שתף קטע נבחר

סוזוקי בורגמן - הוא גדול

נכון לעכשיו, ולפני המתקפה הגדולה הבאה, סוזוקי בורגמן 650 הוא קטנוע העל הגדול מכולם. האם זה הופך אותו לרכב דו-גלגלי אידיאלי?

מי שעקב לאחרונה אחר סיקור תערוכת טוקיו, זיהה בוודאי את הדרך הממשיכה להסתמן בעולם הדו-גלגלי, לפחות בקטגוריית קטנועי המנהלים. כי קטנועי התצוגה שנחשפו ביפן לאחרונה, נראו לא רק מופרכים עקב עיצוב עתידני. נפחי מנועים שפעם נשמעו מוגזמים בקטנוע, נראו לפתע כהגיוניים לחלוטים. ככה זה כשסוזוקי מציגים G-סטרייד עם מנוע 900 סמ"ק...

 

אבל בינתיים לפחות, נעצרה ההתפתחות שהחלה באמצע שנות ה-90' עם הסוזוקי בורגמן שנבחן אצלנו כעת. כאן מדובר אמנם "רק" ב-650 סמ"ק, אבל זה מספיק כדי להפוך אותו לנציג הגדול ביותר של קטגוריה צעירה יחסית, העונה אצלנו לשם המבטיח - ומקיים בדרך כלל - "קטנועי-על".

 

הגודל, הגודל

 

ממדיו הנדיבים של הבורגמן בולטים מיד לעין, הגם שעיצובו הייחודי, עם סממנים ספורטיביים כאלה ואחרים, מחמיאים לו למדי. ככה זה כשאתה ארוך מאד (למעלה משני מטרים) ורחב למדי - 81 ס"מ בין מראה למראה. וממדים אלה זוכים לביטוי הולם גם בנתון המשקל - 238 ק"ג. ואחרי הכל, ברור מדוע הוא עושה שימוש במנוע הגדול בקטגוריה: שני צילינדרים, 638 סמ"ק.

 

מידות אלה מאפשרות סביבת רוכב מפנקת ונעימה. צמד המושבים נדיב-מידות, רך ונוח, ואילו הרוכב זוכה למשענת גב-תחתון מתכווננת. הכידון ממוקם בזוית נוחה, ומדרס הרגלים נוח. מראות ענקיות מעניקות ראות טובה לאחור, ואפילו מתקפלות עצמאית אם נתקלתם במשהו. כדאי רק לזכור כי צמד המאותתים הנמצא בחזיתן לא יאהב זאת.

 

מגן הרוח גדול ועושה את המוטל עליו, אם כי חבל שאין אפשרות לשנות את הזווית בנוחות תוך כדי רכיבה. לוח המחוונים גדול ומפורט, אלא שהיינו מוותרים ברצון על כל המצג הדיגיטלי והמצועצע. כמובן שלא חסרים מקומות אחסון. שניים בינוניים (ללא נעילה) מתחת לכידון, אחד ענק (וננעל) נמוך יותר, תא נוסף ומואר עם 58 ליטר של נפח מתחת למושב, ומספיק מקום עבור צמד קסדות.

 

נסיעה

 

ומדברים אלה אפשר כבר להבין כי הבורגמן מתקשה להציג יכולת מרשימה בתנאי מחייה עירוניים. הוא מסורבל יחסית לתמרון, ומשקלו הגבוה מורגש היטב בידי הרוכב ודורש מיומנות גבוהה וניסיון רכיבה רב יחסית. מדרס הרגליים הרחב, במרכזו עוברת שלדת הקטנוע, מחייב הורדת רגליים זהירה במצב עמידה, וגם זו אינה מלאכה קלה במיוחד.

 

ואם כבר נסיעה עירונית, אי אפשר שלא להתייחס למערכת המתלים, שבפירוש אכזבה אותנו. המתלה הקדמי מסתדר אמנם עם פני כביש באיכות סבירה, אלא שעל האחורי אנחנו לא יכולים לומר אפילו את זה. הוא רך מדי עבור רכיבה נמרצת בכביש שאינו ישר, ואינו חוסך מגב וישבן הרוכב כל שיבוש. בעיר, כמובן, המצב גרוע במיוחד.

 

תוצאה נמוכה השיגו גם בלמי הקטנוע, המתיימרים כאן לבלום משקל רב ממהירות גבוהה. הבלם הקדמי, העושה שימוש בזוג דיסקים, פשוט מתקשה להאט את מהלך הקטנוע. דווקא בלם הדיסק מאחור מספק בלימה משביעת רצון. בסך הכל די מאכזב. אין ספק כי מצבו של קטנוע המבחן – עם 17,000 ק"מ "על השעון" - היה רחוק ממושלם. מצד שני, זה לא מה שחושבים כנראה אצל היבואן, עופר אבניר.

 

ציון טוב בהרבה מקבלת יחידת ההנעה של הקטנוע. המנוע הגדול מפגין פעולה חלקה, שקטה, ובעיקר חזקה מאד. כמה? בסך הכל 55 כ"ס, הנשמעים אמנם מעט עבור כלי שבמשקל של כמעט 240 ק"ג, אך מעניקים לקטנוע ביצועי האצה ומהירות מעולים. היצרן מדוח כי המהירות המרבית עומדת על 180 קמ"ש, אך מתקשה לאמוד נכונה את צריכת הדלק הגבוהה של הביצועיסט - 15 ק"מ לליטר בתנאי מבחן.

 

פסקה נפרדת ראוי להעניק לגימיק החשוב ביותר של הבורגמן הגדול – תיבת הילוכים המאפשרת בחירה בין מצב "אוטומט-מלא" ל"ידני" בו עומדים לרשות הרוכב חמישה הילוכים עם יחס העברה קבוע מראש. זה נשמע אולי מסובך קמעה, אך ניתן לתפעול פשוט על-ידי צמד מתגים על הכידון משמאל. נחמד לקבוע הילוך ידנית בתיבת ואריאטור אוטומטית, אך אנחנו מצאנו כי האוטומט עדיף.

 

סיכום

 

עם תג-מחיר של 58,000 שקלים, ברור מדוע בוחרת סוזוקי למצב אותו כסוג של קטנוע-תיור המיועד לנסיעות ארוכות, לבטח לא כלי עירוני מובהק. ואחרי רכיבה בת כמה מאות קילומטרים בצפון ובדרום הארץ, נראה כי הם צודקים. אם תשאלו אותנו, טוב יעשו רוכבי אופנועי תיור כבדים ומסורבלים (ויקרים מאד) אם ישקלו מעבר לקטנוע גדול שכזה.

 

אלה ידרשו מין הסתם לבחור גם בין מתחרים לבורגמן, מיצרנים אחרים. כמו למשל הונדה סילבר ווינג עם מנוע 600 סמ"ק ותג-מחיר זול ב-5,500 שקלים, או חסכון של 3,500 שקלים במקרה של ימאהה טי-מאקס 500. והבחירה הזו לא תהיה להם קלה במיוחד. אחרי הכל, בכל מקרה מדובר בקטנוע גדול וכבד ויקר. ככזה, הוא לא בדיוק רכב שליחויות קלאסי, אלא בעיקר אמצעי תחבורה נוח במיוחד מהעיר לפריפריה. בדקו בעצמכם כמה זמן אתם מאבדים כל בוקר וערב בפקקים...

 

יתרונות: נוחות ישיבה ואבזור, מנוע, אחסון

 

חסרונות: מחיר, בלמים, מתלים, נוחות נסיעה


טבלת נתונים לסוזוקי בורגמן

טבלת נתונים לסוזוקי בורגמן
שם יצרן ודגם סוזוקי בורגמן AN650
מנוע 638 סמ"ק, 2 צילינדרים, 4 פעימות
קירור מים
הספק מרבי 55 כ"ס
אורך 222 ס"מ
רוחב 81 ס"מ
בסיס גלגלים 159.5 ס"מ
צמיגים 120/70R15 מלפנים, 160/60R14 מאחור
נפח מיכל דלק 15 ליטר
אחריות 24 חודשים ללא הגבלת ק"מ
מחיר 58,080 שקל
מחיר ביטוח חובה 3,640 שקל

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סוזוקי בורגמן
צילום: טל זהר
דורש מיומנות
צילום: טל זהר
הנוחות טובה
צילום: טל זהר
טוב לנסיעות ארוכות
צילום: טל זהר
פחות טוב בתוך העיר
צילום: טל זהר
אמצעי תחבורה נוח מהעיר לפריפריה
צילום: טל זהר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים