פיאט מולטיפלה - אגדת אספלט
אם יש מכונית בספרי האגדות, היא ודאי נראית ונוסעת כמו פיאט מולטיפלה

תעשיית הרכב מעדיפה בדרך כלל ללכת על בטוח, עם מוצרים רגילים וקלים לעיכול. אבל אחת לכמה זמן מפתיעים אותנו היצרנים, השמרנים בדרך כלל, עם אמנות לשמה. המולטיפלה של פיאט היא אחת כזו: חדשנית, לא הולכת עם הזרם ולכן זוכה כבר עכשיו בתהילת מוזיאונים. למרות שמדובר במיניוואן קטן, כלי שאמור לוותר על אישיות לטובת שימושיות, הצליחה החברה האיטלקית במקום שרבות נכשלו.
כאשר נחשפה המולטיפלה, בתערוכת פריז 98', איש לא העלה בדעתו כי מכונית התצוגה המוזרה אכן תגיע לבסוף לפס הייצור. גם המתחרים של פיאט לא האמינו. כאשר הוצגה לפני שנה בגרסה "לכביש" התפעלו רבים והמתחרים המשיכו לחייך. בעידן של ללכת "על בטוח" נראתה המולטיפלה כהימור מסוכן לא פחות מריצה בעיניים קשורות מול תנועה סואנת.
עובדות אלו לא נעלמו מעיני קברניטי פיאט. אלה נקטו משנה זהירות וקבעו קצב ייצור איטי למדי. מלכתחילה, פיאט לא התייחסה למולטיפלה כבעלת פוטנציאל גריפת רווחים דוגמת הפונטו למשל. מכיוון שכך, פותחה עבור המיניוואן הייחודי שיטת ייצור מקורית, שתאפשר רווח מתקבל על הדעת גם במספרים נמוכים.

השיגעון וההגיון

אני לא מכיר עוד מכונית שמושכת כל-כך הרבה תשומת לב ועולה כל-כך מעט. המבטים וקהל הסקרנים ברחוב שמורים לרוב ליצירות חדשות מבית פרארי. לא לקופסא עם טרטור בסגנון עדות הדיזל. כל תדלוק, עצירה ברמזור או חנייה מביאה עמה דיון ארוך בכלי וסגולותיו. אף אחד לא נשאר אדיש. וברוח הפיוס המתבקש של ימים אלה, זה גם כלי שמעלה חיוך ומסייע לצינון הרוחות בעימותי תנועה. הקווים הקובייתיים והמאונכים, יחד עם ממד הרוחב גדול, יוצרים מראה של לבנת לגו. החרטום, עם יחידות תאורה ממש מתחת לשמשה, נראה כמו הלצה. כאילו מדובר ביצור שברח מ"הופ קטנטנים" ותיכף יפתח את הפה הקטן ויתחיל להתבדח באיטלקית.
אבל למרות מראה המוזר, הגיון אינה מילה זרה למולטיפלה. לכל החלטה יש סיבה. בפיאט רצו רכב להסעת שישה נוסעים, אך שיהיה קצר במיוחד ומתאים היטב לשימוש עירוני. קשה אולי להאמין, אבל אורכה של המולטפילה אינו עולה על ארבעה מטרים - פחות ממכוניות משפחתיות רגילות.
הסוד נעוץ במימד הרוחב. עם 187 סנטימטרים מקצה לקצה, רחב המיניוואן המחויך אפילו ממרצדס S, משחתת הדגל של יצרן מכוניות הפאר. רוחב שכזה מאפשר הצבת מושב נוסף מלפנים (3 מושבים מלפנים + שלושה מאחור). יחד עם בסיס גלגלים ארוך מאד - 267 סנטימטרים – מדובר במתכון בטוח למרחב פנים מדהים, כאשר המכונית קצרה אפילו מיונדאי אקסנט. וכדי לא להפסיד אפילו חלקיק פוטנציאל מנתונים אלה, נבחר גם מבנה קובייתי טהור עם דפנות וחלונות ישרים.
גם מבפנים נראה המולטיפלה כצעצוע לגיל הרך: לוח המחוונים הפשוט נראה כצעצוע נשלף, שרק במקרה הונח במרכז המכונית ולא במקומו הטבעי והמוכר מאחורי ההגה, שם מצוי דווקא תא הכפפות. מתג כיוון המראות ממוקם על התקרה, בלם היד משמאל ומתחת למושב, בורר ההילוכים למעלה בקרבת מערכת השמע ועוד ועוד. אבל עם הזמן מתברר, כי הבלגן המאורגן אינו תוצאה של צריכת קיאנטי מוגברת. מיקום בלם היד נבחר כדי לא להפריע לנוסע במרכז. בדיוק מאותה סיבה "דילג" בורר ההילוכים מעלה. ידיות הדלתות ממוקמות על החלון, כדי לא לגזול מרחב המוקדש למותני הנוסעים. תא הכפפות נמצא בקרבת הנהג, שגם אם יתברך במוטת ידיים של שימפנזה - עדיין לא יצליח להגיע לצדו השני של הכלי הרחב.
ויש עוד הברקות: מראות הצד מפוצלות (החלק התחתון מופנה למדרכה) ומסייעות בתמרונים עירוניים. סוככי השמש מסתירים מעליהם תאי אכסון נאים. קיפול המושבים המרכזיים יוצר שולחן עם מקום לכוסות.
אבל בלי גאוות יחידה איטלקית אי אפשר. מספר החלטות תמוהות ובלתי מוסברות מיקמו את פקדי מערכת האוורור בנקודה המוסתרת על-ידי בורר ההילוכים; חיווי המזגן אינו נראה באור יום, שעון הזמן ומד המרחק הקטנים אינם קריאים בעליל. מתז נוזל ניקוי השמשות אינו מפעיל אוטומטית את המגבים ומנוף כיוון זווית המסעד נמצא מתחת לחזית המושב. בנוסף, אין אפשרות לפתוח את תא המטען מבחוץ ללא מפתח ומד החום ערק מלוח המחוונים.
אבל בסופו של דבר, הקלף החזק של המולטיפלה הוא האפשרות להסיע בנוחות שישה מבוגרים, הזוכים באותה הזדמנות למרחב מצוין וראות נהדרת. כמתחייב בעידן הרנו סניק, כל המושבים נפרדים וניתנים לכיוון עצמאי, כאשר האחוריים ניתנים גם לקיפול מלא או פירוק. תא המטען גדול, נוח להעמסה ונפחו מכובד. רק חבל שיבואן פיאט לארץ דורש תוספת של יותר מאלף שקלים תמורת הזכות למקם משענות ראש מאחור, ברכב המיועד למשפחה גדולה.

הפתעה בכביש

את המולטיפלה המגיעה אלינו מציידת פיאט במנוע הטורבו-דיזל מסילה-משותפת החדיש של הקונצרן. תאמינו או לא, זו בחירה מצוינת. פעולה מעודנת ושקטה יחסית, יחד עם כוח רב בסל"ד נמוך ונשימה טובה בסל"ד גבוה, מאפשרים קצב מהיר יחסית. למרות שהפיאט הזו אינה קלילה (1370 ק"ג), כושר הזינוק מהמקום מכובד למדי, כמו-גם מהירות מרבית (170 קמ"ש), שאינה סובלת משטח חזית גדול. אך היתרון הגדול של מנוע הדיזל המודרני הזה הוא בגמישות מרשימה. יכולת זו מאפשרת לו קצב נאה גם בכבישי הרים, אפילו כאשר הוא עמוס לעייפה במשפחה על ציודה המלא.
ובכל זאת, את ההפתעה הגדולה באמת שומר המיניוואן הזה לכבישים מתפתלים; היכן שכל חבריו לעדה מתחילים לשהק, לנוע בחוסר נוחות ולכרוע תחת העומס עם חיוך מתנצל, עושה ידידנו החביב שריר ומוכיח שגם הנהג יכול לחייך במיניוואן. למרות גובהו המרשים ומימד הרוחב הנדיב - המתלים הנוקשים יחסית מגבילים את הנטייה לרכון בפניות. יחד עם בסיס גלגלים ארוך יחסית וצמיגים רחבים, מפגינה המולטיפלה יציבות גבוהה למדי והתנהגות סלחנית ובטוחה עד מאד, גם כאשר רוחות צד עזות נכנסות לפעולה. מערכת הבלמים סבירה, אך לצערנו אינה מרשימה כלל ועיקר.
איך היא בעיר? החשש הטבעי מבעיית הרוחב בתנועה צפופה התגלה כמיותר: השמשות הגדולות והשטוחות והמבנה הקובייתי מאפשרים לנהג ראות מצוינת לצדדים, לפנים ולאחור. בנוסף, גודלה ומראה אינם מאפשרים לאיש להתעלם מקיומה. מאידך, רחובות העיר חושפים נוקשות מוגזמת מעט, עדות לכיול מתלים נוקשה יחסית. גם על הרשרושים הקלים מכיוון חיבורי המושבים וחלקי הפלסטיק היינו מוותרים ברצון, בעיקר ברכב שעבר כה מעט קילומטרים.

סיכום

קשה להישאר אדיש לגבי המולטיפלה, כלי מבריק עם עיצוב מיוחד, גישה הגיונית ויכולת מרשימה. תג מחיר של 104 אלף שקלים, כולל צמד כריות אוויר ו-ABS תקניים, אומרים גם שהתמורה נהדרת.
אבל החיים לא תמיד פשוטים, במקרה ולא ידעתם. המולטיפלה נמכרת בישראל, מדינה שמרנית עד מאד מבחינה מוטורית. בנוסף, אין לה תיבה אוטומטית, ומגוון המנועים כאן מסתכם באחד בלבד. אם זה לא מספיק, צריך להביט קלות לכיוון הרנו סניק המצויינת אף היא. זו האחרונה נראית רגיל יותר ודורשת פחות משאבי עיכול. לא מספיק בעיות? מוניטין האמינות של פיאט אינו מהגבוהים שיש והיבואן המקומי נדרש ללא מעט עבודה כדי לשכנע את מאוכזבי היצרן לחזור לאולמות המכירה.
דבר אחד בטוח. אם יעשו זאת ויתגברו על החשש מהחדש, הם צפויים להרבה רגעים של הנאה מוטורית וויזואלית צרופה.

פרטים:

מנוע- טורבו-דיזל מסילה-משותפת
נפח - 1910 סמ"ק
הספק- 105 כ"ס ב-4000 סל"ד
מומנט - 20.4 קג"מ ב-1500 סל"ד
בסיס גלגלים - 267 ס"מ
משקל - 1370 ק"ג
מהירות מרבית - 170 קמ"ש
זינוק 0-100 קמ"ש - 12.4 ש'
צריכת דלק - 12 ק"מ לליטר
מחיר - 104 אלף שקלים


פרסום ראשון: ,
לפנייה לכתב/ת
    קישורים ממומנים
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה פיאט מולטיפלה - אגדת אספלט
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מבחן דרכים
    אלי שאולי
    קצרה יותר מיונדאי, רחבה יותר ממרצדס. פיאט מולטיפלה
    אלי שאולי
    ynet ספיישל
    ynet רכב בפייסבוק