שתף קטע נבחר

ג'נרל-מוטורס: לא עוצרת באדום

באמצעות ירושה מסבא, חזון שאפתני ושרשרת מיזוגים ורכישות הצליח ויליאם דורנט להזניק את ג'נרל-מוטורס קדימה ולשנות את פני עולם הרכב; סיפורה של חברה המסוגלת לתכנן מכונית בגרמניה, לייצר אותה בברזיל ולמכור בכל העולם

בסתיו שנת 1900 ביקרו יותר מ-50 אלף איש בתערוכת המכוניות הראשונה, שהתקיימה במדיסון סקוור-גרדן בניו-יורק. בתערוכה הוצגו 300 דגמים שונים של יצרנים אמריקניים, כאשר בארה"ב פעלו באותה תקופה כ-600 יצרני מכוניות בעבודת יד, שכונו כרכרות ללא סוסים - HORSELESS CARRIAGES.
באותה שנה, אף זכה אחד מעשירי אמריקה בשם ויליאם ואנדרבילט, במקום ראשון במירוץ מכוניות, כשהוא נוהג במכונית דיימלר גרמנית. המכונית, שהגיעה מאירופה, כבשה את האמריקנים, שחשו בפוטנציאל כלי התחבורה החדש.
אחד מבעלי החזון בתחום היה בילי דורנט, מייסד ג'נרל-מוטורס, הנחשבת עד היום לחברת המכוניות הגדולה בעולם. החברה מעסיקה כיום כ-500 אלף עובדים, ומחזור מכירותיה לשנת 2002 עומד על 177 מיליארד דולר.

ירושה כבדה מסבא

ויליאם בילי דורנט נולד בפלינט מישיגן בדצמבר 1861 לרבקה הולנד קרפו, בתו של מושל מישיגן, והנרי דורנט. בילי הקטן, שהצטיין בלימודיו, ואף בלט כנגן קורנית בתזמורת בית הספר, זכה להערצה מצד סבו המושל, שבעקבותיה העניק לתיכון שבו למד הנכד מענק כספי ענק להקמת בניין וספרייה והוריש לו במותו 189 אלף דולר (סכום המקביל כיום ל-3 מיליון דולר). בין סיום הלימודים וההמתנה לגיל 21, שבו זכה בירושה, עבד דורנט הצעיר כאיש מכירות בחברות שונות במישיגן. בגיל 24 נשא לאשה את קלרה פיט, ובשנת 1886 הקים שותפות למכירת עגלות, קרונות לעגלות וכרכרות בשם D&D. בשנת 1900 בילי דורנט כבר היה מיליונר בן 39 שהצליח במכירת מוצרי התחבורה שהציע, תוך שאינו מפסיק לתכנן את צעדיו הבאים.

"גאון מניפולטיבי"

את ג'נרל-מוטורס ייסד דורנט בעשור הראשון של המאה ה-20 בעיר הולדתו פלינט מישיגן. דורנט שחזה, כי עסקי המכוניות הם הדבר הבא, הצליח לשכנע את יוצרי המכוניות האגדיים במדינה, ביניהם לואיס שברולט, תומאס ביואיק, אלברט שמפיון, הנרי ליילנד (מייסד קאדילאק) ואחרים למכור לו את החברות שלהם, ולהמשיך לעבוד אתו תחת הגג של ג'נרל-מוטורס.
דורנט היה "אלוף הדילים". הוא ביצע עיסקאות מסובכות של קנייה ומכירה באמצעות בנקים שונים כדי להגדיל את הרכש הענקי של ג'נרל-מוטורס, ובשנת 1905 היו בידיו 26 חברות שייצרו מאות עד אלפי מכוניות בעבודת יד בשנה. מדובר בחברות כמו אולדס-מוביל, פונטיאק, ספארק פלאגס ומקלוגלין, שמייסדיהם היו ממציאי פטנטים בתחומי שכלול המנוע, תיבת ההילוכים, מערכת הגלגלים, המעצורים ותחום החימום והקירור במכוניות. דורנט אף רכש חברות לייצור משאיות, חלקי מכוניות, אביזרים וצמיגים.
השקעתו עברה מזמן את גבולות הכסף שהיה ברשותו והוא נע ללא הרף בין חובות גדולים ורווחים גדולים.
עד שנת 1913 רכש עוד חברות, תוך שהוא בונה לעצמו לסירוגין, מוניטין מפוקפק ושם של גאון פיננסי. לא בכדי, שנים לאחר מכן העניק הניו-יורק-טיימס לבילי דורנט את התואר ה"גאון המניפולטיבי".
דוגמה בולטת לתושייתו העסקית של דונרט היא הצעת דגם השברולט-- 490 דגם משוכלל, נוצץ ועמוס אביזרים - ב-490 דולר כתחרות למודל ה-T הפופולרי מאוד של פורד, שנמכר החל מ-1909 עד 1929 ב-400-500 דולר. פורד נאלץ להוריד את מחירי הדגמים ל-440 דולר, אך השברולט המשיכו להימכר כלחמניות טריות.
במקביל לכל אלו ניהל דורנט חיים אישיים סוערים: הוא השיא את בתו, הפך לסבא צעיר, התגרש מאשתו (שטענה כי בעלה נהג בה באכזריות בלתי נשלטת) ונשא לאשה את מזכירתו בת ה-19.

כשקרייזלר לא מרוצה מהמשכורת

כל מי שחיפש עתיד בתחום המכוניות עבר את הסטאז' בממלכה המשגשגת של דורנט. בין הצעירים שעשו את צעדיהם הראשונים בתחום היה גם וולטר קרייזלר, שעבד בחברת אמריקן-לוקומוטיב-קומפני בפיטסבורג עד שהוצעה לו משרת מנהל עבודה בחברת ביואיק של ג'נרל בפלינט.
קרייזלר לא היה מרוצה מהמשכורת שקיבל מדורנט ודרש העלאה ל-25 אלף דולר בשנה. דורנט סירב וקרייזלר החליט לצאת לדרך עצמאית, ובשנת 1924 הציג את מכוניתו הראשונה בתערוכה בניו-יורק.
מכוניות קרייזלר הצליחו להביס תוך 3 שנים את פורד הגדולה. קרייזלר ייצר ומכר עד המשבר בשנת 1929 לא פחות מ-4,000 מכוניות ביום.

בולעים את הקטנות

בעקבות המדיניות של דורנט כינסה ג'נרל-מוטורס יצרני מכוניות וחלקי מכוניות, מהנדסים וממציאים תחת קורת גג אחת - מגמה שהתפשטה מאוחר יותר לתעשיית הרכב כולה. התהליך התבצע באמצעות מיזוגים ורכישות, צמצום הוצאות והגדלת הרווח, על-ידי הטמעת חברות קטנות בתוך חברה גדולה אחת, והזנה הדדית בתחומי פיתוח, ייצור ושיווק. באמצעות הרכישות והמיזוגים, החברות הגדולות הלכו והשתכללו בתחומי ההנדסה והחשמל, פיתוח המנועים ותיבות ההילוכים, מרכב המכונית ומערכת הגלגלים. התוצאה: מאלפי יצרנים בארה"ב ואירופה נשארו היום בעולם כ-10 חברות גדולות, שבלעו מצידן חברות גדולות ובינוניות.
בעקבות מסע הרכש בעולם, שתחילתו ברכישת אופל ב-1930, מכונית של ג'נרל-מוטורס יכולה לעבור כיום מסלול הכולל פיתוח ומחקר בגרמניה, ייצור בברזיל ומכירה בסין תחת השם ביואיק. ג'נרל-מוטורס רכשה את סאאב השבדית, ווקסהול הבריטית ואיסוזו היפאנית.
הערבוב הזה היווה במשך שנים מתכון להצלחה, אך פעם אחת הוא גרם לחברה הפסד גבוה ומשבר אמון עם הלקוחות. בשנות ה-90' החברה הוציאה לשוק שני דגמים זהים לחלוטין - אחד עם סמל שברולט ואחד עם סמל ביואיק. הטעות המביכה גררה נטישת לקוחות כעוסים, והבהירה מעל לכל ספק, כי הלקוחות לא מוותרים על הזוהר והאיכויות המאפיינים את השמות הישנים.

עוד כמה דברים

* בילי דורנט מת בשנת 1947. בהספדים ליד ארונו בכנסיית מנהטן פארק-אבניו-סאוט נאמר בין היתר, כי האיש הפסיד פעם אחר פעם, אבל כאשר הרוויח זה היה רק במיליונים.
* הרכב הנמכר ביותר של ג'נרל מוטורס הוא דגם טנדרים CK הנמכר החל משנות ה-30. בשנת 2002 נמכרו מיליון וחצי מכוניות. מאז שנת ייצורו נמכרו כ-20 מיליון מכוניות - מתוכן מיליון וחצי בשנת 2002. המכונית פופולרית בעיקר בארה"ב, קנדה ומקסיקו.
* פיאט וג'נרל-מוטורס חתמו על חוזה שיתוף פעולה במרץ 2000, שבמסגרתו נמכרו 20% ממניות פיאט לחברה האמריקנית. ההסכם כלל אופציה לרכישת יתרת המניות של פיאט על-ידי ג'נרל-מוטורס. פיאט, הנמצאת בשפל עמוק, מנסה לשמור את החברה בין משפחת המייסדים, אניילי, ומשקיעים איטלקיים, כדי שלא למכור חלקים נוספים לג'נרל-מוטורס.
* סוכנות ג'נרל-מוטורס בישראל הוקמה בשנת 1944 על-ידי יחזקאל עיני וליאו גולדברג. המכוניות הראשונות של ג'נרל-מוטורס, שיובאו לארץ בשנת זו, עלו 300-200 לירות ארץ ישראליות. החל משנת 1993 שייכת הסוכנות לקרדן-השקעות, והיא נקראת UMI. משנת 1991 נמכרו בישראל 122 אלף יחידות של דגמי ביואיק, קאדילק, שברולט, GMC, איסוזו, אופל, פונטיאק וסאאב. מחירי המכוניות נעים בין 58 ל-400 אלף שקל.



לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ג'נרל מוטורס היי וייר
ויליאם בילי דורנט
ביואיק משנת 1907
מומלצים