שתף קטע נבחר

אמרתי לכם

ב-1976 כתבתי לשר הביטחון באותה עת, שמעון פרס, מכתב. לצערי מה שחזיתי אז היה היום למציאות

בערב פסח 1976 הופעל צה"ל בפעם הראשונה בשבת, על-ידי שר הביטחון שמעון פרס, לפינוי ההתנחלות הראשונה של גוש אמונים. המטה הכללי היה כמרקחה. מוטה גור הזמין את פרס להסביר את מדיניות הממשלה לאלופי צה'ל הנבוכים ואני ביניהם. שמעתי את ההסבר וכתבתי לו מכתב ארוך שאת סופו אני מביא כאן. אני עושה זאת כדי לעזור לפואד, השר "בן-אליעזר", לשכנע אתכם שהגיע הזמן באמת "להחליף קסטה", כפי שאמר היום (יום שבת). אינני מתכוון לסרט שהוא ממליץ עליו, אלא לסרט שלי, שאותו אני מוכר כבר מאז 1980 ואתם מסרבים בכל תוקף להסכים עם המסר שלו.
להלן קטעים מהמכתב לפרס, שנכתב ב-1976:
לשמעון שלום רב וחג שמח,
מזה זמן אני חש צורך להעלות על הכתב חלק מהדברים המעסיקים והמטרידים אותי כאזרח , חייל, אב וסב. השיחה אתך בדיון מטכ"ל בנושא "המדיניות בשטחים" היא שהניעה אותי לנסות הפעם. חשתי בשיחה זו בשני דברים בעוצמה רבה. האחד - שאינך חופשי לומר בפורום זה את כל אשר אתה חושב; והשני - הדברים שאמרתי אני באמת אינם סבירים לאוזן כאשר הם מנותקים מהרקע המחשבתי שהביא אותי לומר אותם. נשארה אצלי הרגשה שיש לחבר את הרקע למסקנות ואולי אז יתבהרו הדברים.
ה. בקיצור, אין תשובה ברורה לעין מיד לשאלה "מדינה יהודית מהי?", עד שלא ייפסקו "מלחמות היהודים" בנושא זה בניצחון של אחד מהמעורבים הרבים ואין שום סימן שיקרה דבר כזה אי פעם.
מאחר ואני מצדד בהגדרה של מדינה ישראלית שאת דיוקנה שרטטתי בקו גס, הרי שמסקנותי הן הבאות:
1. מדינת ישראל הנוכחית חייבת להציע לכל תושביה - נוצרים, מוסלמים ויהודים - אזרחות מלאה, כולל הזכויות והחובות הנובעות מקבלת אזרחות זו. כל מי שלא ירצה בזכויות אלו או לא ירצה לשאת בנטל חובותיו למדינה לא יהיה אזרח המדינה. במקרה זה תחליט המדינה למי היא מתירה להישאר בארץ כגר ותושב ולמי היא אינה מתירה לחיות בה. יש למצות את הדין במקרה זה עד הסוף, ללא התחשבות במוצאו ואמונותיו, עם כל מי שיסרב להישבע אמונים למדינה ולחוקתה.
2. פירוש צעד כזה באופן מיידי הוא:
- הגדרת קריטריונים ברורים ושווים לקבלת אזרחות ישראל והחזקה בה לכל אדם, ללא קשר לאמונתו הדתית הפרטית או למוצאו העדתי.
אלו שיבקשו להיות אזרחי מדינת ישראל עברית, חילונית ודמוקרטית - יחויבו בשבועת נאמנות לחוקתה ובחינוך ישראלי ממלכתי.
במידה ולא ננקוט בצעדים אלה קודם לכל ומיד בשטח הריבוני של מדינתנו (ובהקדם גם בשטחים המהווים את נחלת ישראל על פי דעתנו), הרי שאז יתקיימו התהליכים שעליהם דיברתי בדיון מטכ"ל, ואני חוזר עליהם שוב:
- במחדל זה אנו מנציחים שני גופים אתניים שבשפתנו מוכרים לנו כ"היישוב היהודי" ו"היישוב הערבי". לאלה יש דינמיקה משלהם, בעיקר אם נחיל עליהם שליטה וממשל ליברלי המתיר ליישוב הערבי אוטונומיה פנימית מוכרת על פי החוק. אמת, נכון הדבר - היישוב היהודי הוא כיום גדול יותר מהערבי ומקיים את השלטון, וכן, נכון שאין אנו יכולים לסגת מכאן לאנגליה ולמסור את המנדט בחזרה לאו"ם, אבל מה שאנו עושים היום הוא בדיוק מה שעשו האנגלים, ואסור לנו - כי אין אנו משמר קולוניאלי קדמי של יהדות העולם.
התהליך שהתחלנו בו ב-1949, של הפרדה בין זכויות וחובות ליהודים ולערבים, מתן אוטונומיה פנימית נפרדת למגזר היהודי ולמגזר הערבי והצגת מצב זה כמשטר דמוקרטי שבו כולם שווים בפני החוק, והמשך התהליך גם בשטחים, הביא ליצירת מנהיגות וארגון שיהיו העתק של היישוב היהודי עד 1948. אלו יהיו הכלים שיפעלו להשגת עצמאות מדינית לפלסטינים. זאת בדיוק כפי שעשינו אנחנו.
קולם יישמע בעוצמה גוברת והולכת גם מחוץ למדינה. במקרה הטוב נצטרך לדכא אותם בכוח הזרוע תוך שפיכות דמים ובעיות תדמית בעולם. במקרה הגרוע יתכנס האו"ם להחליט על זכות ההגדרה העצמית של ערביי ישראל והשטחים.
לצערי, יש מספיק אלמנטים ביישוב היהודי שיטו שכם להאצת התהליך ולהדרכתו. הם חיים ופועלים בקרבנו בצורה חוקית ומכובדת. בכנסת, בעיתונות, בטלוויזיה וברדיו, באוניברסיטאות ובבתי הספר התיכוניים.
אינני רואה איך נוכל להיות מדינה נאורה, מתקדמת, מוסרית וישראלית אם נמשיך להתכחש לחובתנו לקיים משטר צודק לגבי כל אזרחינו; צודק בזכויות וצודק בחובות. עלינו להחליט מי ראויים להיות אזרחינו ולפעול כלפיהם על דין אחד לכולם ולא בדו-פרצופיות שהזמן חושף אותה יותר ויותר.
אני רוצה מאד שיובטח עתידם של ילדי ונכדי בארץ ישראל. יובטח כך שיוכלו לחיות כישראלים במדינה המושתת על מוסר התרבות העברית, הדמוקרטיה ושלילת הגלות כאורח חיים לעם ישראל.
הדרך מליאת הסתירות בה אנו הולכים מאז 1949 אינה מבטיחה זאת.
בברכת חג חרות
בנימין פלד, אלוף


בני פלד, מפקד חיל האוויר לשעבר


לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים