שתף קטע נבחר

הכן רכבך לחורף

כדי שנדע שאנחנו בטוחים, כדאי להשקיע מעט בזמן וכסף. מדריך הישרדות לחודשים רטובים

כמו תמיד, הגשמים הראשונים תופסים אותנו לא מוכנים. מעילי הגשם וחולצות הפלנל עדיין בתאים העליונים בארון, עוד לא הספקנו לשחרר את הלכלוך מפתח המרזב במרפסת. גם המכונית שלנו בדרך כלל אינה מוכנה. כאן, בניגוד לאותו סוודר סקוטי חם ונעים המפיץ עדיין ניחוח טחב קל, או השלולית המזדחלת לה מעבר למפתן חדר המגורים, יש לנו עניין עם חיים ומוות – לא פחות.

 

כמו כל כלי, גם המכונית שלנו זקוקה לטיפול שוטף ומונע. קוראים לזה תחזוקה, ממנה אנחנו בדרך כלל נוטים להתעלם. אז קחו לכם מספר דקות וקראו את הכתוב. אם לא יועיל, בוודאי לא יזיק. בכל מקרה, אולי תרוויחו בוקר אחד של נסיעה רגועה לעבודה על-פני המתנה לגרר שתקוע אי-שם עם עשרות שהקדימו אתכם.

 

ברור כי מכללי המכונית שלנו אמורים לתפקד בצורה אופטימלית במהלך כל השנה. אין אחד שלא מבין זאת, ובכל זאת מעטים בלבד אכן עושים דבר-מה מעבר לטיפולים התקופתיים. זה טבעי, אך מסוכן. בחורף, שלא במקרה, זה מסוכן שבעתיים. לא מכיוון שקר יותר (אם כי גם לטמפרטורה יש חשיבות) אלא מכיוון שנמצא עצמנו לעיתים קרובות נוהגים בתנאי כביש קיצוניים יותר. אספלט רטוב אוחז פחות טוב, מה שמגדיל את מרחקי הבלימה, את הסיכוי להחלקה כתוצאה מהאצה חזקה או פנייה חדה. הראות לא פעם טובה פחות בגלל מזג האוויר, ולעיתים בגלל שמשה מלוכלכת או אדים שהצטברו. התגובות שלנו איטיות יותר בגלל לבוש מסורבל או נמנום כתוצאה מחימום יתר. החלונות בדרך כלל סגורים ואנו שומעים פחות ועוד ועוד.

 

בכל המשתמע מעונת החורף על הכביש נטפל כאן, אך נתחיל עם הכנת הרכב לדרך.

 

מוסך

 

תמיד מומלץ להגיע למוסך המטפל ברכב באופן שוטף ולערוך ביקורת מקיפה של המכללים. מכיוון שבכל מקרה מומלץ לעשות זאת אחת למספר חודשים, מבלי להתייחס למספר הקילומטרים שעברו מאז הטיפול האחרון, אין הזדמנות טובה מזו. הבדיקה הזו אינה יקרה, ומרבית המוסכים ומכוני הבדיקה הכינו עבורכם "חבילות חורף" מתאימות. העלות מסתכמת בכמה עשרות שקלים, ותוציא אתכם לדרך בטוחים יותר, ולא פחות חשוב רגועים בהרבה. לפניכם המכללים החשובים להכנה לקראת העונה הרטובה והקרה.

 

ערכת חירום

 

בכל מקרה, כדאי שתמיד תהיה במכונית ערכת חירום. גם כדי שלא נעבור על החוק, אך בעיקר כדי שלא נסכן את חיינו וחיי הנוסעים האחרים בכביש. ערכת עזרה ראשונה תמיד מומלצת, אך אליה כדאי להוסיף אחת נוספת, שתסייע לנו בכל מקרה. ראשית, תמיד מומלץ לאחסן ערכת מנורות מתאימות. תאורה קדמית היורדת ל-50% בלבד בעת לילה גשום לא רק שאינה חוקית, היא מאד מאד מסוכנת. לכך אפשר להוסיף כבלי התנעה לאותו בוקר בו המצבר ישבוק חיים ולא לשכוח חומר מבודד דוחה לחות שישמור על מוליכי המתח למערכות החשמל. לנדרשים הבודדים בארצנו מומלץ לזכור את שרשראות השלג, ונוזל נגד קפיאה.

 

צמיגים

 

הגומי השחור והעגול הוא מהאבזרים או חלקים שתקינותם חשובה ביותר בעונת החורף. אם תזלזלו כאן, לא תקדישו מספיק מחשבה ולעיתים כסף בתקינות והתאמה, לא יעזור דבר. הצמיג מאפשר לכם לבלום, להאיץ ולפנות בבטחה, ולכן עוד יותר מחודשי הקיץ, מצבו קריטי.

 

לאחר מספר חודשים לוהטים, עם אספלט רותח וגומי שכמעט הופך נוזלי, כדאי לבדוק היטב את דפנות וסוליית הצמיג. בדפנות אין מקום לחריצים המעידים על יובש מתקדם ופגיעה ביכולת הדינמית, הסוליה צריכה להיות נקייה מחתכים שאינם במקומם. אך בעיקר חשוב לבדוק את מצב החריצים בצמיג. תפקידם של אלה לנקז את המים על הכביש, ולאפשר מגע נאות בין הגומי לכביש. חריצים בעומק שאינו מספיק ימנעו ניקוז נאות ויגרמו ל"ציפה" של הצמיג על-פני הכביש. המכונית תהיה בלתי נהיגה, תדרוש מרחק בלימה עצום ותסרב להאיץ לכיוון הנכון. לא פחות חשוב, צמיג שכזה לא יאפשר נסיעה בקו ישר על פני כביש מוצף במיוחד, כמו אפילו כביש מהיר איכותי בעיצומו של שבר ענן. ראו הוזהרתם.

 

בנוסף למצב פני הצמיג, כדאי לדעת כי מדי פעם רצוי לאזן ולכוון את מערכת המתלים וההיגוי. כאן בכל מקרה נדרשת עזרתו של המוסך, ומומלץ ביותר שלא לוותר על בדיקה זו. ראשית, מכונית שאינה מאוזנת תגרור שחיקה לא אחידה של צמיגים, מה שלא רק יגרור הוצאה כספית מוקדמת מדי לצורך צמיג חדש, אלא אף יעיד על "עבודה" לא אופטימלית של הגומי ו"בזבוז" חלק משטח הגומי החשוב.

 

אגב, באותה הזדמנות בדקו כי לחצי האוויר בצמיג מתאימים להמלצות יצרן הרכב. כדאי רק להזכיר כי לנוהגים מדי פעם בדרכים חלקות במיוחד מומלץ לשקול החלפה לצמיגים יעודיים, גם אם לא מותאמים במיוחד לשלג או קרח, ומבלי להתייחס לשרשראות הנדרשות בעת שלג של ממש. מתקין הצמיגים ימליץ לכם על מספר אפשרויות.

 

מגבים

 

אם הצמיג הוא הקשר בין המכונית לכביש, המגבים הם לעיתים הקשר בין העין לדרך. זה נכון אמנם בכל עונות השנה, וגם בקיץ השמשה הקדמית עלולה להתלכלך, אך בחורף הסיכוי לכך כמובן גדול יותר. כדאי גם לזכור כי חודשי הקיץ לא עשו חסד עם הגומי הצמוד לשמשה, ולעיתים קרובות הוא יבש מדי ואינו מסוגל לפנות את הלכלוך או המים ולהותיר ראות טובה לפנים. בדקו היטב לאחר ניקוי המגב, והחליפו במידת הצורך. זה עולה כמה עשרות שקלים, ויוכיח עצמו בפעם הראשונה שמשאית כבדה תותיר על החלון הקדמי שכבת בוץ במהירות של 100 קמ"ש על הכביש המהיר.

 

באותה הזדמנות, בדקו שוב כי במיכל השטיפה מספיק נוזל. מומלץ לעשות שימוש בתוסף מיוחד למים הרגילים, אשר יאפשר ניקוי מהיר ויעיל יותר. אגב, גם למגב האחורי, במידה ויש כזה, מגיע טיפול דומה.

 

מערכת חשמל

 

עוברים לנהיגת חורף משמעו כי מי שאינו נוהג בחודשי הקיץ עם אורות גם במשך היום, צריך לעשות זאת החל מעתה, באמת ללא שום קשר לתקנה זו או אחרת – ויש כזו החל מה-1 בנובמבר. בדקו היטב את תקינותן של כל יחידות התאורה ברכב, מבלי לשכוח את תאורת הנסיעה לאחור, אורות הבלם והמאותתים.

 

המצבר הוא מקור לא אכזב לבעיות בחורף. זה שאינו תקין סובל כמובן יותר מהעומס הגדול בעונה זו. אפשר לבדוק את תקינותו בחינם אגב, ובמידת הצורך להחליפו בחדש. לא תסלחו לעצמם אם הרכב לא יניע בבוקר בו אתם ממהרים במיוחד, אך נאלצים לעמוד ולהמתין לרכב מזדמן או עזרה מקצועית כלשהי שתעשה אגב את העניין ליקר עוד יותר בדרך כלל.

 

בכלל, כדאי לדאוג שכל המוליכים יהיו במצב תקין, ובאותה קטגוריה נמצאים גם המצתים. אלה אחראים בין היתר על התנעה קלה ומהירה, ימנעו את התרוקנות המצבר בעת ניסיונות התנעה חוזרים ונשנים. העלות גם כאן אינה גבוהה במיוחד.

 

ואם בעניין מוליכים, אסור לשכוח את הכבלים שסבלו אף הם בחודשים האחרונים. במסגרת בדיקת המצבר ניתן לבדוק גם את איכות ההולכה בהם, ולהחליף במידת הצורך.

 

מערכת חימום/קירור/מיזוג

 

מובן מאליו שכדאי לבדוק ולשמור את מערכת האוורור ברכב תקינה. כדאי לבדוק כי פתחי האוורור נקיים מזוהמה שהצטברה, כמו עלים שנשרו, ולוודא שאפשרות החימום/קירור במצב תקין. לא רק כדי לשמור על חום גוף נאות, אלא גם לאפשר אוורור של חלל הרכב הסגור לא פעם.

 

אמצעי הפשרת אדים שהצטברו על השמשה מאחור ומלפנים חייבים להיות תקינים, ובמכוניות מסוימות זה כולל גם את מראות הצד. אך באותה הזדמנות מומלץ לדאוג כי מערכת המיזוג עושה עבודתה נאמנה ומאפשרת לא רק טמפרטורה נוחה ומועדפת במכונית, אלא מסייעת בהפשרת אדים. נסו להפעיל את מערכת המיזוג בעוצמה מרבית בעת הכניסה לרכב ששמשותיו אטומות, יחד עם הצבת בורר החימום על המצב החם ביותר. האדים ייעלמו כהרף עין.

 

נוזלים

 

השמן אותו שמן? ממש לא. נכון שכיום השמנים הם רב-דרגתיים ומסוגלים לטפל בטווח טמפרטורות רחב מאד, אך בכל זאת. מי שאת הקילומטרים הראשונים עושה בתנאי קפיאה, חשוב שידע כי סיכוך נאות למכללים הנעים הוא קריטי לשלמות ואורך החיים. מומלץ על-כן לבצע ריענון מתאים של שמן המנוע, אך לא רק. גם שאר הנוזלים כמו למשל אלה של מערכת הבלימה מאבדים מתכונותיהם במשך הקיץ. מומלץ וניתן לבדוק, ולהחליף. אגב, מיותר אולי להזכיר את הנוזל נגד קפיאה במצנן, ובאותה הזדמנות לבדוק האם הוא אטום. התיקון, אם נדרש, הוא פשוט וזול בדרך כלל ויחסוך הרבה מאד עוגמת נפש.

 

 


פורסם לראשונה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הצמיג - הקשר לעולם בטוח
מגבים - הקשר לעולם בחוץ
בלמים - הקשר לעצמך
מערכות חשמל - קשר הניצוץ
מצבר - הקשר לאנרגיה
מצנן - שלא יסתם לעולם
מערכת אוורור - הקשר לגוף
שלולית - הקשר לדיכאון של חורף
תקינות מאחור - חשוב מאד
תקינות מלפנים - לא פחות חשוב
כך זה צריך להיות, ולהיראות
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים