אושרו רוב המלצות ועדת יצחקי
ועדת השרים לחקיקה קיבלה את רוב ההמלצות שעתידות לשנות את פני הטלוויזיה בישראל. הדיון יעבור כעת לוועדת הכלכלה של הכנסת
ועדת השרים לענייני חקיקה, בראשות שר המשפטים טומי לפיד, אישרה הערב (ד'), בשינויים מסוימים, את מרבית המלצותיה של ועדת יצחקי בעניין שידורי הטלוויזיה המסחרית בישראל - המלצות שישפיעו על ערוצים 2 ו- 10.
הדיונים בנושא זה החלו בעקבות המשבר אליו נקלע ערוץ 10. לאחר אישור ועדת השרים, שהתקבל בתום ישיבה סוערת שהתגלו בה מחלוקות רבות, תנוסח כעת הצעת חוק בוועדת הכלכלה של הכנסת.
ועדת השרים קבעה כי ההוצאה הכוללת לשידורים - של כל ערוץ - תעמוד על 220 מיליון ש"ח או על 60 אחוזים מההכנסות, על פי הסכום הגבוה מבין השניים. מתוך סכום זה יוקצו לפחות חמישים מיליון ש"ח ל"סוגה עילית" - סדרות וסרטים דרמטיים ודוקומנטריים.
סעיף אחר מתייחס להשקעה בחדשות: השקעה מינימלית בת 55 מיליון ש"ח, אולם לא יותר משבעים מיליון ש"ח.
החלטה מרכזית נוספת היא פרסום מכרז לזכיין אחד שיפעיל את ערוץ 2. המכרז יתפרסם במרץ הקרוב, והערוץ - עם הזכיין הבודד - יופעל בסוף 2005, עם תום זיכיון השידור של שלושת הזכיינים הנוכחיים. החלטה זו מנוגדת להחלטת הממשלה לפיה שוק הטלוויזיה יעבור בשנת 2005 למשטר רשיונות. יצוין כי הוועדה התירה לשלושת הזכיינים לגשת למכרז במשותף.
מנכ"ל הרשות השנייה: סכנה לחזרה לימים אחרים
מוטי שקלאר, מנכ"ל הרשות השנייה, אמר כי באופן כללי אינו מרוצה מהחלטות הוועדה. "אני מכבד את החלטת הממשלה, אבל אני חושב שיש בה שתי שגיאות קרדינליות. ראשית, יש פה תקדים מסוכן מאד של הכנסת סכומים בטלוויזיה המסחרית – בז'אנר עליון ובחדשות - לחקיקה. ברגע שקובעים את הסכום, מדובר בהתערבות ברורה בתכני השידור. לשם קביעת הנתונים הללו הוקמה הרשות השנייה שהינה גוף ציבורי. לא יכול להיות שיקצרו טווח ויחזירו אותנו לזמנים אחרים. זו שגיאה פטאלית. הבעיה השנייה קשורה להחלטת פרסום המכרז לזכיין אחד שיפעיל את ערוץ 2. עוד לא הוכח במדינת ישראל שגורם אחד יכול להרים שבעה ימי שידור בשבוע – זה קשה מנשוא. לכן, המלצתי שיפורסם מכרז לשני זכיינים. מלבד זאת, אם חלילה ערוץ 10 יקרוס בתוך שנתיים או שלוש, יופקד כוח עצום בידיו של זכיין אחד שיפעיל את ערוץ 2. להערכתי, זה יהיה גשר לפרסום בכבלים ובלווין
למרות הביקורת, שקלאר גם אמר כי להחלטה יש מספר צדדים חיוביים: "אני מרוצה מההחלטה של קביעת הוצאה לשידורים על פי אחוז מההכנסות, וקיבוע צמד העוגנים – חדשות וז'אנר עליון – שהמועצה המליצה עליהם כחיוניים לקיומו של ערוץ ברודקאסט. אני רק סבור שהמועצה היא זו שצריכה לקבוע את הסכומים המדויקים להוצאה בתחומי העוגן. נקודה חיובית נוספת היא פרסום המכרז לערוץ 2 לתקופה של 10 שנים".
ערוץ 2: החלטות פזיזות
עוזי פלד, מנכ"ל טלעד, אמר בתגובה להחלטה: "זו החלטה תמוהה, בלשון המעטה, שאיננה עומדת בקנה אחד עם הבטחות הממשלה וחוקי הכנסת. אני חושב שמדיניות תקשורת בשיטת זיג-זג, טלאים ו"זבנג וגמרנו" לא תועיל לענף התקשורת האלקטרונית. הציבור אינו רוצה ערוצים דלילים בתוכן, ואני חושב שגם חברי הכנסת אינם מייחלים לכך. בהחלטות ועדת השרים – שחשוב להדגיש שמהוות המלצה – יש נקודות חיוביות, נקודות סתומות ונקודות מיותרות. אלא שקצפי יוצא בעיקר על העובדה שהחלטה רגולטיבית חדשה הופכת על פיה את כל מה שהממשלה והכנסת החליטו לפני חודשים ספורים. אני חוזה שלהחלטות שהתקבלו היום צפוי מאבק מתיש בכנסת, ומאחר והיא יוצאת לפגרה באוגוסט – אני לא רואה כיצד הם מסתדרים. אם חס וחלילה הם מסתדרים, הבכייה תהיה לשנים רבות, משום שהן החלטות פזיזות ללא בדיקה".
בערוץ 10 סירבו להגיב לידיעה. עם זאת, על פי הערכות בתעשייה, החלטות ועדת השרים עומדות בקנה אחד עם מבוקשם של בעלי הערוץ, בניסיונם לגייס משקיע. יצוין יו"ר הערוץ יוסי מימן הדגיש אתמול את חשיבות עריכת המכרז לערוץ 2 במועד - כפי שאישרה היום ועדת השרים. מימן הוסיף ואמר כי חזר "מרוצה מאד" מפגישותיו עם משה סאבא, המשקיע המקסיקני, שהתקיימו בשבוע שעבר וכי גובשו קווי פעולה לגבי עתידו של הערוץ. בימים אלה צפויה להסתיים בדיקת הנאותות של ערוץ 10 על ידי קבוצת סאבא, וההסכם בין הצדדים צפוי להיחתם לאחר קבלת אישור הנאמנים, ובמידה והחלטות ועדת השרים יהיו מקובלות על המשקיע החדש.