שתף קטע נבחר
 

עתיד בטוח

מגיני החזית האופנתיים של כלי השטח עומדים לצאת מהחוק באירופה. מדובר בחלק מתקנות חדשות שמבטיחות עתיד בטוח יותר להולכי הרגל ורוכבי האופניים

לא כולם מכירים את המונח "בול-באר", אבל עבור חובבי השטח ובייחוד עבור חובבי אופנת רכבי ה-4X4 העירוניים, מדובר באביזר חובה למכונית החדשה. ה"בול-באר", אם לא הבנתם, הם אותם מגינים בוהקים שמורכבים בחזית הרכב, מעל הפגוש ולפני שבכת המצנן, מתוך מטרה להגן עליו במסעות שטח מפרכים. כמובן שברוב המקרים ועבור רוב הרוכשים, מדובר באביזר קוסמטי שיוצר את הרושם הנכון ליד בית הקפה האופנתי. אביזר שבמיטבו מבטיח שב"נשיקות" חניה הם לא יהיו הצד הנפגע. אותם מגינים בעלי מראה אופנתי, שהפכו פופולאריים ופרנסו מתקינים רבים, עומדים להפוך אסורים לפי תקן אירופאי חדש שייכנס בשנים הקרובות.

הם הורגים

האיסור על המגינים הנו חלק מיוזמה משותפת של האיחוד האירופאי ואיגוד יצרני הרכב באירופה (ACEA) במטרה לשפר את בטיחות הולכי הרגל ורוכבי האופניים. זאת לאחר שמבחנים הראו שמגינים כאלה, שלרוב הנם קשיחים ובולטים, עלולים לגרום לפגיעה קטלנית בהולכי רגל כבר במהירות נמוכה של 20 קמ"ש.
התקנה החדשה מצטרפת לשורה של שינויים, שמטרתם שיפור ההגנה על הולכי הרגל. במדינות האיחוד האירופאי נהרגים מדי שנה כ-9,000 הולכי רגל מפגיעות מכוניות, ומבחני הריסוק של ה-E-Ncap הראו בבירור שיצרני הרכב לא עושים מספיק כדי להגן עליהם. אמנם מבחנים אלה נועדו בראש ובראשונה לבדוק את רמת מיגון הנוסעים, אבל בשנים האחרונות הם הביאו לביקורת קשה על תשומת הלב המועטה שמעניקים יצרני הרכב לחיי הולכי הרגל. בכך הם סייעו להעלאת הנושא למודעות ולכותרות.
אבל באיחוד לא מתכוונים להסתפק בתקנה זו והם מתכוונים לקבוע גם מבחנים מיוחדים לבדיקת ההגנה על הולכי הרגל. עמידה בדרישות אלה תהיינה חובה על כל היצרנים. אגב, אחת הבודדות שמצליחה להשיג כיום תוצאות גבוהות בתחום, ובאופן עקבי, היא יצרנית הרכב היפנית הונדה.

כריות חיצוניות

כדי לעמוד במבחנים המוצעים יהיה על היצרנים להשתמש בחומר גמיש למדי עבור מכסה המנוע, לדאוג לזוויות נכונות ולהפרש גובה מספק בינו לבין המנוע (וחלקים קשים נוספים) שמתחת. בנוסף, ייאלצו היצרנים להשתמש גם במרקם רך יותר לחלק הקדמי של הפגושים.
ספקי משנה של אביזרי בטיחות כבר שוקדים על פיתוח כריות אוויר חיצוניות במחיר לא גבוה במיוחד. כריות כאלה כבר נראו פה ושם במכוניות תצוגה, ופורד אף הדגימה אביזר כזה על האקספלורר המוכר.
עוד תקנה שאמורה להתקבל היא הפיכת מערכת ה-ABS לציוד תקני מחויב בכל המכוניות. כאן לא מדובר בחידוש גדול, כיוון שעבור יצרני רכב אירופאים רבים הפכה מערכת כזו תקנית ברוב ההיצע, למעט בגרסאות בסיסיות וזולות של מכוניות קטנות.
בכל מקרה, האיחוד האירופאי ואיגוד היצרנים כבר מקיימים מגעים עם יצרנים יפניים וקוריאניים כדי שגם הם ישתפו פעולה עם שינויים אלה. כרגע מדברים על יישום התקנות החדשות באמצע 2005, אם כי ייתכן ששינויים מסוימים יחולו עוד קודם.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מגיני החזית האופנתיים ייעלמו...
מתחילים לשמור על הולכי הרגל
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים