שתף קטע נבחר

בוטלו בחינות המיצ"ב: "הן פגעו בבתי ספר"

מהפכה במערכת החינוך: משרד החינוך החליט כי המבחנים ההשוואתיים לא יתקיימו בשנה הקרובה, ועדה תמליץ על מתווה חדש להמשך. השר פירון: "המבחנים הפכו למשהו שמסיט מלמידה למדידה. המסר הוא שהשתגענו"

רעידת אדמה פדגוגית: שר החינוך שי פירון החליט שבשנת הלימודים הקרובה לא יתקיימו מבחני המיצ"ב החיצוניים, שבאמצעותם בוצעה ההשוואה בבתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים השונות. הנימוק להחלטה הוא שפרסום התוצאות בציבור הביא ללחץ בקרב התלמידים ולפגיעה בטוהר הבחינות ובמוטיבציה של צוותי החינוך. במקום זאת תוקם ועדה שתמליץ על מתווה מעודן למבחני המיצ"ב שייושם באופן הדרגתי בבתי הספר החל משנת הלימודים תשע"ה. במקביל, מבחני המיצ"ב הפנימיים בבתי הספר יתקיימו כרגיל.

 

כתבות נוספות בערוץ החדשות של ynet:

 

בחינות המיצ"ב מתקיימות בבתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים בארבעה מקצועות ליבה: מתמטיקה, אנגלית, מדעים

ושפת אם. כל בית ספר עובר שתי בחינות מיצ"ב חיצוניות פעם בשנתיים. בניגוד למבחנים החיצוניים, את תוצאות המבחנים הפנימיים בתי הספר לא מחויבים להעביר למשרד החינוך. 

 

במשרד החינוך טוענים כי פרסום התוצאות בשנים האחרונות היווה שימוש בלתי ראוי במבחנים החיצוניים, והוביל להפרת האיזון הבית ספרי בין הציונים לבין מדדים ערכיים–חברתיים.

 

ממשרד החינוך נמסר: "מנהלי בתי ספר עמדו בפני דילמות קשות וחשו פגיעה באמון שלו הם ראויים, התקיימו הכנות ממוקדות של בתי ספר לקראת המיצ"ב על חשבון שעות הלימודים השוטפות, נוצרה תופעה שלילית של רכישת חוברות הכנה למיצ"ב והכנת הילדים במהלך החופשות למבחן, ונוצרו השוואות לא הוגנות ולא נכונות בין בתי הספר. נוצרה אווירה של תרבות קלוקלת, תרבות 'טבלאות ליגה' שהובילה לפגיעה בבתי הספר. הטבלאות פגעו בשמם הטוב של בתי ספר,

בפרט באלה שקולטים אוכלוסיות מרקע חברתי-כלכלי נמוך ועושים עבודת קודש לצורך צמצום פערים".

 

השר פירון: "אני לא אוהב שמדרגים בתי ספר" (צילום: חסן שעלאן) (צילום: חסן שעלאן)
השר פירון: "אני לא אוהב שמדרגים בתי ספר"(צילום: חסן שעלאן)

 

השר פירון אמר ל-ynet: "המסר הוא שהשתגענו, התבלבלנו. הדבר הזה הפך להיות משהו שמסיט אותנו מלמידה למדידה. יש לנו בעיה עם סוגיית חופש המידע. אני לא אוהב את המציאות ההזויה שבה מדרגים כל פעם מחדש את שמות בתי הספר והערים".

 

בהתאם לכל אלה, החליט השר פירון להקים ועדה מקצועית בראשות הרשות הארצית למדידות והערכה (ראמ"ה), שתמליץ על מתווה מעודכן למבחני המיצ"ב. הוועדה תכלול נציגים ממשרד החינוך, מנהלים, מורים, מומחים מהאקדמיה, מומחים בתחומי החינוך ועוד. היא תציג את המלצותיה במהלך שנת הלימודים הבאה, והמתווה ייושם באופן הדרגתי בבתי הספר החל משנת הלימודים תשע"ה.

 

במסגרת בחינת המיצ"ב החיצונית מתבקשים התלמידים והמורים להשיב גם על שאלות הקשורות ב"אקלים הבית ספרי". סקרים אלה ימשיכו לפעול במתכונתם הרגילה בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים, ואף יורחבו לתיכונים.

 

המורים מברכים: "יהיה ניתן להעמיק בחומר"

עו"ד אלונה וינוגרד, מנכ"לית התנועה לחופש המידע שעתרה לבית המשפט בעניין פרסום מדדי המיצ"ב, הגיבה להחלטת משרד החינוך: "אנחנו מצפים ממשרד החינוך שכל פעילות של הערכה שתתבצע בעתיד תתנהל גם היא בשקיפות מלאה תוך שיתוף הציבור. כל דרך אחרת תתפרש כניסיון להתחמק מהחלטת בית המשפט".

 

אמנון רבינוביץ', מורה בתיכון זיו בירושלים, בירך על ההחלטה.

"מה שהיה עד עכשיו זה שהמערכת התיישרה על פי מדדים צרים", הסביר המחנך הירושלמי, "מהזווית שלי כמורה, יהיה אפשר עכשיו לעשות יותר ניסויים בכיתות ולהעמיק בחומר, אלה דברים שלא היה לנו זמן לעשותם כי היה צריך לסיים ללמד את החומר למיצ"ב".

 

רבינוביץ' מאמין שההחלטה זו תאפשר לבתי הספר ולמורים לעצב את התהליך החינוכי בתוך הכיתה.לדבריו, "המיצ"ב יצר טבלאות ליגה שהשוו בין בתי הספר, וכך המוטיבציה להנשיר תלמידים הלכה וגברה, ואילו בתי הספר שעובדים עם התלמידים המונשרים הוצגו כפחות טובים, מה שפעמים רבות פשוט לא נכון".

 

לתמיכה במהלך בצטרף גם יו"ר איגוד מנהלי אגפי החינוך ברשויות המקומיות שמסר: "לצורת קיומם של המבחנים ולאופן בו הם התפרסמו היו מחירים חינוכיים וחברתיים קשים ביותר, תוך ניצול ציני של נתונים לצורכי גורמים מסוימים בעלי עניין ואולי גם פוליטיים בקהילה".

 

Read this article in English

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רועי עידן
בשנה הקרובה: אין מיצ"ב
צילום: רועי עידן
צילום: אוהד צויגנברג
שר החינוך שי פירון. "התבלבלנו"
צילום: אוהד צויגנברג
מומלצים