שתף קטע נבחר

ריו 2016: מאילו פציעות סובלים הספורטאים המובילים?

האולימפיאדה בריו מספקת הרבה רגעי אושר והישג, לצד רגעים כואבים בעיקר לספורטאים בגלל פציעות שעלולות לשתק אותם מפעילות. האורתופד המומחה שהתלווה אל המשלחת שלנו בריו מסביר מאילו פציעות סובלים הספורטאים ואיך הן משפיעות עליהם

בשיתוף מרכז רפואי "מאיר"

 

"פציעת ספורט" הוא מושג רחב-טווח הטומן בחובו מגוון גדול של סוגי פציעות, הן מבחינת מנגנון הפציעה, הן מבחינת אזור הגוף הנפגע, הן מבחינת חומרת הפציעה באשר לצורך במתן טיפול כירורגי או לא כירורגי והן בהקשר משמעות הפציעה לגבי המשך הפעילות הספורטיבית בטווח הקצר ובטווח הארוך.

 

חלק מהפציעות הן קלות, כגון חבלה יבשה בשוק או בחזה שמשמעותה כאב קל למספר שעות ללא צורך בטיפול פרט לקירור מקומי. חלקן יכול להיות חמור עד כדי פריקה מלאה של מפרק כגון הברך או הכתף או קרעים חמורים בגידים כגון גיד האכילס כאשר משמעותן של הפציעות היא השבתה של הספורטאי למספר חודשים וצורך בהתערבות ניתוחית.

 

קראו עוד על פציעות ספורט

רכיבה על אופניים: איך למנוע פציעות וכאבים

המדריך הגדול: כך תטפלו בכל פציעת ספורט

כאבים אחרי אימון גופני: למה זה קורה ואיך לטפל

 

במקרים קיצוניים, פציעות ספורט יכולות להיות אף דומות באופיין לפציעות באנרגיה גבוהה הנגרמות בתאונות דרכים, למשל – פציעות אופני הרים בהן הספורטאי מועף למרחק ומוטח בקרקע או בחפץ אחר.

 

באולימפיאדת לונדון 2012 נערך סקר פציעות נרחב של כל הפציעות במהלך התחרויות והסתבר כי מתוך כ-10,500 הספורטאים, כ-10% מהם סבלו מפציעה שגרמה להשבתה של יום ועד שבוע ויותר.

 

בסקר פציעות זה סיווגו את הפציעות לפי מנגנון הפציעה בשיטה המקובלת בסקרים רבים:

 

1. פציעות "שימוש-יתר" (Over-use injuries)

פציעות אלה נגרמות על פני זמן ולא באופן חריף. אופייני בקבוצה זו פציעות כגון שברי-מאמץ המתפתחים בהדרגה, דלקות בגידים, וכדומה. כאן בדרך כלל הפציעה נובעת מעומס יתר על המערכת שריר-שלד לאורך זמן ללא תקופות מנוחה מספיקות בין העומסים, דבר שלא מאפשר החלמה של הרקמות לאחר העומס.

 

פציעות הנגרמות לאורך זמן. בלי מנוחה מתאימה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
פציעות הנגרמות לאורך זמן. בלי מנוחה מתאימה(צילום: shutterstock)

 

2. פציעות "ללא-מגע" (Non-contact injuries)

כאן הכוונה לפגיעות חריפות כגון מעידה של ספורטאי על קרסול חלש או מעידה על ברך תוך תנועה על משטח עם מהמורות, מעידה תוך כדי בלימה ושינויי כיוון וכדומה.

 

3. פציעות כתוצאה מהתנגשות בספורטאי אחר (Contact injuries)

האופייני בקטגוריה זו הן פציעות בקרבות בין יריבים כגון קרבות ג'ודו וכדומה, בו הספורטאי מתנגש שוב ושוב בגופו של היריב ועלול כתוצאה מכן ברגע של חוסר תשומת לב לסבול מתנועה קיצונית וחריגה בפלג גוף כלשהו בעקבות התנגשות מהירה ביריב. כאשר ההתנגשות היא בסמיכות למפרק, הברך למשל, אז הסיכון לפציעה במפרק הסמוך הוא גבוה.

 

4. פציעות כתוצאה מהתנגשות בחפצים

למשל, מעידה מאופני תחרות והתנגשות של הספורטאי בחפצים כבדים סמוכים.

 

כאשר מתבוננים בענפי התחרות השונים מסתבר כי אמנם ניתן לזהות פציעות מכל הסוגים בכל הענפים, ואולם ישנו אפיון של סוגי פציעות לענפים ספציפיים.

 

דוגמאות:

פציעות "שימוש-יתר": פציעות אלה מאוד מאפיינות את ענפי האתלטיקה. כאן הדגש הוא על ענפי הריצה והקפיצה. תנועות חוזרות ונשנות לאורך זמן בענפים אלה מובילות לנזק מצטבר ברקמות הרכות הסמוכות למפרקים, בגידים ובשרירים, ולעיתים לשברי מאמץ.

 

יש לזכור כי אמנם במרבית המקרים ניתן להתמודד עם פציעות אלה על ידי מתיחות רקמות רכות וחיזוק שרירים עם או ללא תוספת של הזרקת חומרים נגד כאב ונגד דלקות, אך יתכן גם שפציעה של שימוש-יתר תוביל ברגע אחד להחמרה קשה ונזק בלתי הפיך בטווח הזמן המיידי.

 

כך למשל, שבר מאמץ חלקי אשר הופך ברגע אחד לשבר מאמץ מלא ומחייב הפסקת התחרות לאור הכאב העז, קרע חלקי בגיד אשר הופך ברגע אחד לקרע מלא ומונע את המשך הפעילות, וכדומה.

 

כלומר, על אף שבמרבית המקרים פציעות אלה יאפשרו המשך התחרות, במצבי קיצון הן עלולות להוביל לנזק קשה ואי-יכולת להמשיך בפעילות הספורטיבית, ולעתים אך יידרש ניתוח.

 

פציעות ללא מגע: פציעות חריפות אלה אופייניות לענפים בהם מתבצע שוב ושוב תהליך של שינוי כיוון חד ומהיר ולעיתים גם באופן לא צפוי. הפציעה האופיינית ביותר בהקשר זה היא קרע הרצועה הצולבת הקדמית בברך אשר מתרחש בשחקני כדורגל, כדור-יד, כדורסל, נחיתות באתלטיקה, ודומיהם.

 

פציעה מסוג זה היא חמורה ביותר ולא תאפשר המשך השתתפות הספורטאי בתחרות. דוגמאות נוספות לפציעות אלה יכול להיות נקע קרסול אשר יכול להיות קל בדרגתו אך לעיתים יהיה חמור וימנע את המשך השתתפות הספורטאי בתחרות. פריקות כתף אפשריות גם כן בענפים מסוימים אך הן נדירות יותר בהקשר זה.

 

פציעות כתוצאה מהתנגשות בספורטאי אחר: כאן אפשר להביא כדוגמא מצב של תמרון "בריח" בג'ודו אשר בו מופעל לחץ עצום מהיריב כלפי המתמודד בעמדה הנחותה, ולחץ זה יכול להביא אף לפריקה של מפרק המרפק במידה והוא ממוקד וממושך.

 

פציעה כזו היא קשה ביותר ותוביל ככל הנראה גם כן להפסקת התחרות מבחינת הנפגע. בקטגוריה זו ניתן לכלול גם ענפים בהם יש מספר רב של משתתפים הנעים זה כלפי זה, כולל כדורסל וענפי הכדור הקבוצתיים האחרים.

 

תמרון מול ספורטאי אחר. שגיא מוקי נלחם (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
תמרון מול ספורטאי אחר. שגיא מוקי נלחם(צילום: רויטרס)

 

פציעות כתוצאה מהתנגשות בחפצים: כאן ניתן לציין ענפים כגון אופניים, אשר בו מעורבת מהירות גבוהה של הספורטאי, ואפשרות של התנגשות בעוצמה בחפץ סמוך (למשך במסלול ה BMX). דוגמא נוספת היא רכיבת סוסים בה הרוכב עלול להיות מועף מהסוס כלפי חפץ בסביבתו. יש לזכור כאן גם חבלות ראש וחבלות ישירות אחרות כתוצאה מהתנגשויות בחפצים.

 

פרט לאלה, ישנם ענפים בהם שיעור הפציעות הוא נמוך יחסית, וענפים אלה כוללים חתירה, קליעה, ושחיה. בענפים אלה, בהתאם לסקר שהתבצע במשחקים האולימפיים בלונדון 2012, שיעור הנפגעים הוא מהנמוכים ביותר.

 

פציעות ספורט, כאמור, הוא מושג רחב ומנעד הפציעות כולל סוגים שונים של פגיעות על פי מנגנון ובהתאם לענף. עם זאת, יש לזכור תמיד כי בכל ענף תיתכן פציעה מכל סוג, וחשוב להיות ערוכים למניעה, לאבחון, ולטיפול במצבים אלה באופן המיטבי.

 

הכותב הינו אורתופד מומחה לפציעות ספורט במרכז הרפואי "מאיר" שמטפל בספורטאים האולימפיים הפצועים באופן שוטף והתלווה אליהם לאולימפיאדת ריו כדי לתת מענה רפואי במרפאה העצמאית שפתח שם בית החולים במתחם הכפר האולימפי

 

ביה"ח מאיר הינו המלווה הרשמי של הספורטאים האולימפים





 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: getty images
סמיר סעיד המתעמל ששבר את הרגל במהלך תרגיל
צילום: getty images
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים