שתף קטע נבחר

מי אחראי לעברית של מיקרוסופט?

מיקרוסופט ישראל גילתה חוסר עקביות בתמיכה העברית בגרסאות השונות של מערכת ההפעלה Windows לאורך השנים, טוענת חברת תוכנה קטנה מפתח תקווה, שתבעה את ענקית התוכנה בדרישה לפיצוי. בית המשפט המחוזי בתל אביב הסכים לדון בסוגיה העקרונית

התאימות לאחור של הגרסאות השונות של מערכת ההפעלה Windows לאורך השנים היא נושא מוכר וכאוב למשתמשים רבים. משחקים שהותאמו לפעול בסביבת Windows 95 לא תמיד פועלים היטב ב-Windows 98, תוכנות שיצרו בתקופת Windows ME נתקלו בחומה אטומה של המחשב עם המעבר ל-Windows XP.

 

בעיית התאימות לאחור קשה במיוחד כאשר הדברים נוגעים בשפה העברית. משתמשים ותיקים יודעים כי מיקרוסופט אף אינה מצטיינת בתמיכה לאחור בעברית בתוכנות שלה עצמה: תכונות עברית שהיו זמינות ב-Excel 95 או 97 לא נתמכו ב-Excel 2000, מסמכים שנשמרו באופיס XP גורמים לקריסת גרסאות קודמות של אופיס. בית המשפט המחוזי בתל אביב הסכים החודש לדון בתביעה מסקרנת של חברת תוכנה קטנה מפתח תקווה נגד חברת מיקרוסופט ישראל, בדרישה לפיצוי על אי התאימות לאחור של השפה העברית בתוכנותיה.

 

הימור על סוס מת

 

חברת התוכנה "זיעור" סיכמה בסוף שנת 1994 עם חברת "סילברפלאטר" העולמית על הסבת תוכנת האחזור שלה לשפה העברית. מדובר במעין מנוע חיפוש, ששימש באותם ימים לאיתור נתונים במאגרי מידע סגורים. בשנת 1995 הסבה החברה את התוכנה מסביבת דוס לחלונות 3.11.

 

הפיתוח הושלם בסוף 1996, ו"זיעור" סיכמה עם מוסדות אקדמיים, עיתונים וגופים אחרים על שילוב התוכנה במאגרי מידע שלהם, שהופצו באמצעות תקליטורים. בינתיים הופיעה בארץ מערכת ההפעלה חלונות 95 בעברית ולאנשי "זיעור" התברר כי אין תאימות בעברית בין חלונות 3.11 בעברית לחלונות 95, אשר שתיהן פותחו על ידי אותה חברה, מיקרוסופט. המשמעות: תצוגת העברית של התוכנה על מסכי המשתמשים בחלונות 95 הופיעה כשהיא משובשת לחלוטין, באופן שאינו מאפשר את שיווקה.

 

מאחר שכל השוק העסקי עבר בהדרגה להשתמש בחלונות 95, הפצת התוכנה לחלונות 3.11 בלבד הייתה עבור "זיעור" הימור על סוס מת. החברה הפסיקה את פיתוח התוכנה, ונגרם לה נזק כספי גדול, לטענתה.

 

"האחריות מוטלת על מיקרוסופט"

 

"פנינו למיקרוסופט ישראל וביקשנו מהם לסייע לנו בפתרון הבעיה", אומר אבי שריג, מנכ"ל חברת זיעור, "כל הפניות שלנו נענו בלך ושוב. הם הפנו אותנו לבדיקה לאנשי חברת "כלנית כרמון", שערכו בדיקה השוואתית לתוכנה שלנו על חלונות 3.11 ובאמצעות חלונות 95. הם ראו בעצמם שהעברית משובשת בחלונות 95, אך הפתרון שהציעו אינם בגדר פתרון קל וכרוכים בעבודה ובהשקעה של 10,000 דולרים, על פי ההערכות, וכן בחשיפת קוד המקור שלנו בפני מיקרוסופט.

 

היעדר התאימות גרם לנו לביטול כל החוזים שחתמנו עם הלקוחות. אגב, הגירסה האנגלית של התוכנה שלנו פועלת ללא בעיות בכל הגרסאות של Windows, כך שהבעיה היא רק בעברית. אמרנו למיקרוסופט ישראל שלדעתנו האחריות על התאימות לאחור של העברית מוטלת עליהם. הם נקטו בסחבת ולכן בשנת 2000 הגשנו תביעה על סך 2.5 מיליון שקל".

 

"מיקרוסופט לא הוכרזה מונופול בישראל" 

 

על פי כתב התביעה, מיקרוסופט ישראל יצרה מצג שווא לאחר שטענה בפרסומים לחלונות 95 כי מערכת ההפעלה תפעיל היטב גם יישומים שתוכננו עבור גרסאות קודמות (צילום מסך מצד ימין). עוד נטען, כי מיקרוסופט היא מונופול שכופה על הצרכן לרכוש את הגרסאות החדישות ביותר של מערכת ההפעלה מאחר שהתוכנות הישנות הופכות בלתי שמישות.

 

עו"ד רון גזית, המייצג את מיקרוסופט, ביקש מהשופט לדחות את התביעה מאחר שהיא חסרת בסיס. לטענתו, מיקרוסופט לא הוכרזה מונופול בישראל, ולדבריו אנשי "זיעור" סרבו לבקשת מיקרוסופט למסור לידיהם את קוד המקור של התוכנה כדי לבדוק את ההסבה העברית (זיעור טענה בתגובה כי חתמה על הסכם לשמירת סודיות עם חברת "סילברפלאטר" ולפיו אינה יכולה לחשוף את קוד המקור). 

 

השופט אישר הגשת התביעה

 

הדיונים בשלב הקדם משפטי נמשכו זמן רב, בעיקר בשל כשלים טכניים בכתב התביעה. ב-17 בספטמבר החליט רשם בית המשפט המחוזי בתל אביב, ד"ר עדי אזר, כי "זיעור" רשאית להגיש כתב תביעה מתוקן ואפשר את המשך הדיון בבית המשפט המחוזי.

 

"התובעת לא רכשה דבר מהנתבעת ולא מתקיימים יחסים מסחריים רגילים בין הצדדים", כתב השופט אזר בהחלטתו, "היות שמדובר בתוכנה שאינה של חברת מיקרוסופט מתעוררת השאלה מניין נובעת אם בכלל אחריות הנתבעת לגבי קשיים בהפעלת התוכנה". השופט קבע כי לא ניתן לתבוע את מיקרוסופט בעילה של הפרת דיני חוזים או דיני הגנת הצרכן וגם דחה את בקשת התביעה בגלל "מצג השווא" שהציגה לכאורה מיקרוסופט, על תאימות חלונות 95 עם גרסאות קודמות.

 

עם זאת, השופט אזר קבע כי יש שתי עילות הראויות להתברר במשפט: לפי האחת מיקרוסופט ניצלה לרעה את מעמדה כמונופול דה פקטו בישראל ולפיכך "זיעור" זכאית לפיצוי על הנזקים שנגרמו לה מכוח חוק ההגבלים העסקיים, ועל פי השנייה, רשלנותה של מיקרוסופט ישראל גרמה לחברה נזק כלכלי כבד. הוא אישר את הוספת מיקרוסופט העולמית אל הנתבעים.

 

"בעניין זה המצב המשפטי אינו ברור לחלוטין אך ניתן לומר באופן כללי כי הפסיקה המודרנית מכירה במידה רבה יותר מאשר בעבר באפשרות לתבוע במקרים שבהם הנזק שנגרם אינו נזק פיזי וגם נזקים אחרים שלא תמיד ניתן לתאר אותם בצורה מדויקת או להגדירם באופן ברור הופכים להיות ברי תביעה", כתב השופט בהחלטתו, "...התקופה בה אנו חיים מתאפיינת בסחר בינלאומי המתבצע גם במרחב אלקטרוני בלתי מוגדר ובאמצעים ובכלים שלא הכרנו בעבר".

 

"החלטנו להלחם"

 

השופט אזר הורה על מסירת קוד התוכנה של "זיעור" לבדיקות של מומחים חיצוניים שיחויבו בשמירת סודיות מסחרית, על מנת שיחוו דעתם אם הגיור לעברית נעשה כהלכה והאשם בעברית המשובשת אינו בתוכנה.

 

"חברות תוכנה מקומיות אחרות פשוט סגרו את העסק והלכו הביתה", אומר שריג, "אנחנו החלטנו להלחם ולא לשתוק. ככל שצרכנים יתבעו להשיב לעצמם את זכויותיהם כך יתעמרו בהם פחות". פנינו למיקרוסופט ישראל ושאלנו אותם מה עמדתם בעניין אחריות החברה לתאימות לאחור של התמיכה העברית. מהחברה נמסר כי אין ביכולתה להגיב מאחר שהתיק נדון בבית המשפט. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אבי שריג. "החלטנו להלחם"
מסמך פרסומי של מיקרוסופט שהוצג על ידי זיעור
מומלצים