

ובתוך כך, לפי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, סגן ראש הממשלה, משה (בוגי) יעלון, התייחס היום לפיצוץ שאירע לכאורה ליד איספהאן ב-28 בנובמבר, וכשנשאל עליו השיב: "אנחנו יודעים שהיו פיצוצים ושהיה עשן". איראן פרסמה בשעתו גרסאות סותרות על הפיצוץ, בחלקן הכחישה שהיה כזה. במקביל, בעת ביקור בתערוכה בכנסת שבה מוצגים מלכידתו והעמדתו לדין של אדולף אייכמן, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו ש"אלה המתכננים טבח של מיליונים ישא במחיר. הלקח הנוסף הוא שלישראל יש זרועה ארוכה".

 

בסוף השבוע דיווח מכון מחקר אמריקני כי בדק צילומי לוויין, ולא מצא עדויות לנזק כתוצאה מפיצוץ במתקן להמרת אורניום ליד איספהאן. עם זאת, הוא כן גילה כי מבנים שהיו במתקן 400 מטרים ממנו נמחקו, וכי יש שם עדויות לעבודה של דחפורים. לא ברור באילו נסיבות נעלמו הבניינים, ואילו עבודות מתקיימות שם.

 

Read this article in English

 

בהכנת הידיעה השתתפו דודי כהן ואטילה שומפלבי
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מפעל הפלדה בו התרחש הפיצוץ
איספהאן. ה"תאונות" תכופות מאוד
צילום: EPA
מומלצים