שתף קטע נבחר

בעט, מחשב, בעט

2,600 ישראלים הגשימו חלום והפכו להיות מנהלים של קבוצות כדורגל. לוני הרציקוביץ ומושיק תאומים לא צריכים לדאוג: כל הפעילות הזו מתרחשת ברשת - במשחק סימולציה של כדורגל באינטרנט. תנאי הכניסה לא מסובכים: המשחק מתנהל בדפדפן האינטרנט, ואין צורך במחשב חזק או אפילו בחיבור מהיר. רק אל תצפו לגרפיקה נוסח סדרת פיפ"א

 

השחקנים עולים למגרש למשחק החשוב בתולדות הקבוצה - אליפות המדינה, למשל - ומביטים ליציע. בין מושבי האחמים בולט כסא אחד ריק - זה של הבעלים, שהוא גם המאמן, המנג'ר ומה שתרצו. היכן הוא נמצא ברגע כל-כך גורלי למועדון? בים. יום יפה בחוץ, והאישה והילדים התעקשו.

  

התרחיש הזה לא ממש מתאים לליגה הישראלית העצבנית, אבל בהחלט אפשרי ב- Hattrick, משחק סימולציית כדורגל באינטרנט, עם משתתפים מכ-54 מדינות בעולם, והחל מהשנה, גם מישראל. כדי לשחק ב-Hattrick לא צריך מחשב משודרג עם כרטיס גראפי, שעולה כמו קטנוע בינוני.

 

רק מחשב בסיסי

 

לא צריך אפילו לרכוש את המשחק או לצרוב - הוא משוחק באמצעות הדפדפן. וגם אין צורך בהתקנת תוכנה כלשהי. כל מה שאתם צריכים הוא מחשב בסיסי, חיבור לאינטרנט ודפדפן. גם מודם רגיל יספיק. הכל קורה על דפי האינטרנט, באמצעות תפריטים מבוססי טקסט בלבד.

 

התפקיד שלכם במשחק הוא לבנות ולאמן קבוצת כדורגל. תעשו את זה באמצעות שלל בחירות כמו השקעה באימון קבוצת הנוער, בפסיכולוג לשחקנים, או בדוברים שימשכו נותנו חסות. את העימות בין הקבוצות עצמן מריץ המחשב, לפי כל הפרמטרים שיצרו מאמני הקבוצה, והוא מופיע על המסך כתיאור טקסטואלי דרמטי.

 

מותק, הגדלתי את האיצטדיון

 

גיא גרימלנד, שחקן נלהב בן 30, מדגים לנו איך משחקים ב-Hattrick. גולשים לאתר המשחק, בוחרים במדינה שבה אתם נמצאים ונרשמים. האתר באנגלית, ומחולק לתת-אתרים לפי מדינות. מנהלי הליגה (כן, יש התאחדות כדורגל ישראלית) בודקים את הנתונים - כתובת שנראית אמינה, ושם קבוצה סביר, שלא יעורר התנגדות. הפועל ערפאת, למשל, לא יעבור.

 

מכיוון שבארץ יש היום כ-2,600 מנהלי קבוצות, תוכלו לבחור שם קבוצה שכבר קיים, בשינויי איות מזעריים (מספיק להוסיף נקודה בין שתי אותיות, למשל). אחרי שנרשמתם בהצלחה תקבלו גישה למסך הקבוצה שלכם. הפירוט מרשים: יש כמובן רשימת שחקנים, אבל בנוסף יש מידע על כל דבר שרק תרצו, כמו גודל האיצטדיון, מספר האוהדים, נותני חסות, תוכניות האימון הספציפיות של הקבוצה, קבוצת הנוער וההשקעה בה וכו'.

 

מישהו אמר שזה קל?

 

הכל נשלט: אפשר להגדיל את האיצטדיון כדי שיהיה מקום לעוד קהל - שיגדיל את ההכנסות. מצד שני, זו השקעה שיכולה לבוא על חשבון השקעה בקבוצת הנוער, למשל. אפשר לבחור תוכניות אימון שונות, לשכור פסיכולוג כדי לשפר את מצב רוחם של השחקנים, לשכור יחצנים כדי להביא נותני חסות עשירים יותר ועוד ועוד.

 

ויש כמובן שחקנים. לכל שחקן תכונות משלו - שחקן עשוי להיות מוצלח בהגנה, אבל לא צפוי, כלומר עלול לאבד כדור באמצע המגרש. כל משחק משפר את רמת השחקנים. אפשר כמובן לקנות ולמכור שחקנים במכירות פומביות נוסח eBay. בגלל מספר הקבוצות הגדול בכל מדינה, מתערבבים כוכבים אמיתיים עם שחקנים פרי דמיונם הקודח של חובבי הכדורגל.

 

חייבים לנצח

 

גרימלנד מסביר, שבתחילת הדרך הקבוצה שלך תהיה גרועה. צריך לאמן את השחקנים, לקנות ולמכור בחוכמה ולנהל בתבונה כדי להגיע לתוצאות. "נצחונות וטיפוס בליגות פירושם יותר כסף - מה שמאפשר לחזק את הקבוצה עוד יותר. הפסדים יבריחו קהל וספונסרים, התקציב יירד, לא תוכלו לשפר את רמת השחקנים ושוב תפסידו. מעגל קסמים מדאיג למדי".

 

אחרי ההכנות והאימונים מגיע המשחק. בארץ משחקים בימים שלישי (גביע) ושבת (ליגה). את המשחק מנהל המחשב בלבד, כשעל המסך מופיע תיאור דרמטי של מהלכו. משחק נמשך 90 דקות - שתי מחציות של 45 דקות עם הפסקה באמצע. אפשר ללכת לסרט בינתיים, לחזור ולראות מה היתה התוצאה. אבל המכורים האמיתיים יושבים מול המסך ועוקבים אחרי כל שורת טקסט ואחרי כל התפתחות על מגרש דמיונם.

 

איך אפשר בלי שירים ושערים

 

לכל מדינה יש נבחרת לאומית, שמאמנה נבחר על-ידי כלל המשתמשים. עובדה זו יוצרת קהילה מגובשת למדי. גרימלנד מראה לנו על המחשב את אתר הסטטיסטיקות הישראלי, את העיתון האינטרנטי, כולם פיתוח של חברי הקהילה. יש גם תחנת רדיו אינטרנטית, שמשדרת גירסה של שירים ושערים. בזמן המשחקים מנהלי הקבוצות משתתפים בצ'אטים ובפורומים, מחליפים עקיצות ופרשנויות. מעבר לכך הם נפגשים גם פנים אל פנים - למשחקי כדורגל אמיתיים, או סתם לבילוי חברתי.

  

שחקנים. לא גיימרים

 

את המשחק פיתחו 3 עיתונאים שבדים חובבי כדורגל, שהחליטו ליצור לעצמם סימולציית כדורגל פשוטה. ההתלהבות מסביב שיכנעה אותם לפתח את העסק, וכיום יש לו כ-175 אלף משתמשים בעולם, ואתרים ב-10 שפות. משלישיית חברים שמריצים תחביב הפכה ההנהלה לחברה - ExtraLives AB. איך מרוויחים כסף ממשחק חינמי? החברה מוכרת חסויות לגורמים שונים, ומספקת שירותי פרימיום בתשלום: הוספת לוגו לדף הקבוצה שלך, או קבלת הודעת טקסט לסלולרי על שחקן לוהט במיוחד שמוצע למכירה.

 

כמו משחקים מבוססי דפדפן אחרים, גם Hattrick מציע פשטות טכנולוגית בעידן, שבו הפקת משחק מחשב מזכירה יותר ויותר סרטי קיץ הוליוודיים: המון כסף, הרבה אפקטים מרשימים, ועומק של דף נייר. המשחקים הללו הופכים את החיסרון שלהם ליתרון: העובדה שהתחכום הטכנולוגי שלהם אפסי הופכת אותם נגישים לכל מחשב, והשימוש בטקסט ככלי עיקרי הופך את הממשק שלהם לפשוט ונוח לשימוש. לא פחות חשוב: מכיוון שהם בחינם, ומכיוון שהדגש בהם הוא על תכנון וחשיבה, הם מושכים לא פעם שחקנים, שאינם גיימרים כלל.

 

תנו כבוד

 

כמו למשל זהר, מהנדס בן 34, שאחראי להבאת המשחק ארצה. זהר נתקל במשחק במקרה ב-2001. הוא נכנס לאתר ואירגן לו קבוצה בליגה האנגלית - קבוצה שהעונה עומדת לזכות באליפות הליגה הראשונה בבריטניה, אז תנו כבוד. "קראתי לקבוצה שלי ישראל משהו, כדי למשוך שחקנים ישראליים. כך פגשתי את דן רימון, וביחד ניסינו לשכנע את מנהלי המשחק לפתוח ליגה ישראלית. זה לקח לנו שלוש עונות (כל עונה נמשכת 4 חודשים) כי החברה העדיפה לפתוח ליגות במקומות בהם היתה בטוחה שהן יצליחו".

 

אחרי מספיק הצקות התרצתה החברה, והליגה הישראלית הוקמה בתחילת 2003. שמועות, חבר מביא חבר וידיעות באתרי אינטרנט הגדילו את מספר המשתמשים לכ-2,600 כיום. זהר רחוק מלהיות גיימר, אבל השילוב של כדורגל וניהול עם דגשים כלכליים שבה את לבו. גם אחרי שנתיים של משחק ב-hattrick הוא לא מעוניין לנסות משחקי מחשב קונבציונליים. הוא יושב כל משחק מול המחשב, ועוקב אחר כל שורה.

 

באו בגלל המשחק, נשארו בגלל החברים

 

במקביל הוא מצ'וטט עם בעל הקבוצה היריבה, כשהם מקניטים אחד את השני בהתאם להתפתחויות המשחק. "המשחק מתאים יותר למי שאוהב כדורגל וניהול", הוא אומר. "יש כאן הגשמה של להיות מנג'ר של ממש, והעניין האמיתי הוא בין המשחקים, בהכנת הקבוצה. זה משחק שמצריך זמן וסבלנות, אתה לא תראה תוצאות מייד".

 

גם גרימלנד וגם זהר מסכימים, שחלק גדול מקסמו של המשחק טמון בקהילה שהוא יוצר. משחקי ניהול קבוצות כדורגל אפשר לקנות גם בחנות. אפילו אלקטרוניק ארטס, למשל, החברה שמאחורי מכונת הדפסת המזומנים המכונה גם סדרת משחקי המחשב פיפ"א, הוציאה משחק ניהול קבוצות. אבל למשחק שבאריזה אין את היכולת החברתית שיש ברשת. זהר אומר שלא מעט שחקנים הגיעו בגלל המשחק, אבל נשארו בגלל האנשים שהכירו והקשרים שנוצרו.

 

לצרף שחקנים חדשים

 

מה שהופך את המשתמשים לחברותיים במיוחד הוא הרצון לצרף כמה שיותר שחקנים חדשים. הסיבה: ככל שיהיו יותר קבוצות, יתקיימו יותר משחקים, הקבוצות ישתפרו בגלל הניסיון הנצבר, ולנבחרת ישראל ב-hattrick יהיה סיכוי גדול יותר לעשות תיקון לבושות של הנבחרת האמיתית.

 

Hattrick איננו כמובן המשחק מבוסס הדפדפן היחיד בשכונה. משחקים כמו utopia למשל מציעים מודל דומה - משחק רב משתתפים מבוסס דפדפן, בלי מחשב עם שרירי קיבורת עצומים, בלי לשלם. תמצאו משחקים דומים ב-ynet או במדריכי אתרים, דוגמת . חלקם הגדול מציע משחקי פעולה קטנים מבוססי ג'אווה, ואחרים מציעים משחקי תפקידים בעולמות פנטזיה או מדע בדיוני.

 

תכינו את הפופקורן

 

אם ל-hattrick יש יתרון על משחקים אחרים, הרי זה יתרון הכדורגל - המשחק הכי פופולרי באירופה. גם עבור יוצרי המשחקים מהווים משחקים כמו hattrick מודל חלופי מעניין, בעיקר בעידן שבו עותקים פיראטיים של משחקים שהופקו בתקציבי ענק מורדים בקלילות באמצעות קאזה ודומותיה.

 

את השחקנים עצמם זה לא ממש מעניין - הם עסוקים בהכנת הקבוצה למשחק הבא. זהר מספר שבעונה הבאה תתוסף למשחק אפשרות של בחירת טקטיקות שונות, מה שיקל על קבוצות חלשות לנצח במפתיע את מובילות הטבלה. תכינו פופקורן ותתיישבו מול המחשב. יהיה חם במגרשים.

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
האטריק: יותר ממשחק
לא מזכיר את פיפ"א
מומלצים