שתף קטע נבחר

מסמך פנימי בנאס"א הזהיר מפני התקלה בכנף

יומיים לפני ההתרסקות שלח צוות מהנדסים מנאס"א מזכר בו העריך שהנזק שנגרם לכנף השמאלית בשיגור, גדול מששיערו תחילה ומסכן את הנחיתה; נאס"א: לא מכירים מזכר כזה

האם ידעו בנאס"א על נזק משמעותי לכנף מעבורת החלל "קולומביה" ולא עשו דבר?
בארצות הברית דווח כי יומיים לפני המועד המתוכנן לנחיתתה של המעבורת, ובדיעבד - יומיים לפני התרסקותה, הזהיר צוות מהנדסים מפני הנזק שנגרם לכנף השמאלית בעת השיגור ומפני הסיכון שבנחיתה.
רשת NBC דיווחה כי צוות מהנדסי הבטיחות מנאס"א שיגר מזכר פנימי למרכזי הסוכנות, בו נאמר שעל פי חישובים שבוצעו, גרמו חלקים מחומר הבידוד של מיכל הדלק החיצוני (הכתום), שניתקו ממנו בעת השיגור, לקרע גדול בכנף השמאלית.
גודלו של הקרע, נאמר במזכר, נאמד בכחצי מטר רבוע - גדול בהרבה מאומדן הנזק שהיה משוער קודם לכן, ושאותו הגדירו מנהלי נאס"א כ"בלתי מהותי ולא מסכן את המשך המשימה".
דובר נאס"א אמר בתגובה לדיווח כי המזכר המדובר "לא מוכר לו" ולא הגיע לידי הנוגעים בדבר.

מה היה הנזק לכנף השמאלית?

חוקרי ההתרסקות שהחלו בעבודתם מתמקדים כרגע בתיאוריית הנזק לאריחי הבידוד בכנף השמאלית כתיאוריה המובילה. בכיר בנאס"א אמר היום, שגם אם חקירת האסון עודה בראשיתה, הנזק לאריחי הבידוד בכנף השמאלית בעת השיגור הוא כיוון החקירה העיקרי לפי שעה, אולם "עדיין עלינו לשלול אפשרויות אחרות" הדגיש. הוא אמר עוד שדו"ח בטיחות שחובר ביום ה-12 למשימתה של קולומביה הזכיר את הנזק לכנף ולאריחים שבתחתיתה, אולם ציין, כאמור, שהוא לא צפוי לגרום לבעיות התחממות בנחיתה ושאין סיכון להמשך המשימה.
אלא שבשבת, בעת ההכנות לנחיתה, החלו במרכז הבקרה לקבל נתונים "מוזרים" מצידה השמאלי של המעבורת, ביניהם אזהרות לגבי התחממות יתר של תחתית כנף שמאל לעומת כנף ימין, אבדן לחץ בצמיגים וגרירה יתרה של חלקה השמאלי של המעבורת, דבר שגרם לנטייה שמאלה. מערכת הטייס האוטומטי ניסתה לתקן את הנטייה הזו אולם אז ייתכן שהזווית בה היתה קולומביה לא התאימה לכניסה לאטמוספירה או לא היתה הזווית האופטימלית מבחינת התמודדות עם החום הרב.
מומחי תעופה אומרים בהקשר זה שייתכן החומר הבידוד אולי לא גרם לקרע בכנף אולם אריחי הבידוד המיוחדים, שנועדו להתמודד עם החום הרב שנוצר עם הכניסה לאטמוספירה, ניתקו ממקומם. בעת הנחיתה נותר למעשה גוף המעבורת חשוף לחום הרב באותן נקודות בהן היו חסרים האריחים, והאלומיניום נמס. ייתכן גם שהחוסר באריחים גרם לתגובת שרשרת ולניתוק אריחים נוספים, דבר שהגביר את ההתחממות וגרם לנזק רב אף יותר.

"זוהי תופעה שכיחה"

מנהלי המשימה של נאס"א אמרו אתמול (ב') שציפו להתחממות וגרירה בצידה השמאלי של המעבורת כתוצאה מהנזק לכנף, אולם חזרו והדגישו שהתופעות הללו יהיו מינוריות וניתנות לשליטה.
מנהל הטיסות המאויישות של נאס"א, רון דיטמור, אמר היום שהתיקונים שניסה לבצע הטייס האוטומטי היו אמנם חריגים - "המשמעותיים ביותר שבוצעו בהיסטוריה של נחיתת מעבורות, אולם עדיין בגדר יכולות המעבורת". עוד הדגישו בנאס"א שתופעה של התנתקות פיסות קצף בידוד ממיכל הדלק אינה נדירה וקרתה מספר פעמים בעבר ללא השלכות מיוחדות. באוקטובר ניתקה פיסת בידוד ממיכל הדלק של "אטלנטיס" ופגעה באחת מרקטות ההאצה המתנתקות מהמעבורת שניות לפני יציאתה מהאטמוספירה. מומחי נאס"א ציינו שהנזק אז היה שטחי בלבד. עוד אמרו בנאס"א שמסרו דיווח על התנתקות הבידוד ממיכל הדלק לאנשי הצוות במהלך המשימה וציינו שלא מדובר, כאמור, בנזק משמעותי.
יצויין עוד, שבאחת מטיסותיה הקודמות של "אטלנטיס" היא נחתה בשלום כאשר חלק מאריחי הבידוד הקרמיים חסרים. ההשערה היא שמיקום החלקים החסרים על פני המעבורת טומן בחובו את ההבדל התהומי בין הנחיתה הטובה של "אטלנטיס" והאסון שאירע ל"קולומביה".
בעקבות התרסקות המעבורת הודיעה ממשלת רוסיה כי תשעה לפרק זמן בלתי מוגבל את כל הטיסות המאוישות לחלל. וזאת יומיים לאחר שיגור מעבורת המשא לתחנת החלל, בה שוהים שלושה אסטרונאוטים, עם ציוד ודלק.

היו עוד אזהרות

פירסום המסמך אודות התקלה בכנף בא יממה לאחר פירסומים בכלי תקשורת בארה"ב, לפיהם מהנדסים בנאס"א ומחוץ לסוכנות הזהירו מזה כבר כי הקיצוצים הכלכליים בנאס"א עלולים לבוא על חשבון הבטיחות במעבורות החלל. עוד דווח על צוות חשיבה מיוחד בנאס"א שהזהיר בשנה שעברה מפני "סכנה בטיחותית ממשית" שקיימת בתוכנית החלל, ודרש להגדיל את התקציב הפדרלי של הסוכנות. אולם בנאס"א הגיבו בביטול לטענות, ופיטרו חמישה מבין תשעת חברי הצוות. חבר נוסף, אדמירל בדימוס, התפטר מתפקידו במחאה על הצעד. "הם ביקשו לדכא את הביקורת שלנו בכל מחיר", אומרים כמה מהמפוטרים.
מנהל נאס"א, שון אוקיף, הדגיש אתמול שהנזק שנגרם לכנף, ובעיקרו הנזק לאריחי הבידוד, הוא רק משתנה אחד מבין כמה הנבחנים כרגע, ולא ברור האם הוא הסיבה להתרסקות. מחר הוא צפוי לקיים פגישה עם נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, שיטוס לשם כך לדאלאס, טקסס.

מה היה אפשר לעשות?

אולם בנאס"א מדגישים שגם אם הנזק לכנף היה ידוע, וגם אם הוא היה רב מששיערו תחילה, לא היה הרבה מה לעשות בנושא. רון דיטמור אמר במסיבת העיתונאים היומית המעדכנת אודות התקדמות החקירה, שאופיה של משימה מס' 107 לא איפשר לקחת את הזרוע הרובוטית, ולפיכך גם אם היה מרכז הבקרה מורה לאנשי הצוות לבדוק את הנזק לתחתית הכנף, לא היתה להם כל אפשרות לעשות זאת.
יתרה על כן: גם אם היו יודעים על הנזק ועל העובדה שהוא רב על המשוער ומסכן את הנחיתה, גם אז לא ניתן היה לעשות דבר בחלל. האפשרות היחידה היתה לשלוח מעבורת אחרת, כשעל סיפונה רק שני אנשי צוות, כדי להחזיר את שבעת אנשי צוותה של קולומביה לכדור הארץ. אולם אפשרות זו קלושה, משום שנדרש זמן רב לשם הכנת מעבורת לשיגור. גם אם המעבורת אטלנטיס, שהיתה אמורה להמריא במרס למשימה שגרתית היתה "מוקפצת" לשיגור מיידי, התהליך היה אורך שבוע. אולם מלאי האספקה והחמצן על סיפון קולומביה היה בשלב זה של המשימה מספיק לארבעה ימים נוספים בלבד.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הבידוד פוגע בכנף השמאלית
צילום: נאס"א
צילום: ערוץ 1
צילום מהחלל של הכנף. האם נפער סדק?
צילום: ערוץ 1
צילום: איי פי
שרידים של קולומביה
צילום: איי פי
מומלצים