שתף קטע נבחר

שינויים בהרגלי הנסיעה

בסוף החודש יהפוך כביש חוצה ישראל ל"כביש אגרה". כל מה שרציתם לדעת כל הכביש והתשלום. מדריך לנהג

עד סוף השנה יתחיל כביש חוצה ישראל, הממוספר אצלנו ככביש "6", למלא את ייעודו ככביש האגרה הראשון בישראל. המשמעות – אם עד כה היה הכביש פתוח לנסיעה חופשית ללא תשלום, מאותו רגע יהפוך לכביש אגרה אלקטרוני, ראשון בישראל.
במקביל, תתחיל חברת דרך ארץ - בעלת הזיכיון להפעיל את הכביש - לשווק מנויים לנהגים המעוניינים לעשות בו שימוש. ואז, נדרש גם ללמוד מונחים חדשים כמו "פסקל", "מנוי וידיאו" ו"לקוח מזדמן".
לרגל שינוי הסטטוס של הכביש המודרני ביותר בישראל, אנו מביאים פה מדריך למסלולי הצטרפות, תעריפים, אופני תשלום ועוד. או בקיצור - כל מה שרציתם לדעת על כביש מספר 6 ולא ידעתם.

בשביל מה צריך אותו?

כאשר יגמרו עבודות הסלילה, אולי בעוד עשור שנים, ימתח כביש חוצה ישראל על-פני 300 קילומטרים, בין באר-שבע בדרום ויקנעם בצפון. משם יתפצל הכביש בשתי "זרועות" – אחת לכיוון קריית שמונה, השנייה לכיוון נהריה.
עד אז יהיה אורכו של כביש האגרה 90 קילומטר, בין חדרה לגדרה. קטע זה ייפתח במלואו עד 2004, אך עוד לפני כן ייפתח קטע נוסף בן 10 קילומטרים מנשרים (רמלה) ועד בן שמן. כיום, פתוחים לתנועה רק 31 ק"מ מהכביש, המאפשרים להגיע תוך כ-15 דקות ממחלף בן-שמן שעל כביש ירושלים-תל-אביב, עד למחלף אייל בכפר סבא, חסכון בזמן של כ-35 דקות לעומת הדרך הקצרה ביותר עד עתה.
בינתיים לפחות, עומס התנועה בכביש נמוך, הנסיעה בו רגועה, אין פקקים וכמובן שאין רמזורים. כדאי כמובן לזכור כי כביש זה עוקף לחלוטין את גוש דן הצפוף.

האם הוא חסכוני לרכב?

עקרונית כן. מכיוון שאין בו רמזורים, ולפחות כרגע אין פקקים שמאטים ואפילו עוצרים את ההתקדמות כמו בכביש החוף ונתיבי איילון, אפשר להניח כי הנסיעה בו תהיה חסכונית יותר מבחינת תצרוכת דלק לכל קילומטר נסיעה.
יש לזכור כי נהיגה במהירות קבועה, ללא בלימות והאצות תכופות, משפרת באופן ניכר את צריכת הדלק של הרכב. בהתאם לסוג ולאופן הנהיגה, חסכון זה יכול להגיע עד לעשות אחוזים.

איך יגבו את האגרה?

בניגוד למרבית כבישי האגרה בעולם, בהם מוצבות תחנות תשלום בתחילת הכביש או בסופו, על כביש 6 אין כל צורך לעצור לצורך תשלום. לאורך הכביש פרוסים "שערי אגרה", עליהם מותקנות מצלמות. אלה יתעדו כל רכב חולף לפי לוחית הרישוי האחורית. מספר הרישוי יישלח למרכז המחשבים של משרד הרישוי, שם יאתרו את שמו וכתובתו של בעל הרכב, כפי שאלה מופיעים במשרד התחבורה. חשבונית תישלח אל הנהג בסוף החודש.

איזה תעריפים ואפשרויות תשלום יהיו?

התעריפים נקבעים לפי שלושה פרמטרים: קטגוריית הנוסע (מזדמן או מנוי), המרחק שהוא עובר וסוג הרכב. וכאמור, יש שלושה סוגי מנויים: פסקל, וידאו או מתקדם. התעריף נקבע בין היתר גם לפי מספר הקטעים שהרכב עבר, כשכל קטע מוגדר כחלק מהכביש התחום בין שני מחלפים. לבסוף יש תעריפים שונים לרכב פרטי, מסחרי או לאופנוע.

כיצד משפיע מרחק הנסיעה על המחיר?

לאחר השלמתו, יחולק הכביש לתשעה קטעים. החיוב ייעשה על-פי שלוש רמות מחיר: נסיעה של עד שלושה קטעים תחויב בתעריף מינימום (למנויים) של 6.5 שקלים. נסיעה בארבעה קטעים תעלה 8.5 שקלים, ונסיעה בחמישה קטעים ומעלה תעלה 11 שקל. המחיר למנויים יתעדכן פעמיים בשנה.


כיצד משפיע סוג המנוי על המחיר?

"מנוי" הוא מי שנתן הרשאה לחייב את כרטיס האשראי או את חשבון הבנק שלו בהוראת קבע. עם זאת, הדרך הזולה והנוחה ביותר היא באמצעות מנוי "פסקל". המנוי מתקין ברכבו מכשיר אלקטרוני בגודל של כרטיס אשראי ומצמיד אותו אל השמשה הקדמית. מכשיר זה מתקשר אוטומטית עם מערכת האגרה הממוחשבת שממוקמת על שערי האגרה בכביש, באמצעותה ניתן לזהות את הרכב ואת מספר הקטעים שנסע.
מנויי פסקל ייהנו מהתעריף הנמוך ביותר לנסיעה בכביש. למשל, רכב עד 4 טון ישלם כמנוי פסקל 6.51 שקל לנסיעה בת 3 קטעים, ואילו אותו רכב ללא מנוי ישלם על אותו מרחק 12.87 שקל. אגב, השימוש בפסקל מתאפשר רק לאחר תשלום של עירבון חד-פעמי בסך 150 שקל. תשלום זה יוחזר, צמוד למדד, עם השבת המכשיר תקין.
כדי לרכוש מנוי אפשר להתקשר למוקד שירות לקוחות בטלפון 03-9081111, או כוכבית 6116 מכל טלפון נייד. המכשיר יישלח לביתכם עם שליח. אפשרות נוספת היא לרכוש את המכשיר בנקודות השירות בקניונים ברחבי הארץ.

מהו מנוי וידאו?

בסוג מנוי זה הרכב מזוהה באמצעות תווית הרישוי של הרכב, אבל ללא העברת המספר למשרד הרישוי לצורך איתור בעל הרכב. התעריף של מנוי וידאו יהיה נמוך ב-25% מזה של לקוח מזדמן.

כיצד משפיע סוג הרכב על המחיר?

לכל סוג רכב נקבע מחיר לפי גודלו. חיישנים מיוחדים יעריכו את הנפח שתופסת המכונית, והמערכת תקבע אם מדובר ברכב דו-גלגלי, פרטי עד 4 טון, או מסחרי/משאית. אופנוע ישלם מחצית מהתעריף לרכב פרטי, ואילו כלי רכב מסחריים ישלמו פי-שלושה מרכב רגיל.

כיצד משלמים?

מי שיצטרף לאחד ממסלולי המנויים יוכל לשלם באמצעות הוראת קבע, באמצעות כרטיס האשראי או תשלום מראש קבוע. המנוי קונה מראש סכום קבוע כלשהו, ובכל נסיעה מקוזז מהסכום הזה. הסכום הקבוע מתחדש בכל פעם שהיתרה יורדת לסף מינימום.

מה קורה אם לא משלמים על הנסיעה?

התשלום על הנסיעה היא חובה מתוקף חוק האגרה ותקנותיו. במקרים של אי תשלום קיימים מספר אמצעי אכיפה. נהג שלא שילם את האגרה לא יוכל לחדש את רשיון הרכב שלו.
החוק גם מאפשר לחברה לעכב רכב חייב על הכביש, בהליך של הוצאה לפועל, ולהחרים אותו עד תשלום החוב. ואותו חוק מאפשר לחברה המפעילה את הכביש לגבות דמי גבייה חריגים בגובה 60 שקל על כל נסיעה שלא שולמה.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ישראל סימיונסקי
כביש חוצה ישראל. שנוי במחלוקת...
צילום: ישראל סימיונסקי
אבל משנה את הרגלי הנסיעה
צילום: מיכאל קרמר
כל מה שרציתם לדעת על כביש האגרה הראשון בישראל
צילום: מיכאל קרמר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים