שתף קטע נבחר

באוהאוס בתל-אביב

"ברחוב שינקין 65 חטפתי מכות מהפרחח מיקי הילל שגר בקומה הראשונה. מעליו גר בחור חייכן עם אופנוע גדול, לימים מפכ"ל המשטרה. " זכרונות ילדות בין שתי מלחמות עולם

נולדתי וגדלתי בתל-אביב, בחדר כביסה קטן על גג הבית שניצב ברחוב שינקין 65 פינת הגלבוע 1. עד שלא נתקלתי בספר שכתב ידידי עופר רגב על תל-אביב, לא ידעתי שגדלתי בבית רבינסקי. גם לא ידעתי שנתגלגלה לידי זכות לעשות את ריצותי הראשונות מן הקומה הרביעית לחצר במדרגות של בית בסגנון באוהאוס. לא עלה אפילו על דעתי שהפרחים בחנות של ימינה ועגלת התינוק של אחי היו סדורים באחד משני הגושים הקובייתיים מתוך השלושה שהרכיבו את הבית דמוי האונייה, כדרך שבנה לוציאן קורנגולד.
לוציאן הנ"ל, יהודי ורשאי, חי שנתיים בתל-אביב הרבה לפני שנולדתי. על אף שעופר רגב, שהוא מומחה גדול לעניינים כאלה, חושד בו שבנה עוד בתים בעיר הזו, בינתיים בית רבינסקי שלי הוא יחיד, מיוחד ואין עוד אחד שהפולני ההוא חתום עליו. הללויה.
וכך, מצידי, שכל תל-אביב תהיה בנויה באוהאוס.
ברחוב שינקין 65 חטפתי מכות מהפרחח מיקי הילל מהקומה הראשונה. מעליו גר בחור חייכן עם אופנוע גדול, שלימים הציבור הכיר אותו בשם קראוס, מפכ"ל משטרת ישראל. עם נירה ונעמי, שגרו גם כן בבאוהאוסים שכנים, הייתי משחק באבא ואמא, ובבריכונת קטנה בין עמודי הבית שחו גם דגי באוהאוס.
הבאוהאוס התל-אביבי הפך לשם דבר עולמי, מאחר שבשל צוק העיתים בגרמניה הגיעו לארץ, בשנות ה-20 וה-30 של המאה שחלפה, המוני יהודים משכילים ממרכז אירופה, ביניהם גם כעשרים אדריכלים שהיו חסידים של אסכולת הסגנון הבינלאומי הפונקציונאלי, כמעט תעשייתי - הוא סגנון הבאוהאוס.
השילוב ההכרחי בין הצורך למצוא פתרונות דיור הולמים לרבים שהגיעו, לבין היכולת לעצב במהירות בתים גדולים, ובאמצעי בנייה מתקדמים וזולים (יחסית...), הוא שעיצב את פני הבאוהאוס התל-אביבי, המרוכז בפריפריה של שדרות רוטשילד, ברחובות מזא"ה ונחמני, בשלמה המלך, בהס ובאידלסון ובכיכר דיזנגוף.
בספר 'טיול קטן בעיר גדולה' של עופר רגב כתוב על בית מגנט ברחוב רוטשילד 93. כתוב שהוא תוכנן על-ידי יהודה מגידוביץ', שהיה כמעט אלוף תל-אביב בתיכנון בתי באוהאוס, וכן שמרפסותיו מעניקות לבית משחק צורות קוביסטי, ושהאלמנט הדומיננטי הוא חלון חדר המדרגות, אם כי חדר המדרגות עצמו מעוצב בסגנון אר-דקו. אז הנה יש לי משהו לתרום לעניין: בבית מגנט גרו האח והאחות יולי ויוני הבלונדינים, ובחצר ביתם היה גן יפה. אנחנו, מן הסביבה, היינו משתוללים בשדרות רוטשילד ממול, ובכל פעם שיולי היתה יוצאת מן הבית, היינו תוקעים עיניים חולמניות בילדה דמויית הבובה הזו. הדבר הכי חשוב בעניין הבאוהאוס הזה הוא שבקומה הראשונה היתה עליזה, תופרת של מחוכים וחזיות, ומדי פעם היתה תלויה בחלון חזייה ורודה ענקית, מסאטן נוצץ ועם שרוכים וכפתורים. וזה בכלל שיגע לנו את השכל.
ועוד בעניין מגנט ובאוהאוס. הדודים של המגנטים האלה, גם הם מגנט, גרו בכלל ברחוב גלבוע מספר 4, שהוא באוהאוס כמעט יותר מכל הבאוהאוסים שאני מכיר בתל-אביב. פולה ויוסל'ה מגנט נע היו שם, וגם שם הבלונד בשיער רץ למרחקים ארוכים.
חשוב יותר מכל, באותו באוהאוס היה הכלב השחור נושי, של תמי, מהקומה הראשונה. בכל פעם שאחי התינוק ראה אותו, היו נערכות סצנות אהבה וגיפופים בין התינוק מבאוהאוס שינקין 65 לכלב החמוד מבאוהאוס גלבוע 4. ומי שרוצה לשמוע עוד סיפורי באוהאוס תל-אביביים, שישאל את צאצאי השגריר הטורקי שגר ברחוב בלפור 46, זה שבאחת המהפכות שאירעו בארצו גם תלו אותו ויותר לא קיבלנו ממנו סוכריות על דשא הבאוהאוס שלו, או שימתין לסיפורי באוהאוס אחרים שיבואו.

איפה זה

חפשו בגוף הטקסט, ובעיקר בספרו של עופר רגב טיול קטן בעיר גדולה. איפה עוד אפשר לראות ארכיטקטורה מרשימה? טיילו לאורך שדרות רוטשילד, מהקצה שליד מגרשי החנייה ליד גשר שלוש, ועד כיכר הבימה. וגם: כיכר צינה דיזנגוף והבתים דמויי האוניות סביבו. יום יבוא ופרנסי העיר יורידו את הכיכר חזרה לקרקע, מקומה הטבעי, יסלקו את מפלצת הזכוכית מליבה ויחזירו למקום את פניו משכבר.

טריוויה

באוהאוס הוא כינוי, כמעט פורמלי, לקו ארכיטקטוני ששמו הוא הסגנון הבינלאומי. הוא התפתח במערב אירופה ובמרכזה בין שתי מלחמות העולם, בתקופה של תהפוכות חברתיות ושינויים בתפיסת העולם של האירופים. המגמה: מתפיסה רומנטית לתפיסה של צדק סוציאלי, של פשטות צורנית חסרת ציעצוע, של העדפת הפונקציונאליות וכיו"ב מילים יפות.
שמות גדולים מתחום הארכיטקטורה, כמו לה-קורבזיה, ואן דר רוהה, וואלטר גרופיוס, הנרי ראסל היצ'קוק ופיליפ ג'ונסון, היו בין המנסחים, המוליכים והמעצבים של הביטוי הארכיטקטוני שליווה את המהפכים הפילוסופיים-חברתיים באירופה באותה עת. בית-הספר שבו עוצבו בלמידה כללי הסגנון הארכיטקטוני הזה נקרא באוהאוס (מילולית - בנו בית), ועל אף שהסגנון לא עוצב כיחידה מוצקה וקשיחה, אלא עבר שינויים במהלך השנים, נקראים כל בתי האונייה בעלי החלונות העגולים, כל אלה שהרימו אותם על עמודים ושפינותיהם תלויות באוויר, בשם האסכולה הזו.


לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום דפנה מרוז החברה להגנת הטבע
השילוב בין פתרונות דיור, יכולת עיצוב ובנייה מתקדמת, הוא שעיצב את פני הבאוהאוס
צילום דפנה מרוז החברה להגנת הטבע
מגמת הבאוהאוס היא פשטות צורנית חסרת ציעצוע והעדפת הפונקציונאליות
מומלצים