שתף קטע נבחר

המנדט של ועדת אור

עד כמה רחוק תוכל ועדת אור ללכת? מהו בעצם המנדט שניתן לה להצביע על "אשמים" בפרוץ מהומות אוקטובר 2000, שבהן נהרגו ערבים ויהודים? האם היא יכולה להוביל לכתבי אישום פליליים? מדריך ליום שני הקרוב

בעוד פחות מ-72 שעות יתפרסם דו"ח ועדת אור, שציפיות, תקוות וחששות רבים מלווים אותו. במערכת הפוליטית, במגזר הערבי ובציבור הרחב המתינו 3 שנים כדי לשמוע את "גזר הדין" לגבי מאורעות אוקטובר 2000, שבהם נהרגו ערבים ויהודים, ונפער קרע בחברה הישראלית. (לפרוייקט "ועדת אור" לחצו כאן).

 

עד כמה עמוק חדרה ועדת אור? האם יפרט הדו"ח את הסיבות לפרוץ העימות, ואולי אף יטיל אחריות על גורמים פוליטים? האם שלושת חברי הוועדה יהיו בדעה אחת – או שתהיה דעת מיעוט? שאלות אלו ואחרות מלוות את הספר עב הכרס שיראה אור ביום ב' הקרוב.

 

על רקע פרסום הדו"ח, ראוי להסביר מספר היבטים משפטיים הקשורים בעבודת הוועדה וסמכויותיה. היבטים אלה יסייעו אולי להבין עד כמה רחוק יוכלו ראשיה ללכת – בהתחשב במסגרת שבה פעלו.

 

1. מהו המנדט של הוועדה?

 

הוועדה התמנתה לפי חוק ועדות חקירה, המעניק לממשלה סמכות למנות ועדת חקירה אם סברה שנושא בעל חשיבות ציבורית ראוי לבחינה ולבדיקה. כך עשו בעבר ממשלות ישראל בנושאים מרכזיים בחיי המדינה כמו ועדת אגרנט לחקר אירועי מלחמת יום הכיפורים, ועדת כהן, אשר חקרה את אירועי הטבח בסברה ושתילה, ועדת שמגר, שחקרה את הטבח במערת המכפלה, ועוד.  

 

הממשלה מגדירה לוועדה את נושא החקירה - ובכך למעשה מגבילה את יכולתה לבדוק עניינים שלא קשורים ישירות לכך. במקרה שלנו, הוגדרו סמכויות הוועדה בצורה רחבה ביותר, בכך שהוועדה נתבקשה לבחון לא רק את האירועים עצמם - אלא גם את הגורמים להתרחשותם.

 

בכך איפשרה הממשלה דאז, בראשות אהוד ברק, ירידה לבחינת עומק של הגורמים ההיסטוריים שהביאו לפרוץ אירועי אוקטובר.

 

החוק מורה כי אם לאחר סיום שמיעת העדויות עולה מתוכו חשד כי אדם כלשהו עלול להיפגע ממסקנותיה של הוועדה, חייבת היא להזהירו, לאפשר לו לעיין בחומר וללמד על עצמו סנגוריה באמצעות פרקליט.

 

בתום הדיונים, מורה החוק לוועדה להודיע לממשלה על ממצאיה. החוק מאפשר לוועדה להוסיף לממצאים גם המלצות. הממשלה איננה חייבת לאמץ את מסקנות הדו"ח או המלצותיה של הוועדה, אך בכך היא מסתכנת כי החלטה כזו תמצא בלתי סבירה בעליל על ידי בג"ץ.

 

2. מהו משקלן של ההמלצות?

 

משום מעמדה המיוחד והממלכתי של ועדת חקירה, יש חשיבות רבה לממצאיה וגם להמלצותיה, במישור הממסדי - ציבורי וגם במישור של האחריות האישית.

 

ועם זאת, הוכח כבר, כי "העם" חופשי להתנער מהמלצות אישיות, כמו שקרה במקרה של ראש הממשלה, אריאל שרון, שוועדת כהן מצאה אותו, בשל חלקו בפרשת סברה ושתילה, לא ראוי לשמש כשר ביטחון, וכך אכן היה. אך 18 שנים מאוחר יותר זה לא מנע את בחירתו לראשות הממשלה.

 

יודגש כי ועדת החקירה איננה מוסמכת להחליט על העמדה לדין פלילי, אך בוודאי שהמלצותיה בכיוון כזה ייבחנו ברצינות על ידי היועץ המשפטי לממשלה. ממצאי ועדת החקירה, כמו גם חומר העדויות שהובא בפניה, לא יכולים לשמש כראיה בהליך פלילי. כתוצאה מכך, כדי להחליט האם יש מקום לנקוט כנגד אדם בהליך פלילי, צריכה המשטרה למצוא ראיות חדשות, שלא קשורות באלו שהוצגו בפני ועדת החקירה.

  

3. מיהן הדמויות המרכזיות שעשויות "לככב" בדו"ח?

 

יש לשים לב כי במקרה הנוכחי, חלק נכבד מהדמויות הראשיות שהוזהרו על ידי הוועדה - סיימו את תפקידיהן הציבוריים או הממלכתיים.  

 

כך למשל אהוד ברק, ששימש בזמן המקרה כראש הממשלה המכהן, וכך גם פרופ' שלמה בן עמי, אשר שימש אז כשר לביטחון הפנים וכיום חזר לאקדמיה וכן מפכ"ל המשטרה דאז, יהודה וילק. אם יוסקו כלפיהם מסקנות אישיות והמלצות על כשירותם לכהן בתפקידים דומים, אין לכך השלכה מיידית עליהם, אך הדבר עלול להשפיע בעתיד על התנהגותם הפוליטית והציבורית, שכן לא ניתן יהיה למנותם לתפקידים שהוועדה פסלה אותם - מבלי שאותה ממשלה תסתכן בעתירה לבג"ץ.

 

יחד עם זאת, ישנם עדיין אנשים המשרתים במשטרת ישראל ובמשמר הגבול והופיעו בפני הוועדה. אם יוסקו כלפיהם מסקנות באשר לכשירותם למלא את תפקידיהם - יש בהמלצות אלו כדי להשפיע מידית על המשך תיפקודם בשירות.  

 

הוועדה בחנה גם את אחריותם של ראשי המגזר הערבי בישראל לפרוץ ההפגנות, ובתוכם מספר חברי כנסת מסיעות ערביות וכן השייח ראאד סלאח, ראש פלג התנועה האיסלאמית בצפון. העדויות שבאו בפני הוועדה יכלו ללמד על כך שעל רקע התסכול של המגזר הערבי מתחושת הקיפוח המתמשכת - היו חברי כנסת מהסיעות הערביות ומנהיגי תנועות דתיות שניצלו זאת על מנת להגביר את "הלהבות" ולהסית את הציבור הערבי נגד המדינה.

 

ייתכן כי הוועדה תמצא שהתנהגות זו של חלק מההנהגה הערבית תרמה אף היא לפרוץ האירועים - ויתכן גם כי התנהגות זו ראויה לבחינה של היועץ המשפטי לממשלה. אם אכן הוועדה תצביע על "אשמים" מקרב חברי הכנסת הערבים, לא יהא בכך כדי להשפיע על מעמדם - אלא אם היועץ המשפטי ימצא כי התנהגותם גובלת בפלילים והוא יבקש מן הכנסת את הסרת חסינותם. גם במקרה כזה, כפי שלמדנו בעבר – הסרת החסינות כלל איננה מובטחת.


פורסם לראשונה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום ארכיון ידיעות אחרונות
פרופ' עמנואל גרוס
צילום ארכיון ידיעות אחרונות
עשוי לככב. ברק
צילום גלי תיבון
מסקנות אישיות? בן עמי בוועדה
צילום גלי תיבון
צילום: זום 77
הגבירו את ה"להבות"? השייח ראאד סלאח
צילום: זום 77
מומלצים