שתף קטע נבחר

נא להכיר - ספייקר

שני אחים למשפחת ספייקר ידעו פעם לייצר מכוניות יוקרתיות. יותר מ-70 שנה מאוחר יותר, מייצרים בהולנד מכוניות ספורט מעניינות למדי באותו השם

לפני 105 שנים, באמסטרדם שבהולנד, ג'ייקובס והנדריק-ג'אן ספייקר בנו את המכונית הראשונה שלהם. למעשה, מדובר היה בשלדה ומרכב בלבד, וכמו אצל יצרנים קטנים רבים באותה התקופה הגיע המנוע מחברה גדולה ומוכרת. כך למשל נעזרו צמד האחים לבית ספייקר במנוע של בנץ, כאשר הציגו ב-1898 את המכונית הראשונה.
עוד באותה השנה, תכננו האחים ההולנדים מכונית מלכותית כמתנה למלכה וילהלמינה, שהוכתרה בהולנד ב-1898. אותה מכונית נמצאת בשימוש עד היום, למטרות ראווה. זו הייתה גם נקודת המפנה העיקרית של האחים במעבר לתכנון והרכבה של מכוניות שלמות.
לצורך כך, הקימו האחים את חברת ספייקר (Spyker), כשם משפחתם אך עם האות -Y במקום ה-IJ (שם משפחתם נכתב "Spijker"), זאת כדי להקל על זיהוי השם במדינות נוספות פרט להולנד.

גרנד פרי

בשנת 1903 הציגו האחים מכונית ראשונה מסוגה, שהייתה מיועדת למרוצי גרנד פרי ושילבה מנוע שישה צילינדרים והנעה כפולה קבועה.
דגמים נוספים הוצגו באותם השנים, תמיד עם סבכה קידמית אובלית מזוהה והיו בהם כאלה שזכו להצלחה בתור מוניות בלונדון. בשנת 1907, זכתה ספייקר במקום שני מכובד במרוץ פקין-פאריז, דבר שפרסם אותה ברחבי העולם ותרם להצלחה יחסית שלה בהולנד ובבריטניה.

מלחמה

כמו מפעלים רבים גם ספייקר הצטרפה למאמץ המלחמתי בתקופת מלחמת העולם הראשונה, ובין השנים 1914-1918 ייצרה החברה 100 מטוסי קרב ו-200 מנועים. בתום המלחמה, שב ייצור המכוניות לראש סדר העדיפויות ובשנת 1919 ייצרו בספייקר דגמי יוקרה שזכו לאהדה על ידי האצולה העולמית בכלל, וזו ההולנדית בפרט.
בחברה גם אמצו סיסמה אריסטוקרטית - Nulla Tenaci Invia Est Via - "לדבק במטרתו, אף דרך אינה בלתי אפשרית". אבל סיסמאות לחוד ומציאות מסחרית לחוד. למרות שהיו מי שהגדירו אותה בשנות העשרים כ"רולס-רויס של היבשת", ולמרות שיאי מהירות ששברה ב-1922 (בסיוע מנוע של מייבך), נאלצה ספייקר לסגור את שעריה כבר בשנת 1925 בגלל מכירות נמוכות והפסדים כספיים. יעברו לא פחות משבעה עשורים עד שסמל הפרופלור עליו חרוטה הסיסמה היומרנית ישוב להתנוסס על סבכה קידמית של מכונית.

כיום

ספייקר כיום היא מכונית ספורט מהוקצעת, העושה שימוש ברכיבים מתקדמים ושואפת לזכות במרוצי לה-מאן. בדומה לעבר הרחוק, מכוניותיה נמכרות במספרים נמוכים ומיוצרות בעבודת יד, בשיטות אותן מרבית יצרני הרכב כבר שכחו מזמן. כל רכב נבנה בהתאם לדרישות הלקוח, כאשר גם כיום מסתמכת החברה ההולנדית על מנועים אותם היא רוכשת מחברות מבוססות וגדולות.
כך למשל ה-C8 ספיידר מצוידת במנוע V8 של אודי, שנפחו 4.2 ליטר ולו 40 שסתומים ו-400 כ"ס בגרסה ה"בסיסית". המיאוץ הקלאסי מ-0 ל-100 אורך 4.5 שניות בלבד והמהירות המרבית בה יתנופף שיערכם ברוח היא 300 קמ"ש. מה מחיר המכונית, אתם שואלים? הזכות לנהוג בהולנדית ספורטיבית טהורת גזע, תדרוש ממכם השקעה של החל מ-215,000 יורו.
ספייקר אף משתתפת במירוץ 24 השעות של לה-מאן ובאירוע האחרון סיימה במקום ה-30 הכללי, ובמקום עשירי בקבוצת ה-GT. האם זו מורשתם האמיתית של האחים ספייקר, מקימי החברה? יכול להיות, למרות שכל קשר בין מנהלי החברה כרגע למקימיה בתחילת המאה מקרי. בכל מקרה נעים להכיר.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נא להכיר - ספייקר
1903 - למרוצי הגרנד פרי עם 60 כ"ס
1914-1918 - ייצור מטוסים למלחמת העולם הראשונה
1919 - ספייקר איירוקוק
ספייקר C8 ספיידר. היורשת
ספייקר במרוצים...
24 השעות של לה-מנס
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים