שתף קטע נבחר

מה הסיפור של 3M: עובדים, עכשיו חושבים

המוצר הראשון שלה נתקל בהיעדר ביקוש, אבל המשקיעים המשיכו להאמין בה, ושרדה את השנים הראשונות. החברה, שחגגה עכשיו מאה להיווסדה, מוכרת יותר מ-60 אלף מוצרים שונים - מנייר דבק, דרך מסלולי ריצה ועד רכיבים למחשבי כף יד. מה הפלא? כל אחד מ-70 אלף העובדים מקדיש 15% מזמנו בחיפוש אחר הפיתוח הבא

מה משותף לנייר דבק, מטליות קרצוף ניקוי (סקוץ'-ברייט), חומרים לציפוי גגות, שלטים מתחלפים בדרכים, מערכות הקרנת מולטי-מדיה, חיישנים ביואלקטרוניים, ועוד כ-60 אלף מוצרים? את כולם ייצרה חברת 3M במרוצת מאה השנים האחרונות. 3M היא החברה האהובה על מרצים לתולדות השיווק ומומחים למינהל עסקים, שרואים בה אחת שעושה "בית-ספר" למתחרים בתחומי הפעילות שלה. החברה, בהנהגת ויליאם מקנייט, שייכת לאליטה קטנה של חברות שנחשבות בעולם למופת לניהול עיסקי.
החברה נולדה בתחילת המאה ה-20, ב-13 ביוני האחרון היא חגגה 100. ד"ר דנלי באד, הרמון קייבל, אדגר אובר, ג'ון דון, והנרי בריאן (רופא, שני עובדי רכבות, קצב ועורך-דין) רכשו ב-1902 בעיר טו הארבורס, מינסוטה, מכרה של מינרל תחמוצת אלום, לתעשיית שיוף גלגלי מטחנות. הם קראו לחברה "מינסוטה מיינינג אנד מנופקטורינג" - 3M. כמה עשרות משקיעים קנו מספר מניות במכרה, אך התאכזבו לגלות שלמוצר אין כמעט ביקוש. השותפים התכנסו שבוע אחר שבוע, בניסיון להעלות רעיון מבריק הקשור לחומר הכרייה, שיביא להם הצלחה או לפחות פרנסה. הישיבות הסתיימו תמיד בהחלטה לא לוותר, וחלק מהמשקיעים אף המשיכו להזרים כסף פרטי לחברה הלא-רווחית. אובר, נשיא החברה פעמיים, לא משך ממנה משכורת במשך 11 שנה.
ב-1907 סגרו השותפים את המכרה, עברו לעיר דולות במינסוטה, והתחילו לייצר נייר זכוכית ואבני השחזה לתעשיות מתכת. משקיע נוסף בשם לואיס אורדווי מימן את פיתוח המוצרים האלה.

הגעת המנכ"ל המיתולוגי

ב-1909 התקבל לעבודה כמנהל חשבונות האיש שעתיד לשנות את החברה ולהצעיד אותה לגדולה, ויליאם מקנייט בן ה-20, שהחל קריירה בת 66 שנים בחברה. מקנייט שנולד בנובמבר 1887, היה בנם השלישי מתוך שבעה של מהגרים סקוטים, עובדי אדמה ובעלי חוות בקר בעיירה זעירה בגבול מינסוטה. כבר בילדותו החליט כי לא יהיה עובד אדמה, והקדיש את עצמו ללימודים. בתום לימודי התיכון עבד מקנייט בן ה-18 בשאיבה והובלת מים בתוך מיכלים ממקום למקום על-גבי סוסים, תמורת 4 דולרים ליום.
ב-280 דולר שהרוויח נרשם לבית הספר, בדולות, עיירה במינסוטה. הוא למד כתיבה תמה", כתיבת מכתבים עסקיים והנהלת ספרי חשבונות. כתלמיד המצטיין של בית-הספר התקבל לעבודה כמנהל חשבונות של חברת 3M. במקביל לעבודתו כמנהל חשבונות ערך מקנייט ניסויים בחומרי דבק בתוך מעבדה שהקים בבניין החברה בדולות. ההמצאה שפיתח בתחום הדבק היתה בד ליטוש שהפך ללהיט בשם 3M-ITE. בד הליטוש נדרש בעיקר בתעשיית המכוניות, שהתפתחה ברצב מואץ באותה תקופה. צבעי המכוניות אז היו רעילים כיוון שהכילו עופרת, והצבעים והמשייפים נשמו את האדים לריאותיהם. תוחלת חיים ממוצעת של צבעי בתעשייה היתה 30 שנה. בד השיוף החדש של החברה שינה את שיטת השיוף ונטרל את הרעלים, כיוון שהעבודה נעשתה תוך התזת מים ושפשוף בבד, וכך נמנע פיזור הרעלים למערכת הנשימה. ב-1919 הגיעו הכנסות 3M לראשונה למיליון דולר. בהמשך הפך מקנייט לסוכן מכירות והתיישב בנציגות החברה בשיקאגו, משם נסע רוב הזמן מעיר לעיר כשקרונות השינה ברכבת משמשים לו בית שני.
מקנייט האמין כי הרעיונות למוצרים חדשים והפתרונות לשיפור המוצרים יגיעו מתוך שיתוף פעולה והקשבה לעובדי תעשייה, ללקוחות החברה ובעלי חנויות. כך גילה את הצורך ללהיט הבא של החברה: נייר הדבק, שיצא ב-1925, והיה מוצר מסוג של "איך-לא-חשבו-על-זה-קודם". המסקינג-טייפ שימש בתחילה לצביעת מכוניות, ולכיסוי משטחים בסמיכות לחלקים שבצביעה. בהמשך השתמשו בו לצביעת קירות ודלתות, ולבסוף באריזות מוצרים.

הולדת הסקוטש

שם המותג למוצרי הדבק מבית 3M היה סקוטש. ההסבר לשם: המלה "סקוטש" (סקוטי) היתה מלה נרדפת ל"התקמצנות" או "חיסכון". בזמן עריכת נסיונות במעבדת 3M למציאת סוגי נייר דבק שונים, נהגו לומר העובדים "אל תתקמצן עם הדבק" וכך התקבעה המלה סקוטש למוצרים שיצאו מבית היוצר של החברה, והפכה לשם מותג. בהמשך נוסף סימן היכר למוצרים: בד המשבצות הסקוטי החל להופיע כסימן לקצה נייר הדבק. בהמשך הפך הדפס משבצות הבד הסקוטי לרקע של אריזות מוצרים ממשפחת הסקוטש.
מקנייט יסד "קו פתוח" שאיפשר לכל עובד להציע הצעות משלו לפיתוח בחברה. כך הומצאה הפוסט-איט - חבילת המדבקות הצהובות המשמשות במשרד ועל כל שולחן עבודה. מדבקות התזכורת הומצאו על-ידי עובד החברה ארט פרי, ב-1957. פרי נהג לשיר בימי ראשון במקהלת הכנסיה, והיה מכין לו פתקים קטנים בעמודים המתאימים. אלא שהפתקים היו נופלים, וכך, בעודו מזמר, נולד הרעיון. מקנייט המשיך בשיטוט ברחבי ארה"ב, לומד את הצרכים של השוק, חוזר לבסיס החדש של החברה בסט. פול מינסוטה, ודואג ליישומים של מחקרים, ייצור, שיווק ושיפור המוצרים הקיימים. בתקופת מלחמת העולם השנייה סיפקה 3M דבקים ומוצרים לתעשיות הצבא האמריקני, וב-1948 כבר רשמה מכירות בסך 100 מיליון דולר.

כל עובד ממציא

ב-1949, כשהוא בן 50, התמנה מקנייט למנכ"ל החברה. הוא המשיך ליישם את שיטת ה-MENTR ב- EMPOWE נתינת חופש פעולה לכל עובד לחשוב בעצמו על כל רעיון או שיפור שנראה לו, להביא אותו ישירות וללא ביורוקרטיה לעובד הממונה ולעזור בהמשך היישום. באמצע המאה כבר התמחתה החברה כמפתחת ומייצרת עשרות מוצרים מגוונים. הסיסמה המובילה היתה עשה קצת, מכור קצת, אין לזלזל בשום שוק ובשום מוצר סופי". בין היתר נקבע, כי כל עובד בחברה מקדיש 15% מזמנו בעבודה לפרויקט לפי בחירתו, או לייעול העבודה.
לעובד החברה שהצליח בפיתוח מוצר חדש ניתנה הזדמנות להפוך למנהל אישי של הפרויקט, או לשלב אותו בעבודת המחלקה או החטיבה שלו. הוקמו צוותי חשיבה שנשלחו לאתרי הלקוחות בתגובה לבעיות שונות. כל חטיבה בחרה לה את מוצרי המפתח לפיתוח מיידי תוך הגדרת זמן. הפיתוח כלל בדיקת השוק, תגובת השוק, שיפורים, או לחלופין ביטול הרעיון בכלל - כדי לא לבזבז אנרגיה מיותרת. כמובן, שנקבעו פרסים משמעותיים ומענקים כספיים גדולים לעובדים-חוקרים שהצליחו לייצר אב-טיפוס של מוצר. מקנייט נפטר ב-1978. שנתיים לפני מותו הפכה החברה לאחת מ-30 החברות התעשייתיות בארה"ב, המרכיבות את מדד הדאו-ג'ונס. בשנת מותו הגיעו מכירות החברה ל-5 מיליארד דולר.

ההמצאות הגדולות של M3

ב-1990 היו לחברה 40 חטיבות מוצרים נפרדות המפוזרות ב-40 מדינות בארה"ב. עד סוף המאה ה-20 כבר פותחו ושווקו 60 אלף מוצרים. ביניהם: מחזירי אור למכוניות לאופניים; תרסיס דבק מגע; גבס קל לקיבוע שברים; סרט מגנטי לקלטות אודיו ווידיאו; פלסטר נושם; נייר דבק דו-צדדי; משטחי ריצה מחוספסים לתחרויות; צבע לסימון כבישים, ומסיכות נגד אבק לעובדי תעשייה צבעים ומרתכים. החברה ייצרה את הנעליים של ניל ארמסטרונג, בהן צעד את צעדיו הראשונים על הירח, וכן שבעה מרכיבים שונים של מחשב כף היד פאלם פיילוט ועוד.
אחד המוצרים האחרונים ששחררה החברה לשוק הוא מכשיר להפעלת מצגת משרדית בחדרי ישיבות, הכולל מסך שבחלקו העליון זרוע המכילה את כל הציוד: מחשב, וידיאו, מערכת אודיו ומקרן שקפים המתחברים למדפסת הנמצאת בחלק אחר של חדר המצגת. ניתן לכתוב על המסך ביד ולקבל את התוצאות המוקרנות כתובות על דפי מדפסת. המכשיר יעיל ומדויק, קומפקטי, ומחירו 14 אלף דולר.

עוד כמה דברים

* מחיר המניה של 3M לא ירד גם בעקבות פיגועי הטרור ב-11 בספטמבר 2001. המחיר ביוני 2002 - 128 דולר.
* השלוחה הישראלית של 3M בישראל נפתחה בינואר 1996. היא מונה 50 עובדים ועל לקוחותיה נמנים: התעשייה האווירית, מע"צ, חברת החשמל, בתי חולים ועוד עשרות אלפי עסקים קטנים. היא מוכרת כ-15 אלף מוצרים בישראל.
* מנכ"ל השלוחה הישראלית הוא מנוליס קריסוטקיס היווני, המכהן כשנה בתפקידו.
* מחזור המכירות של 3M ב-2001 היה 17 מיליארד דולר. מספר העובדים בעולם 70 אלף.
* 7% מהמכירות השנתיות של החברה כ-1.1 מיליארד דולר - מושקעים במחקר.
* מוצרי החברה נמכרים ב-200 מדינות ברחבי העולם.
* כ-30 אחוז מהמחזור הם מוצרים שפותחו בארבע השנים האחרונות.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
3M. קו פתוח לעובדים
3M. המייסדים
מומלצים