חברת התעופה של הנסיך הקטן
אחד מטייסיה הראשונים של אייר-פראנס היה אנטואן דה סנט-אקזופרי, מחבר "הנסיך הקטן" * המטוסים הראשונים של החברה נלקחו מעודפי חיל האוויר הצרפתי, לאחר מלחמת העולם הראשונה * האנליסטים מעריכים שהיא תצא מחוזקת מהמשבר שמכה כעת בענף התעופה העולמי * אולי משום כך, היא מעזה דווקא עכשיו להחזיר לטיסות מסחריות את מטוס הקונקורד העל קולי
צייר לי מטוס | סיוע לבנות הברית | המטוס המהיר בעולם | מהדקים את החגורות | |||
יחסים רעועים עם ישראל | עוד כמה דברים |
אחרי אחת השנים הקשות בתולדות תעשיית התעופה, הפעילה החודש חברת אייר-פראנס את טיסות הקונקורד בקו פאריז-ניו-יורק, לראשונה מאז התרסקות מטוס הקונקורד שלה ביולי 2000. ראש עיריית ניו-יורק, רודי ג'וליאני, הגדיר את הצעד כמחווה סמלית. אחרי מתקפת הטרור ב-11 בספטמבר, נראה שזו הגדרה מדויקת.
השנה האחרונה פגעה בכל חברות התעופה. עוד לפני הפיגוע במגדלי התאומים סבלו חברות התעופה מהמיתון הכלכלי. אבל התחזיות לגבי אייר-פראנס אופטימיות: האנליסטים מעריכים כי החברות הקטנות ייבלעו על-ידי הגדולות - אייר-פראנס, לופטהנזה ובריטיש-איירווייז - ואלו יובילו את השוק.
ב-1926 החל סנט-אקזופרי את הקריירה שלו כטייס בחברת התעופה הצרפתית אירופוסטל, ומאוחר יותר מונה למנהלה. ב-1933 התאחדו ארבע חברות תעופה קטנות אייר-אוריינט, אייר יוניון, S.G.T.A וחברת סינדה שרכשה את חברת אירופוסטל. החברה החדשה נקראה אייר-פראנס. סנט-אקזופרי עבד באייר-פראנס כאיש פרסום, והמשיך לטוס באופן פרטי. ב-1939 חזר לחיל-האוויר והשתתף במלחמת העולם השנייה, ושנה לאחר מכן עבר לניו-יורק. ב-1943 הוציא את "הנסיך הקטן", שהפך לנכס צאן ברזל. לאחר שיצא הספר לאור חזר סנט-אקזופרי לטייסת, ובטיסה המבצעית העשירית שלו, ב-31 ביולי 1944 הוא נעלם לנצח בטיסה מעל הים-התיכון בדרום צרפת.
אחרי פרוץ המלחמה הצליחו הכוחות שהתנגדו לנאצים להעביר את חלק ממטוסי החברה אל מחוץ לצרפת. ב-41' הוקם ה-L.A.M - קווי תעופה צבאיים - שהיווה מעין חיל-אוויר שסייע לבנות הברית.
המפקד העליון היה שארל דה-גול, ובסיס הכוח היה בדמשק. ב-45' חזרה אייר-פראנס לפעילות.
ההילה סביב הקונקורד נפגעה קשות ב-25 ביולי 2000. מטוס קונקורד של אייר-פראנס התרסק על בית-מלון במרחק 6 ק"מ מנמל התעופה שארל דה-גול. 100 הנוסעים ו-9 אנשי צוות נספו. כל טיסות מטוסי הקונקורד באייר-פראנס ובריטיש-איירווייז הופסקו. סכום שיא של פיצויים - מעל 100 מיליון דולר - שולם למשפחות הנספים.
שיתוף הפעולה מסייע לחברה בתקופה הנוכחית, של ירידה בהזמנות והפסדי ענק. אייר-פראנס הוציאה משירות כבר בסוף 1999 מטוסים זוללי דלק מדגם 747-200, ואחרי ה-11 בספטמבר הקפיאה הזמנות למטוסים חדשים מחברות בואינג ואיירבאס. במארס 2001 דיווחה אייר-פראנס על גידול של 18.9% ברווח הנקי שלה, אך מאז ספטמבר חלה ירידה תלולה בכל הטיסות. בין היתר קוצץ מספר הנוסעים בקווי אירופה, ארה"ב והמזרח התיכון בשליש.
עוד מפגש לא ידידותי עם ישראל התרחש בבית-המשפט. הנציגות הישראלית של אייר-פראנס הגישה תביעה נגד רון שבתאי, ישראלי שרשם על שמו את שם המתחם באינטרנט AIRFRANCE.CO.IL. בהמשך הסכים שבתאי לוותר על כתובת האינטרנט.
* החברה מחזיקה צי של 238 מטוסים (5 מטוסי קונקורד).
* החברה מפעילה 1,200 טיסות ליום, ל-198 יעדים ב-83 מדינות.
* לחברה 64,700 עובדים, 75% מהם צוותי קרקע, 18% דיילים ו-7% צוות הטיסה.
* בשנים הראשונות רוב טייסי החברה מצאו את מותם כתוצאה מהתרסקות מטוסם.
* דגם האיירבאס A-300 שהתרסק בקווינס ב-12 בנובמבר השנה הוצא משימוש באייר-פראנס כבר לפני 5 שנים בשל בעיות הנדסיות.
* טיסה בקונקורד הלוך ושוב בקו פאריז-ניו-יורק תעלה לבעל דרכון ישראלי 7,364 דולר, כולל טיסה מישראל לפאריז ולילה במלון.