השאילתה השבועית: בעניין האתרים הצבאיים
מדוע נעזר צה"ל בחברות חיצוניות לפיתוח אתרי אינטרנט צבאיים במקום לנצל לשם כך כוח אדם מוכשר וזול שנמצא ברשותו בכל מקרה, ולמה אין מדיניות אחידה להקמת אתרי אינטרנט בצבא?
לא כל אתרי האינטרנט החדשים של צה"ל נבנו על ידי חברות חיצוניות. אתר "עולים על מדים" היעיל של אגף כח אדם, המיועד למועמדים לשירות ביטחון, נבנה על ידי ממכ"א (יחידת המיחשוב של חיל השלישות). למעשה, כל אתר אכ"א הוא פיתוח פנימי של הצבא.
אתר פיקוד העורף, שגירסתו החדשה עלתה לאוויר בפברואר-מרץ, 2003, בסמוך לתחילת המערכה האמריקאית בעיראק, פותח בפרק זמן יחסית על ידי כוחות פנימיים בצה"ל. אתר יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים, האתר הראשון בצבא העוסק בנשיא ובצבא, נבנה אף הוא על ידי ממכ"א.
מנגד, אתרי חיל המודיעין, חיל החימוש וכאמור, חיל האוויר, הוקמו על ידי חברה אזרחית (ספיא). דובר צה"ל סרב לפרט את עלויות הפיתוח. עם זאת, ברור כי שימוש בחברות חיצוניות לפיתוח אתרי אינטרנט צבאיים מייקר לרוב את תהליך הפיתוח, וזאת מכיוון כי לרשות הצבא עומד כוח אדם מוכשר בעלות זולה בהרבה מהמקובל בתחום הפיתוח. כידוע, עלות השכר היא אחד המרכיבים העיקריים בכל פרויקט פיתוח.
איציק אדרי, ששלח לנו את השאילתה לשבוע זה, כתב: "בעידן של קיצוצים צה"ל בולע את כספי המדינה, מבקש עוד וטוען שיש מחסור במזומנים, אבל יודע לפנות לחברות אינטרנט לפיתוח אתרים חיצוניים.
"מה האבסורד? לצה"ל מתגייסים עשרות אלפי גרפיקיאים מוכשרים ומתכנתים מעולים. אני מכיר גרפיקאים מעולים שנזרקו לאיזה שירות באיזה חור, במקום לנצל את היכולות שלהם, וגם אני ועוד הרבה ידידים שלי, שהרבה מאיתנו עוסקים בבניית אתרים ללקוחות יכולים להקים אתרים כאלה".
"השאלה היא מדוע צה"ל לא מנצל את היכולות של האנשים שמתגייסים אליו ומשתמש בהם בעלות אפסית לבניית אתרים של צה"ל במקום לבזבז מיליונים על חברות חיצוניות? לא חראם?"
לא חראם?
האם נכון לצבא להשקיע סכומי כסף ניכרים בתשלום לחברות חיצוניות עבור הקמת אתרים שתכליתם העיקרית היא יחצ"נית-שיווקית? האתרים הצבאיים שהוקמו על ידי חברות חיצוניות הם, ללא ספק, מהוקצעים יותר ומורכבים יותר מבחינה טכנולוגית.
בדובר צה"ל מסבירים כי לאחרונה התקבלו כמה החלטות גורפות בסוגיית צה"ל והאינטרנט, ובהן הכלל כי ייעשה שימוש בחברות חיצוניות על פי מכרז בתחומים בהם אין לו יתרון המקצועי. כך, אתרים פשוטים וסטטיים, מבוססי HTML, מפותחים בתוך הצבא בעוד אתרים בטכנולוגיית ASP ניתנים לפיתוח חברות חיצוניות. "כוח האדם המקצועי בצה"ל מוכוון לפיתוח מערכות מבצעיות", מוסר דובר צה"ל.
האמנם?
האם אתר "עולים על מדים" או אתר יועצת הרמטכ"ל הם מערכות מבצעיות? מדוע אתר "עולים על מדים", המיועד לכל המועמדים לשירות ביטחון ומבחינה זו אמור לתמוך בכמות גדולה מאוד של גולשים מבוסס HTML בעוד אתר חיל האוויר מבוסס ASP, כאשר שני האתרים משמשים כחלון ראווה ולצרכי הסברה. וכאן אנחנו מגיעים לחלק השני של השאילתה, בעניין חוסר האחידות של האתרים הצבאיים. דומה כי דווקא בצבא, איש היישר בעיניו יעשה.
רוב האתרים הצבאיים נראים שונים בתכלית זה מזה, הן ברמת הניווט והשמישות, והן ברמת העיצוב. הדבר מורגש יותר באתרים המפותחים בתוך הצבא (האתרים הצבאיים שהוקמו על ידי חברת ספיא דווקא דומים זה לזה). דומה כי כל רני מגולני מקים לעצמו אתר צבאי ומכריז על עצמו האתר הרשמי של הגדוד. האם אין כוונה לכפות משמעת עיצובית ופיתוחית גם בהקשר זה? חוסר ההקפדה ניכר גם ברמת התכנים. הידעתם כי על פי דף ההיסטוריה באתר דובר צה"ל, הייתה בישראל רק מלחמה אחת - ששת הימים?
הקמת אתר: ברמת חטיבה ומעלה
בדובר צה"ל אומרים כי בין ההחלטות שהתקבלו לאחרונה נקבע, כי יחידות הרשאיות להקים אתר הן מרמת חטיבה ומעלה בלבד. "בעבר הוחלט על ידי חטיבת דובר צה"ל על מספר נהלים גרפיים עקרוניים מחייבים תוך מתן חופש רב למעצבים של כל אתר (כאשר מדובר בחברה חיצונית) לבטא את ייחוד החיל. זאת, בכדי להעניק עצמאות מחד ולשמר תצורה אינטגרטיבית ואיכותית לכלל אתרי צה"ל. עם זאת, סוגיית אחידות העיצוב באתרים שנבנו בתוך הצבא נבחנת בימים אלה".
"צה"ל רואה באתרי האינטרנט פלטפורמה להעברת מידע עדכני אודות הפעילות המתבצעת במערכיו השונים והמאפיינים הייחודיים של כל מערך ומערך, זאת הן במסגרת חוק חופש המידע ובמסגרת רצונו של צה"ל לשדר שקיפות ולהציג את הפעילות המתבצעת בצבא.
"צה"ל רואה באינטרנט כלי חשוב ומרכזי להסברת מדיניות הצבא לקהלי יעד רבים. ההשקעה במדיום האינטרנט תורמת לשיפור הקשר בין צה"ל לציבור, אם באמצעות פרסום מידע חיוני לציבור המלש"בים ואם באמצעות הדואר האלקטרוני".
בעניין אתר חיל האוויר המחודש נמסר: "חיל האוויר רואה באתר את חלון הראווה הרשמי שלו ומשמש לעידוד התקשורת בין כל אזרח לחיל האוויר. עם השנים, נמצא כי יש צורך בשדרוג האתר שיתאים לטכנולוגיות המתקדמות בעידן הנוכחי ויתנו מענה לאלפי הגולשים הנכנסים לאתר מדי יום. תקציב פרויקט שידור האתר עבר את כל הליכי האישור המקובלים. לאור הקיצוץ בשנה האחרונה בתקציב מערכת הביטחון, קוצץ אף תקציב האתר, בעשרות אחוזים".
השורה התחתונה: אין ספק לגבי החשיבות של נוכחות של צה"ל באינטרנט, אולם, דומה כי טובת הצבא דורשת כי צה"ל ידבר באינטרנט בקול אחד. במצב הקיים, חילות וחטיבות עשירים יותר ייהנו מנוכחות מקוונת מפוארת בעוד אתרים של גופים אחרים, חשובים לא פחות, יסתפקו באתרים דלים.
האחידות חשובה גם ברמה הטכנולוגית והעיצובית. עם הקמתו של חיל הקשר והתקשוב המחודש, אמר מוקדם יותר השנה, האלוף יצחק הראל, לעיתון "הארץ", כי מטרתו המרכזית תהיה להשליט סדר במערכות המחשב והתקשורת של צה"ל. "המערכות היום לא מדברות האחת עם השנייה כי כל אחד עשה דין לעצמו והחליט על דעת עצמו לרכוש מערכת זו או אחרת. מעכשיו זה ייפסק", אמר הראל. אפשר לקוות כי הדברים נכונים גם לגבי הנוכחות האינטרנטית של הצבא.
אדרי מציע להקים יחידה שתפקידה לפתח את אתרי האינטרנט הצבאיים ולנו הרעיון הזה נשמע לא רע בכלל. לא רק שיחידה כזו תוודא על שמירת האחידות הטכנולוגית והסגנונית בכל האתרים, היא תוכל לקבל החלטות על פיתוח אתרים משיקולים מקצועיים ולא יוקרתיים ותאפשר למפתחי צה"ל להתמקצע ולפתח אתרים ללא תלות בגורמים חיצוניים.
במסגרת המדור "השאילתה השבועית" אנחנו מפנים מדי שבוע שאלה מטרידה אל הגורם או הגופים שאמורים לספק את התשובות, במטרה לעורר מודעות לבעייה ולהביא במידת הצורך לשינוי המצב הקיים. השאלה יכולה לעסוק בכל נושא בתחום הרחב של מחשבים ואינטרנט. משהו מציק לכם? שלחו לנו הצעה לשאילתה לכתובת computers@y-i.co.il או בתגובה לכתבה זו, ואם נחשוב שהיא מעניינת נדרוש תשובות בשמכם. כדי להגדיל את סיכויי השאילתא להתקבל, רצוי לשלוח בעיות ושאלות שאינן אישיות ונוגעות גם למשתמשים רבים אחרים. אם ההצעה שלכם עדיין לא טופלה במדור אל תתייאשו - ייתכן שנגיע אליה בעתיד.