שתף קטע נבחר

לא טוטו, לא לוטו, ולא זהב

סוכני המכירות של טולוטו זהב הצליחו להחתים עולה חדשה על מנוי שנתי שעולה 2,400 שקל. בתה עברה תלאות רבות עד שהצליחה לבטל את העסקה. טולוטו זהב: לא גבינו שקל

ב-30 במרץ השנה, בשעת צהריים, קיבלה נ' שיחה למכשיר הטלפון הסלולרי שברשותה. המתקשרים היו מחברת טולוטו זהב בע"מ. נ', עולה חדשה מחבר המדינות, אינה דוברת כמעט עברית, ולא הצליחה להבין מי מדבר איתה. ואולם, בני שיחה ידעו לנקוב במספרים הראשונים של כרטיס הוויזה שלה, ולכן היא טעתה לחשוב שהמשוחחים הם מחברת האשראי, וכי עליה למסור להם את המספר המלא של כרטיס האשראי.
וכך מצאה עצמה נ' מחויבת לשלם עבור מנוי שנתי בחברת טולוטו זהב, שעלותו 2,400 שקל. הפרטים המדויקים ביחס לעסקה זו הובררו רק כאשר בתה של נ', הדוברת עברית רהוטה, התקשרה לחברת טולוטו זהב בו ביום בעקבות סיפורה של האם.
משהבינה הבת מה אירע, היא עשתה שני דברים. ראשית דבר טלפנה לחברת האשראי, ושם נמסר לה כי טרם הועברה הודעת חיוב כלשהי מחברת טולוטו זהב. לאחר מכן התקשרה לטולוטו זהב ודרשה מאנשי החברה לבטל את המנוי לאלתר. היא הופנתה לסניף החברה בראשון לציון, לאחראית על הנושא.
האחראית בראשל"צ לא התבלבלה. על אף שמדובר בעסקה של מכר מרחוק, שבמקרה הרע הייתה נ' זכאית לבטלה תמורת 5% מערכה או 100 שקל, הנמוך מביניהם, או – במקרה הטוב – חינם אין כסף, כיוון שהוטעתה, הודיעה האחראית לבתה של נ' שהביטול יעלה לה 1400 שקל, מפני שכבר הוזמנו טפסי הגרלה עבור האם.
הבת העמידה את האחראית בראשון לציון על חומרת הדרישה, ועל כך שהיא עוברת על הוראות חוק הגנת הצרכן, ולא שכחה להזכיר לה כי אפילו חוזה לא נשלח לאמה, שהרי חלפו בסך הכל שעתיים מהרגע שהתקשרו אליה ובעורמה הוציאו ממנה את מספר כרטיס האשראי שברשותה. בתגובה לכך נקטה האחראית פעולה מקורית – היא טרקה את הטלפון בפניה של הבת.
הבת לא ויתרה והתקשרה שוב. משהצליחה לדבר שוב עם האחראית אמרה לה זו שביטלה את המנוי, וכי היא אינה רוצה לשמוע מהן שוב.
הבת לא האמינה לה, ולכן שבה והתקשרה לחברת האשראי. כעת כבר ציפתה לה הפתעה לא נעימה: העסקה עם טולוטו זהב אושרה, והחברה עומדת לחייב את האם.
הבת שבה וטלפנה לאחראית בסניף ראשון לציון של טולוטו זהב. עודה שוטחת באוזניה את טענותיה של הפרקטיקה הפסולה של החברה, עלה על הקו גבר שאמר כי הוא מנהל הסניף, שהוא אינו רוצה לשמוע אותה, שהיא מטרידה - וניתק את השיחה.
כך תם לו יום 30 במרץ.
למחרת, 31 במרץ, התקשרה הבת לסניף הראשי של טולוטו זהב בירושלים, ושם דיברה עם האחראית על ביטול מנויים. זו אמרה שעסקה בוטלה. משהובהר לה שבאין אישור על ביטול מן החברה לא תמתין חברת האשראי, היפנתה את הבת למנהל סניף ירושלים.
כאשר הצליחה לדבר עם האיש, הודיע לה זה כי העסקה תבוטל אם תפקסס אליו מכתב ובו התחייבות לדמי ביטול בגובה 10% משווי העסקה וכן פירוט אמצעי התשלום שבו יתבצע תשלום הקנס הזה.
הבת חזרה גם באוזניו על הוראות החוק, והודיעה לו שאין בכוונתה לשלם דבר, היות שאמה חויבה במנוי זה בדרך המנוגדת לחוק. לא נראה שהאיש התרשם מכך. הוא עדיין דורש תשלום קנס של 10%, ולא – לא תבוטל העסקה.
אז מה היה לנו כאן?
בלשונו של חוק הגנת הצרכן מוגדרת פעולה זו כ"ניצול מצוקת הצרכן" עקב "אי ידיעת השפה שבה נקשרת העסקה" כדי לקשור אתו עסקה. דבר זה אסור על פי החוק, ומי שנוקט פעולה זו דינו - מאסר שנה או קנס של יותר מ-180,000 שקל. אלו גם העונשים הצפויים למי שמסרב לבטל עסקת מכר מרחוק, עסקה מן הסוג שטולוטו זהב מסרבת כעת לבטל ומתנה בדרישות המנוגדות לחוק.

טולוטו זהב: לא גבינו שקל

מטולוטו זהב נמסר בתגובה, כי "החברה הציעה לנ' להשתתף כמנויה בשיטה הבלעדית שלנו: כל שבוע צ'ק בתיבה לפיה כל זכייה מזכה את המנוי ב-50% לכרטיס הזוכה, 40% מתחלק לכולם ו-10% לחברה. נ' הבינה בדיוק במה מדובר והסכימה להצטרף, תוך מתן מספר האשראי, שם מלא, תעודת זהות כתובת מלאה, מספר טלפון ועוד.
"לאחר מספר שעות התקשרה ביתה של נ' שביקשה לבטל את העסקה. בסניף ראשון לציון נתנו לה את הטלפון והפקס של הסניף בירושלים. היא שלחה פקס מודפס ללא חתימת האם ואריה צארום, מנכ"ל החברה, ביקש חתימה ידנית שלא הגיעה עד היום, וכן ביקש לשוחח טלפונית עם האם בכדי לזהות אותה ולמנוע אי נעימויות שאם מחר הכרטיס שלה יזכה לא יהיו טענות ואי הבנות. הבת סירבה לתת לאימה לדבר עימו בטלפון, ובנוסף הן סירבו לשלוח מכתב ביטול חתום בכתב על ידה.
"באותו הרגע שביקשו לבטל את העסקה, היא אכן בוטלה והמנוי הוקפא ועד היום אפילו לא נגבו 100 שקל שמגיעים לחברה על פי החוק".

הכותבת היא עורכת דין המתמחה בנושאי צרכנות




לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים