שתף קטע נבחר

אושרה תביעה ייצוגית נגד תנובה בפרשת הסיליקון

שמונה שנים לאחר שהתפוצצה פרשת הסיליקון שהוסיפה תנובה לחלב העמיד, אישר בית המשפט העליון בקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה נגד החברה. תנובה: עברנו מהפך מאז

בית המשפט העליון החליט היום (ב') כי התביעה נגד תנובה שהגישה המועצה לצרכנות בפרשת הסיליקון תוכר כתביעה ייצוגית. בכך נדחה ערעורה של תנובה על החלטה קודמת באותו עניין של בית המשפט המחוזי, שניתנה לפני כשלוש שנים וחצי. היקף התביעה מוערך בכ-100 מיליון שקל.
התביעה אושרה על ידי בית המשפט העליון ברוב של שני שופטים נגד אחת. מהמועצה לצרכנות, שהיתה שותפה לבקשה יחד עם עורכי הדין איאד ראבי וחיאת ראבי, נמסר כי מדובר באבן יסוד בתחום הצרכנות והתביעות הייצוגיות, מאחר שלראשונה ניתנה הלכה כי יש לפצות צרכנים גם על נזק שאינו כספי. מנימוקי השופטים שתמכו בהחלטה ניתן ללמוד כי יש לתת פיצויים גם בגין תחושות שליליות של צרכנים.
פרשת הסיליקון התפוצצה לפני 8 שנים, בספטמבר 95', אז פורסם תחקיר בעיתון מעריב לפיו תנובה הוסיפה לחלב העמיד מתוצרתה סיליקון כדי למנוע את הקצפתו. בהתחלה תנובה הכחישה את הידיעה, אך בשל הסערה הציבורית שעורר התחקיר מינתה החברה ועדת חקירה פנימית כי אכן הוסף סיליקון ל-13 מיליון ליטר חלב עמיד 1% שומן. בעקבות זאת קרטוני החלב העמיד של 1% שומן שייצרה תנובה הורדו מהמדפים והושמדו.
בנימוקים להחלטה שניתנה היום כתבה השופטת מרים נאור, כי "הנזק הלא ממוני לו טוען התובע, מאופיין בתחושת הגועל הנובעת מכך שמדובר בסיליקון, על כל המטען האסוציאטיבי המלווה חומר זה. לדעתי, נזק מסוג זה הוא לכאורה נזק בר פיצוי".
עוד כתבה נאור, כי "הטעיה בדבר תכולת החלב במקרה זה היא לכאורה בגדר פגיעה באוטונומיה של הפרט. אנו עוסקים במוצר מזון. זכותם של צרכנים היא לקבוע מה יכניסו לגופם וממה יימנעו".
אז היום, כאמור, אושרה התביעה הייצוגית נגד תנובה, העניין יוחזר לבית המשפט המחוזי, ומה שנותר לצרכנים הוא לחכות לראות איך יתבצע הפיצוי.
מנכ"ל המועצה לצרכנות, גלית אבישי, מסרה כי "דחיית הערעור של תנובה והאמירה המפורשת של בית המשפט העליון ר לאשר את התביעה כתובענה ייצוגית - הן ככלי הרתעתי עונשי והן כמנגנון לפיצוי ציבור הצרכנים - מהווה פריצת דרך ממשית בהתייחסות מערכת המשפט לכלי אכיפתי זה".

תנובה: עברנו מהפך מאז

מתנובה נמסר בתגובה, כי "מדובר בפרשה שהתרחשה לפני כ-8 שנים ושבעקבותיה עברה תנובה את המהפך הגדול והמשמעותי ביותר שעברה חברה בישראל.
"המהפך, שהחל כבר בשלהי שנת 1995, כלל שורה של צעדים חסרי תקדים, ביניהם: החלפת צוות ההנהלה הבכיר, בדיקה מחדש של כל תהליכי הייצור, בניית מערכות בקרה קפדניות, גיבוש מנגנוני דיווח, בזמן אמיתי, למשרד הבריאות ופתיחת ערוצי תקשורת לצרכנים, בכל שעות היממה. בשנים האחרונות הוכיחה תנובה, שוב ושוב, כי היא מחויבת להקפדה על שקיפות מלאה בדיווח לציבור הרחב ולתקשורת, גם במקרים של תקלות.
"כתוצאה מהקו העקבי שהטמיעה הנהלת תנובה ביישום הלקחים מהפרשה, מדורגת תנובה בשנתיים האחרונות, על פי סקרים אובייקטיביים, כמותג המוביל והמוערך ביותר בישראל והצעדים שנקטה נלמדים ומהווים מודל חיקוי בחברות רבות במשק הישראלי".

תביעה ייצוגית: מדריך לנפגע




לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תנובה. "מותג מוביל ומוערך"
מומלצים