שתף קטע נבחר

איך לחסוך בהוצאות המוסך

הכנסתם רכב למוסך? כדאי שתבדקו למה אתם זכאים בתקופת האחריות, איך לוודא שנעשה הטיפול שהובטח ומה לעשות במקרה של תאונה. 14 עצות שחשוב לקרוא לפני שמכניסים את הרכב למוסך

כשאתם מכניסים את מכוניתכם למוסך כדאי שתדעו כמה דברים כדי שבסופו של יום, כשבעל המוסך יחזיר לכם את רכבכם המתוקן בצירוף חשבון נאה – לא תרגישו שניצלו אתכם ללא הצדקה.
באחרונה נעשה בענף המוסכים שינוי חשוב, שתרם להפסקת ההסדר הקושר את מוסכי השירות לטבורו של יבואן הרכב בכל הקשור לשימוש בחלקים מקוריים ולניצול הציני של האחריות כדי לקשור את הלקוח לרשת מוסכי השירות.
ולמרות זאת, בענף יש עדיין לא מעט תרגילים של בעלי מוסכים שהם בתחום האפור ומדי פעם יש גם רמאויות לשמן.
משה בר לב, בעליה של חברת יעוצים, המתמחה בייעוץ לבעלי רכב, נרתם לסייע לנו בגיבוש עצות והעצה הראשונה מתייחסת לשלב רכישת המכונית.

1. בדקו באור השמש

לפני שחותמים על מסמך הקבלה של רכב חדש – המאשר שקיבלתם אותו ללא תקלות ופגיעות – כדאי לבקש להוציאו לאור השמש ולבדוק אותו שם ולא במקום מקורה ומוצל, שבו קשה לאבחן לחיצות, כיפופים ותיקוני צבע. לאחר שתחתמו על המסמך ותגלו פגמים, עלול היבואן להתנער מהם בנימוק שהם נגרמו לאחר שהרכב יצא ממתקן המסירה, וייתכן שהצדק עמו.

2. קראו את ספר הטיפולים

עיינו בספר התפעול והאחריות של הרכב והקפידו על מילוי ההוראות, לפחות בכל הקשור לטיפולים במועד. חלק גדול מבעלי הרכב אינם עושים זאת וגורמים לעצמם בעיות מיותרות. בספר מופיעים מועדי הטיפולים שחייבים לעשות בתקופת האחריות ומופיע גם פירוט סוג הטיפולים שיש לבצע בכל פעם. דאגו לכך שמה שמגיע לכם במסגרת הטיפול יבוצע.
בניגוד למה שרבים חושבים – גם בתקופת האחריות יש לשלם עבור טיפולים וחלפים כמו מצתים (פלגים), פילטרים, שמנים וכדומה. אך כאמור בניגוד לעבר, גם בתקופת האחריות אתם לא מחויבים לבצע את הטיפולים במוסכים המורשים של היבואנים. מה שכן, במכוניות חדישות ומתקדמות המצוידות במחשבים, רצוי לבצע את הטיפולים במוסכים שיש בהם ציוד המתאים לטיפול במכוניות כאלה ואלה הם בדרך-כלל מוסכי הרשת של היבואן (אגב, לא כולם).
במקרה שתעדיפה לבצע טיפולים במוסכים אחרים לא יוכל יבואן הרכב לטעון לביטול האחריות על הרכב. חובת ההוכחה לנזקים שנגרמו לרכב בגלל הטיפול במוסך מוטלת במקרה כזה על היבואן, שיצטרך להוכיח שהתקלה ברכב אינה מכוסה באחריות בגלל הטיפול הכושל במוסך אחר.

3. דרשו הצעת מחיר

דאגו לכך שגם במסגרת האחריות, וגם אחריה, כל תיקון חריג שצריך לבצע ברכב לא ייעשה מבלי שיידעו אתכם מראש ויקבלו את הסכמתכם. כך תוכלו לברר אם התיקון כלול במסגרת האחריות או שהוא כרוך בתשלום נפרד שלכם. אם מדובר בתיקון שאינו במסגרת האחריות – בקשו לקבל הערכת מחיר לתיקון ובררו במוסכים אחרים כמה דורשים עבור תיקון דומה. אם זה לא משהו בטיחותי או חיוני ממש והמוסך שלכם הגזים במחיר – אל תאשרו לבצע את התיקון הנוסף, בצעו אותו במקום זול יותר.

4. בררו מה כוללת האחריות

אם התיקון נעשה במסגרת תנאי האחריות אינכם צריכים לשלם עבור התיקון ו/או עבור החלק שהוחלף. בדקו היטב את ספר האחריות כדי לברר מה כוללת האחריות. אם תיקנו לכם את הרכב ולא נדרשתם לשלם עבור התיקון – אל תסתפקו בהסבר עמום בנוסח: "הייתה בעיה בחשמל ותיקנו אותה במסגרת האחריות". בקשו לדעת מה בדיוק התקלה, איך נגרמה ומה תוקן או הוחלף במכונית. כדאי לברר האם מדובר בתקלה סדרתית המתוקנת במסגרת הוראת תיקון של יצרן הרכב ואם מאריכים לכם את האחריות לחלק שתוקן או הוחלף.

5. בקשו את החלק המוחלף

אם החלפת החלק נעשתה שלא במסגרת האחריות, זכותכם לדרוש לקבל את החלק שהוחלף (ומחובתו של המוסך למסור את החלק). אם יש לכם ספק לגבי הצורך בתיקון תוכלו תמיד להביא את החלק שהוחלף למומחה כדי שייתן חוות-דעת מקצועית.

6. הימנעו מחאפרים

אף שלפעמים מאוד מפתה לתקן את הרכב ב"מוסך מדרכה" – כזה שאינו מאושר על-ידי משרד התחבורה ופועל באורח לא חוקי בחצרות מושבים או במקומות אחרים – מומלץ מאוד לתקן את הרכב רק במוסך שיש לו אישור של משרד התחבורה. כאן לפחות חייב להיות מנהל מקצועי שיהיה אחראי לטיב התיקון. לא שבמוסכים המורשים הכל טוב וחלק, אבל תמיד אפשר להתלונן. במוסכי המדרכה אין שום פיקוח.

7. העדיפו מוסך מתמחה

מומלץ להכניס את הרכב לתיקון במוסך המתמחה בטיפול ברכב מהסוג שלכם. וככל שהרכב חדש יותר, כך גדלה החשיבות של התמחות המוסך בסוג הרכב שלכם.
במוסך ודאו שהמנהל או בוחן הרכב ימלאו הזמנת עבודה כחוק בעת קבלת הרכב לתיקון, ודאגו למחוק את השורות הריקות בדף ההזמנה כדי שלא יוכלו להוסיף פרטי תיקון שלא ביקשתם.

8. שקלו שימוש במשומשים

כאשר התיקון נעשה על חשבונכם והרכב כבר לא באחריות, יש לכם זכות לדרוש מהמוסך לבצע את התיקון תוך שימוש בחלפים משומשים, תחליפיים או מחודשים. זה יוזיל את עלות התיקון.

9. היזהרו מתוספים

מוסכי רכב, ובעיקר מוסכים מורשים על-ידי היבואן, נוהגים "להשחיל" לבעלי הרכב תוספים שונים המומלצים כביכול לדלק, למים, לשמן ולמתיזי המים. הבהירו מראש אם אתם מעונינים בתוספים האלה ובשום אופן אל תסכימו שיעמידו אתכם בפני עובדות מוגמרות.

10. שמרו חשבוניות

החשבונית מעידה על ביצוע התיקון ועל החלפים שהוחלפו. על-פי תקנות התעבורה, כל תיקון מקנה שלושה חודשי אחריות או 6,000 ק"מ (לפי הקודם מביניהם).

11. במקרה של תאונה

אם הייתם מעורבים בתאונה, סביר להניח שיציעו לכם לתקן את הרכב במוסך הסדר של חברת הביטוח וינסו לפתות אתכם בקבלת רכב חלופי, הקטנת ההשתתפות העצמית וכו'. אל תמהרו להסכים, ובטח לא אם הרכב עדיין בתקופת האחריות, היות וזכותכם המלאה לבחור לעצמכם את המוסך שיטפל ברכב שלכם. ייתכן שתצטרכו לממן את התיקון מכיסכם בתקופת ביניים, אבל לעתים קרובות זה משתלם כי בדרך זאת אתם הלקוחות של המוסך ולא של חברת הביטוח, שמנסה להקטין את עלויות התיקון. אם גילו אינו עולה על שנתיים – זכותכם לדרוש לתקן את הרכב בחלפים מקוריים וחדשים.

12. ירידת ערך הרכב

ירידת הערך שלאחר התיקון נקבעת לפי התרשמותו של שמאי הרכב, שבמקרים רבים ניתנת כבר לפני התיקון. אם יש לכם בסיס לחשוב שדו"ח השמאי אינו ממצה, שקלו לפנות לשמאי פרטי ולבקש ממנו חוות דעת נוספת. זה יקל עליכם את הוויכוח עם חברת הביטוח ובוודאי יסייע לכם אם תחליטו לפנות לבית המשפט.

13. טיפולים ברכב ישן

ברכב שגילו מעל 10 שנים אין הצדקה לבצע את הטיפולים בתכיפות שעליה המליץ היצרן.

14. אחריות לצמיגים

תקופת האחריות לצמיג חדש היא 48 חודש. שמרו את החשבונית שקיבלתם בעת רכישת הצמיג – היא בעצם תעודת האחריות שלכם. האחריות לא כוללת נזקים שנגרמו לצמיג כתוצאה משימוש לא נכון דוגמת עלייה למדרכה או נסיעה עם תקר בצמיג.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קונים מכונית חדשה?...
כדאי לבדוק אותה באור השמש
נכנסים למוסך?...
דרשו הצעת מחיר
קניתם צמיג? שימרו את הקבלה
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים