שתף קטע נבחר

איך יוצאים מהפלונטר?

עשרות גולשים שרכשו מוצרים בחנות המקוונת ב"פלונטר" לא קיבלו את הסחורה או את כספם בחזרה. חברת "פלונטר הפקות" לא טורחת לפצות את הלקוחות על אף שהיא ממשיכה להפעיל את האתר

בחודש מאי, 2003, הכריזה חנות המחשבים המקוונת "פלונטר" על שיבתה לרשת לאחר כחודשיים של אי ודאות, במהלכם פוטרו רוב עובדי החברה בעקבות קשיים כלכליים של יותר מארבעה מיליון שקלים.

 

יריב נחשון, מנכ"ל "פלונטר הפקות", מפעילת האתר, מסר אז כי החברה חתמה על הסכם עם יבואנית ציוד המחשבים "תגה מגם", במסגרתו תתחיל "תגה-מגם" להפעיל את האתר על בסיס שכירות חודשית ל-3 שנים. הוא הביע תקווה כי ההסכם ימנע בקשות לפירוק החברה.

 

התקווה של נחשון התגשמה, לעת עתה. נושי החברה, ובראשם בנק הפועלים, עדיין לא הגישו בקשות לפירוק החברה. עם זאת, קשה להתייחס במונחים של תקווה לעשרות לקוחות האתר שהזמינו מוצרים או מסרו מוצרים לתיקון בתקופה שקדמה להקפאת פעילות האתר. חברת "פלונטר" גבתה כספים מגולשים אלה אך לא סיפקה לידיהם את המוצרים שהזמינו או מסרו לתיקון. זאת, בטענה כי האתר פשט את הרגל על אף שהוא ממשיך לפעול. מבולבלים? זו רק ההתחלה. 

 

"הזמנתי נגן MP3 מאתר פלונטר ב-15 בפברואר, 2003, עבור כ-340 שקלים. מאז אני מחכה לו", מספר שי, שפנה אלינו בדואר האלקטרוני, "לאחר זמן מה האתר נעלם מהרשת...לא קיבלתי הודעה על כך ופניותיי החוזרות והנשנות לא נענו. לאחר חודשים, נדהמתי לגלות שהאתר עלה בחזרה וממשיך למכור מוצרים. פניתי שוב למפעילי האתר והם טענו כי אינם חייבים לי כלום משום שהחברה הקודמת פשטה את הרגל. מדהים אותי שהאדם שהפעיל את האתר הקודם וצוותו, ממשיך להפעיל את האתר כאשר רק החברה השוכרת את החנות התחלפה".

 

כרטיס האשראי של שי חויב בסכום של 342 שקלים, אך נגן המוזיקה לא הגיע אליו מעולם. הוא לא קיבל שום החזר על התשלום למרות פניותיו לחברה. לאחר עשרות פניות לשירות הלקוחות של פלונטר, אשר נותרו ללא מענה, מסר נחשון לשי את התגובה הבאה: "פלונטר הפקות בע"מ שהפעילה את אתר פלונטר עד פברואר 2003 פשטה את הרגל...תוכל לתבוע את פלונטר הפקות בע"מ אך מכיוון שהם חייבים כ 4 מיליון שקלים מסופקני אם הטרחה כדאית".

 

"ציוד שנמכר לי אך לא הגיע אלי מעולם נמכר לגולשים אחרים תחת 'פלונטר' המחודשת (את האתר הם לא שינו, ועדיין ממשיכים לעבוד תחת המותג הישן)", כותב לנו גולש נוסף בשם אוהד, אשר לטענתו רכש מוצרים בשווי 3,500 שקלים ולא קיבל אותם. לטענת אוהד, יש כ-200 גולשים במצבו, אשר קנו מפלונטר מוצרים במאות ואלפי שקלים ולא קיבלו דבר.

 

רומן קצר מועד

 

למרות תקוותו של נחשון, הרומן בין פלונטר ל"תגה מגם" היה קצר מועד. "בשל החובות הכבדים אף אחד לא היה מוכן לקנות את פלונטר ולכן, נחשון החליט להשכיר את החנות", אומר לנו רונן בכור, מנכ"ל "תגה", "שכרנו את האתר למשך כחודש וחצי בלבד. ולכן, אנחנו אחראים לאספקת הציוד רק ללקוחות שרכשו מוצרים במהלך פרק הזמן הזה, וכך אמנם נהגנו. נוסף על כך, ניסינו גם לפעול מול הספקים במטרה לסייע ללקוחות שנפגעו לפני תקופתנו. לאחר כחודש וחצי החלטנו כי לא משתלם להמשיך לתפעל את האתר וכבר מספר חודשים אין לנו כל קשר לאתר, אשר חזר לידי הבעלים, יריב נחשון".

 

על אף הכשלון, נחשון השכיר את האתר שוב, במטרה להמשיך להפעיל את החנות, והפעם, לטענתו, לחברת "יריד מחשבים" ב-27.10. 

 

הפלונטר מסתבך

 

השאלה הנשאלת היא, כיצד חברה שפשטה את הרגל וחייבת כסף לנושים רבים ולעשרות לקוחות ממשיכה להחזיק נכסים ולתפעל את האתר. הפלונטר של פלונטר רק מסתבך והולך.

 

כך ענה נחשון לגולש שהתלונן בפורום האתר: "ושוב אני אסביר לך ממש לאט אבל אולי תצליח להבין ואולי לא. לא לקחתי לך כסף. וגם יריד המחשבים בע"מ לא נגעו בכספך. מי שלקח ממך כסף זו חברה שלא קיימת יותר. נעלמה, התפוגגה, נרצחה, חוסלה. עכשיו איך אני יכול לעזור לך? נשמח לקבל רמז? (ושלא תצפה שמישהו פה יוציא פנקס צ'קים וייתן לך כסף במתנה כי כמו שאמרתי לא לקחנו אותו לך)".

 

למרות דבריו אלה של נחשון, בראיון ל-ynet הוא מודה כי "החברה קיימת, מפעילה את האתר ובעלת נכסים". בדיקה קצרה מגלה כי כתובת האתר כלל לא השתנתה והיא עדיין רשומה על שם "פלונטר הפקות". כאמור, גם חזות האתר לא השתנתה. בראיון מבלבל נחשון בין "פלונטר הפקות" פושטת הרגיל "יריד מחשבים" (החברה "החדשה" שהחליפה אותה) ומודה כי פלונטר הפקות ממשיכה להפעיל את האתר.

 

"לחברה התחייבויות ללקוחותיה אבל היא חייבת ארבעה מיליון שקל לנושים אז איך היא יכולה לפצות מישהו? אין לה כסף", הוא אומר, "תשובתי ללקוח ששילם ולא קיבל מוצר היא: 'אין מה לעשות'. אפשר רק לתבוע את החברה אך זה מיותר. השופט יקבע כי אותם גולשים צודקים אך הם לא יראו את הכסף בשל חובות החברה לנושים הרבים. הלקוחות האלה אכלו אותה ואין טעם שיתבעו כי אפילו את האגרה לבית המשפט לתביעות קטנות הם לא יקבלו בחזרה. אדם שקנה בפלונטר הפקות ולא קיבל את כספו יבזבז את זמנו בבית המשפט".

 

ומה לגבי לקוחות שרכשו מוצרים מאתר פלונטר ומסרו אותם לתיקון או להחלפה ולא קיבלו את המוצרים או את כספם? נחשון טוען כי המוצרים שנשלחו לפלונטר הפקות נשארו במחסני החנות ביום סגירת האתר. לטענתו, העובדים נטשו את המקום והשאירו בו את כל המוצרים. גם נתוני המכירות והחשבוניות של החברה, נשארו במשרדים ואינם עוד, מודה נחשון. היכן אותם מוצרים היום? "אולי בעל המבנה מכר אותם", הוא משער.

 

אז מה בכל זאת עושים?

 

נחשון שולח את הלקוחות הלא מרוצים לייבואנים: "אי אפשר לעזור לחלק מהלקוחות כיוון שאין לנו ספרי הנהלת חשבונות, אין לנו חשבוניות, השארנו הכל בבניין. אנחנו כן יכולים לספק ללקוחות בעלי תעודות אחריות את תעודת המשלוח ושם היבואן, אשר מחויב לאחריות למרות קשייה של פלונטר".

 

על פי נחשון, פלונטר הפקות חייבת ארבעה מיליון שקל לכ-106 נושים וספקים ועוד כמאה אלף שקל ללקוחות. יש בבעלותה נכסים: שרת, תוכנה וכתובת. אם החברה עדיין קיימת, ובחובות כבדים, מדוע אין היא מפורקת? "כדי לפרק את החברה צריך כסף ואין לנו כסף לפרק את החברה", הוא אומר, "אין לחברה חשבון בנק. תפקיד הנושים הוא למנות מפרק נכסים, עד שהם לא יעשו זאת, האתר יכול לפעול. בינתיים, פלונטר מקבלת 2,000 דולר בחודש תמורת השכרת האתר". (כאמור, אין לחברה חשבון בנק, על פי נחשון).

 

"'אין מה לעשות' זו גם תשובה"

 

לגבי תלונות של לקוחות לגבי השירות המקומם אומר נחשון כי "לקוח של פלונטר תמיד מקבל תשובה. 'אין מה לעשות' זו גם תשובה". נחשון לא ממהר להרגיע גם את הלקוחות החדשים החוששים להיפגע: "אני לא יכול להבטיח שום דבר ללקוחות. יבואנים וספקים רבים כבר לא רוצים לעבוד אתנו ולא מכבדים את האחריות על המוצרים שנרכשו דרכנו. לחלקם אנו עדיין חייבים כספים. יש לנו כמעט 31,000 לקוחות שמתוכם נפגעו רק עשרות, זה לא משמעותי, אנשים עדיין סומכים עלינו ולקוחות ותיקים ממשיכים להזמין. פגענו רק בכמה עשרות אנשים על אף שהחברה סגרה את שעריה".

 

אנו ממליצים לגולשים שלא לרכוש מוצרים באתר "פלונטר" עד שיתברר מצבה הכלכלי.

 

שי שוורץ, מבעלי חברת קומפיומדיה מוסר: "לחברה אין כל קשר לאתר פלונטר. חברת "יריד מחשבים", הקשורה לאחד הבעלים של קומפיומדיה, שכרה את שם אתר "פלונטר" בלבד ואינה מעורבת בהפעלת האתר.

 

כמה טיפים לרכישה נבונה באתרי מסחר

 

1. כדאי לא להתעצל ולגלוש לדף "אודות החברה" באתר לפני הקנייה. מותר לחשוד בחברות שאינן מציגות דף זה (על אף שבמקרה "פלונטר" המידע שקרי).

 

2. מומלץ להעדיף חנויות מקוונות המתחייבות לספק את המוצרים שנרכשו תוך פרק זמן קצר יחסית ובכל מקרה לא יותר מ-10 ימי עבודה.

 

3. האם לחנות המקוונת יש גם כתובת פיזית לאיסוף המוצר מהמקום? כדאי לשקול לאסוף את המוצר עוד ביום הרכישה או למחרת.

 

4. האם הרכישה מתבצעת בשרת מאובטח? בדקו אם סימן המנעול הסגור מופיע בתחתית המסך בטופס הקנייה.

 

5. כדאי לשוטט באתרי חדשות ובפורומים העוסקים בצרכנות במטרה לגלות מה נכתב על האתר בו אתם מבקשים לרכוש. ידיעות על קשיים כלכליים או תלונות רבות של גולשים אינן מבשרות טובות. לחצו כאן כדי להיכנס לפורום הצרכנות של ynet.

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"פלונטר הפקות" עדיין רשומה כבעלת הכתובת
"פלונטר הפקות" עדיין רשומה כבעלת הכתובת
אתר פלונטר. אכן פלונטר
אתר פלונטר. אכן פלונטר
נחשון עונה לגולש בפורום
נחשון עונה לגולש בפורום
מומלצים